Praktyczna nauka języka serbskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-JS-11SCDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.6
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka serbskiego |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla I roku filologii serbskiej (studia licencjackie) Przedmioty obowiązkowe dla I roku studiów serbistycznych (studia licencjackie) |
Strona przedmiotu: | http://www.slavic.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
8.00
LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język serbski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | studia slawistyczne, specjalność: studia serbistyczne |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: Celem zajęć jest praktyczna nauka języka serbskiego. Student opanowuje umiejętność pisania, czytania i mówienia w języku serbskim na poziomie podstawowym (A1-A2). Poznaje system gramatyczny języka serbskiego i opanowuje słownictwo właściwe dla tego poziomu oraz zapoznaje się z kontekstem kulturowym i pragmatycznym. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość zasad gramatyki i pisowni rodzimego języka. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, gra dydaktyczna/symulacyjna, rozwiązywanie zadań, demonstracje dźwiękowe i/lub video, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 16 (8+8) |
Skrócony opis: |
Nastava je zasnovana na velikom broju gramatičkih, leksičkih, ortografskih i prevodilačkih vežbi, usmenih i pismenih. Usvajaju se osnovna gramaticka znanja (posebna pažnja posvećuje se padežnom sistemu i glagolskim oblicima) kao i osnovni leksički fond – osnovne informacije o sebi i svojoj porodici, radnom okruženju, okolini; kupovina, putovanje, zaposlenje, lokalna geografija i sl. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: 1. Przedstawianie się i nawiązywanie znajomości: - przyswajanie podstawowych zwrotów skonwecjonalizowanych i formuł grzecznościowych używanych podczas nawiązywania znajomości, przedstawiania się, witania itd., - sposób zapisu i wymowy serbskich głosek. 2. Ludzie i ich zawody: - nazwy państw i narodowości, - nazwy zawodów i związane z ich tworzeniem reguły słowotwórcze, - odmiana rzeczownika. 3. Żywność i napoje, zakupy i zamówienia: - składanie zamówienia w kawiarni i restauracji (na podstawie autentycznych materiałów), - zakupy w sklepie i na targu, - rozmowa o podstawowych nawykach żywieniowych, - liczebniki, tryb rozkazujący czasownika. 4. Cechy przedmiotów i ludzi: - opis przedmiotu, kolory, - opis osoby (wygląd zewnętrzny i cechy charakteru), - części ciała, - wyrażanie stosunku przynależności (przymiotniki dzierżawcze), - związek zgody między przymiotnikiem i rzeczownikiem, stopniowanie przymiotnika. 5. Rodzina, przyjaciele, znajomi i zwierzęta domowe: - relacje rodzinne, - opisywanie członków rodziny, ich nazwy, - zaimki osobowe i względne. 6. (Nie) szata zdobi człowieka: - zakup odzieży i obuwia, - nazywanie rodzajów odzieży i obuwia, - dyskusja na temat zwyczajów w kwestii ubioru, moda, - zaimki pytające. 7. Gdzie mieszkam: - opis domu oraz jego wnętrzna i wyposażenia; porządek w domu; - ogłoszenia o sprzedaży/kupnie/wynajmie mieszkania i domu, - serbskie i polskie zwyczaje mieszkaniowe, - czasowniki bezosobowe i zwrotne. 8. Życie codzienne: - opisywanie codziennych czynności i przyzwyczajeń, - korzystanie z programu telewizyjnego, - wyrażanie czasu (podawanie godziny). 9. Orientacja w przestrzeni: - pytanie o drogę, kierunki świata, - lotnisko, dworzec, postój taxi, rozkład jazdy, - kantor, bank, poczta. 10. Podróże: - własne przeżycia, plany wakacyjne, - wizyta w agencji turystycznej, rezerwacja pokoju, zakup wycieczki, - zwyczaje wakacyjne, - nazwy miesięcy i pór roku, - czas przeszły i przyszły. 11. Liczenie: - zapis słowny liczb (daty, sumy pieniężnej itd.), - wymiana waluty, - nieregularna liczba mnoga, połączenie liczebnika z rzeczownikiem. 12. Zdrowie i sport: - wizyta u lekarza, opis swojego samopoczucia i stanu fizycznego, - hobby, - dyskusja o sposobach spędzania wolnego czasu, - określenia czasowe, stopniowanie przysłówków. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Milićević-Dobromirov, Nataša i Biljana Novković (2013). Učimo srpski 1. Novi Sad: Centar za srpski jezik i kulturu Azbukum. Bjelaković, Isidora i Jelena Vojnović (2006). Naučimo srpski – Let's Learn Serbian 1. Novi Sad: Filozofski fakultet. Ćorić, Božo (1995). Srpski za strance. Beograd: Međunarodni slavistički centar. Kurešević, Marina i Dragana Belegišanin-Zakić (2010). Gramatika srpskog jezika za strance. Novi Sad: Centar za srpski jezik Azbukum. