Formy krytycznoliterackie - spec. krytyka i praktyka literacka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-FK-11PDM |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Formy krytycznoliterackie - spec. krytyka i praktyka literacka |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty specjalności krytyka i praktyka literacka dla X-S2-FilPol |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | - zapoznanie z reportażem literackim od strony genologicznej - zapoznanie z reportażem literackim od strony historyczno-literackiej - zarysowanie antropologicznego kontekstu reportażu - napisanie własnego reportażu przez studenta poprzedzone eksploracją tematu |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | - nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Podstawowa wiedza z zakresu genologii oraz z zakresu historii współczesnej literatury polskiej. Wskazane doświadczenie w pisaniu tekstów literackich. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały dostępne w bibliotece Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej, Bibliotece UAM, źródła i zasoby internetowe, materiały dostarczone przez prowadzącego |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Praca indywidualna i zespołowa, lektura indywidualna, elementy wykładu, dyskusja w grupie, wystąpienie w trakcie zajęć |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 87 h / 3 ECTS |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia poświęcone są reportażowi od strony literackiej i krytycznoliterackiej – studenci w trakcie kursu doskonalą narzędzia krytyczne analizując i interpretując reportaże literackie oraz kształtują umiejętność creative writing, pisząc własny reportaż. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia poświęcone są reportażowi jako formie literackiej i krytycznoliterackiej – studenci w trakcie kursu doskonalą narzędzia krytyczne analizując i interpretując reportaże literackie oraz kształtują umiejętność creative writing, pisząc własny reportaż. Tematyka ćwiczeń obejmuje: reportaż w perspektywie historyczno-literackiej; reportaż w perspektywie genologicznej; mapę współczesnego reportażu (autorzy, tematyka); reportaż w ujęciu socjologii literatury (fenomen i popularność gatunku). Pełną listę czytanych książek reportażowych każdorazowo prowadzący ustala z grupą (w zależności od zainteresowania konkretną tematyką, formą, etc.). Ćwiczenia akcentują charakter praktyczny: w wymiarze indywidualnym (poszukiwanie i eksploracja przez studenta tematu własnego reportażu), jak i zespołowym (dyskusje w grupie na temat próbnych wersji reportaży). |
Literatura: |
20 lat nowej Polski w reportażach, oprac. Mariusz Szczygieł, Czarne, Wołowiec 2010. Biblia dziennikarstwa, red. Andrzej Skworz, Andrzej Niziołek, Wydawnictwo Znak, Kraków 2010. Artur Domosławski, Kapuściński non-fiction, Świat Książki, Warszawa 2010. Wojciech Tochman, Dzisiaj narysujemy śmierć, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2010. Jean Hatzfeld, Strategia antylop, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2009. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu student potrafi: - napisać spójny, antropologicznie pogłębiony, reportaż; - przedstawić historię reportażu w Polsce; - przedstawić gatunek reportażu w kategoriach teoretycznych; - wskazać główne kierunki rozwoju reportażu, autorów, tematyki; - wskazać antropologiczne konteksty reportażu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusjach); - przygotowanie do zajęć; - wartość merytoryczna i stylistyczna końcowego reportażu zaliczeniowego; - sposób przeprowadzenie indywidualnej prezentacji swojego tematu reporterskiego. Skala ocen 5,0 – poprawnie zabrany materiał, przedstawienie go w sposób interesujący podczas indywidualnej prezentacji; napisanie artystycznie i merytorycznie wymagającego reportażu; bardzo dobra znajomość historycznych, społecznych, kulturowych kontekstów reportażu literackiego; 4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami zwłaszcza w zakresie krytycznej analizy materiału; 4,0 – możliwy szerszy zakres niedociągnięć: gorsze efekty w ostatecznej pracy zaliczeniowej tzn. samodzielnym reportażu; 3,5 – zadowalająca umiejętność opracowania tematu i zadowalający efekt finalny w postaci reportażu; 3,0 – zadowalająca umiejętność eksploracji tematu, nieprzekładająca się jednak na jakość reportażu; 2,0 – niezadowalająca umiejętność opracowania tematu; brak umiejętności przetworzenia tematu w formę reportażu. |
Praktyki zawodowe: |
- brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.