Historia literatury polskiej (romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-HLP-22SPDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury polskiej (romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska) |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku DL FilSlowPol/FSP |
Strona przedmiotu: | http://www.slavic.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologia, specjalność: filologia słowiańska i filologia polska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | • zaznajomienie studentów z ważnymi dziełami i arcydziełami literatury polskiej wraz z umiejętnością odniesienia ich do ogólnego kontekstu przemian historycznych i kulturowych • doskonalenie umiejętności analityczno-interpretacyjnych ze szczególnym zwróceniem uwagi na specyfikę tekstów powstałych w epokach pozytywizmu i Młodej Polski, analizę porównawczą i wartościowanie (utwory wybitne i drugorzędne; obiegi literackie) • kształcenie umiejętności operowania kategoriami historyczno- i estetycznoliterackimi, a także posługiwania się wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami z zakresu innych modułów kształcenia polonistycznego (w tym „Nauki pomocnicze”, „Poetyka z analizą dzieła literackiego”, „Wiedza o historycznym rozwoju polszczyzny”, „Teoria literatury”, „Literatura powszechna”) • pogłębianie umiejętności operowania kategoriami biografii autora, epoki, prądu, stylu, gatunku literackiego, pojęć estetycznych (ironia, groteska, tragizm, realizm, symbolizm, impresjonizm, ekspresjonizm) • kształcenie umiejętności samodzielnych wypowiedzi ustnych i pisemnych na temat literatury oraz kultury epok pozytywizmu i Młodej Polski (obowiązkowa praca pisemna, głos w dyskusji) • kształtowanie świadomości komparatystycznego oraz interdyscyplinarnego charakteru pozytywizmu oraz Młodej Polski w tym szczególne zwrócenie uwagi na połączenia historii literatury z historią innych sztuk (np. teatr, malarstwo, muzyka) • budowanie wiedzy na temat procesu historycznoliterackiego • formowanie wrażliwości humanistycznej oraz postawy aktywnego uczestnictwa w kulturze |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu studenci poznają arcydzieła literatury polskiej pierwszej połowy XIX wieku oraz najważniejsze zjawiska tematyczne i genologiczne tego okresu. Studenci uczą się odnajdywać właściwe konteksty historyczne, filozoficzne, kulturowe dla omawianego tekstu. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywna obecność na zajęciach, zdanie egzaminu oraz napisanie pracy pisemnej. |
Pełny opis: |
TK_01 propozycje periodyzacji literatury polskiej lat 1795-1918. Formacja, epoka, prąd HLPP_01, HLPP_05 TK_02 Klasycyzm postanisławowski – główni przedstawiciele, gatunki literackie, doktryna estetyczna HLPP_01, HLPP_02, HLKPP_03, HLPP_04 TK_03 Romantyzm – kontekst historyczny i filozoficzny HLPP_03, HLPP_04, HLPP_06 TK_04 Romantyzm – gatunki literackie HLPP_01, HLPP_02, HLPP_06 TK_05 Romantyzm – sylwetki twórców HLPP_01, HLPP_02, HLPP_06 TK_06 Romantyzm – krytyka literacka HLPP_03, HLPP_06 TK_ 07 rola romantyzmu w budowaniu tożsamości zbiorowej Polaków HLPP_11 TK_08 pozytywizm po 1864 roku – kontekst historyczny i filozoficzny, gatunki (powieść, nowela, kronika) i sylwetki twórców HLPP_03, HLPP_04, HLPP_06 TK_09 poetyka tendencyjna, naturalistyczna i „dojrzałego” realizmu, pozytywistyczne spory o prozę fabularną HLPP_ 01, HLPP_02, HLPP_06 TK_10 Młoda Polska - kontekst historyczny i filozoficzny, rodzaje i gatunki literackie, sylwetki twórców HLPP_03, HLPP_04, HLPP_06 TK_11 liryka Młodej Polski – symbolizm, impresjonizm, preekspresjonizm, a także: modernizm, dekadentyzm, nietzscheanizm, franciszkanizm, HLPP_01, HLPP_02, HLPP_06 TK_12 dramat Młodej Polski – rola tradycji romantycznej i oddziaływanie współczesnej dramaturgii europejskiej HLPP_01, HLPP_02, HLPP_06 TK_13 powieść Młodej Polski – odniesienie do wzorów prozy pozytywistycznej i współczesnej beletrystyki europejskiej, HLPP_01, HLPP_02, HLPP_06 TK_14 krytyka literacka w latach 1864-1918, wybitne osobowości, metody krytyczne HLPP_03, HLPP_06 TK_15 rola pozytywizmu i Młodej Polski w budowaniu tożsamości zbiorowej Polaków HLPP_11 TK_16 przygotowywanie referatu historycznoliterackiego oraz prezentacji multimedialnej poświęconej wybranym zagadnieniom ideowym i/lub estetycznym literatury lat 1795-1918 HLPP_02, HLKPP_07, HLPP_08, HLPP_09, HLPP_10 |
