Historia literatury polskiej (po roku 1918)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-HLP-CP-22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury polskiej (po roku 1918) |
Jednostka: | Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska jako obca |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - zaznajomienie studentów z historią literatury polskiej po 1918 r. i literaturą najnowszą - uporządkowanie wiedzy o periodyzacji literatury polskiej XX wieku - zaznajomienie studentów z najważniejszymi dziełami literatury polskiej powstałymi po 1918 r. - doskonalenie znajomości języka polskiego - modelowanie umiejętności przygotowania prezentacji i dokonywania ich merytorycznej ewaluacji |
Literatura: |
1. E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1918-1939, Warszawa 1996. 2. T. Drewnowski, Próba scalenia: obiegi, wzorce, style, Warszawa 1997. 3. L. Eustachiewicz, Dwudziestolecie 1919-1939, Warszawa 1983. 4. A. Hutnikiewicz, Od czystej formy do literatury faktu. Główne teorie i programy literackie XX stulecia, Warszawa 1974 i in. wyd. 5. Z. Jarosiński, Literatura lat 1944-1975, Warszawa 1996. 6. Lektury polonistyczne: Dwudziestolecie międzywojenne. II wojna światowa, t.1 red. J. Jarzębski, R. Nycz, Kraków 1997; t. 2 red. R. Nycz, Kraków 1999. 7. Słownik literatury polskiej XX wieku, pod red. A. Brodzkiej i in., Wrocław 1992 |
Efekty uczenia się: |
Student potrafi: 1) zrekapitulować i scharakteryzować wybrane dzieła literatury polskiej powstałe po 1918 r.; 2) świadomie posługiwać się nazwami prądów literackich, łączyć je z dokonaniami wybranych twórców, odwołując się do periodyzacji literatury XX wieku; 3) czytać ze zrozumieniem i samodzielnie interpretować (ustnie i pisemnie) dzieła literackie powstałe w omawianym czasie; 4) czytać ze zrozumieniem i wybierać najistotniejsze tezy w krytycznoliterackich opracowaniach dotyczących tekstów powstałych po 1918 r.; 5) sformułować dłuższą wypowiedź dotyczącą problematyki historycznoliterackiej (np. scharakteryzować twórczość ważkiego pisarza, zaprezentować specyfikę wskazanego zjawiska literackiego); 6) przedstawić w formie prezentacji sylwetkę i twórczość wskazanego pisarza polskiego XX wieku. |
Metody i kryteria oceniania: |
- frekwencja i aktywność w trakcie zajęć. - wartość merytoryczna wypowiedzi prezentowanych podczas zajęć - wartość merytoryczna pisemnych zadań domowych - poziom wiedzy i umiejętności zaprezentowane na egzaminie oraz testach cząstkowych - wartość merytoryczna i komunikacyjna prezentacji multimedialnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.