Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura dziecięca - spec. nauczycielska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-LD-12PDL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Literatura dziecięca - spec. nauczycielska
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe dla spec. nauczycielskiej (studia licencjackie)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia polska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami i terminologią literatury dziecięcej ze szczególnym uwzględnieniem jej specyfiki, miejsca w kulturze, w społeczeństwie, w tym ― sposobu funkcjonowania we współczesnej szkole,

- kształcenie świadomości potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do tekstów literatury dla niedorosłego czytelnika,

- analizowanie i interpretowanie utworów literackich dla dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem lektury szkolnej,

- kształcenie umiejętności związanych z rozwijaniem nawyków czytelniczych i postaw proczytelniczych oraz zainteresowań lekturowych uczniów szkoły podstawowej,

- dostrzeganie i rozumienie kontekstów funkcjonowania lektury szkolnej oraz jej związków z tzw. nowymi mediami.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Elementy wykładu z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, dyskusja, praca z tekstem, rozwiązywanie zadań, metoda ćwiczeniowa, praca w grupach, indywidualna analiza i interpretacja wybranej/wskazanej książki dla młodego czytelnika (1. lektura szkolna, 2. książka spoza listy lektur), pisemnie zespołowo opracowana propozycja listy lektur (uwzględniająca specyfikę adresata i współczesne zjawiska literackie, w których uczestniczy młody czytelnik).

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

2

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- wokół dzieciństwa – od nieobecności do odrębności (historia dzieciństwa, interdyscyplinarność studiów nad dzieciństwem, rola literatury w rozwoju dziecka),

- literatura dziecięca i młodzieżowa – zagadnienia definicyjne („osobność” literatury dziecięcej, semiotyczna natura tekstów dla młodego odbiorcy; dydaktyzm i artyzm, wiersz dla dzieci, wiersz dziecięcy),

- wybrane zjawiska literatury dziecięcej i młodzieżowej w kontekście historycznym. Klasyka literatury dziecięcej i młodzieżowej – tradycyjne i nowe opracowania; baśń tradycyjna a baśń literacka – różnice i punkty wspólne; złożoność sfery aksjologicznej; baśniowe inspiracje w literaturze i kulturze polskiej; przemiany w polskiej poezji dla dzieci (od S. Jachowicza po współczesność),

- tendencje w najnowszej literaturze dla młodego czytelnika; krytyka literatury dla młodego czytelnika; zagadnienia cenzury oraz tabu; literatura dziecięca/młodzieżowa a interdyscyplinarne badania kulturowe (np. gender, postkolonializm, wielokulturowość),

- literatura dziecięca/młodzieżowa – w obiegu szkolnym; kanon lektur; lektura obowiązkowa – lektura uzupełniająca; biblioteka szkolna a rozwój czytelnictwa; propozycja własnej listy lektur,

- literatura dziecięca i młodzieżowa w perspektywie biblioterapeutycznej; storytelling,

- wybrane problemy edytorstwa książek dla dzieci; rola ilustracji w książkach dla dzieci i młodzieży; komiks; picture book; problem artyzmu i komercji,

- medialne reprezentacje książki dla dzieci (biblioteki cyfrowe, czasopisma eksperckie, e-książki dla dzieci, strony autorskie, strony wydawnicze, fora internetowe czytelników, blogi literackie; audycje radiowe),

- funkcja i zadania biblioteki szkolnej – zbiory proponowane przez biblioteki, jakie zadania proponuje, promocja książki dziecięcej i czytelnictwa dziecięcego (czytelnik oporny, kryzys czytelniczy klasy IV, sposoby zachęcania do czytelnictwa).

Literatura:

Zalecana literatura:

Cieślikowski Jerzy, Wielka zabawa (folklor dziecięcy, wyobraźnia dziecięca, wiersze dla dzieci), Wrocław 1985.

Gromadzka Beata, Widząc – rozumieć. Dydaktyka polonistyczna wobec edukacji wizualnej, Poznań 2009.

Leszczyński Grzegorz, Wielkie małe książki. Lektury dzieci. I nie tylko, Poznań 2015.

Molicka Maria, Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Poznań 2011.

Michułka Dorota. Ad usum Delphini. O szkolnej edukacji literackiej – dawniej i dziś, Wrocław 2013.

Nowe odsłony klasyki w szkole. Literatura XIX wieku, red. E. Jaskółowa, K. Jędrych, Katowice 2013.

Smuszkiewicz Antoni, Literatura dla dzieci. Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych, Poznań 2015.

