Dramat w muzyce - międzywydziałowa spec. operologiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-DM-22PDM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dramat w muzyce - międzywydziałowa spec. operologiczna |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla międzywydziałowej spec. operologicznej (studia magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - poznanie wybranych historycznych, kulturowych i estetycznych koncepcji na temat zależności między dramatem a muzyką, - zaznajomienie się z wybranymi koncepcjami dramatu, jego źródeł, funkcji społecznych, teorii estetycznych i struktury, - poznanie wybranych koncepcji dzieła muzycznego, nakierowanych na jego związki z dramatem (dramatycznością), - kształcenie umiejętności definiowania pojęć: dramat, dramatyczność, muzyczność na podstawie wybranych dzieł i faz historii rozwoju muzyki i literatury, - kształcenie umiejętności analizowania i interpretacji dzieł o złożonej strukturze słowno-muzycznej z uwzględnieniem perspektyw: filologicznej, dramatologicznej, teatrologicznej i muzykologicznej, - rozpoznawanie struktur dramatycznych w dziełach muzycznych i struktur muzycznych w dziełach literackich, - rozwinięcie umiejętności w zakresie prezentowania ugruntowanych merytorycznie opinii, udziału w dyskusji fachowej oraz w działaniach popularyzatorskich. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Ogólna wiedza w zakresie historii i estetyki opery. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, demonstracje dźwiękowe i/lub video. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Skrócony opis: |
Wykład prowadzony dla studentów międzywydziałowej specja;izacji operologicznej ( studenci innych kierunkówi/lub specjalizacji mogą w nim uczestniczyc na zasadzie zajęć fakultatywnych). Efektem wykładu powinno być m.in. poznanie wybranych historycznych, kulturowych i estetycznych koncepcji na temat zależności miedzy dramatem a muzyką; zaznajomienie się z wybranymi koncepcjami dramatu, jego źródeł, funkcji społecznych, teorii estetycznych i struktury ;poznanie wybranych koncepcji dzieła muzycznego, nakierowanych na jego związki z dramatem ( dramatycznością) oraz kształcenie umiejętności rozpoznawania, definiowania oraz interpretowania złożonych struktur dramatyczno-muzycznch na wybranych przykładach muzyki Zachodu. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - koncepcje dramatu: teatralna, literacka, performatywna, - teorie korespondencji i syntezy sztuk w estetyce XVI-XX wieku, - koncepcje związków literatury i muzyki (wybrane przykłady), - struktury dialogowe w muzyce (madrygał, koncert), - dramat w strukturze kantaty, - formy liturgiczne dramatu w muzyce - pasja, - oratorium, - dramat jako źródło opery, - przemiany tematu i ekspresji dramatycznej w różnych formach literackich, literacko-muzycznych i muzycznych, - dramat i dramatyczność w muzyce programowej XIX i XX wieku, - koncepcje muzycznych korzeni dramatu, - koncepcja dramatu muzycznego R. Wagnera, - dramat jako partytura teatralna dla opery, - dramat w muzyce/dramat z muzyką - muzyka teatralna. |
Literatura: |
Zalecana literatura: E. Fubini, Historia estetyki muzycznej. Przeł. Z. Skowron. Kraków 1997. D. Ratajczakowa, W krysztale i w płomieniu. Studia i szkice o dramacie i teatrze. Oprac. B. Koncewicz. Wrocław 2006 (tu: t.1, Teatrologia i dramatologia; Teatralność i sceniczność). R.D. Golianek, Muzyka programowa XIX wieku. Idea i interpretacja. Poznań 1998. C.Dahlhaus, Estetyka muzyki. Przeł. Z. Skowron. Warszawa 2007. K. Kozłowski, Opera i dramat muzyczny. Poznań 2006. Muzyka w literaturze. Antologia polskich studiów powojennych. Red. A. Hejmej. Kraków 2002. M. Trzęsiok, Pieśni drzemią w każdej rzeczy. Muzyka i estetyka wczesnego romantyzmu niemieckiego. Wrocław 2009. Powyższa literatura ma charakter orientacyjny. Zestaw lektur dla danej grupy studenckiej ustala osoba prowadząca zajęcia. Wszystkie wykorzystane w trakcie zajęć teksty znajdują się w Bibliotece Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej UAM oraz Bibliotece Uniwersyteckiej UAM. