Leksykologia i leksykografia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-LL-11CSDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Leksykologia i leksykografia |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla I roku filologii chorwackiej (studia licencjackie) Przedmioty obowiązkowe dla I roku studiów kroatystycznych (studia licencjackie) |
Strona przedmiotu: | http://slavic.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | studia slawistyczne, specjalność: studia kroatystyczne |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: Wprowadzenie do badań leksykologicznych i leksykograficznych, kształtowanie świadomości leksykologicznej, zapoznanie studentów się z dorobkiem leksykografii polskiej i chorwackiej. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość podstawowych zagadnień i terminologii z zakresu językoznawstwa polskiego. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Elementy wykładu z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, uczenie problemowe (problem-based learning), rozwiązywanie zadań, metoda ćwiczeniowa, opracowywanie hasła słownikowego. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 1 |
Skrócony opis: |
Kurs wprowadza w podstawowe zagadnienia z zakresu leksykografii oraz problematyki leksykologii jako dyscypliny językoznawczej. W zakresie leksykologii prezentowane są zagadnienia związane ze zróżnicowaniem jednostek leksykalnych oraz metody badawcze. W zakresie leksykografii przedstawione są podstawowe typy słowników językowych, zasady ich opracowywania i posługiwania się nimi oraz osiągnięcia leksykografii polskiej i serbskiej, ze szczególnym uwzględnieniem kondycji współczesnej leksykografii serbskiej. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - zakres i znaczenie badań leksykologicznych, - dziedziny leksykologii, - podział słownictwa; relacje semantyczne i pragmatyczne, - zakres i znaczenie badań leksykograficznych, - typy słowników i ich zastosowanie; struktura artykułu słownikowego, - przegląd dorobku leksykografii czeskiej i polskiej; przedstawienie najważniejszych pozycji słownikowych. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Apresjan J. D., Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka, Warszawa 2000. Grochowski M., Zarys leksykologii i leksykografii, Warszawa 1982. Kania S., Tokarski J., Zarys leksykologii i leksykografii polskiej, Warszawa 1984. Miodunka W., Podstawy leksykologii i leksykografii, Warszawa 1989. Urbańczyk S., Sieradzka- Baziur B., Słowniki i encyklopedie. Ich rodzaje i użyteczność, Kraków 2000. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - rozumie terminy z zakresu leksykologii i leksykografii; rozumie istotę badań leksykologicznych i leksykograficznych w naukach lingwistycznych, - potrafi powiązać wiedzę z zakresu leksykologii i leksykografii z opracowywaniem słowników i leksykonów oraz z zachowaniem praw autorskich, - potrafi przeprowadzić podstawową analizę semantyczną; potrafi uzasadnić użycie wykorzystanego słownictwa (fraz, frazeologizmów), - potrafi zanalizować proste wypowiedzi pod względem słownictwa, stylu, gwarowości, - rozumie znaczenie badań leksykograficznych w praktyce nauki języków obcych i w tłumaczeniu oraz konieczność ciągłego aktualizowania, swojej wiedzy; w pełni odczytuje informacje zawarte w artykule słownikowym oraz w poradnikach (publikacjach) internetowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zagadnień z leksykologii i leksykografii języka czeskiego i polskiego, bardzo dobrze opracowane hasła leksykologiczne na ćwiczeniach, bardzo dobra umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią leksykologiczną i leksykograficzną na ćwiczeniach i na kolokwium. dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość zagadnień z leksykologii i leksykografii języka czeskiego i polskiego z niewielkimi uchybieniami, bardzo dobrze opracowane hasła leksykologiczne na ćwiczeniach z niewielkimi uchybieniami, bardzo dobra umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią leksykologiczną i leksykograficzną na ćwiczeniach i na kolokwium z niewielkimi uchybieniami. dobry (db; 4,0): dobra znajomość zagadnień z leksykologii i leksykografii języka czeskiego i polskiego, dobrze (większe uchybienia w opisie) opracowane hasła leksykologiczne na ćwiczeniach, dobra umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią leksykologiczną i leksykograficzną na ćwiczeniach i na kolokwium. dostateczny plus (+dst; 3,5): dobra znajomość zagadnień z leksykologii i leksykografii języka czeskiego i polskiego z niewielkimi uchybieniami, dobrze opracowane hasła leksykologiczne na ćwiczeniach z niewielkimi uchybieniami, dobra umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią leksykologiczną i leksykograficzną na ćwiczeniach i na kolokwium z niewielkimi uchybieniami. dostateczny (dst; 3,0): mała znajomość zagadnień z leksykologii i leksykografii języka czeskiego i polskiego, słabo (poniżej 60%) opracowane hasła leksykologiczne na ćwiczeniach, mała umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią fonetyczną i fonologiczną na ćwiczeniach, w testach i na kolokwium. niedostateczny (ndst; 2,0): nikła lub żadna znajomość zagadnień z leksykologii i leksykografii języka czeskiego i polskiego, nie opracowane hasła leksykologiczne na ćwiczeniach lub opracowane poniżej 50%, nikła (poniżej 50%) lub żadna umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią leksykologiczną i leksykograficzną na ćwiczeniach i na kolokwium. Kryteria oceniania: - aktywność podczas zajęć (udział w zadanych pracach zespołowych, udział dyskusji), - wartość merytoryczna przygotowanego referatu oraz sposób jego wygłoszenia, - umiejętność praktycznego wykorzystania poruszanych na zajęciach problemów, - poziom nabytej wiedzy w ramach przedmiotu oraz umiejętność zaprezentowania jej podczas kolokwium pisemnego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Baer | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Baer | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ana Takherboucht | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.