Filozofia języka - język filozofii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-FJJ-31PFDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia języka - język filozofii |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: Zapoznanie Studentów ze źródłami języka i filozoficzną refleksją nad językiem. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - pochodzenie u funkcje języka, językowość człowieka i ludzkiego sposobu życia, społeczeństwa i kultury, - systematyka głównych filozoficznych koncepcji języka - nowożytność i współczesność, - reguły używania języka naturalnego; znaczenie i sens, - zwrot lingwistyczny (linguistic turn), - teoria działania komunikacyjnego, - dekodowanie znaczenia i sensu wybranych tekstów filozoficznych, - terminologia i frazeologia filozoficzna, - intencjonalność i zrozumiałość, - przydatność narzędzi uzyskanych na zajęciach w praktyce. |
Literatura: |
Zalecana literatura: B. Andrzejewski, Filozofia słowa. Zarys dziejów, Poznań 2016. H.-J. Glock, Słownik Wittgensteinowski, tł. M. Hernik, M. Szczubiałka, Warszawa 2001. A. Grobler, “Psucie polszczyzny w tekstach filozoficznych pod wpływem przekładów z języka angielskiego”, [w:] Tekst naukowy i jego przekład, A. Duszak, A. Jopek-Bosiacka i G. Kowalski (red.), Universitas, Kraków 2015, s. 203–219. J. Habermas, Pojęcie działania komunikacyjnego. Tłum. M. Kaniowski, w: Kultura i Społeczeństwo, t. XXX, nr 3, 1986, s. 21. J. Habermas, Teoria działania komunikacyjnego, t. I. Warszawa 2019. M. Lubecki, Kwestia języka w filozofii Martina Heideggera, Argument 2013. J. G. Herder, „Rozprawa o pochodzeniu języka”, tł. B. Płaczkowska, [w:] J.G. Herder, Wybór pism, wybór i oprac. T. Namowicz, tłum. J. Gałecki i in., Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1987. J. Odrowąż-Sypniewska, Przewodnik po filozofii języka, Kraków 2016. P. Prechtl, Wprowadzenie do filozofii języka, tłum. J. Bremer, Kraków 2008. J. Searle, Czynności mowy, Warszawa 1987. P. Stalmaszczyk (red.), Współczesna filozofia języka. Inspiracje i kierunki rozwoju (Studia z metodologii i filozofii językoznawstwa), Łódź 2015. L. Wittgenstein, Tractatus logico-philosophicus; Dociekania (fragmenty). |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - ma gruntowną wiedzę o pochodzeniu i funkcjach języka, językowości człowieka, ludzkiego sposobu życia, społeczeństwa i kultury, - zna w sposób usystematyzowany główne filozoficzne koncepcje języka nowożytności i współczesności, - zna i rozumie podstawowe reguły używania języka naturalnego; znaczenie i sens, - potrafi zdefiniować, czym jest ‘zwrot lingwistyczny’ i dostrzega jego paradygmatyczność, - zna i rozumie teorię działania komunikacyjnego, - potrafi zdekodować charakterystyczny tekst filozoficzny w kategoriach znaczenia i sensu, - potrafi świadomie i precyzyjnie operować terminologią i frazeologią filozoficzną, - potrafi użyć języka intencjonalnie i zrozumiale dla odbiorcy, unikając żargonu, - umie wykorzystać narzędzia uzyskane podczas zajęć w lekturze i interpretacji literatury, a także w komunikacji naukowej i edukacyjnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): student w bardzo dobrym stopniu opanował zagadnienia omawiane na wykładzie i obowiązujące na egzamin. dobry plus (+db; 4,5): student w stopniu dobrym z plusem opanował zagadnienia omawiane na wykładzie i obowiązujące na egzamin. dobry (db; 4,0): student w dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie) dostateczny plus (+dst; 3,5): student w stopniu dostatecznym z plusem opanował zagadnienia omawiane na wykładzie i obowiązujące na egzamin. dostateczny (dst; 3,0): student w stopniu dostatecznym opanował zagadnienia omawiane na wykładzie i obowiązujące na egzamin. niedostateczny (ndst; 2,0): student w stopniu niedostatecznym opanował zagadnienia omawiane na wykładzie i obowiązujące na egzamin. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Michał Wendland | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Michałowska | |
Prowadzący grup: | Michał Wendland | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.