Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka etyki: gry i strategie logiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-DGS-12PFDL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka etyki: gry i strategie logiczne
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe dla I roku polonistyczno-filozoficznych studiów nauczycielskich (st. lic.)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- rozwinąć u Studentek i Studentów orientację w zakresie struktury i historii klasycznych gier logicznych oraz diagramów logicznych,

- student/ka rozwija umiejętność stawiania trafnych pytań i efektywnego pozyskiwania adekwatnych rozstrzygnięć,

- student/ka doskonali zdolność samodzielnego oceniania stopnia złożoności trudności problematyki,

- student/ka potrafi systematycznie zrekonstruować strukturę sytuacji problemowych,

- student/ka nabywa umiejętności opracowania scenariuszy dydaktycznych do lekcji oraz warsztatów z wykorzystaniem diagramów oraz gier logicznych,

- student/ka wykształca umiejętność sprawnego i skutecznego modelowania sytuacji konfliktowych ze szczególnym uwzględnieniem poszukiwania optymalnych rozwiązań.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Konwersatorium z egzemplifikacją tekstualną/źródłową i praktyką.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

1

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- wprowadzenie podstawowej terminologii z zakresu struktury oraz historii klasycznych gier i diagramów logicznych,

- wprowadzenie do teorii pytań: budowa pytań, klasyfikacja pytań, pytania poprawnie zbudowane, pytania rozstrzygnięcia,

- modele sytuacji konfliktowych, strategie postępowania; hierarchia możliwych rozwiązań,

- dynamika postaw aksjologicznych; hierarchie wartości, konflikty hierarchii wartości,

- modele sytuacji dialogicznych w kontekstach społecznych.

Literatura:

Zalecana literatura:

Ajdukiewicz K, Logika Pragmatyczna, Warszawa, PWN, 1963.

Bocheński J. M. Podręcznik mądrości tego świata, Kraków, Philed, 1993 (fragmenty).

Dewey J., Jak myślimy?, Warszawa, Ediciones Altaya Polska & DeAgostini Polska, 2002 (fragmenty).

Leśniewski P., Społeczeństwo dialogu, Poznań, Kontekst, 2014 (fragmenty).

Schopenhauer A., Erystyka sztuka prowadzenia sporów, Gliwice, Helion, 2007.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- potrafi opisać strukturę oraz historię klasycznych gier logicznych i diagramów logicznych oraz konstruować gry i zabawy strategiczne w ramach dydaktyki etyki,

- potrafi stawiać trafne pytania oraz efektywnie pozyskiwać adekwatne rozstrzygnięcia, zdaje sobie sprawę z fundamentalnej roli logiki i poprawności myślenia w dialogu,

- potrafi samodzielnie ocenić stopień złożoności trudności problematyki, zna podstawowe typy wnioskowań oraz błędy w rozumowaniach,

- potrafi systematycznie zrekonstruować strukturę sytuacji problemowych, jasno i bez uprzedzeń sformułować zagadnienia problemowe,

- potrafi samodzielnie opracować scenariusze dydaktyczne do lekcji oraz warsztatów z wykorzystaniem diagramów i gier logicznych,

- jest gotów sprawnie i skutecznie modelować sytuacje konfliktowe ze szczególnym uwzględnieniem poszukiwania optymalnych rozwiązań, zwracając uwagę na rzeczowość argumentacji.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza (W), umiejętności (U) i kompetencje społeczne (K): efektywna realizacja 100% zadań i ćwiczeń podczas zajęć, wykonanie scenariusza albo organizacja sesji lub turnieju gier i strategii logicznych.

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra W, U i K: efektywna realizacja 90% zadań, wykonanie scenariusza albo organizacja sesji lub turnieju gier i strategii logicznych.

dobry (db; 4,0): dobra W, U i K: efektywna realizacja 80% zadań j.w.

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca W, U, K, z lukami i brakami: efektywna realizacja 70% zadań j.w.

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca W, U i K, ze znacznymi lukami i brakami: efektywna realizacja minimum 60% zadań (albo scenariusz, albo sesja).

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca W, U, K: realizacja poniżej 60% zadań (niespełnienie minimum 60% kryteriów oceny).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Gan-Krzywoszyńska, Piotr Leśniewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Michałowska
Prowadzący grup: Katarzyna Gan-Krzywoszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Gan-Krzywoszyńska, Piotr Leśniewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)