Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy brajla

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-F-PBR
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy brajla
Jednostka: Instytut Filologii Słowiańskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty fakultatywne Instytutu Filologii Słowiańskiej
Strona przedmiotu: http://www.slavic.amu.edu.pl
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

Filologia

Cele kształcenia:

Interpersonalne: wrażliwość na potrzeby i problemy innych osób, w szczególności osób niepełnosprawnych

instrumentalne: umiejętność posługiwania się pismem punktowym dla niewidomych, umiejętność czytania i pisania liter oraz innych znaków alfabetu brajla

systemowe: umiejętność rozwijania percepcji dotykowej, kreatywność, umiejętność adaptowania się do nowych warunków oraz zdolność do samodzielnej pracy


Pełny opis:

TK_01 Alfabet Braille’a – litery znaki interpunkcyjne, notacja matematyczna. 5FK_01, 5FK_02, 5FK_03, 5FK_06, 5FK_07

TK_02 Zasady sporządzania tekstów pismem punktowym. 5FK_01, 5FK_02, 5FK_03, 5FK_06

TK_03 Środowisko osób niewidomych 5FK_03, 5FK_04, 5FK_05, 5FK_06, 5FK_07, 5FK-08

TK_04 Wykorzystanie pisma punktowego w różnych dziedzinach życia codziennego 5FK_01, 5FK_02, 5FK_03, 5FK-06, 5FK_07

TK_05 Edukacja osób niewidomych 5FK_03, 5FK_04, 5FK_05, 5FK_06, 5FK_07, 5FK_08

Literatura:

M. Andraszewski, Już czytam. Podręcznik łatwej, początkowej nauki pisma punktowego L. Braille’a, Bydgoszcz 2006.

M. Czerwińska, Pismo i książka w systemie L. Braille’a w Polsce. Historia i funkcje rewalidacyjne, Warszawa 1999.

W. Dolański, Alfabet Braille’a, jego poprzednicy i krewniacy, „Logopedia. Zagadnienia kultury żywego słowa”, t. 10, R. 1971.

M. Kalbarczyk, Świat otwarty dla niewidomych, Warszawa 2004.

M. Kalbarczyk, Omieciński J., I Ty możesz być matematykiem. Notacja matematyczna dla niewidomych. Poradnik Warszawa 1957.

K. Klimasiński, Czytanie dotykiem. Specyficzne zagadnienia odbioru tekstów brajlowskich przez niewidomych, „Zeszyty Tyflologiczne” R. 2, z. 3/1997

G. Walczak, Integracyjne kształcenie niewidomych i słabowidzących dzieci, Warszawa 1994.

W. Wróblewski, Taniec towarzyski w rehabilitacji osób niewidomych, Poznań 2005.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

5FK_01 Rozpoznawać zarówno przy pisaniu, jak i czytaniu literowe i interpunkcyjne znaki brajlowskie oraz podstawowe znaki brajlowskie z notacji matematycznej H1A_W02, H1A_W07, H1A_W09,

5FK-02 Redagować teksty w języku polskim przy użyciu pisma brajlowskiego H1A_W02, H1A_W07, H1A_W09, H1A_U09

5FK_03 Na poziomie podstawowym stosować pismo brajlowskie w różnych dziedzinach życia codziennego, by wspomóc osobę niepełnosprawną wzorkowo np. w edukacji poprzez przygotowanie podstawowym materiałów sporządzonych w brajlu. H1A_K03, S1A_U02

5FK_04 Porównać sytuację osoby niewidomej w placówce edukacyjnej z sytuacją osoby sprawnej i wyciągnąć wnioski, które pomogą w edukacji osoby niepełnosprawnej wzrokowo. H1A_U02, H1A_U06, S1A_W04, S1A_U01

5FK_05 Rozpoznać na poziomie podstawowym problemy osób niewidomych, nie tylko w placówce edukacyjnej. H1A_K03, S1A_W04, S1A_W09, S1A_U01, S1A_U07, S1A_U08

5FK_06 Pomóc niepełnosprawnemu uczniowi w placówce edukacyjnej, zrozumieć potrzebę użycia przez osoby niewidome pisma punktowego w placówkach edukacyjnych i przynajmniej na poziomie podstawowym w razie potrzeby przeprowadzić pomyślne jego wdrożenie do procesu nauczania osoby niewidomej. H1A_W03, H1A_K05, S1A_W02, S1A_U07, S1A_U08

5FK_07 Powiązać zdobyte umiejętności z pracą z osobami niewidomymi, dostosować się na poziomie podstawowym do sytuacji osób posługujących się pismem punktowym w życiu codziennym. H1A_U01, H1A_U04, H1A_U05, H1A_U07

5FK_08 Być bardziej wrażliwy na potrzeby osób niepełnosprawnych H1A_K01, H1A_K03, H1A_K04, S1A_W09

Metody i kryteria oceniania:

1. Egzamin (zaliczenie) ustny i pisemny (obowiązują wiedza i umiejętności praktyczne zdobyte na zajęciach).

2. Dodatkowo: obecność (dopuszczalne 2 nieobecności nieusprawiedliwione).

3. Dodatkowo: aktywność na zajęciach, przygotowywanie zadań domowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Baer
Prowadzący grup: Magdalena Baer
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)