Sztuka dziecięca i młodzieżowa a nowe media, red. M. Wróblewski, Elżbieta Kruszyńska, A. Szwagrzyk, Toruń 2015.

Waksmund Ryszard, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej (tematy – gatunki – konteksty), Wrocław 2000.

Zabawa Krystyna, Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dziecięca po 1989 roku wobec kultury współczesnej, Kraków 2013.

Wybrane artykuły z czasopism” „Guliwer”, „Ryms”, „.Polonistyka. Innowacje”.

Wykaz literatury podmiotowej podaje wykładowca.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- zna specyfikę i zadania literatury dla młodego czytelnika, referuje jej miejsce w kulturze, społeczeństwie, w szkole; wyjaśnia, na czym polega potrzeba interdyscyplinarności rozważań nad literaturą dziecięcą,

- posługuje się terminologią funkcjonującą w obszarze badań literatury dla młodego czytelnika,

- zna i omawia wybrane pozycje należące do arcydzieł literatury dziecięcej i młodzieżowej (polskiej i światowej) oraz teksty z literatury najnowszej,

- dokonuje analizy i interpretacji wskazanych/ wybranych tekstów w kontekście dziecięcości z wykorzystaniem narzędzi przyjętych we współczesnej refleksji literaturoznawczej,

- rozwija postawę refleksyjnego praktyka – podejmuje próby dostosowania książki do potrzeb intelektualnych i emocjonalnych ucznia, jego indywidualnych predyspozycji oraz do zadań przedmiotu; ma wiedzę dotyczącą roli nauczyciela w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): student potrafi przygotować pełną oraz bezbłędną analizę i interpretację tekstu z zakresu literatury dziecięcej i/lub młodzieżowej z wykorzystaniem narzędzi przyjętych we współczesnej refleksji literaturoznawczej; swobodnie posługuje się terminologią związaną z obszarem badań literatury dla niedorosłych, w sposób uzasadniony wykorzystuje konteksty innych dziedzin, bardzo dobrze zna zagadnienia teoretyczne i zalecane lektury; uczestniczy aktywnie w zajęciach i rozmowie grupowej dotyczącej wyboru lektur szkolnych; uzyskuje bardzo dobry wynik testu.

dobry plus (+db; 4,5): student potrafi przygotować pełną analizę i interpretację tekstu z zakresu literatury dziecięcej i/lub młodzieżowej z wykorzystaniem narzędzi przyjętych we współczesnej refleksji literaturoznawczej, swobodnie posługuje się terminologią związaną z obszarem badań literatury dla niedorosłych, w sposób uzasadniony wykorzystuje konteksty innych dziedzin – w pracy pojawiają się drobne usterki do skorygowania; dobrze zna zagadnienia teoretyczne i zalecane lektury; uczestniczy aktywnie w zajęciach i rozmowie grupowej dotyczącej wyboru lektur szkolnych, wysoki wynik testu.

dobry (db; 4,0): student potrafi przygotować dobrą analizę i interpretację tekstu z zakresu literatury dziecięcej i/lub młodzieżowej z wykorzystaniem narzędzi przyjętych we współczesnej refleksji literaturoznawczej, poprawnie posługuje się terminologią związaną z obszarem badań literatury dla niedorosłych, umiejętnie przywołuje konteksty interpretacyjne – w pracy zdarzają się usterki (merytoryczne lub językowe); dobrze zna zagadnienia teoretyczne i zalecane lektury, aktywnie uczestniczy w zajęciach, osiąga dobry wynik testu.

dostateczny plus (+dst; 3,0): student przygotowuje poprawną analizę i interpretację tekstu z zakresu literatury dziecięcej i/lub młodzieżowej, formułuje uzasadnione założenia interpretacyjne – w pracy widoczne są usterki i błędy (merytoryczne i/lub językowe); dostatecznie zna zagadnienia teoretyczne i zalecane lektury; w czasie zajęć pracuje w nierównym tempie, osiąga średni wynik testu.

dostateczny (dst; 3,0): opracowana przez studenta analiza i interpretacja tekstu z zakresu literatury dziecięcej i/lub młodzieżowej zawiera błędy (merytoryczne i językowe) – jednak nie przekreślają one całkowicie założonych celów; niski stopień znajomości zagadnień teoretycznych i zalecanych lektur, słaba aktywność w pracy zespołowej, osiąga pozytywny wynik testu.

niedostateczny (ndst; 2,0): student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anita Gis, Beata Gromadzka, Jerzy Kaniewski, Paulina Słoma
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anita Gis, Beata Gromadzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anita Gis, Beata Gromadzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)