Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dobra kultury w Europie Środkowej i Południowej - specjalizacja kulturowa i turystyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-DKE-22SDL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dobra kultury w Europie Środkowej i Południowej - specjalizacja kulturowa i turystyczna
Jednostka: Instytut Filologii Słowiańskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe dla spec. kulturowej i turystycznej (studia licencjackie)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

studia slawistyczne

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

Celem modułu kształcenia jest przekazanie studentom informacji na temat polisemantyczności zagadnienia dóbr kultury, która stanowić będzie punkt wyjścia do pogłębiania wiedzy, stymulowania mniej lub bardziej szczegółowych badań interkulturowych eksponujących materialne i nie materialne dziedzictwo Europy Środkowej i Słowiańszczyzny Południowej na tle kulturowym kontynentu. Uczestnicy zajęć w trakcie ich trwania zdobędą kompetencje do prowadzenia własnych analitycznych i syntetyzujących badań, kategoryzowania różnych typów dziedzictwa, wskazywania jego materialnego, artystycznego i kulturowego znaczenia. Celem dodatkowym jest wskazanie przekładalności zdobytej wiedzy teoretycznej, na praktyczne kompetencje; tworzenie sytuacji wymagających interakcji binarnych oraz grupowych.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Wiedza ogólna z zakresu cywilizacji europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem tradycji antycznej i Judeo-chrzścijańskiej; podstawowa wiedza z zakresu historii sztuki, historii, turystyki kulturowej; nieco bardziej pogłębiona znajomość kultury krajów środkowoeuropejskich i południowosłowiańskich.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem, uczenie problemowe (problem-based learning), rozwiązywanie zadań, metoda ćwiczeniowa, metoda projektu, pokaz i obserwacja, demonstracje dźwiękowe i/lub video, metody aktywizujące, praca w grupach, wizyty studyjne i warsztatowe.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

2

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- prezentacja głównej terminologii z zakresu dóbr kultury, ich podziału,

- przedstawienie roli i znaczenia zinstytucjonalizowanych form ochrony dóbr kultury,

- rola UNESCO oraz obiekty z listy reprezentatywnej,

- geneza, typy i funkcje obiektów muzealnych w ochronie i promocji dóbr kultury,

- przedstawienie problematyki konserwacji, restauracji i renowacji dóbr kultury,

- prezentacja problemu strat wojennych, ich restytucji, poszukiwania,

- omówienie roli turystyki w kontekście promowania dziedzictwa kulturowego,

- prezentacja niematerialnego dziedzictwa kulturowego ze szczególnym uwzględnieniem tradycji ludowej,

- prezentacja zasobów archiwalnych, jako jednego z obszarów ochrony dóbr kultury,

- omówienie głównych składowych wybranych kultur narodowych w kontekście transmisji historycznej, pokoleniowej i kulturowej.

Literatura:

Zalecana literatura:

Affelt Waldemar, Dziedzictwo techniki jako cząstka kultury. Część II. W stronę dziedzictwa zrównoważonego, Ochrona Zabytków, nr 4/2008 s. 60-84.

Affelt Warldemar, Dziedzictwo techniki jako cząstka kultury. Część I. W nurcie rozwoju zrównoważonego, Ochrona Zabytków, nr 1/2009 s. 53-82.

Ashwort Gregory J., Paradygmaty i paradoksy planowania przeszłości [w:] Jacek Purchla (red.) Europa Środkowa – nowy wymiar dziedzictwa 1991-2001, s. 109-123.

Cultural heritage infrastructures in digital humanities, Agiatus Bernadou i in, Londyn 2018.

Dlaczego i jak w nowoczesny sposób chronić dziedzictwo kulturowe. Materiały pokonferencyjne, konferencja zorganizowana przez Polski Komitet do Spraw UNESCO w Warszawie 25 lutego 2013 roku, red. Andrzej Rottermund, Warszawa 2014.

Dziedzictwo materialne. Biblioteki, muzea, stowarzyszenia, red. Karol Makles, Katowice 2017.

Europa wobec dziedzictwa. Modele mecenatu na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego, red. Łukasz Galusek, Kraków 2005.

