Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia literatury bułgarskiej: średniowiecze, renesans, barok, klasycyzm/romantyzm, realizm

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-HLBK-21BDL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia literatury bułgarskiej: średniowiecze, renesans, barok, klasycyzm/romantyzm, realizm
Jednostka: Instytut Filologii Słowiańskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku programu X-S1-FilBuł
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

studia slawistyczne, specjalność: studia bułgarystyczne

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

a) interpersonalne:

- zdolności krytyczne,

- umiejętności interdyscyplinarne,

- umiejętność porozumiewania się z ekspertami z dziedziny literaturoznawstwa bułgarskiego,

- umiejętność docenienia różnorodności kulturowej i wielokulturowej.


b) instrumentalne:

- umiejętność analizowania i syntezowania,

- wiedza ogólna,

- wiedza zaawansowana z zakresu historii literatury bułgarskiej,

- umiejętność wypowiadania się w mowie w języku ojczystym i języku bułgarskim.


c) systemowe:

- umiejętność uczenia się,

- zdolność do samodzielnej pracy,

- umiejętności badawcze,

- rozumienie innych kultur i zwyczajów.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem, demonstracje dźwiękowe i/lub video, metody aktywizujące, praca w grupach.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

2

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- prezentacja na poziomie podstawowym bułgarskiej literatury średniowiecznej w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie najważniejszych pisarzy i ich twórczości,

- ukazanie związków literatury bułgarskiej z analogicznymi okresami i prądami w literaturze europejskiej, wyeksponowanie płaszczyzn identyfikacji i zróżnicowania,

- przedstawienie omawianych zjawisk literackich na tle wydarzeń historycznych, politycznych i społecznych,

- prezentacja omawianych zjawisk literackich w interdyscyplinarnych i intersemiotycznych powiązaniach z innymi dziedzinami sztuki,

- analiza i interpretacja wybranych tekstów poetyckich i prozatorskich, prezentujących charakterystyczne dla epoki zjawiska literackie.

Literatura:

Zalecana literatura:

История на българската средновековна литература, Милтенова А. (ред.), София 2009.

Петканова Д., Старобългарска литература IX-XVII век, София 1997.

Dąbek-Wirgowa T., Zarys dziejów literatury bułgarskiej, Warszawa 1980.

Станчев К., Поетика на старобългарска литература, София 1982.

Станчев К., Стилистика и жанрове на старобългарска литература, София 1985.

D.S. Lichaczow, Poetyka literatury staroruskiej, tł. A. Prus-Bogusławski, Warszawa 1981.

Петканова Д., Старобългарска литература , София 1997.

Старa българска литература:

a) T. 1: Апокрифи, съст. и ред. Д. Петканова, София 1981.

b) T. 2: Ораторска проза, съст. и ред. Л. Грашева, София 1982.

c) T. 3: Исторически съчинения, съст. и ред. Д. Божилов, София 1983.

d) T. 4: Житиеписни творби, съст. и ред. К. Иванова, София 1985.

e) T. 5: Естествознание, съст. и ред. А. Милтенова, София 1992.

Dąbek-Wirgowa T., Siedem niebios i ziemia. Antologia dawnej prozy bułgarskiej, Warszawa 1983.

Pasterze wiernych Słowian: Święci Cyryl i Metody, wyb., tłum., oprac. A. Naumow, Kraków 1985.

Ziemscy aniołowie, niebiańscy ludzie, G. Simeonova, G. Minczew, Białystok 2002.

Uczniowie Apostołów Słowian. Siedmiu Świętych Mężów, opr. M. Skowronek, G. Minczew, [= Biblioteka Duchowości Europejskiej, nr 4] Kraków 2010.

Święci Konstantyn-Cyryl i Metody. Patroni Wschodu i Zachodu, t. 1-2, red. A. Naumow, opr. Zespół, [= Biblioteka Duchowości Europejskiej, 5], Kraków 2013.

Старобългарска литература: Енциклопедичен речник, ред. Д. Петканова,А.Милтенова, София 2003 (lub inne wydanie).

Р. Пикио, Православното славянство и старобългарската културна традиция, прев. А.-Д. Коссова, София 1993, <http://www.promacedonia.org/rpps/index.htm>;

A. Naumow, Apokryfy w systemie literatury cerkiewnosłowiańskiej, Wrocław 1976.

A. Naumow, Biblia w strukturze artystycznej utworów cerkiewnosłowiańskich (=Rozprawy Habilitacyjne UJ 75), Kraków 1983.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- zyskuje umiejętność porównywania zjawisk literackich, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania tych zjawisk w kontekście szerokich formacji historycznoliterackich, historycznych, filozoficznych,

- potrafi na poziomie podstawowym definiować i opisywać podstawowe prądy, nurty i zjawiska literatury bułgarskiej; potrafi je wyliczyć w przebiegu chronologicznym i przedstawić w ujęciu typologicznym,

- potrafi te prądy powiązać, wyjaśnić i zakwalifikować, opisać i wyróżnić ich podstawowe wyznaczniki, omówić i zinterpretować twórczość ich najważniejszych przedstawicieli,

- potrafi skonstruować spójną wypowiedź (pisemną oraz ustną) o charakterze krytycznoliterackim, znaleźć odpowiednie źródła informacji, umiejętnie i funkcjonalnie wykorzystać uzyskaną dzięki nim wiedzę,

- potrafi kompilować zdobytą na zajęciach wiedzę, budować ujęcia uogólniające, rozwijać, wyjaśniać i rekonstruować przebieg procesu historycznoliterackiego w literaturze bułgarskiej,

- potrafi kategoryzować, zaklasyfikować zjawiska literackie z literatury bułgarskiej i powiązać je z analogicznymi zjawiskami w literaturze europejskiej,

- posiada umiejętność budowania syntezy historycznoliterackiej, odnajdywania wyznaczników prądów w konkretnych tekstach literackich, ilustrowania rozważań przykładami z twórczości poszczególnych autorów.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita znajomość głównych kierunków, prądów i nurtów w literaturze kraju kierunkowego oraz powiązanych z nimi kwestii teoretycznoliterackich, historycznoliterackich i historycznych, wysoka świadomość kulturotwórczej roli literatury, umiejętność wskazania relacji zachodzących pomiędzy literaturą wybranego kraju słowiańskiego a literaturą europejską i światową.

dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.

dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze znajomość poszczególnych lektur bądź faktów z życia twórców, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych zjawisk literackich i kulturowych.

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich, zadowalająca umiejętność krytycznego porównania dzieł literackich powstałych na gruncie słowiańskim, europejskim i światowym (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą), świadomość kulturotwórczej funkcji literatury.

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich, słaba umiejętność krytycznego porównania dzieł literackich powstałych na gruncie słowiańskim, europejskim i światowym (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą).

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich i powiązanych oraz wynikające z niej dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Adriana Kovacheva, Marzanna Kuczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Wojciech Jóźwiak, Izabela Lis-Wielgosz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)