Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia literatury polskiej po 1918 roku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-HLP-31PFDL-E
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia literatury polskiej po 1918 roku
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- interpersonalne: zdolności krytyczne, umiejętności interdyscyplinarne, umiejętność porozumiewania się w zakresie historii literatury z uczniami,

- instrumentalne: umiejętność analizowania i syntezowania, wiedza ogólna, elementarna wiedza z zakresu historii literatury i kultury polskiej w latach 1918-1989,

- systemowe: umiejętność uczenia się, zdolność do samodzielnej pracy, umiejętności badawcze.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Wiedza na poziomie podstawowym na temat historii, kultury i literatury polskiej XX wieku.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, metoda ćwiczeniowa, metody aktywizujące.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- prezentacja na poziomie podstawowym omawianych zjawisk społeczno-literackich charakterystycznych dla Polski w XX wieku; ukazanie przedstawicieli i ich twórczości w kontekście historycznym,

- prezentacja na poziomie podstawowym przedstawicieli polskiej literatury międzywojennej w kontekście społeczno-politycznym i historycznym,

- prezentacja na poziomie podstawowym przedstawicieli literatury okupacyjnej i obozowej kontekście społeczno-politycznym oraz historycznym,

- prezentacja na poziomie podstawowym polskich tekstów kultury doby powojennej; ukazanie sylwetek najważniejszych twórców oraz poruszanych przez nich problemów w kontekście społeczno-politycznym i historycznym,

- prezentacja na poziomie podstawowym tekstów kultury obrazujących przemiany społeczno-polityczne lat 60., 70. i 80. w Polsce; ukazanie sylwetek najważniejszych pisarzy i ich twórczości w kontekście społeczno-politycznym i historycznym,

- ukazanie europejskich związków społeczno-kulturowych wymienionych okresów i zjawisk z analogicznymi okresami i prądami w Polsce, wskazanie elementów wspólnych i różnicujących,

- przedstawienie omawianych zjawisk literackich na tle wydarzeń historycznych, politycznych i społecznych,

- prezentacja omawianych zjawisk literackich w interdyscyplinarnych powiązaniach z innymi dziedzinami sztuki.

Literatura:

Zalecana literatura:

E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1918-1939, Warszawa 1996.

E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1939-1968, Warszawa 1998.

P. Czapliński, P. Śliwiński, Literatura polska 1976-1998, Kraków 1999.

T. Drewnowski, Próba scalenia. Obiegi, wzorce, style. Literatura polska 1944 – 1989, Warszawa 1997.

J. Jarzębski, Proza Dwudziestolecia, Kraków 2006.

J. Kwiatkowski, Dwudziestolecie międzywojenne, Warszawa 2000 (lub inne wydania).

B. Kaniewska, A. Legeżyńska, P. Śliwiński, Literatura polska XX wieku, Poznań 2002.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- potrafi na poziomie podstawowym definiować i opisywać podstawowe zjawiska literatury polskiej związane z przedmiotem zajęć,

- potrafi te zjawiska powiązać, wyjaśnić, i zakwalifikować, opisać i wyróżnić ich podstawowe wyznaczniki, omówić i zinterpretować w odpowiednim kontekście kulturowym (zwłaszcza filozoficznym),

- posiada umiejętność budowania syntezy historycznoliterackiej i łączenia faktów dotyczących zmian zachodzących w obrębie kultury literackiej z wybranymi zjawiskami w obrębie literatury dla dzieci oraz wykorzystania tego w pracy dydaktycznej,

- potrafi kategoryzować, zaklasyfikować zjawiska literatury polskiej z jej rozmaitych rejestrów (literatura o ambicjach artystycznych, literatura popularna) i powiązać je z analogicznymi zjawiskami w filozofii, literaturze i kulturze europejskiej,

- potrafi kompilować zdobytą na zajęciach wiedzę, budować ujęcia uogólniające, rozwijać, wyjaśniać i rekonstruować wybrane zjawiska kultury polskiej (zwłaszcza literatury, ale też filmu, muzyki, teatru, malarstwa, komiksu...) w odniesieniu do problemów społeczno-kulturowych XX wieku;

- zyskuje umiejętność porównywania zjawisk literackich i kulturowych, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania ich w kontekście szerokich formacji historycznoliterackich, historycznych, społecznych, politycznych,

- zyskuje umiejętność porównywania zjawisk literackich, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania tych zjawisk w ujęciu interdyscyplinarnym i intersemiotycznym.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość omawianych zagadnień i zjawisk powiązanych tematycznie z przedmiotem zajęć, nurtów i przedstawicieli, twórców, najważniejszych cech literatury polskiej, bardzo dobra umiejętność krytycznego podejścia do omawianych tekstów kultury, wysoka świadomość znaczenia literatury polskiej w procesie kulturotwórczym i jej ujęcia w kontekście europejskim.

dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami, zwłaszcza w zakresie praktycznych umiejętności krytycznego i interdyscyplinarnego podejścia do tekstów kultury.

dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć, słabsze umiejętności krytycznego podejścia do lektury oraz słabsza znajomość dziejów literatury polskiej.

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość omawianych zagadnień i zjawisk powiązanych tematycznie z przedmiotem zajęć, nurtów i przedstawicieli, twórców, najważniejszych literatury polskiej, zadowalająca umiejętność krytycznego podejścia do omawianych tekstów kultury, wysoka świadomość znaczenia literatury polskiej w procesie kulturotwórczym i kontekście europejskim.

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość omawianych zagadnień i zjawisk powiązanych tematycznie z przedmiotem zajęć, nurtów i przedstawicieli, twórców, najważniejszych cech literatury polskiej, zadowalająca umiejętność krytycznego podejścia do omawianych tekstów kultury, zadowalająca świadomość znaczenia literatury polskiej w procesie kulturotwórczym i kontekście europejskim.

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość omawianych zagadnień i zjawisk powiązanych tematycznie z przedmiotem zajęć, nurtów i przedstawicieli, twórców, najważniejszych cech literatury polskiej, niska umiejętność krytycznego podejścia do omawianych tekstów kultury, niska świadomość znaczenia literatury polskiej w procesie kulturotwórczym i kontekście europejskim oraz wynikające z niej dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla modułu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krzysztof Gajda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Sylwia Karolak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krzysztof Gajda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krzysztof Gajda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)