Folić-Kurtović Nađa, The cultural heritage of Vojvodina, Novi Sad 2013.

Gredičak Tatjana, Kulturna baština u funkciji turizma, “Acta turistica nova” 2008, nr 2, s. 205-234.

Gutowska Krystyna, Problemy zarządzania dziedzictwem kulturowym, Warszawa 2000.

Herwitz Daniel, heritage, culture and politics in the postcolony, New York 2012.

Jadzińska Monika, Autentyzm w sztuce współczesnej w świetle teorii Cesare Brandiego [w:] Iwona Szmelter, Monika Jadzińska (red.), Sztuka konserwacji i restauracji. The Art of Conservation and Restoration, Warszawa 2007, s. 78-93.

Kadłuczka A., Karta Krakowska 2000 – W poszukiwaniu uniwersalnych pryncypiów ochrony kulturowego dziedzictwa architektury i urbanistyki [w:] Kongres Konserwatorów Polskich, Wrocław 2005, s. 179-189.

Kobyliński Zbigniew, Własność dziedzictwa kulturowego, Idee – problem – kontrowersje, Warszawa 2009.

Krawczyk Janusz, Kompromis i metoda – wybrane aspekty teorii konserwatorskich Aloisa Riegla i Cesare Brandiego, Ochrona Zabytków, nr 2/2009, s. 64-74.

Liszewska Weronika, Wpływ współczesnej estetyki na konserwację i restaurację dzieł sztuki [w:] Dzieło sztuki a konserwacja. Materiały LII Ogólnopolskiej Sesji Naukowej SHS, Kraków 2004, s. 55-65.

Ochrona dziedzictwa kulturowego: zarządzanie i partycypacja społeczna, red. Krystyna Pawłowska, Magdalena Swaryczewska, Kraków 2004.

Petro Jozef, Slovenske klenoty UNESCO, Bratislava 2017.

Pruszyński J., Dziedzictwo kultury Polski. Jego straty i ochrona prawna, t. 1-2, Kraków 2001.

Purchla Jacek, Dziedzictwo a transformacja, Kraków 2005.

Rouba Bogumiła J., Proces ochrony dóbr kultury, pojęcia, terminologia [w:] Józef Flik (red.), Ars longa vita brevis, Tradycyjne i nowoczesne metody badania dzieł sztuki, Materiały z sesji naukowej poświęconej pamięci Profesora Zbigniewa Brochwicza, Toruń 2003, s. 349-378.

Szmelter Iwona, Monika Jadzińska (red.) Sztuka konserwacji i restauracji. The Art of Conservation and Restoration, Warszawa 2007.

Szmygin Bogusław (red.), Adaptacja obiektów zabytkowych do współczesnych funkcji użytkowych, Warszawa-Lublin 2009.

Szymygin Bogusław, Wyjątkowa uniwersalna wartość a monitoring dóbr światowego dziedzictwa, Warszawa 2011.

Własność prywatna a dobro publiczne. Problemy własnościowe i dobra kultury, red. Piotr Kosiewski, Warszawa 2006.

Wokół problematyki prawnej zabytków i dzieł sztuki, red. W. Szafrański, 1, Poznań 2007.

Zeidler Kamil, Prawo ochrony dziedzictwa kultury, Warszawa – Kraków 2007.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- potrafi zdefiniować, sklasyfikować i podać przykłady – z różnych obszarów – wybranych dóbr kultury, zarówno w zróżnicowanych geokulturowych przestrzeniach Europy, jak i kulturach rodzimych właściwych wybranym specjalnościom językowym,

- uszczegóławia wybrane aspekty dóbr kultury i ich ochrony sytuuje w rodzimym, ale i europejskim systemie prawnym, kontekście kulturowym, językowym, politycznym, historycznym, identyfikuje wielkie tradycje kulturowe,

- potrafi wskazać najważniejsze akty prawne (globalne, europejskiej i rodzime, krajowe) odnoszące się do zagadnienia dóbr kultury,

- posiada podstawową wiedzę z zakresu sztuki, obiegów kultury, procesów recepcji i transmisji kultury, potrafi wskazywać ich wielorakie role,