Literatura: |
Witkowska, R. Przybylski, Romantyzm. Warszawa 1977 Henryk Markiewicz, Literatura pozytywizmu, Warszawa 1986 i wydania następne. Maria Podraza-Kwiatkowska, Literatura Młodej Polski, Warszawa 1992 i wydania następne. |
Efekty uczenia się: |
HLPP_01 wskazać arcydzieła i kluczowe utwory literackie epok romantyzmu, pozytywizmu i Młodej Polski, a także zreferować ich problematykę oraz kształt estetyczny z użyciem podstawowej terminologii literaturoznawczej K_W02, K_W03, K_W07 HLPP_02 analizować, interpretować i wartościować teksty literackie reprezentatywne dla epok romantyzmu, pozytywizmu i Młodej Polski z wykorzystaniem podstawowej wiedzy z zakresu wybranych teorii i metodologii badań literackich oraz odróżniać najważniejsze historyczne systemy komunikacji literackiej (w tym obiegi literackie, formy gatunkowe, struktury podawcze, języki artystyczne) K_W01, K_W02, K_W03, K_U04, K_U12, K_U13, K_U17 HLPP _03 rozpoznać i scharakteryzować kluczowe idee filozoficzne i estetyczne stymulujące rozwój literatury oraz kultury epok romantyzmu, pozytywizmu i Młodej Polski K_W04 HLPP _04 posługiwać się wiedzą o ważnych wydarzeniach i zjawiskach z zakresu historii Polski i wyjaśnić ich wpływ na genezę i problematykę utworów literackich oraz na rozwój kultury polskiej okresu romantyzmu, pozytywizmu i Młodej Polski K_W20, K_W22, K_U21 HLPP _05 dokonać periodyzacji literatury epok romantyzmu, pozytywizmu i Młodej Polski, umieścić ją w szerszym kontekście kulturowym i formułować na tej podstawie wnioski K_W06, K_W18, K_W19 HLPP _06 dostrzec związki literatury, kultury i sztuki epok romantyzmu, pozytywizmu i Młodej Polski z literaturą, kulturą i sztuką powszechną K_W08, K_W09 HLPP _07 samodzielnie zrealizować proste zadanie badawcze (z zastosowaniem w praktyce podstawowych elementów historycznoliterackiej procedury badawczej, takich jak dobór i analiza źródeł, rozpoznanie stanu badań, zdefiniowanie i analiza problemu poznawczego, skonstruowanie spójnego wywodu argumentacyjnego, sformułowanie wniosków) z wykorzystaniem wiedzy o literaturze epok romantyzmu, pozytywizmu i Młodej Polski K_U04, K_U06, K_U07, K_U08, K_U12, K_U13 HLPP_08 operować informacją naukową ( w tym wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje dotyczące literatury epok romantyzmu, pozytywizmu i Młodej Polski, dobierać właściwe edycje tekstów, posługiwać się słownikami i kompendiami literaturoznawczymi, bibliotekami cyfrowymi) oraz zastosować ją w konkretnym kontekście zawodowym K_U13, K_U14, K_U17, K_U22 HLPP_09 operować pisemną formą wypowiedzi naukowej, napisać referat historycznoliteracki, a także przygotować wystąpienie w dyskusji, przedstawić (również w formie prezentacji multimedialnej) i uzasadnić swoje stanowisko z wykorzystaniem poglądów innych autorów K_U07, K_U08 HLPP _10 pracować w zespole wedle celów i wskazówek formułowanych przez kierownika zespołu K_K06 HLPP _11 wyjaśnić rolę literatury i kultury epok romantyzmu, pozytywizmu i Młodej Polski w budowaniu tożsamości zbiorowej, więzi społecznych oraz wykorzystać tę kompetencję w osobistym, angażującym etyczną wrażliwość udziale w różnych formach życia zbiorowego (w tym we własnej pracy), a także w pielęgnowaniu dziedzictwa kulturowego Europy, Polski i Wielkopolski K_K02, K_K03, K_K08, K_K10, K_K11 |
Metody i kryteria oceniania: |
• aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej); • wartość merytoryczna i kształt estetyczny pracy pisemnej • wartość merytoryczna i projekt prezentacji oraz sposób jej przedstawienia; • sprawność analityczno-interpretacyjna • umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.