Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gramatyka opisowa języka serbskiego 3 (składnia)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-GOJS-22SCDL-E
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gramatyka opisowa języka serbskiego 3 (składnia)
Jednostka: Instytut Filologii Słowiańskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe dla II roku filologii serbskiej (studia licencjackie)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

studia slawistyczne, specjalność: studia serbistyczne

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- poznanie struktury składniowej (komunikacyjnej) języka serbskiego,

- poznanie funkcji składniowych wypowiedzi,

- opis cech składniowych języka serbskiego,

- opis inwentarza zdań języka serbskiego.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Znajomość gramatyki opisowej języka polskiego w zakresie podstawowym. Umiejętność objaśnienia podstawowych terminów z zakresu składni języka polskiego. Znajomość terminologii i zagadnień fonetycznych, fonologicznych i morfologicznych języka serbskiego. Znajomość języka serbskiego na poziomie A2.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem, rozwiązywanie zadań, metoda ćwiczeniowa, pokaz i obserwacja, praca w grupach, analiza eksploracyjna.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

1

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- miejsce składni w systemie językowym; metody analizy składniowej,

- zdanie pojedyncze i jego rodzaje; części zdania,

- spójność tekstu a budowa gramatyczna zdania,

- tematyczno-rematyczna budowa zdania, szyk wyrazów w zdaniu,

- rodzaje analiz derywacyjnych zdania pojedynczego,

- zdanie złożone i jego rodzaje; funkcje zdań podrzędnych i nadrzędnych,

- typy zdań złożonych współrzędnie i podrzędnie.

Literatura:

Zalecana literatura:

Mrazović, Pavica i Zora Vukadinović (2009). Gramatika srpskog jezika za strance. Novi Sad: Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića.

Станојчић, Живојин и Љубомир Поповић (2002). Граматика српскога језика. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Пипер, Предраг et al. (2005). Синтакса савременога српског језика. Проста реченица. Београд: Институт за српски језик САНУ; Нови Сад: Матица српска.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- ma podstawową wiedzę na temat budowy składniowej języka serbskiego,

- zna podstawową terminologię z zakresu budowy składniowej serbszczyzny,

- potrafi używać naukowej terminologii językoznawczej w języku docelowym,

- potrafi w odpowiedni sposób zastosować wiedzę na temat budowy gramatycznej języka do analizy syntaktycznej płaszczyzny języka serbskiego,

- docenia znaczenie gramatyki dla prawidłowego funkcjonowania procesu komunikacji począwszy od poziomu interpersonalnego po międzykulturowy,

- potrafi współdziałać i pracować w grupie podczas analizy zjawisk gramatycznych, przyjmując w niej różne role.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zagadnień z składni języka serbskiego, bardzo dobrze wykonana analiza zjawisk składniowych (na ćwiczeniach, w testach, na kolokwium), bardzo dobra umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią składniową w praktyce (na ćwiczeniach, na kolokwium).

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość zagadnień z składni języka serbskiego z niewielkimi uchybieniami, bardzo dobrze wykonana analiza zjawisk składniowych z niewielkimi uchybieniami (na ćwiczeniach, w testach, na kolokwium), bardzo dobra umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią składniową w praktyce (na ćwiczeniach, na kolokwium) z niewielkimi uchybieniami.

dobry (db; 4,0): dobra znajomość zagadnień z składni języka serbskiego, dobrze wykonana (większe uchybienia lub nierozwiązane jedno zadanie) analiza zjawisk składniowych (na ćwiczeniach, w testach, na kolokwium), dobra umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią składniową w praktyce (na ćwiczeniach, na kolokwium).

dostateczny plus (+dst; 3,5): dobra znajomość zagadnień z składni języka serbskiego z niewielkimi uchybieniami, dobrze wykonana analiza zjawisk składniowych z niewielkimi uchybieniami (na ćwiczeniach, w testach, na kolokwium), dobra umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią składniową w praktyce (na ćwiczeniach, na kolokwium) z niewielkimi uchybieniami.

dostateczny (dst; 3,0): mała znajomość zagadnień z składni języka serbskiego, słabo wykonana (poniżej 60%) analiza zjawisk składniowych (na ćwiczeniach, w testach, na kolokwium), mała umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią składniową w praktyce (na ćwiczeniach, w testach, na kolokwium).

niedostateczny (ndst; 2,0): nikła lub żadna znajomość zagadnień z składni języka serbskiego, nie wykonana analiza zjawisk składniowych lub wykonana poniżej 50% zadań (na ćwiczeniach, w testach, na kolokwium), nikła (poniżej 50%) lub żadna umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią składniową w praktyce (na ćwiczeniach, na kolokwium).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Baer
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Baer
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)