Gramatyka historyczna języka serbskiego z elementami dialektologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-GHS-31SCDL-E |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka historyczna języka serbskiego z elementami dialektologii |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla III roku filologii serbskiej (studia licencjackie) Przedmioty obowiązkowe dla III roku studiów serbistycznych (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.50
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | studia slawistyczne, specjalność: studia serbistyczne |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom założeń językoznawstwa historycznego i pokazanie procesów i zjawisk w rozwoju systemu fonetycznego, morfologicznego, składniowego i leksykalnego języka serbskiego oraz ich kontynuacji w serbskim języku współczesnym. Dodatkowo zajęcia w ramach przedmiotu dostarczają wiedzy z zakresu podziału dialektalnego serbskiego obszaru językowego ze względu na cechy fonetyczne i morfologiczne. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiadomości z gramatyki języka staro-cerkiewno-słowiańskiego oraz z gramatyki opisowej języka serbskiego. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem, uczenie problemowe (problem-based learning), rozwiązywanie zadań, metoda ćwiczeniowa, metoda badawcza (dociekania naukowego), metoda warsztatowa, demonstracje dźwiękowe i/lub video, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 1,5 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - metody badań językoznawstwa historycznego, - historyczny rozwój struktury gramatycznej języka z uwzględnieniem podziału dialektalnego – najważniejsze zagadnienia z zakresu historycznej fonetyki (zmiany w systemie fonetycznym, rozwój akcentu); praca na tekstach, - historyczny rozwój struktury gramatycznej języka z uwzględnieniem podziału dialektalnego – najważniejsze zagadnienia z zakresu morfologii oraz rozwoju morfosyntaktycznej struktury języka serbskiego (zmiany w odmianie rzeczownika); praca na tekstach, - historyczny rozwój struktury gramatycznej języka z uwzględnieniem podziału dialektalnego – najważniejsze zagadnienia z zakresu morfologii oraz rozwoju morfosyntaktycznej struktury języka serbskiego (przymiotnik); praca na tekstach, - historyczny rozwój struktury gramatycznej języka z uwzględnieniem podziału dialektalnego – najważniejsze zagadnie z zakresu morfologii oraz rozwoju morfosyntaktycznej struktury języka serbskiego (czasownik – rozwój systemu temporalnego); praca na tekstach, - historyczny rozwój struktury gramatycznej języka z uwzględnieniem podziału dialektalnego – najważniejsze zagadnienia z zakresu morfologii oraz rozwoju morfosyntaktycznej struktury języka serbskiego (zaimek; relacje syntaktyczne), - innowacje językowe wyznaczające podział południowej Słowiańszczyzny – analityzm (w dialektach serbskich) i dynamiczny charakter akcentu, - wybrane zagadnienia z leksykologii historycznej. |
Literatura: |
Zalecana literatura: A. Belić, Istorija srpskog jezika, Beograd 2006. R. Matasović, Poredbenopovijesna gramatika hrvatskoga jezika, Zagreb 2008. B. Oczkowa, Zarys historii języka serbsko-chorwackiego, Kraków 1983. J. Vončina, Jezična baština, Zagreb 1988. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - identyfikuje i omawia w sposób szczegółowy zmiany jakie zaszły w systemie fonetycznym i morfologicznym, składniowym i leksykalnym języka serbskiego od momentu wyodrębnienia tego języka jako oddzielnego dialektu słowiańskiego po dzień dzisiejszy, - dokonuje podziału dialektalnego serbskiego obszaru językowego ze względu na cechy fonetyczne i morfologiczne, - wyjaśnia przyczyny i dostrzega następstwa procesów rozwojowych (kierunki zmian, powiązania między nimi oraz ich przyczyny) jakie zaszły w języku serbskim na przełomie wieków i które zdecydowały o dzisiejszym kształcie języka serbskiego, - docenia znaczenie dialektów jako ważnego źródła wiedzy o historycznym rozwoju języka, - posługuje się podstawowym aparatem terminologicznym z zakresu gramatyki historycznej i dialektologii, - pracuje na tekstach serbskich zabytków językowych różnych okresów, dokonując ich kompleksowej analizy i tłumaczenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje wynikające z treści kształcenia. dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje wynikające z treści kształcenia. dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje wynikające z treści kształcenia. dostateczny plus (+dst; 3,5): przeciętna wiedza, umiejętności i kompetencje wynikające z treści kształcenia. dostateczny (dst; 3,0): dostateczna wiedza, umiejętności i kompetencje wynikające z treści kształcenia. niedostateczny (ndst; 2,0): niedostateczna wiedza, umiejętności i kompetencje wynikające z treści kształcenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Baer | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Baer | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Baer | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.