Diagnoza i terapia dysleksji - spec. logopedyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-DTD-32PDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza i terapia dysleksji - spec. logopedyczna |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla spec. logopedycznej (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - przekazanie słuchaczom ogólnych wiadomości na temat rozpoznawania objawów ryzyka dysleksji i specyficznych zaburzeń uczenia się czytania i pisania u uczniów, - przygotowanie studentów do prawidłowego rozpoznawania problemu oraz ćwiczenia zaburzonych funkcji i pobudzeniu mechanizmów zastępowania słabiej funkcjonujących obszarów mózgu bardziej sprawnymi u osób ze specyficznymi trudnościami w opanowywaniu komunikacji pisemnej (dzieci, młodzież i dorośli), - zapoznanie się z formami współpracy i pomocy rodzinie. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza z zakresu wczesnej diagnozy i terapii zagrożenia dysleksją. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Elementy wykładu z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, dyskusja, ćwiczenia, metoda projektowa. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 1 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - specjalne potrzeby edukacyjne; historia badań nad dysleksja rozwojową; terminologia; definicje dysleksji rozwojowej, - etiologia i patomechanizm dysleksji, dysortografii, dysgrafii i dyskalkulii; typologia dysleksji w świetle koncepcji neuropsychologicznych (deficytów rozwojowych, zaburzeń lateralizacji) i koncepcji integracji percepcyjno-motorycznej, - symptomatologia zaburzeń i dynamika objawów dysleksji, - ryzyko dysleksji, profilaktyka i terapia specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu, - metody w diagnozie dysleksji rozwojowej: kliniczne i eksperymentalne; model wczesnego diagnozowania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu, - dziecko dyslektyczne w warunkach szkolnych; podstawy prawne pomocy uczniom z dysleksją w szkole oraz oceniania wewnętrznego i zewnętrznego, - tworzenie pomocy terapeutycznej dla ucznia z dysleksją rozwojową. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu w pracy z dzieckiem od 5 do 10 lat, Warszawa 1985. Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, Warszawa 1999. Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, wyd. 2 rozszerz., Gdańsk 2005. Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole, Gdańsk 2004. Bogdanowicz M., Adryjanek A., Rożyńska M., Uczeń z dysleksją w domu, Gdańsk 2007. Bogdanowicz M., Czabaj R., Bućko A., Modelowy system profilaktyki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z dysleksja rozwojową, Gdynia 2008. Cieszyńska J., Nauka czytania krok po kroku: jak przeciwdziałać dysleksji, Kraków 2001. Davies R., Dar dysleksji. Dlaczego niektórzy zdolni ludzie nie umieją czytać i jak mogą się nauczyć, przekł. z ang. G. Skoczylas, Poznań 2001. Diagnoza dysleksji, red. B. Kaja, Bydgoszcz 2003. Dysleksja. Teoria i praktyka, red. G. Reid., J. Wearmouth, przeł. H. Kostyło, P. Kostyło, Gańsk 2008. Iwińska J., Diagnoza i terapia dysleksji: jak pomóc dziecku z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Katowice 2002. Krasowicz-Kupis, G., Psychologia dysleksji, Warszawa 2008. Skibińska H., Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu: materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego, Bydgoszcz 1996. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - właściwie stosować podstawową terminologię z zakresu dysleksji rozwojowej, - wwskazać patomechanizmy i objawy dysleksji, dysortografii, dysgrafii, - wna podstawie charakterystycznych symptomów specyficznych trudności w uczeniu się i ich dynamiki, rozpoznawać i planować proces naprawczy, kierując na badania diagnostyczne i terapię pedagogiczną, - przygotować schemat terapii z wykorzystaniem wybranych pomocy terapeutycznych, - wskazać i wykorzystać w praktyce akty prawne dotyczące uczniów z specyficznymi trudnościami edukacyjnymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych projektów obejmujących zestaw ćwiczeń dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z wykorzystaniem konkretnej terminologii naukowej oraz z zastosowaniem właściwej metody postępowania diagnostycznego i terapeutycznego. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami, zwłaszcza w zakresie wyboru różnic systemowych i przygotowania ćwiczeń. dobry (db; 4,0): dobra, wykazująca jednak szerszy niż wyżej zakres niedociągnięć w zakresie wyboru różnic systemowych i przygotowania ćwiczeń. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca, wyróżniająca się stosunkowo dużym stopniem nieumiejętności w zakresie wyboru różnic systemowych i przygotowania ćwiczeń. dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca, wyróżniająca się jednak bardzo dużym stopniem nieumiejętności w zakresie wyboru różnic systemowych i przygotowania ćwiczeń i ich niską wartością merytoryczną. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wartość merytoryczna samodzielnego wyboru różnic systemowych i przygotowania ćwiczeń przygotowanych w celu terapii ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kryteria oceniania: - wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych projektów, - poziom aktywności w trakcie zajęć, - obecność na zajęciach (dopuszczalne jest nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach). |
Praktyki zawodowe: |
tak (80 h) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WAR
|
Typ zajęć: |
Warsztat, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Kaptur | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WAR
|
Typ zajęć: |
Warsztat, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Kaptur | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WAR
|
Typ zajęć: |
Warsztat, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Kaptur | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WAR
|
Typ zajęć: |
Warsztat, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Kaptur | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.