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych teorii estetycznych dotyczących związków muzyki i literatury oraz teatru, - potrafi definiować pojęcia: dramat, dramatyczność, muzyczność, muzyczność literatury, rozumie ich zależność od ogólniejszych koncepcji estetycznych i filozoficznych, - rozumie znaczenie ogólnych przemian w kulturze dla wykształcenia się różnorodnych koncepcji dzieła muzycznego i dzieła dramatycznego, - potrafi wskazać i umieścić we właściwym kontekście estetycznym i historycznym postaci wybranych twórców, których dzieła realizują związki dramatu i muzyki, - umie analizować i nazywać struktury dramatyczne w muzyce rożnych stylów i gatunków, - rozumie potrzebę sięgania po różnorodne źródła z zakresu literaturoznawstwa, teatrologii, muzykologii, posiada umiejętność ich samodzielnego doboru i wykorzystania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie znajomości kontekstów estetycznych, filozoficznych i historycznych odnoszących się związków dramatu i muzyki, ich wzajemnych powiązań i zależności przekładających się na określone style, gatunki i formy literacko-muzyczne, przy jednoczesnym umiejętnym korzystaniu ze źródeł i materiałów z zakresu literaturoznawstwa, teatrologii i muzykologii podczas samodzielnej analizy określonych zadań i zagadnień dramatyczno-muzycznych. dobry plus (+db; 4,5): dobra i w niektórych obszarach bardzo dobra się wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie znajomości kontekstów estetycznych, filozoficznych i historycznych odnoszących się związków dramatu i muzyki, ich wzajemnych powiązań i zależności przekładających się na określone style, gatunki i formy literacko-muzyczne, przy jednoczesnym umiejętnym korzystaniu ze źródeł i materiałów z zakresu literaturoznawstwa, teatrologii i muzykologii podczas samodzielnej analizy określonych zadań i zagadnień dramatyczno-muzycznych. dobry (db; 4,0): dobry poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie znajomości kontekstów estetycznych, filozoficznych i historycznych odnoszących się związków dramatu i muzyki, ich wzajemnych powiązań i zależności przekładających się na określone style, gatunki i formy literacko-muzyczne, przy jednoczesnym umiejętnym korzystaniu ze źródeł i materiałów z zakresu literaturoznawstwa, teatrologii i muzykologii podczas samodzielnej analizy określonych zadań i zagadnień dramatyczno-muzycznych. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, braki i niedociągnięcia w niektórych zakresach o mniejszym znaczeniu w zakresie znajomości kontekstów estetycznych, filozoficznych i historycznych odnoszących się związków dramatu i muzyki, ich wzajemnych powiązań i zależności przekładających się na określone style, gatunki i formy literacko-muzyczne, przy jednoczesnym umiejętnym korzystaniu ze źródeł i materiałów z zakresu literaturoznawstwa, teatrologii i muzykologii podczas samodzielnej analizy określonych zadań i zagadnień dramatyczno-muzycznych. dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, w niektórych ważnych zakresach błędy i niedociągnięcia w zakresie znajomości kontekstów estetycznych, filozoficznych i historycznych odnoszących się związków dramatu i muzyki, ich wzajemnych powiązań i zależności przekładających się na określone style, gatunki i formy literacko-muzyczne, przy jednoczesnym umiejętnym korzystaniu ze źródeł i materiałów z zakresu literaturoznawstwa, teatrologii i muzykologii podczas samodzielnej analizy określonych zadań i zagadnień dramatyczno-muzycznych. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, błędy faktograficzne, brak zrozumienia procesów i szerszych zjawisk w zakresie znajomości kontekstów estetycznych, filozoficznych i historycznych odnoszących się związków dramatu i muzyki, ich wzajemnych powiązań i zależności przekładających się na określone style, gatunki i formy literacko-muzyczne, przy jednoczesnym umiejętnym korzystaniu ze źródeł i materiałów z zakresu literaturoznawstwa, teatrologii i muzykologii podczas samodzielnej analizy określonych zadań i zagadnień dramatyczno-muzycznych. Kryterium oceniania: zaliczenie na podstawie kolokwium. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Lisiecka, Elżbieta Nowicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Nowicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.