Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do językoznawstwa konfrontatywnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-JK-11FCZDM-E
Kod Erasmus / ISCED: 09.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Nauka języków Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wstęp do językoznawstwa konfrontatywnego
Jednostka: Instytut Filologii Słowiańskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

studia slawistyczne, specjalność: studia bohemistyczne

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z istotnymi zagadnieniami dotyczącymi rozwoju systemu fonetycznego, morfologicznego, składniowego oraz leksykalnego w językach słowiańskich.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Znajomość gramatyki opisowej języka polskiego w zakresie; znajomość gramatyki opisowej języka kraju specjalności umiejętność objaśnienia podstawowych terminów z zakresu językoznawstwa historycznego.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

4

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- podstawy teoretyczne i metody gramatyki porównawczej; pochodzenie języków słowiańskich,

- system wokaliczny języka prasłowiańskiego, jego źródła indoeuropejskie,

- refleksy prasłowiańskie we współczesnych językach słowiańskich,

- refleksy prasłowiańskiego ě (jať) w językach słowiańskich,

- refleksy prasłowiańskich nosówek,

- refleksy innych samogłosek prasłowiańskich,

- system spółgłoskowy języka prasłowiańskiego,

- losy systemu spółgłoskowego we współczesnych językach słowiańskich,

- palatalizacje; procesy jotacji fonetycznej; rozwój grup spółgłoskowych,

- ogólna charakterystyka stanu i rozwoju systemu morfologicznego.

Literatura:

Zalecana literatura:

Włodzimierz Pianka, Emil Tokarz, Gramatyka konfrontatywna języków słowiańskich. T. 1. Wydawnictwo Śląsk, Katowice 2000.

Michajło Pietrowicz Koczerhan, Podstawy językoznawstwa konfrontatywnego, przekł. Przemysław Jóźwikiewicz, Czesław Lachur, Albert Nowacki, Wydawnictwo Nowik, Kępa–Opole 2008.

Witold Stefański, Wprowadzenie do językoznawstwa historyczno-porównawczego, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2001.

Zdzisław Stieber, Zarys gramatyki porównawczej języków słowiańskich. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

Radoslav Večerka, Charakteristiky současných slovanských jazyků v historickém kontextu. Euroslavica, Praha 2009.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu rozwoju systemu fonologicznego, morfologicznego, składniowego oraz leksykalnego w językach słowiańskich,

- ma wiedzę szczegółową o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych z zakresu gramatyki języków słowiańskich,

- potrafi wyszukać, ocenić, selekcjonować i integrować informacje z różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczny sąd i uzasadnić swój wywód,

- potrafi samodzielnie opracować pisemną wypowiedź w języku polskim, dotyczącą zagadnień językoznawstwa porównawczego (zjawisko językowe w kontekście synchronicznym) z wykorzystaniem różnorodnych źródeł,

- porównuje zjawiska językowe w poszczególnych językach słowiańskich,

- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane ze stanem poszczególnych języków słowiańskich.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość głównych kierunków w badaniach w zakresie językoznawstwa konfrontatywnego, bardzo dobra umiejętność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji językoznawczych.

dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami zwłaszcza w zakresie praktycznych umiejętności prowadzenie badań w zakresie językoznawstwa komparatystycznego.

dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze umiejętności porównawcze, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji językoznawczych.

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach językoznawczych, (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą).

dostateczny (dst; 3,0): mierna znajomość głównych kierunków w badaniach językoznawczych, (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą).

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach językoznawczych oraz wynikające z niej dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Tatiana Ganenkova
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Mieczysław Balowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Mieczysław Balowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)