Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język i sztuka słowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-JSS-11FCZDM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Język i sztuka słowa
Jednostka: Instytut Filologii Słowiańskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Strona przedmiotu: http://slavic.amu.edu.pl
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

studia slawistyczne, specjalność: studia bohemistyczne

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

Kurs oferuje pogłębioną świadomość na temat specyfiki języka artystycznego, jego właściwości przede wszystkim stylistycznych, wzmacniając orientację w domenie środków i narzędzi językowych, ale także kompozycyjnych oraz genologicznych, które determinują kształt oraz funkcje tekstu w sposób pozwalający rozpoznać oraz ocenić jego wartość literacką. Język i sztuka słowa uświadamiają przy tym wagę krytycznego warsztatu filologicznego, którego rozwój, umożliwiany podczas kursu, decyduje o usprawnieniu kompetencji w zakresie ustnej i pisemnej analizy i interpretacji tekstu artystycznego.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Wiedza z zakresu poetyki i analizy tekstu literackiego, teorii literatury oraz metodologii literaturoznawczych.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, uczenie problemowe (problem-based learning), praca w grupach.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- przedstawienie kompetentnego poziomu orientacji w zakresie różnych środków językowych wraz ze świadomością w zakresie istnienia bogatego rezerwuaru konwencji oraz chwytów retorycznych,

- prezentacja praktycznego zastosowania narzędzi metodologicznych i literaturoznawczych w celu ukazania strategii językowych rządzących różnymi stylami artystycznymi,

- prezentacja na poziomie zaawansowanym wiedzy na temat różnic stylistycznych w obrębie rozmaitych procesów historycznoliterackich,

- prezentacja na poziomie zaawansowanym wiedzy na temat odmian i strategii języka artystycznego w odniesieniu do ogólniejszych kompetencji literaturoznawczych i metodologicznych wraz z pogłębioną świadomością wagi różnych warsztatów filologicznych,

- prezentacja na poziomie zaawansowanym kompetencji analitycznych w optyce narzędzi lingwistycznych,

- przedstawienie poszerzonej refleksji w obszarze filozoficznych aspektów języka,

- prezentacja różnych stanowisk oraz teorii znaku, z naciskiem na znak językowy, w oparciu o kanoniczne ujęcia semiotyczne, strukturalistyczne i poststrukturalistyczne,

- prezentacja najnowszych orientacji dotyczących rewizjonistycznych aspektów języka, zwłaszcza w jego zastosowaniach artystycznych.

Literatura:

Zalecana literatura:

J. Ziomek, Retoryka opisowa, Warszawa 1990.

J. Łotman, Struktura tekstu artystycznego, przeł. A. Tanalska, Warszawa 1984.

R. Barthes, Mitologie, przeł. A. Dziadek, wstęp K. Kłosiński, Warszawa 2000.

Z zagadnień języka artystycznego, red. J. Bubak, A. Wilkoń, Warszawa 1977.

R. Jakobson, M. Halle, Podstawy języka. Warszawa 1964.

Studia o tropach I, red. T. Dobrzyńska, Warszawa 1988.

Studia o ironii, „Pamiętnik Literacki” 1986, z. 1.

Pismo filozofii, prze. B. Banasiak, Kraków 1992.

Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, t. 1-4, oprac. H. Markiewicz, Kraków 1992.

Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław 2000.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- potrafi dokonać samodzielnej analizy stylistycznej tekstu literackiego,

- posiada umiejętność rozpoznania wartości artystycznej analizowanego tekstu literackiego,

- potrafi powiązać analizowany tekst z konwencjami estetycznymi, kompozycyjnymi oraz genologicznymi,

- potrafi dokonać interpretacji tekstu literackiego poprzez umieszczenie go w szerszych kontekstach kulturowych: intertekstualnych, intersemiotycznych bądź interdyscyplinarnych,

- potrafi podjąć krytycznoliteracką refleksję nad tekstem artystycznym i wziąć udział w dyskusji na temat jego cech dystynktywnych,

- jest świadom/a etycznego wymiaru pracy z tekstem literackim oraz towarzyszącymi mu wypowiedziami metaliterackimi,

- potrafi wziąć udział w dyskusji nad tekstem literackim zarówno w macierzystym środowisku literaturoznawczym, jak i w rozszerzonym kontekstualnie obszarze nauk humanistycznych.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza (95–100%).

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza (90–95%).

dobry (db; 4,0): dobra wiedza (80–90%).

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami (70–80%).

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami (60–70%).

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza (poniżej 60%).

Kryteria oceniania:

- kolokwium (obowiązuje wiedza zdobyta podczas konwersatoriów oraz uzyskana na podstawie lektury wskazanych tekstów),

- zaliczenie pracy pisemnej,

- dodatkowo: obecność na zajęciach (dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona nieobecność na dwóch zajęciach).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Skibska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Skibska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Skibska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)