Filozofia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-F-22BADL |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla II roku bałkanistyki (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | bałkanistyka |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - przekazanie wiedzy z zakresu filozofii i estetyki, - zaznajomienie z terminologią filozoficzną i estetyczną, - rozwijanie zdolności analitycznego i krytycznego myślenia, - rozwijanie tolerancji i umiejętności rozumienia oraz doceniania różnorodności kulturowej i światopoglądowej, - rozwijanie zdolności kreatywnego myślenia. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Ogólna wiedza humanistyczna na poziomie absolwenta liceum. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, pokaz i obserwacja. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 (1+2) |
Skrócony opis: |
Wykład wprowadza w problematykę filozofii i estetyki. Pierwszy semestr poświęcony będzie wybranym zagadnieniom i kierunkom z historii filozofii. Omówione będą m. in. ważniejsze szkoły filozofii starożytnej Grecji, a także wpływy filozofii starożytnej na powstanie i zagadnienia filozofii średniowiecznej. W dalszej kolejności podjęte zostaną trzy główne paradygmaty filozofii (ontologiczny, mentalistyczny i lingwistyczny), a także naszkicowana zostanie mapa głównych pojęć filozoficznych i związanych z nimi filozofów. Uwaga zogniskowana będzie również na pojęciach aksjologicznych wywiedzionych od Platona, czyli prawdzie, dobru i pięknie. W drugim semestrze omówione zostaną wybrane pojęcia z estetyki (takie, jak: piękno, harmonia, wartość estetyczna, przeżycie estetyczne, katharsis, mimesis), a także wybrane style estetyczne. Wykłady zakończy omówienie wybranych zagadnień filozoficznych i estetycznych w odniesieniu do szeroko rozumianej współczesności. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - przedmiot i charakterystyka filozofii, - filozofia przedsokratejska, cz.1 (poglądy Talesa z Miletu, Anaksymandra, Anaksymenesa, Heraklita z Efezu i Pitagorejczyków), - filozofia przedsokratejska, cz.2, (poglądy Ksenofanesa, Parmenidesa, Zenona z Elei, Empedoklesa i Demokryta z Abdery), - okres humanistyczny w filozofii: poglądy sofistów i Sokratesa, - poglądy filozoficzne Platona, - metafizyka i etyka Arystotelesa, - filozofia szkół hellenistycznych: stoicyzm, epikureizm i sceptycyzm, - filozofia buddyzmu, - poglądy filozoficzne Augustyna z Hippony i Tomasza z Akwinu, - racjonalizm Rene Descartesa (Kartezjusza), - empiryści brytyjscy: John Locke, Georg Berkeley, Dawid Hume, - etyka i teoria poznania Immanuela Kanta, - duch absolutny, praca i nauka jako trzy możliwe punkty wyjścia filozofii (G. W. Hegel, K. Marks, A. Comte), - fenomenologia i egzystencjalizm, - estetyka – charakterystyka i przedmiot. Pojęcie sytuacji estetycznej, - człowiek w świecie wartości. Wybrane zagadnienia aksjologiczne, - podstawowe kategorie estetyczne starożytnej Grecji (piękno, harmonia, kalokaghatia, katharsis, mimesis, trójjedyna choreia), - estetyka w średniowieczu (poglądy Pseudo Dionizego Areopagity, Jana Szkota Erugieny, Augustyna z Hippony), - klasycyzm i romantyzm jako dwa wybrane style estetyczne (charakterystyka i porównanie), - dzieło sztuki – próby definicji, - estetyczne i pozaestetyczne funkcje sztuki, - twórca i proces twórczy, - wybrane koncepcje przeżycia estetycznego (teorie: Arystotelesa, I. Kanta, A. Schopenhauera, R. Ingardena i innych), - stosunek sztuki do prawdy i rzeczywistości, - estetyka wobec sztuki współczesnej. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Kazimierz Ajdukiewicz „Zagadnienia i kierunki filozofii”. Arno Anzenbacher „Wprowadzenie do filozofii”. Jostein Gaarder „Świat Zofii”. Maria Gołaszewska, „Zarys estetyki”. Leon-Louis Grateloup „Wędrówki po filozofii”. Diogenes Laertios „Żywoty i poglądy słynnych filozofów”. Giovanni Reale, „Historia filozofii starożytnej”, T.1-T.5. Władysław Tatarkiewicz, „Dzieje sześciu pojęć”. Władysław Tatarkiewicz, „Historia estetyki”, T.1-T.3. Władysław Tatarkiewicz, „Historia filozofii”, T.1-T.3. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - rozumie rolę refleksji filozoficznej w studiach literaturoznawczych, - ma podstawową wiedzę z zakresu filozofii i estetyki, - rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego, moralnego i estetycznego przez osoby pochodzące z różnych okresów historycznych, środowisk i kultur, - jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów, - ma podstawową wiedzę logiczną oraz stosuje strategie argumentacyjne, retoryczne i erystyczne, - na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów moralnych samodzielnie formułuje propozycje ich rozwiązania, - potrafi analizować dzieła literackie i kulturowe pod kątem filozoficznym i estetycznym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje dotyczące historii filozofii. dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje dotyczące historii filozofii. dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje dotyczące historii filozofii. dostateczny plus (+dst; 3,5): przeciętna wiedza, umiejętności i kompetencje dotyczące historii filozofii. dostateczny (dst; 3,0): dostateczna wiedza, umiejętności i kompetencje dotyczące historii filozofii. niedostateczny (ndst; 2,0): brak wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczące historii filozofii. Wykład kończy się zaliczeniem na ocenę. Warunkiem zaliczenia jest otrzymanie pozytywnej oceny z końcowego kolokwium, obejmującego zagadnienia poruszane na wykładzie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Ziółkowska-Juś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Ziółkowska-Juś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Ziółkowska-Juś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dariusz Dobrzański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.