Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i terapia dysglosji - spec. logopedyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-DTG-32PDL
Kod Erasmus / ISCED: 09.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo (lingwistyka) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Diagnoza i terapia dysglosji - spec. logopedyczna
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe dla spec. logopedycznej (studia licencjackie)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia polska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- wykształcenie umiejętności oceniania warunków anatomicznych oraz zaburzeń mowy u osób z rozszczepem wargi i/lub podniebienia,

- zaznajomienie słuchaczy z metodami prowadzenia terapii osób z palatolalią,

- uświadomienie konieczności stałego poszerzania swojej wiedzy z zakresie profilaktyki logopedycznej.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Podstawowa wiedza z zakresu wad wymowy.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Warsztaty.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

1

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- etiologia i patogeneza rozszczepów, podział rozszczepów, rozszczep a współistniejące wady rozwojowe,

- rozwój mowy dzieci z rozszczepem, cechy wymowy a warunki anatomiczne, niewydolność podniebienno-gardłowa w rozszczepie podniebienia,

- zaburzenia artykulacji, nosowanie – diagnoza, przyczyny, sposoby eliminacji, artykulacja kompensacyjna, współruchy mimiczne,

- wczesna interwencja logopedyczna, cel i znaczenie wczesnej interwencji logopedycznej,

- logopedyczna terapia zaburzeń wymowy, podstawowe warunki efektywności terapii, jej etapy,

- rodzaje ćwiczeń logopedycznych, ćwiczenia podniebienia miękkiego i zwarcia podniebienno-gardłowego, miejsce logopedy w wielospecjalistycznym leczeniu dzieci z rozszczepem,

- problemy psychospołeczne osób z rozszczepem.

Literatura:

Zalecana literatura:

G. Jastrzębowska, M. Kukała, Zaburzenia mowy dzieci z rozszczepem podniebienia, w: Logopedia, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole 1999, s. 191-201.

Mowa pacjenta z rozszczepem podniebienia, red. M.A. Hortis-Dzierzbicka, E. Stecko, Warszawa 2005.

D. Pluta-Wojciechowska, Zaburzenia mowy u dzieci z rozszczepem podniebienia, Bytom 2008.

D. Pluta-Wojciechowska, Podstawy patofonetyki mowy rozszczepowej. Dyslokacje, Bytom 2010.

D. Pluta-Wojciechowska, Mowa dzieci z rozszczepem podniebienia, Kraków 2011.

M. Rokitiańska, Dziecko z rozszczepem wargi, wyrostka zębodołowego i podniebienia, Bydgoszcz 2010.

I. Styczek, Logopedia, Warszawa 1983.

B. Wiśniewska, Usprawnianie mowy dzieci z rozszczepem podniebienia, w: Podstawy neurologopedii, red. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska, Opole 2005, s. 517-533.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:

- ocenić odruchowe reakcje oralne, funkcje oddychania i funkcje pokarmowe,

- ocenić anatomiczno-czynnościowe warunki mowy,

- ocenić mimikę,

- ocenić rozwój sprawności artykulacyjnej oraz umiejętności komunikacyjnych,

- rozpoznać i opisać zaburzenia artykulacyjne,

- podjąć stosowne działania terapeutyczne i profilaktyczne.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

- wartość merytoryczna projektu (samodzielnie przygotowanej prezentacji na wskazany temat),

- poziom aktywności w trakcie zajęć,

- obecność na zajęciach.

Praktyki zawodowe:

tak (80 h)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Żebryk-Stopa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Sławek
Prowadzący grup: Anna Żebryk-Stopa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Żebryk-Stopa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Żebryk-Stopa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)