Historia teatru i dramatu (średniowiecze - renesans)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-HTD-12WDL-E |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia teatru i dramatu (średniowiecze - renesans) |
Jednostka: | Instytut Teatru i Sztuki Mediów |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I roku DL-WOT |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Wiedza o teatrze |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1. Cel (cele) modułu kształcenia: - zdobycie wiedzy z zakresu historii teatru europejskiego (od średniowiecza dorenesansu); - poznanie wybranych tekstów dramatu europejskiego; - rozwinięcie umiejętności korzystania z różnorodnych źródeł (teksty literackie, prace naukowe, komentarze, zabytki archeologiczne, ikonografia, nagrania spektakli itp.) oraz ich zastosowania w odniesieniu do omawianych zagadnień teatralnych; - zdobycie podstawowej wiedzy o metodologiach badań (szkołach badawczych) historii teatru europejskiego poszczególnych epok; - rozwinięcie umiejętności odnoszenia zagadnień z zakresu teatru dawnego do sztuki współczesnej oraz umiejętności interpretowania współczesnych odwołań do dawnego teatru; - wyrobienie wstępnych umiejętności z zakresu pisania prac naukowych, przygotowywania i przedstawiania własnych opracowań danego problemu; - rozwinięcie umiejętności referowania cudzych poglądów, dyskutowania w grupie, wyciągania wniosków i argumentowania; - wypracowanie wstępnych umiejętności działań interdyscyplinarnych (na przecięciu teatrologii, filologii, historii i historii sztuki, antropologii itp.); - wypracowanie umiejętności dostrzegania, analizowania i doceniania zmienności i różnorodności kulturowej. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Nie dotyczy |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Brak |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Wszystkie materiały dostępne są w Bibliotece Uniwersyteckiej UAM oraz Bibliotece Wydziałowej Wydz. Fil. Pol. i Klas. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład i konwersatorium (30 + 30 godzin). Wybór tematu pracy semestralnej i związane z nią konsultacje odbywają się w trakcie indywidualnych spotkań. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 4 punkty ECTS |
Skrócony opis: |
Wykład zapoznaje studentów z najważniejszymi zjawiskami w dziejach teatru europejskiego okresu średniowiecza i renesansu, przedstawia najważniejsze gatunki dramatyczno-teatralne oraz charakterystyczne dla omawianych epok modele przestrzeni. W ramach osobnych bloków tematycznych przedstawione zostaną formy widowisk dworskich okresu renesansu. Ważnym elementem rozważań będą widowiska realizowane w kolegiach jezuickich. W trakcie wykładu przedstawione będą związki pomiędzy teatrem a dążeniem jezuickich pedagogów do urzeczywistnienia ideału „wymownej pobożności”. |
Literatura: |
• D. Wiles, Teatr w Rzymie i chrześcijańskiej Europie, [w:] Historia teatru, pod red. J. R. Browna, przeł. H. Baltyn-Karpińska, Warszawa 1999, s. 49-92; • L. G. Clubb, Teatr włoskiego renesansu, tamże, s. 107-141; • V. Dixon, Teatr hiszpańskiego renesansu, tamże, s. 142-172; • P. Thomson, Angielski teatr okresu renesansu i restauracji, tamże, s. 173-219; • W. D. Howarth, Francuski teatr renesansowy i neoklasyczny, tamże, s. 220-251; • Schmitt Jean – Claude, Gest w średniowiecznej Europie, tłum. H. Zaremska, Warszawa 2006 (tu rozdział 7: Mowa gestów, s. 265-306); • M. Berthold, Historia teatru, przeł. D. Żmij-Zielińska, Warszawa 1980 (tu rozdziały: Średniowiecze, s. 182-258; Odrodzenie, s. 267-321); • T. Michałowska, Formy i nurty życia teatralnego, [w:] tejże, Średniowiecze, wyd. 8, Warszawa 2002, s. 237-253. • J. Ziomek, Renesans, Warszawa 1995 (tu rozdziały: Wczesny dramat humanistyczny, s. 91-94; Dramat nieregularny, s. 102-128; Teatr i dramat końca XVI wieku, s. 411-423); • Słownik literatury staropolskiej, pod red. T. Michałowskiej, Wrocław 1991 (hasła: Teatr, Misterium, Moralitet, Dialog); • Adamczyk M., Rozważania nad poetyką misterium, „Pamiętnik Literacki” 1972, z. 3; • Drzewicka A., Skupienie i zabawa. Twórczość dramatyczna w średniowiecznej Francji do końca XIII wieku, Kraków 1998; • Heers J., Święta głupców i karnawały, przeł. Grażyna Majcher, Warszawa 1995; • Lewański J., Dramat i średniowiecza i renesansu w Polsce, Warszawa 1981; • Zwierciadło świata. Średniowieczny teatr francuski, red. A. Loba, Gdańsk 2006; • Piwowarczyk D., Obyczaj rycerski w Polsce późnośredniowiecznej (XIV-XV wiek), Warszawa 2005 (obowiązują wskazane przez prowadzącego fragmenty); • Bieńkowski T., Teatr i dramat szkół różnowierczych w Polsce, „Odrodzenie i Reformacja w Polsce” 1968. • Kowalczyk J., Sławne theatrum na weselu podkanclerzego Jana Zamoyskiego. Premiera „Odprawy posłów greckich” (1578), „Pamiętnik Teatralny” 1964, z. 3. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - wyróżnić i scharakteryzować główne okresy w dziejach teatru europejskiego oraz wyjaśnić zmieniające się funkcje i znaczenie teatru w poszczególnych epokach; - właściwie stosować specjalistyczną terminologię dotyczącą dzieła teatralnego i dramatycznego; - omówić dominanty estetyczne i ideowe w teatrze i dramaturgii poszczególnych epok, wskazać i scharakteryzować najważniejszych twórców teatru i dramatu; - rozpoznać i nazwać gatunki dramatyczne, wskazać poszczególne części dzieła dramatycznego i określić ich funkcje; - dokonać analizy wskazanych fragmentów dramatu oraz porównać różne ujęcia tego samego motywu lub postaci; - - posłużyć się tekstem naukowym, streścić i przedstawić jego tezy, zastosować je do własnych analiz; - dokonać analizy i zaproponować interpretację współczesnego dzieła (dramatycznego i teatralnego) odnoszącego się do tradycji teatralnej i dramatycznej; |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia zajęć jest otrzymanie pozytywnej oceny z pracy semestralnej oraz zdanie egzaminu przeprowadzanego w formie pisemnej. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.