Diagnoza i terapia dysglosji - spec. logopedyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-DTG-32PDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza i terapia dysglosji - spec. logopedyczna |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla spec. logopedycznej (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - wykształcenie umiejętności oceniania warunków anatomicznych oraz zaburzeń mowy u osób z rozszczepem wargi i/lub podniebienia, - zaznajomienie słuchaczy z metodami prowadzenia terapii osób z palatolalią, - uświadomienie konieczności stałego poszerzania swojej wiedzy z zakresie profilaktyki logopedycznej. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Podstawowa wiedza z zakresu wad wymowy. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Warsztaty. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 1 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - etiologia i patogeneza rozszczepów, podział rozszczepów, rozszczep a współistniejące wady rozwojowe, - rozwój mowy dzieci z rozszczepem, cechy wymowy a warunki anatomiczne, niewydolność podniebienno-gardłowa w rozszczepie podniebienia, - zaburzenia artykulacji, nosowanie – diagnoza, przyczyny, sposoby eliminacji, artykulacja kompensacyjna, współruchy mimiczne, - wczesna interwencja logopedyczna, cel i znaczenie wczesnej interwencji logopedycznej, - logopedyczna terapia zaburzeń wymowy, podstawowe warunki efektywności terapii, jej etapy, - rodzaje ćwiczeń logopedycznych, ćwiczenia podniebienia miękkiego i zwarcia podniebienno-gardłowego, miejsce logopedy w wielospecjalistycznym leczeniu dzieci z rozszczepem, - problemy psychospołeczne osób z rozszczepem. |
Literatura: |
Zalecana literatura: G. Jastrzębowska, M. Kukała, Zaburzenia mowy dzieci z rozszczepem podniebienia, w: Logopedia, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole 1999, s. 191-201. Mowa pacjenta z rozszczepem podniebienia, red. M.A. Hortis-Dzierzbicka, E. Stecko, Warszawa 2005. D. Pluta-Wojciechowska, Zaburzenia mowy u dzieci z rozszczepem podniebienia, Bytom 2008. D. Pluta-Wojciechowska, Podstawy patofonetyki mowy rozszczepowej. Dyslokacje, Bytom 2010. D. Pluta-Wojciechowska, Mowa dzieci z rozszczepem podniebienia, Kraków 2011. M. Rokitiańska, Dziecko z rozszczepem wargi, wyrostka zębodołowego i podniebienia, Bydgoszcz 2010. I. Styczek, Logopedia, Warszawa 1983. B. Wiśniewska, Usprawnianie mowy dzieci z rozszczepem podniebienia, w: Podstawy neurologopedii, red. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska, Opole 2005, s. 517-533. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - ocenić odruchowe reakcje oralne, funkcje oddychania i funkcje pokarmowe, - ocenić anatomiczno-czynnościowe warunki mowy, - ocenić mimikę, - ocenić rozwój sprawności artykulacyjnej oraz umiejętności komunikacyjnych, - rozpoznać i opisać zaburzenia artykulacyjne, - podjąć stosowne działania terapeutyczne i profilaktyczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - wartość merytoryczna projektu (samodzielnie przygotowanej prezentacji na wskazany temat), - poziom aktywności w trakcie zajęć, - obecność na zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
tak (80 h) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Żebryk-Stopa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Sławek | |
Prowadzący grup: | Anna Żebryk-Stopa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WAR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Żebryk-Stopa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WAR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Żebryk-Stopa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.