Historia literatury czeskiej: średniowiecze, renesans, barok, klasycyzm/romantyzm, realizm
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-HLCK-21FCZDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury czeskiej: średniowiecze, renesans, barok, klasycyzm/romantyzm, realizm |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | studia slawistyczne, specjalność: studia bohemistyczne |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: a) interpersonalne: - zdolności krytyczne, - umiejętności interdyscyplinarne, - umiejętność porozumiewania się z ekspertami z dziedziny literaturoznawstwa bohemistycznego, - umiejętność docenienia różnorodności kulturowej i wielokulturowej. b) instrumentalne: - umiejętność analizowania i syntezowania, - wiedza ogólna, - wiedza zaawansowana z zakresu historii literatury czeskiej, - umiejętność wypowiadania się w mowie w języku ojczystym i języku czeskim. c) systemowe: - umiejętność uczenia się, - zdolność do samodzielnej pracy, - umiejętności badawcze, - rozumienie innych kultur i zwyczajów. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza na poziomie podstawowym na temat historii literatury czeskiej do końca XIX wieku. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 5 (2+3) |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - prezentacja na poziomie podstawowym czeskiej literatury średniowiecznej, renesansowej, barokowej i klasycystycznej w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie najważniejszych pisarzy i ich twórczości, - ukazanie związków literatury czeskiej wszystkich wymienionych okresów i prądów z analogicznymi okresami i prądami w literaturze europejskiej, wyeksponowanie płaszczyzn identyfikacji i zróżnicowania, - przedstawienie omawianych zjawisk literackich na tle wydarzeń historycznych, politycznych i społecznych, - prezentacja omawianych zjawisk literackich w interdyscyplinarnych i intersemiotycznych powiązaniach z innymi dziedzinami sztuki, - analiza i interpretacja wybranych tekstów poetyckich, prozatorskich i dramaturgicznych, prezentujących charakterystyczne dla epoki zjawiska literackie. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Česká literatura od počátků k dnešku, J.Lehár, A.Stich, J.Janáčková, J. Holý, Praha 2000. Frajdl J., Germanizace v době baroka, Praha 2006. Havránek B., Výbor z české literatury doby husitské, Praha 1964. Hrabák J., Studie ze starší české literatury, Praha 1956. Lehár J., Stich A., Česká literatura I. Od počátků do raného obrození (9. století – první třetina 19. století), Praha 1997. Novák A., Stručné dějiny literatury české, Praha 1946. Panorama české literatury, red. L.Machala, E.Petrů, Olomouc 1994. Tarajło-Lipowska Z., Historia literatury czeskiej, Wrocław 2010. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - zyskuje umiejętność porównywania zjawisk literackich, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania tych zjawisk w kontekście szerokich formacji historycznoliterackich, historycznych, filozoficznych, - potrafi na poziomie podstawowym definiować i opisywać podstawowe prądy, nurty i zjawiska literatury czeskiej; potrafi je wyliczyć w przebiegu chronologicznym i przedstawić w ujęciu typologicznym, - potrafi te prądy powiązać, wyjaśnić i zakwalifikować, opisać i wyróżnić ich podstawowe wyznaczniki, omówić i zinterpretować twórczość ich najważniejszych przedstawicieli, - potrafi skonstruować spójną wypowiedź (pisemną oraz ustną) o charakterze krytycznoliterackim, znaleźć odpowiednie źródła informacji, umiejętnie i funkcjonalnie wykorzystać uzyskaną dzięki nim wiedzę, - potrafi kompilować zdobytą na zajęciach wiedzę, budować ujęcia uogólniające, rozwijać, wyjaśniać i rekonstruować przebieg procesu historycznoliterackiego w literaturze czeskiej, - potrafi kategoryzować, zaklasyfikować i zjawiska literackie z poszczególnych epok literatury czeskiej i powiązać je z analogicznymi zjawiskami w literaturze europejskiej, - posiada umiejętność budowania syntezy historycznoliterackiej, odnajdywania wyznaczników prądów w konkretnych tekstach literackich, ilustrowania rozważań przykładami z twórczości poszczególnych autorów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita znajomość głównych kierunków, prądów i nurtów w literaturze kraju kierunkowego oraz powiązanych z nimi kwestii teoretycznoliterackich, historycznoliterackich i historycznych, wysoka świadomość kulturotwórczej roli literatury, umiejętność wskazania relacji zachodzących pomiędzy literaturą wybranego kraju słowiańskiego a literaturą europejską i światową. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami. dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze znajomość poszczególnych lektur bądź faktów z życia twórców, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych zjawisk literackich i kulturowych. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich, zadowalająca umiejętność krytycznego porównania dzieł literackich powstałych na gruncie słowiańskim, europejskim i światowym (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą), świadomość kulturotwórczej funkcji literatury. dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich, słaba umiejętność krytycznego porównania dzieł literackich powstałych na gruncie słowiańskim, europejskim i światowym (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą). niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich i powiązanych oraz wynikające z niej dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Gawarecka, Roman Sliwka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Gawarecka, Roman Sliwka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Gawarecka, Roman Sliwka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Gawarecka, Roman Sliwka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.