Gramatyka opisowa języka chorwackiego 1 (fonetyka i fonologia)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-GOJC-12CSDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.8
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa języka chorwackiego 1 (fonetyka i fonologia) |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla I roku filologii chorwackiej (studia licencjackie) Przedmioty obowiązkowe dla I roku studiów kroatystycznych (studia licencjackie) |
Strona przedmiotu: | http://slavic.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | studia slawistyczne, specjalność: studia kroatystyczne |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: a) interpersonalne: - zdolności krytyczne, - praca w grupie. b) instrumentalne: - umiejętność analizy i syntezy, - wiedza ogólna, - znajomość języka chorwackiego/serbskiego. c) systemowe: - umiejętności badawcze, - umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu gramatyki opisowej w praktyce. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość gramatyki opisowej języka polskiego w zakresie podstawowym; umiejętność objaśnienia podstawowych terminów z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego; znajomość języka chorwackiego na poziomie A1. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem, rozwiązywanie zadań, metoda ćwiczeniowa, pokaz i obserwacja. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - przedmiot badań gramatyki opisowej, gramatyka opisowa a gramatyka normatywna; typologiczna i genetyczna charakterystyka języka, - miejsce języka chorwackiego (serbskiego) w słowiańskiej wspólnocie językowej, zasięg terytorialny języka, - charakterystyka poszczególnych poziomów systemu języka - fonetyka z fonologią (akcenty, alternacje, system wokaliczny i konsonantyczny); ortografia i alfabet, - charakterystyka poszczególnych poziomów systemu języka – słowotwórstwo (derywacja, złożenia, przekształcenia), - charakterystyka poszczególnych poziomów systemu języka – morfologia (kategorie imienne: liczba, rodzaj, przypadek, określoność), - charakterystyka poszczególnych poziomów systemu języka – morfologia (kategorie werbalne: osoba, tryb, aspekt), - charakterystyka poszczególnych poziomów systemu języka – system temporalny, - różnice i podobieństwa na poszczególnych poziomach systemu języka pomiędzy j. chorwackim (serbskim) a j. polskim; elementy składni, - podobieństwa i różnice pomiędzy standardami językowymi: chorwackim, serbskim, bośniackim i czarnogórskim. |
Literatura: |
Zalecana literatura: V. Frančić, Gramatyka opisowa języka serbochorwackiego, Warszawa 1963. E. Barić et al., Hrvatska gramatika, Školska knjiga, Zagreb 1997. S. Težak, S. Babić, Gramatika hrvatskoga jezika, Zagreb 2009. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - zdefiniować pojęcie gramatyka opisowa, używać naukowej terminologii językoznawczej w języku docelowym, - opisać strukturę gramatyczną współczesnego języka chorwackiego, - znaleźć zastosowanie praktyczne zdobytej wiedzy teoretycznej, stosować poprawnie poszczególne formy językowe, - zanalizować gramatycznie tekst w chorwackim języku współczesnym, - wskazać podobieństwa i różnice pomiędzy systemem gramatycznym języka polskiego i języka docelowego ze szczególnym uwzględnieniem południowosłowiańskich cech języka chorwackiego, - zrozumieć zasady funkcjonowania i powstawania form językowych, co pomaga lepiej opanować praktyczne umiejętności językowe. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zagadnień z fonetyki i fonologii języka chorwackiego, bardzo dobrze wykonana analiza zjawisk fonetycznych i fonologicznych (na ćwiczeniach, w testach, na kolokwium), bardzo dobra umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią fonetyczną i fonologiczną w praktyce (na ćwiczeniach, na kolokwium). dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość zagadnień z fonetyki i fonologii języka chorwackiego z niewielkimi uchybieniami, bardzo dobrze wykonana analiza zjawisk fonetycznych i fonologicznych z niewielkimi uchybieniami (na ćwiczeniach, w testach, na kolokwium), bardzo dobra umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią fonetyczną i fonologiczną w praktyce (na ćwiczeniach, na kolokwium) z niewielkimi uchybieniami. dobry (db; 4,0): dobra znajomość zagadnień z fonetyki i fonologii języka chorwackiego, dobrze wykonana (większe uchybienia lub nierozwiązane jedno zadanie) analiza zjawisk fonetycznych i fonologicznych (na ćwiczeniach, w testach, na kolokwium), dobra umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią fonetyczną i fonologiczną w praktyce (na ćwiczeniach, na kolokwium). dostateczny plus (+dst; 3,5): dobra znajomość zagadnień z fonetyki i fonologii języka chorwackiego z niewielkimi uchybieniami, dobrze wykonana analiza zjawisk fonetycznych i fonologicznych z niewielkimi uchybieniami (na ćwiczeniach, w testach, na kolokwium), dobra umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią fonetyczną i fonologiczną w praktyce (na ćwiczeniach, na kolokwium) z niewielkimi uchybieniami. dostateczny (dst; 3,0): mała znajomość zagadnień z fonetyki i fonologii języka chorwackiego, słabo wykonana (poniżej 60%) analiza zjawisk fonetycznych i fonologicznych (na ćwiczeniach, w testach, na kolokwium), mała umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią fonetyczną i fonologiczną w praktyce (na ćwiczeniach, w testach, na kolokwium). niedostateczny (ndst; 2,0): nikła lub żadna znajomość zagadnień z fonetyki i fonologii języka chorwackiego, nie wykonana analiza zjawisk fonetycznych i fonologicznych lub wykonana poniżej 50% zadań (na ćwiczeniach, w testach, na kolokwium), nikła (poniżej 50%) lub żadna umiejętność stosowania wiedzy i posługiwania się terminologią fonetyczną i fonologiczną w praktyce (na ćwiczeniach, na kolokwium). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Tatiana Ganenkova | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Tatiana Ganenkova | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ana Takherboucht | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.