Historia literatury polskiej po 1918 roku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-HLP-31PFDL-E |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury polskiej po 1918 roku |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - interpersonalne: zdolności krytyczne, umiejętności interdyscyplinarne, umiejętność porozumiewania się w zakresie historii literatury z uczniami, - instrumentalne: umiejętność analizowania i syntezowania, wiedza ogólna, elementarna wiedza z zakresu historii literatury i kultury polskiej w latach 1918-1989, - systemowe: umiejętność uczenia się, zdolność do samodzielnej pracy, umiejętności badawcze. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza na poziomie podstawowym na temat historii, kultury i literatury polskiej XX wieku. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, metoda ćwiczeniowa, metody aktywizujące. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - prezentacja na poziomie podstawowym omawianych zjawisk społeczno-literackich charakterystycznych dla Polski w XX wieku; ukazanie przedstawicieli i ich twórczości w kontekście historycznym, - prezentacja na poziomie podstawowym przedstawicieli polskiej literatury międzywojennej w kontekście społeczno-politycznym i historycznym, - prezentacja na poziomie podstawowym przedstawicieli literatury okupacyjnej i obozowej kontekście społeczno-politycznym oraz historycznym, - prezentacja na poziomie podstawowym polskich tekstów kultury doby powojennej; ukazanie sylwetek najważniejszych twórców oraz poruszanych przez nich problemów w kontekście społeczno-politycznym i historycznym, - prezentacja na poziomie podstawowym tekstów kultury obrazujących przemiany społeczno-polityczne lat 60., 70. i 80. w Polsce; ukazanie sylwetek najważniejszych pisarzy i ich twórczości w kontekście społeczno-politycznym i historycznym, - ukazanie europejskich związków społeczno-kulturowych wymienionych okresów i zjawisk z analogicznymi okresami i prądami w Polsce, wskazanie elementów wspólnych i różnicujących, - przedstawienie omawianych zjawisk literackich na tle wydarzeń historycznych, politycznych i społecznych, - prezentacja omawianych zjawisk literackich w interdyscyplinarnych powiązaniach z innymi dziedzinami sztuki. |
Literatura: |
Zalecana literatura: E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1918-1939, Warszawa 1996. E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1939-1968, Warszawa 1998. P. Czapliński, P. Śliwiński, Literatura polska 1976-1998, Kraków 1999. T. Drewnowski, Próba scalenia. Obiegi, wzorce, style. Literatura polska 1944 – 1989, Warszawa 1997. J. Jarzębski, Proza Dwudziestolecia, Kraków 2006. J. Kwiatkowski, Dwudziestolecie międzywojenne, Warszawa 2000 (lub inne wydania). B. Kaniewska, A. Legeżyńska, P. Śliwiński, Literatura polska XX wieku, Poznań 2002. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - potrafi na poziomie podstawowym definiować i opisywać podstawowe zjawiska literatury polskiej związane z przedmiotem zajęć, - potrafi te zjawiska powiązać, wyjaśnić, i zakwalifikować, opisać i wyróżnić ich podstawowe wyznaczniki, omówić i zinterpretować w odpowiednim kontekście kulturowym (zwłaszcza filozoficznym), - posiada umiejętność budowania syntezy historycznoliterackiej i łączenia faktów dotyczących zmian zachodzących w obrębie kultury literackiej z wybranymi zjawiskami w obrębie literatury dla dzieci oraz wykorzystania tego w pracy dydaktycznej, - potrafi kategoryzować, zaklasyfikować zjawiska literatury polskiej z jej rozmaitych rejestrów (literatura o ambicjach artystycznych, literatura popularna) i powiązać je z analogicznymi zjawiskami w filozofii, literaturze i kulturze europejskiej, - potrafi kompilować zdobytą na zajęciach wiedzę, budować ujęcia uogólniające, rozwijać, wyjaśniać i rekonstruować wybrane zjawiska kultury polskiej (zwłaszcza literatury, ale też filmu, muzyki, teatru, malarstwa, komiksu...) w odniesieniu do problemów społeczno-kulturowych XX wieku; - zyskuje umiejętność porównywania zjawisk literackich i kulturowych, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania ich w kontekście szerokich formacji historycznoliterackich, historycznych, społecznych, politycznych, - zyskuje umiejętność porównywania zjawisk literackich, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania tych zjawisk w ujęciu interdyscyplinarnym i intersemiotycznym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość omawianych zagadnień i zjawisk powiązanych tematycznie z przedmiotem zajęć, nurtów i przedstawicieli, twórców, najważniejszych cech literatury polskiej, bardzo dobra umiejętność krytycznego podejścia do omawianych tekstów kultury, wysoka świadomość znaczenia literatury polskiej w procesie kulturotwórczym i jej ujęcia w kontekście europejskim. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami, zwłaszcza w zakresie praktycznych umiejętności krytycznego i interdyscyplinarnego podejścia do tekstów kultury. dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć, słabsze umiejętności krytycznego podejścia do lektury oraz słabsza znajomość dziejów literatury polskiej. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość omawianych zagadnień i zjawisk powiązanych tematycznie z przedmiotem zajęć, nurtów i przedstawicieli, twórców, najważniejszych literatury polskiej, zadowalająca umiejętność krytycznego podejścia do omawianych tekstów kultury, wysoka świadomość znaczenia literatury polskiej w procesie kulturotwórczym i kontekście europejskim. dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość omawianych zagadnień i zjawisk powiązanych tematycznie z przedmiotem zajęć, nurtów i przedstawicieli, twórców, najważniejszych cech literatury polskiej, zadowalająca umiejętność krytycznego podejścia do omawianych tekstów kultury, zadowalająca świadomość znaczenia literatury polskiej w procesie kulturotwórczym i kontekście europejskim. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość omawianych zagadnień i zjawisk powiązanych tematycznie z przedmiotem zajęć, nurtów i przedstawicieli, twórców, najważniejszych cech literatury polskiej, niska umiejętność krytycznego podejścia do omawianych tekstów kultury, niska świadomość znaczenia literatury polskiej w procesie kulturotwórczym i kontekście europejskim oraz wynikające z niej dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla modułu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Gajda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sylwia Karolak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Gajda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Gajda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.