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - potrafi zrozumieć podstawowe wyrazy i związki wyrazowe, które opisują jego, jego rodzinę oraz środowisko, w którym funkcjonuje, przy założeniu, że współrozmówca mówi wolno i wyraźnie, - potrafi zrozumieć powszechnie używane wyrazy i związki wyrazowe, które są mu niezbędne w obszarze jego bezpośredniego zainteresowania (tj. proste informacje o sobie samym i o swojej rodzinie, miejscu zamieszkania, samopoczuciu, informacje potrzebne przy dokonywaniu zakupów, przy opisywaniu swojego otoczenia, w pracy). Jest w stanie zrozumieć podstawowe znaczenie krótkich, prostych i niedwuznacznych wiadomości oraz publicznych ogłoszeń, - jest w stanie zrozumieć podstawowe komunikaty publiczne, m.in. ogłoszenia, ostrzeżenia, hasła reklamowe, - potrafi przeczytać ze zrozumieniem krótkie, proste teksty, które zostały uprzednio dostosowane do poziomu A1. Jest w stanie odnaleźć konkretne informacje w krótkich tekstach, pisanych prostym językiem, np. ogłoszeniach, jadłospisach, rozkładach jazdy, broszurach informacyjnych i reklamowych. Potrafi także zrozumieć proste, osobiste komunikaty zapisane w wiadomościach tekstowych, w listach, na widokówkach, - potrafi prowadzić rozmowę na podstawowym poziomie znajomości języka serbskiego, pod warunkiem, że współrozmówca jest gotów powtórzyć lub przeformułować swoje zdania oraz pomóc studentowi wyrazić swoje zdanie. Potrafi zadawać i odpowiadać na proste pytania w zakresie dobrze znanych mu tematów oraz w celu zaspokojenia swoich bezpośrednich potrzeb komunikacyjnych, - jest w stanie porozumiewać się w podstawowych i typowych sytuacjach komunikacyjnych, które wymagają bezpośredniej wymiany informacji na znane i bliskie studentowi tematy. Może także uczestniczyć w krótkich rozmowach, nawet gdy nie rozumie wszystkich komunikowanych treści. - potrafi używać prostych wyrażeń i zdań, aby opisać swoje miejsce zamieszkania i otoczenie, - potrafi wyrazić swoją opinię w zakresie codziennej, podstawowej komunikacji, - używając prostych fraz i zdań potrafi opisać swoją rodzinę, znane mu osoby, warunki mieszkaniowe, dotychczasowy tok kształcenia, - potrafi napisać krótki, prosty tekst np. na widokówce z pozdrowieniami z wakacji. Potrafi wypełniać formularze z danymi osobowymi, takimi jak nazwisko, adres, obywatelstwo, - jest w stanie pisać krótkie i proste notatki lub wiadomości wynikające z doraźnych potrzeb. Potrafi napisać bardzo prosty list prywatny, na przykład z podziękowaniami, - w pełni opanował ortografię i zna podstawowe zasady pisowni, - jest w stanie bezbłędnie zapisać wyraźnie podyktowany tekst, - jest zapoznany z podstawowymi zasadami fonetycznymi (zna m. in. rodzaje głosek, zachodzące procesy fonetyczne) oraz potrafi je zastosować w mowie i piśmie, - rozróżnia odmienne i nieodmienne części mowy. Opanował podstawowe zasady odmiany rzeczowników, przymiotników i czasowników, używa liczebników oraz potrafi stopniować przymiotniki i przysłówki, - stosuje w praktyce podstawową wiedzę z zakresu składni, rozpoznaje komunikacyjną funkcję zdań, - potrafi budować zdania proste i złożone, - jest zapoznany z podstawowymi informacjami o Serbii, jej realiach społecznych i kulturowych oraz zwyczajami jej mieszkańców. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): powyżej 91%. dobry plus (+db; 4,5): 86-90%. dobry (db; 4,0): 76-85%. dostateczny plus (+dst; 3,5): 71-75%. dostateczny (dst; 3,0): 60-70%. niedostateczny (ndst; 2,0): 0-60%. Kryteria oceniania: - aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w konwersacjach), - wartość merytoryczna wykonanych zadań pozalekcyjnych, - sprawność posługiwania się językiem serbskim na poziomie A2, - zaliczenie wszystkich testów kontrolnych, - umiejętność zaprezentowania na egzaminach pisemnym i ustnym wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN KON
WT KON
ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 105 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Stanislava Kostić | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 105 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Stanislava Kostić | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN KON
WT KON
ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 105 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ana Takherboucht | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.