Emisja głosu - spec. nauczycielska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-EG-12PDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu - spec. nauczycielska |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla spec. nauczycielskiej (studia licencjackie) |
Strona przedmiotu: | http://www.staff.amu.edu.pl/~emisja/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemid=39 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polksa |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - wykształcenie prawidłowych nawyków posługiwania się narządem mowy (higiena głosu), - przekazanie wiadomości na temat funkcjonowania narządu mowy, - podanie informacji o chorobach związanych z pracą nauczyciela, a także wiadomości o patologiach narządu mowy. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Sprawność aparatu mowy. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Praca z tekstem, rozwiązywanie zadań, metoda ćwiczeniowa, metoda warsztatowa, demonstracje dźwiękowe i/lub video, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 1 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - głos jako narzędzie pracy nauczyciela; anatomia i fizjologia narządu głosu, - proces tworzenia głosu i jego rodzaje; technika mówienia; oddychanie a proces mówienia, tory oddechowe, appoggio, - sposoby artykulacji samogłosek i spółgłosek, miejsca artykulacji; interpretacja głosowa tekstu, dykcja, poprawne frazowanie, intonacja głosu, ekspresja wypowiedzi, akcent w języku polskim, - zjawisko rezonansu, klasyfikacja rezonatorów i ich rola w prawidłowej fonacji, - przyczyny i rodzaje zaburzeń głosu; higiena głosu. |
Literatura: |
Zalecana lektura jest dostępna na stronie emisji głosu UAM: http://www.staff.amu.edu.pl/~emisja/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemid=39 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - ma uporządkowaną podstawową wiedzę o funkcjonowaniu narządu głosu. Zna terminologię używaną w emisji głosu. Ma podstawową wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii narządu głosu, - potrafi wyjaśnić związek między oddychaniem a procesem mówienia. Posiada nawyki prawidłowego oddychania. Zna proces tworzenia głosu i rodzaje głosu, - posiada nawyki prawidłowej fonacji. Zna sposoby i miejsca poprawnej artykulacji samogłosek i spółgłosek, - zna zjawisko rezonansu i potrafi sklasyfikować rezonatory oraz ich rolę w prawidłowej fonacji. Zna formy ekspresji wypowiedzi i zasady, poprawnej polszczyzny (kultura języka), - ma podstawową wiedzę o najczęściej występujących zaburzeniach głosu i patologii narządu mowy. Zna podstawowe zasady higieny głosu i relaksacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza na temat funkcjonowania narządu mowy oraz higieny głosu; doskonale opanowanie ćwiczeń oddechowych, dykcji oraz artykulacji. Znakomite kompetencje w zakresie interpretacji głosowej tekstu. dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza z wyżej wymienionego zakresu; nieco mniejsze wymienione powyżej umiejętności. dobry (db; 4,0): dobra wiedza z wyżej wymienionego zakresu; możliwe niedociągnięcia w zakresie umiejętności analizowania głosowej tekstów. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza z wyżej wymienionego zakresu; znacznie mniejsze wymienione umiejętności. dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza z wyżej wymienionego zakresu; niewielkie umiejętności w interpretacji głosowej tekstu. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza z zakresu określonego powyżej oraz będące tego następstwem dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu. Kryteria oceniania: Ocena aktywności i wykonanych w czasie zajęć ćwiczeń. Ocena przygotowanej interpretacji głosowej tekstów literackich i publicystycznych. Ocenie podlegają następujące elementy: - zasób wiedzy uzyskanej w ramach zajęć i dzięki pracy własnej, - opanowanie zdolności higienicznego i świadomego posługiwania się narządem mowy, - umiejętność interpretacji głosowej tekstu (przedstawienie interpretacji głosowej tekstów literackich i publicystycznych). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Reimann-Czajkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Reimann-Czajkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.