Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i terapia dysleksji - spec. logopedyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-DTD-32PDL
Kod Erasmus / ISCED: 09.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo (lingwistyka) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Diagnoza i terapia dysleksji - spec. logopedyczna
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe dla spec. logopedycznej (studia licencjackie)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia polska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- przekazanie słuchaczom ogólnych wiadomości na temat rozpoznawania objawów ryzyka dysleksji i specyficznych zaburzeń uczenia się czytania i pisania u uczniów,

- przygotowanie studentów do prawidłowego rozpoznawania problemu oraz ćwiczenia zaburzonych funkcji i pobudzeniu mechanizmów zastępowania słabiej funkcjonujących obszarów mózgu bardziej sprawnymi u osób ze specyficznymi trudnościami w opanowywaniu komunikacji pisemnej (dzieci, młodzież i dorośli),

- zapoznanie się z formami współpracy i pomocy rodzinie.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Wiedza z zakresu wczesnej diagnozy i terapii zagrożenia dysleksją.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Elementy wykładu z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, dyskusja, ćwiczenia, metoda projektowa.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

1

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- specjalne potrzeby edukacyjne; historia badań nad dysleksja rozwojową; terminologia; definicje dysleksji rozwojowej,

- etiologia i patomechanizm dysleksji, dysortografii, dysgrafii i dyskalkulii; typologia dysleksji w świetle koncepcji neuropsychologicznych (deficytów rozwojowych, zaburzeń lateralizacji) i koncepcji integracji percepcyjno-motorycznej,

- symptomatologia zaburzeń i dynamika objawów dysleksji,

- ryzyko dysleksji, profilaktyka i terapia specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu,

- metody w diagnozie dysleksji rozwojowej: kliniczne i eksperymentalne; model wczesnego diagnozowania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu,

- dziecko dyslektyczne w warunkach szkolnych; podstawy prawne pomocy uczniom z dysleksją w szkole oraz oceniania wewnętrznego i zewnętrznego,

- tworzenie pomocy terapeutycznej dla ucznia z dysleksją rozwojową.

Literatura:

Zalecana literatura:

Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu w pracy z dzieckiem od 5 do 10 lat, Warszawa 1985.

Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, Warszawa 1999.

Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, wyd. 2 rozszerz., Gdańsk 2005.

Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole, Gdańsk 2004.

Bogdanowicz M., Adryjanek A., Rożyńska M., Uczeń z dysleksją w domu, Gdańsk 2007.

Bogdanowicz M., Czabaj R., Bućko A., Modelowy system profilaktyki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z dysleksja rozwojową, Gdynia 2008.

Cieszyńska J., Nauka czytania krok po kroku: jak przeciwdziałać dysleksji, Kraków 2001.

Davies R., Dar dysleksji. Dlaczego niektórzy zdolni ludzie nie umieją czytać i jak mogą się nauczyć, przekł. z ang. G. Skoczylas, Poznań 2001.

Diagnoza dysleksji, red. B. Kaja, Bydgoszcz 2003.

Dysleksja. Teoria i praktyka, red. G. Reid., J. Wearmouth, przeł. H. Kostyło, P. Kostyło, Gańsk 2008.

Iwińska J., Diagnoza i terapia dysleksji: jak pomóc dziecku z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Katowice 2002.

Krasowicz-Kupis, G., Psychologia dysleksji, Warszawa 2008.

Skibińska H., Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu: materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego, Bydgoszcz 1996.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:

- właściwie stosować podstawową terminologię z zakresu dysleksji rozwojowej,

- wwskazać patomechanizmy i objawy dysleksji, dysortografii, dysgrafii,

- wna podstawie charakterystycznych symptomów specyficznych trudności w uczeniu się i ich dynamiki, rozpoznawać i planować proces naprawczy, kierując na badania diagnostyczne i terapię pedagogiczną,

- przygotować schemat terapii z wykorzystaniem wybranych pomocy terapeutycznych,

- wskazać i wykorzystać w praktyce akty prawne dotyczące uczniów z specyficznymi trudnościami edukacyjnymi.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych projektów obejmujących zestaw ćwiczeń dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z wykorzystaniem konkretnej terminologii naukowej oraz z zastosowaniem właściwej metody postępowania diagnostycznego i terapeutycznego.

dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami, zwłaszcza w zakresie wyboru różnic systemowych i przygotowania ćwiczeń.

dobry (db; 4,0): dobra, wykazująca jednak szerszy niż wyżej zakres niedociągnięć w zakresie wyboru różnic systemowych i przygotowania ćwiczeń.

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca, wyróżniająca się stosunkowo dużym stopniem nieumiejętności w zakresie wyboru różnic systemowych i przygotowania ćwiczeń.

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca, wyróżniająca się jednak bardzo dużym stopniem nieumiejętności w zakresie wyboru różnic systemowych i przygotowania ćwiczeń i ich niską wartością merytoryczną.

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wartość merytoryczna samodzielnego wyboru różnic systemowych i przygotowania ćwiczeń przygotowanych w celu terapii ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Kryteria oceniania:

- wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych projektów,

- poziom aktywności w trakcie zajęć,

- obecność na zajęciach (dopuszczalne jest nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach).

Praktyki zawodowe:

tak (80 h)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Ewa Kaptur
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Ewa Kaptur
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Ewa Kaptur
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Ewa Kaptur
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)