Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Autoprezentacja i wystąpienia publiczne - spec. dziennikarstwo i public relations

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-AWP-12PDM-E
Kod Erasmus / ISCED: 15.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0414) Marketing i reklama Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Autoprezentacja i wystąpienia publiczne - spec. dziennikarstwo i public relations
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe dla spec. dziennikarstwo i PR (studia magisterskie)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia polska

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- wprowadzenie studentów w podstawowe zagadnienia z zakresu autoprezentacji, zarządzania własnym wizerunkiem i wystąpień publicznych,

- zbudowanie praktycznych umiejętności w zakresie wystąpień publicznych: planowanie wystąpienia, umiejętność dobierania i operowania argumentami, wzbudzanie i utrzymywanie uwagi słuchaczy, wykorzystanie multimedialnych narzędzi prezentacyjnych,

- rozwój umiejętności interpersonalnych w zakresie autoprezentacji, mowy ciała i technik wywierania wpływu.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Podstawowa wiedza z zakresu komunikacji interpersonalnej i retoryki.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład konwersatoryjny, lektura indywidualna, prezentacja, dyskusja w grupie, inscenizacja, projekt, ćwiczenia w parach, praca indywidualna i zespołowa (w trakcie zajęć), praca indywidualna poza godzinami kontaktowymi.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- autoprezentacja (sterowanie wrażeniem, strategie autoprezentacji, analiza przekazów, kreowanie wizerunku),

- rozmowa kwalifikacyjna jako narzędzie autoprezentacji (case study),

- wizerunek w Internecie,

- instrumenty perswazji,

- formy i style wystąpień publicznych,

- trening wystąpień publicznych (w różnych sytuacjach retorycznych).

Literatura:

Zalecana literatura:

de Barbaro N., Dojść do głosu. Radyklanie praktyczny przewodnik po kampanii wyborczej. Kraków 2005.

Detz J., Sztuka przemawiania. Nie co mówić, ale jak mówić. Gdańsk 2001.

Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego. Warszawa 2008.

Gronbeck B. E., German K., Ehninger D., Monroe A. H., Zasady komunikacji werbalnej. Poznań 2001.

Kampka A., Bliżej ludzi czy bliżej gwiazd. Prezydenci na Instagramie, „Kultura Popularna” 2019, nr 2.

Leary M., Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk 1999.

Mistewicz E., Marketing narracyjny. Jak budować historie, które sprzedają? Gliwice 2011.

Pratkanis A., Aronson E., Wiek propagandy. Warszawa 2005.

Szmajke A., Autoprezentacja. Maski, miny, pozy. Olsztyn 1999.

Turk Ch., Sztuka przemawiania. Wrocław 2003.

Wasilewski J., Skibiński A., Prowadzeni słowami. Retoryka motywacji w komunikacji publicznej. Warszawa 2008.

Witkowski T., Psychomanipulacje. Wałbrzych 2000.

Witkowski T., Psychologia kłamstwa. Wałbrzych 2006.

Efekty uczenia się:

Po zakońćzeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:

- zreferować podstawowe zagadnienia z zakresu autoprezentacji i zarządzania wizerunkiem własnym,

- zreferować podstawowe zagadnienia z zakresu teorii retoryki potrzebnych do przygotowania różnych typów wystąpień publicznych,

- tworzyć własne teksty w określonej sytuacji retorycznej i wybrać najskuteczniejsze strategie retoryczne w danych warunkach komunikacyjnych,

- zastosować określone strategie autoprezentacyjne dla osiągnięcia zamierzonego celu,

- przygotować wystąpienie publiczne z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi multimedialnych,

- ocenić skuteczność określonych strategii autoprezentacyjnych, zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacji kreowania wizerunku własnego i innych.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): przygotowanie i realizacja czterech zadań, w których student wykaże się doskonałą znajomością strategii zarządzania wizerunkiem własnym, sprawnością retoryczną w zakresie planowania prezentacji, wykorzystania narzędzi prezentacyjnych, umiejętności dobierania i operowania argumentami, wzbudzania i utrzymywania uwagi słuchaczy i zarządzania mową ciała.

dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w zakresie realizowania poszczególnych zadań, na przykład w zakresie sposobu przedstawienia prezentacji.

dobry (db; 4,0): przygotowanie i realizacja czterech zadań, w których student wykaże się dobrą znajomością strategii zarządzania wizerunkiem własnym, sprawnością retoryczną w zakresie planowania prezentacji, wykorzystania narzędzi prezentacyjnych, umiejętności dobierania i operowania argumentami, wzbudzania i utrzymywania uwagi słuchaczy i zarządzania mową ciała.

dostateczny plus (+dst; 3,5): przygotowanie i realizacja czterech zadań, w których student wykaże się zadowalającą znajomością strategii zarządzania wizerunkiem własnym, sprawnością retoryczną w zakresie planowania prezentacji, wykorzystania narzędzi prezentacyjnych, umiejętności dobierania i operowania argumentami, wzbudzania i utrzymywania uwagi słuchaczy i zarządzania mową ciała.

dostateczny (dst; 3,0): niewykonanie jednego z zadań lub przygotowanie i realizacja czterech zadań, w których student wykaże się zadowalającą znajomością strategii zarządzania wizerunkiem własnym, sprawnością retoryczną w zakresie planowania prezentacji, wykorzystania narzędzi prezentacyjnych, umiejętności dobierania i operowania argumentami, wzbudzania i utrzymywania uwagi słuchaczy i zarządzania mową ciała.

niedostateczny (ndst; 2,0): niewykonanie dwóch lub więcej zadań lub przygotowanie i realizacja czterech zadań, w których student wykaże się brakiem znajomości strategii zarządzania wizerunkiem własnym, nieumiejętnością przygotowania i przedstawienia prezentacji na wskazany temat, brakiem sprawności retorycznej w zakresie planowania prezentacji, wykorzystania narzędzi prezentacyjnych, umiejętności dobierania i operowania argumentami, słabą umiejętnością wzbudzania i utrzymywania uwagi słuchaczy i zarządzania mową ciała.

Kryteria ocecniania:

- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji, w pracy indywidualnej i zespołowej),

- wartość merytoryczna projektów, prezentacji i wystąpień przygotowanych przez studenta,

- sprawność retoryczna w zakresie budowania tekstów perswazyjnych i wygłaszania ich,

- wykonanie zadań składających się na ocenę egzaminacyjną,

- obecność na zajęciach.

Ocena z egzaminu jest wypadkową ocen uzyskanych za wykonanie trzech zadań praktycznych (autoprezentacja wideo, rozmowa kwalifikacyjna – case study, wystąpienie publiczne), w których student wykorzystuje wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne uzyskane w trakcie zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Barbara Sobczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Warsztat - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Smól, Barbara Sobczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Warsztat - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Smól
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Warsztat - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)