- wskazać główne obiekty zabytkowe i kultury materialnej (z ich metryką),identyfikować ich proweniencję (artystyczną i kulturową), wskazywać wpływy łacińskie, bizantyjskie, orientalne i konfrontować je z tłem społeczno-politycznym epoki w której powstały, pokazując mechanizmy ich kulturowej, współczesnej re aktualizacji,

- umieszcza dobra kultury na tle procesu historycznego, krytycznie analizując jego waloryzacje, rozumie ich znaczenia (symboliczne, ideowe) odnosząc się do różnych aspektów pojmowania i manifestowania się kultury,

- jest świadomy znaczenia dóbr kultury, konieczności ich popularyzacji, podejmuje własne inicjatywy w tym zakresie,

- charakteryzuje niematerialne dobra kultury, jest świadomy znaczenia sfery duchowej w procesie tworzenia kultury, zwraca uwagę i posiada podstawową wiedzę na temat kultury ludowej, folkloru, roli walorów przyrodniczych i antropogenicznych,

- potrafi przygotować podstawową dokumentację (uproszczoną inwentaryzacyjną, koncepcję promocyjną) wybranych dóbr kultury,

- wykorzystuje zarówno literaturę przedmiotową podaną w trakcie zajęć, krytycznie ją analizuje, dokonuje jej hierarchizacji, a jednocześnie potrafi znajdować sekundarne, często nieliterackie komponenty o walorze poznawczym,

- potrafi wskazać rolę bibliotek, archiwów, galerii, teatrów, festiwali etc. jako elementów składających się na materialne i niematerialne dobra kultury.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość tematyki związanej z dobrami kultury, szczególnie ze zjawiskami kultury wybranych obszarów Europy Środkowej i Słowiańszczyzny Południowej; umiejętność osadzenia ich w kontekście europejskim, łatwość egzemplifikacji dóbr kultury na wybranych przykładach, swobodne poruszanie się w tematyce zajęć, kompletność i wyczerpujący charakter końcowego projektu; aktywność na zdecydowanej większości zajęć, terminowość realizacji wymaganych zadań, umiejętność sformułowania swobodnej, konfrontatywnej wypowiedzi typu naukowego.

dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej z pewnymi niedociągnięciami, nieco mniejszą aktywnością i nie tak znaczącymi walorami projektu końcowego.

dobry (db; 4,0): jak wyżej, lecz z pewnymi brakami, uwidaczniającymi się w momentami odtwórczym prezentowaniu posiadanej wiedzy, dopuszczająca błędy merytoryczne, zwłaszcza terminologiczne, mniejsza heurystyczna wartość analiz, badań i tez, projekt końcowy z dopuszczalnymi niedociągnięcia, asymetrią rozłożenia akcentów najważniejszych jego elementów.

dostateczny plus (+dst; 3,5): dobra znajomość najważniejszych zagadnień związanych z dobrami kultury, próby ich syntetyzowania, poprawne analizowanie elementów materialnego i niematerialnego dziedzictwa kulturowego, nie tak wyczerpująca wiedza pozwalająca na swobodne enumeratywne wskazywanie obiektów zabytkowych i kulturowo cennych, nie zawsze towarzysząca mu znajomość kontekstu historyczno-kulturowego literackiego i językowego – europejskiego – i skazanego obszaru geokulturowego.

dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca, lecz niepełna znajomość treści przedmiotowych, niska świadomość różnych aspektów dóbr kultury, ich ochrony i promowania; słabe przygotowanie do zajęć, powierzchowna lub jej brak, lektura zadawanych treści, przeciętna znajomość tekstów kultury, poprawna, pozbawiona głębi ich analiza bez podejmowania prób syntezy. Zadawalający, lecz z niedociągnięciami, błędami merytorycznymi i językowymi projekt końcowy.

niedostateczny (ndst; 2,0): brak opanowania wskazanego materiału, znikoma aktywność w trakcie zajęć, nieznajomość zalecanych treści, brak projektu końcowego, nihilizm poznawczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Emilian Prałat
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Emilian Prałat
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Emilian Prałat
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Emilian Prałat
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)