Krytyka teatralna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-KTE-21WDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Krytyka teatralna |
Jednostka: | Instytut Teatru i Sztuki Mediów |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla II roku DL-WOT |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Wiedza o teatrze |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - zapoznanie studentów z najważniejszymi dokonaniami polskiej krytyki teatralnej; - zorientowanie w piśmiennictwie krytycznoteatralnym (teoria, publikacje zwarte, serie wydawnicze, czasopisma); - wypracowanie umiejętności posługiwania się różnymi formami wypowiedzi krytycznej; - praktyczne przygotowanie do pracy krytyka/recenzenta teatralnego. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | udokumentowane osiągnięte efekty kształcenia z zakresu „Sztuki komunikacji”, „Warsztatu teatrologa”, „Teatru dzisiejszego”. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | biblioteka WFPiK, materiały przekazywane na zajęciach, uzgadniane lektury |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | -Ćwiczenia, wspólna lektura tekstów, samodzielna praca studentów i prezentacja sylwetek krytyków -dyskusje, działania praktyczne -własna praca studentów |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć: 60 (2x30) Godziny konsultacji: 4 Praca własna studenta: przygotowanie do zajęć (30), czytanie wskazanej literatury (20), przygotowanie recenzji i organizacja debaty (30) Suma godzin: 144 Punkty ECTS: 4 |
Skrócony opis: |
Krytyka teatralna |
Pełny opis: |
Kształtowanie się krytyki teatralnej i jej historyczne funkcje. Najwybitniejsi polscy krytycy teatralni i specyfika ich pisarstwa i działalności. Style pisarstwa krytycznoteatralnego Współczesna krytyka teatralna – zadania i przejawy. Krytyka instytucjonalna. Gatunki wypowiedzi krytycznych. Tworzenie własnych tekstów Czasopisma i portale teatralne i teatrologiczne: redakcje, dobór i specyfika materiałów, ukierunkowanie na odbiorcę, rodzaje tekstów. Recenzja teatralna jako podstawowy gatunek wypowiedzi krytycznej. Zbiory recenzji. Recenzje w gazetach codziennych i pismach branżowych. Tworzenie własnych recenzji (z uwzględnieniem różnych mediów i różnych rodzajów widowisk). Debata okołoteatralna jako przejaw działalności krytycznej (wywiad, spotkanie, dyskusja, panel itd.). Organizacja debaty. |
Literatura: |
Zalecana literatura: - wybrane zbiory recenzji teatralnych (historycznych) – np. Recenzje teatralne towarzystwa Iksów 1815-1819, oprac. J.Lipiński, Wrocław 1956; Sto przedstawień w opisach polskich autorów, oprac. Z. Raszewski, Wrocław 1993; wybór rec. Karola Irzykowskiego, Boya-Żeleńskiego, Antoniego Słonimskiego, Tadeusza Peipera. - wybrane teksty krytyczne (współczesne) i zbiory recenzji – m.in. wybór rec. Jana Kotta, Konstantego Puzyny, Andrzeja Wanata, Marty Fik oraz np. Jacka Kopcińskiego, Grzegorza Niziołka, Joanny Walaszek, Małgorzaty Dziewulskiej, Jolanty Kowalskiej. - Polska krytyka teatralna w XIX wieku, pod red. Eleonory Udalskiej, Warszawa 1994. - Krytycy teatralni XX wieku. Postawy i światopoglądy, pod red. Eleonory Udalskiej, Wrocław 1992. - Widowisko-teatr-dramat. Skrypt dla studentów kulturoznawstwa, pod red. E. Wąchockiej, Katowice 2010. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - wskazać i omówić działania i twórczość najważniejszych polskich krytyków teatralnych (wybranych dawnych i współczesnych) - wymienić i omówić najważniejsze polskie czasopisma i portale teatralne oraz sformułować krytyczną refleksję na ich temat - zdefiniować cele działalności krytycznej / recenzenckiej - sprawnie wyszukać informacje dotyczące danego wydarzenia teatralnego i wykorzystać je do zrealizowania określonego zadania - docenić wagę refleksji na tematy etyczne związane z działalnością krytyczną - skonstruować wypowiedź krytycznoteatralną (z uwzględnieniem poprawności formalnej i określonego medium), zarówno pisemną, jak i ustną - pracować w zespole przy przygotowaniu i realizacji projektu krytycznoteatralnego |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny formujące (przygotowanie do zajęć, umiejętność analizy tekstu, wiedza z zakresu historii teatru) Egzamin Oceny formujące (merytoryczna ocena prezentacji, jakość dyskusji) Egzamin Oceny formujące (odpowiedniość wyboru środków formalnych i stylistycznych do celu wypowiedzi) Oceny formujące (sprawność w wyszukiwaniu informacji, ich jakość, umiejętność selekcji i doboru materiałów, wykorzystanie informacji) Oceny formujące (ocena świadomości kształtowania refleksji etycznej w pracy krytyka) Oceny formujące (merytoryczna i stylistyczna ocena prac cząstkowych) Egzamin (w tym: ocena pracy semestralnej – pisemnej lub ustnej) Oceny formujące (jakość przygotowania i przeprowadzenia debaty, ocena jakości współpracy i podziału zadań w grupie) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.