Historia bułgarskiego języka literackiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-HBJ-32BDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Historia bułgarskiego języka literackiego |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla 3 roku programu X-S1-FilBuł Przedmioty obowiązkowe dla III roku studiów bułgarystycznych (studia licencjackie) |
Strona przedmiotu: | http://www.slavic.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | studia slawistyczne, specjalność: studia bułgarystyczne |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - zaznajomienie studentów z najważniejszymi procesami rozwojowymi literackich języków południowosłowiańskich, - doskonalenie umiejętności syntezy i analizy dawnych i współczesnych zjawisk i procesów językowych oraz umiejętność przewidywania kierunków rozwoju, - usystematyzowanie językoznawczej wiedzy teoretycznej dotyczącej języka literackiego, - kształtowanie świadomości i wrażliwości na dziedzictwo językowe Słowiańszczyzny Południowej. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Umiejętność czytania ze zrozumieniem tekstów w języku współczesnym. Znajomość podstawowych zagadnień z gramatyki opisowej i gramatyki historycznej języka bułgarskiego. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem, metoda ćwiczeniowa, metoda warsztatowa, demonstracje dźwiękowe i/lub video, praca w grupach, aktywne uczestnictwo w zajęciach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - język literacki i role przez niego spełniane, norma językowa - rozróżnienie terminologiczne, - przegląd etapów rozwojowych w dziejach bułgarskiego języka literackiego, - dzieła o fundamentalnym znaczeniu dla rozwoju języka na poszczególnych etapach (zabytki językowe, słowniki, gramatyki, literatura), - zmiany w alfabecie i rozwój normy ortograficznej, - rozwój warstwy leksykalnej języka bułgarskiego, kodyfikacja utrwalonych zmian językowych, innowacje, - puryzm językowy w poszczególnych okresach rozwoju języka bułgarskiego, - zmiany ustrojów i rozpad terytorialny państw oraz ich konsekwencje w obszarze językowym, - współczesna norma językowa i przewidywane tendencje na przyszłość. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Solak E., Język bułgarski, w: Słowiańskie języki literackie. Rys historyczny, red. B. Oczkowa, E. Szczepańska, Kraków 2011, s. 195-226. Solak E., Znaki szczególne. Językowe i wokółjęzykowe problemy bułgarskiego Odrodzenia, Kraków 2009. Walczak M., Język piśmiennictwa bułgarskiego. Zarys dziejów, Poznań 1998. Istorija na novobălgarskija knižoven ezik, red. E. Georgieva i in., Sofia 1989. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - opisać najważniejsze zmiany na przestrzeni dziejów w rozwoju bułgarskiego języka literackiego, - rozróżnić pojęcia: język literacki, gwara, dialekt oraz przyporządkować tekst do miejsca jego powstania, - powiązać przyczyny i skutki zmian językowych oraz wyjaśnić ich znaczenie, - zanalizować przykładowy tekst z danego okresu rozwoju języka bułgarskiego, umie zaklasyfikować go po względem czasu powstania, - odnaleźć w tekście innowacje językowe i uzasadnić ich pojawienie się wpływem czynników wewnętrznych lub/i zewnętrznych na rozwój języka, - opisać tendencje rozwojowe bułgarskiego języka literackiego, - przygotować i przedstawić prezentację o wybranym problemie teoretycznym, - przedstawić rolę wybitnych twórców w rozwoju języka literackiego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje wynikające z treści kształcenia. dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje wynikające z treści kształcenia. dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje wynikające z treści kształcenia. dostateczny plus (+dst; 3,5): przeciętna wiedza, umiejętności i kompetencje wynikające z treści kształcenia. dostateczny (dst; 3,0): dostateczna wiedza, umiejętności i kompetencje wynikające z treści kształcenia. niedostateczny (ndst; 2,0): brak wiedzy, umiejętności i kompetencji wynikających z treści kształcenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mariola Mikołajczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mariola Mikołajczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.