Dydaktyka etyki: gry i strategie logiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-DGS-12PFDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka etyki: gry i strategie logiczne |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla I roku polonistyczno-filozoficznych studiów nauczycielskich (st. lic.) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - rozwinąć u Studentek i Studentów orientację w zakresie struktury i historii klasycznych gier logicznych oraz diagramów logicznych, - student/ka rozwija umiejętność stawiania trafnych pytań i efektywnego pozyskiwania adekwatnych rozstrzygnięć, - student/ka doskonali zdolność samodzielnego oceniania stopnia złożoności trudności problematyki, - student/ka potrafi systematycznie zrekonstruować strukturę sytuacji problemowych, - student/ka nabywa umiejętności opracowania scenariuszy dydaktycznych do lekcji oraz warsztatów z wykorzystaniem diagramów oraz gier logicznych, - student/ka wykształca umiejętność sprawnego i skutecznego modelowania sytuacji konfliktowych ze szczególnym uwzględnieniem poszukiwania optymalnych rozwiązań. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Konwersatorium z egzemplifikacją tekstualną/źródłową i praktyką. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 1 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - wprowadzenie podstawowej terminologii z zakresu struktury oraz historii klasycznych gier i diagramów logicznych, - wprowadzenie do teorii pytań: budowa pytań, klasyfikacja pytań, pytania poprawnie zbudowane, pytania rozstrzygnięcia, - modele sytuacji konfliktowych, strategie postępowania; hierarchia możliwych rozwiązań, - dynamika postaw aksjologicznych; hierarchie wartości, konflikty hierarchii wartości, - modele sytuacji dialogicznych w kontekstach społecznych. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Ajdukiewicz K, Logika Pragmatyczna, Warszawa, PWN, 1963. Bocheński J. M. Podręcznik mądrości tego świata, Kraków, Philed, 1993 (fragmenty). Dewey J., Jak myślimy?, Warszawa, Ediciones Altaya Polska & DeAgostini Polska, 2002 (fragmenty). Leśniewski P., Społeczeństwo dialogu, Poznań, Kontekst, 2014 (fragmenty). Schopenhauer A., Erystyka sztuka prowadzenia sporów, Gliwice, Helion, 2007. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - potrafi opisać strukturę oraz historię klasycznych gier logicznych i diagramów logicznych oraz konstruować gry i zabawy strategiczne w ramach dydaktyki etyki, - potrafi stawiać trafne pytania oraz efektywnie pozyskiwać adekwatne rozstrzygnięcia, zdaje sobie sprawę z fundamentalnej roli logiki i poprawności myślenia w dialogu, - potrafi samodzielnie ocenić stopień złożoności trudności problematyki, zna podstawowe typy wnioskowań oraz błędy w rozumowaniach, - potrafi systematycznie zrekonstruować strukturę sytuacji problemowych, jasno i bez uprzedzeń sformułować zagadnienia problemowe, - potrafi samodzielnie opracować scenariusze dydaktyczne do lekcji oraz warsztatów z wykorzystaniem diagramów i gier logicznych, - jest gotów sprawnie i skutecznie modelować sytuacje konfliktowe ze szczególnym uwzględnieniem poszukiwania optymalnych rozwiązań, zwracając uwagę na rzeczowość argumentacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza (W), umiejętności (U) i kompetencje społeczne (K): efektywna realizacja 100% zadań i ćwiczeń podczas zajęć, wykonanie scenariusza albo organizacja sesji lub turnieju gier i strategii logicznych. dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra W, U i K: efektywna realizacja 90% zadań, wykonanie scenariusza albo organizacja sesji lub turnieju gier i strategii logicznych. dobry (db; 4,0): dobra W, U i K: efektywna realizacja 80% zadań j.w. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca W, U, K, z lukami i brakami: efektywna realizacja 70% zadań j.w. dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca W, U i K, ze znacznymi lukami i brakami: efektywna realizacja minimum 60% zadań (albo scenariusz, albo sesja). niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca W, U, K: realizacja poniżej 60% zadań (niespełnienie minimum 60% kryteriów oceny). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Gan-Krzywoszyńska, Piotr Leśniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Michałowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Gan-Krzywoszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Gan-Krzywoszyńska, Piotr Leśniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.