Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia słowiańskiej codzienności - specjalizacja kultury południowo- i zachodniosłowiańskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-ASC-21SDM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropologia słowiańskiej codzienności - specjalizacja kultury południowo- i zachodniosłowiańskiej
Jednostka: Instytut Filologii Słowiańskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe dla spec. kultury południowo- i zachodniosłowiańskiej (studia magisterskie)
Punkty ECTS i inne: 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

studia slawistyczne

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- ukazanie zjawisk i procesów kulturowych Słowiańszczyzny,

- łączenia wiedzy z zakresu teorii kultury, antropologii kulturowej, historii, religioznawstwa,

- kształtowanie umiejętności prowadzenia dyskusji w grupie,

- kształtowanie porozumiewania się z ekspertami z dziedziny kulturoznawstwa serbistycznego, kroatystycznego, bułgarystycznego, środkowoeuropejskiego,

- przekazanie wiedzy zaawansowanej z zakresu antropologii krajów Europy Środkowej i Południowej,

- kształtowanie podstawowej wiedzy na temat kultury tradycji i specyfiki regionalnej i ponadregionalnej.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Wiedza na poziomie podstawowym na temat kultury i tradycji europejskiej wyniesiona z zajęć prowadzonych na pierwszym stopniu nauczania.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, demonstracje dźwiękowe i/lub video.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

4

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- teatralizacja życia codziennego; rytuał (versus obrzęd, obyczaj, zwyczaj); perfomans,

- pamięć kulturowa,

- nie ma jak u mamy; kultura mieszkania; o zachowaniu się przy stole; kultura jedzenia,

- kult pracy; kultura zarabiania; o odpoczynku i wypoczynku; kultura regenerowania sił,

- sztuka kochania; kultura okazywania uczuć,

- co na siebie włożyć?; kultura ubierania,

- druk kształci; kultura czytania; telewizja kłamie; kultura oglądania,

- u cioci na imieninach; kultura upamiętniania ego,

- gdy pierwsza gwiazdka... kultura upamiętniania Deo.

Literatura:

Zalecana literatura:

A. Barnard, Antropologia, Warszawa 2009, s. 132–138.

A. Brillat-Savarin, Fizjologia smaku albo medytacje o gastronomii doskonałej, przeł. Joanna Guze, Warszawa 1997, s. 167–191.

A. Rocamora, Fields of fashion. Critical Insights into Bourdieu’s Sociology of Culture, „Journal of Consumer Cultur” 2(3), 2002, s. 341–362.

A. Śliz, M.S. Szczepański, Świętowanie: komensalizm ponownie odczytany, „Kultura i Społeczeństwo” nr 4, 2012, s. 45–60.

A. Wieczorkiewicz, Prawdziwe pamiątki z podróży. Kwestia autentyczności w antropologii turystyki, „Kultura i społeczeństwo” 2, 2003, s. 145–177.

C. Lévi-Strauss, Trójkąt kulinarny, przeł. S. Ciechowicz, „Twórczość” 1972, nr 2, s. 71–80.

Co znaczy „mieszkać”? Szkice antropologiczne, red. G. Wroniecka, Warszawa 2007.

D. E. Sutton, Food and the senses, „Annual Review of Anthropology” 2010, nr 39.

E. Cohen, Phenomenology of Tourist Experience, „Sociology” 13:2, 1979, s. 179-201.

E. Cohen, Youth Tourists in Acre. A Disturbance Becomes a Lifelong Preoccupation, [w:] The Study of Tourism: Anthropological and Sociological Beginnings, red. D. Nash, Amsterdam 2007, s. 50–59.

E. Dąbrowska, Interakcja sceny i widowni w teatrze obrzędowym, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Powstańców Śląskich w Opolu” nr 26, 1988, s. 189–199.

F. Boucher, Historia mody. Dzieje ubiorów od czasów prehistorycznych do końca XX wieku, przeł. P. Wrzosek, Warszawa 2003.

J. Assmann, Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, przeł. A. Kryczyńska-Pham, Warszawa 2008.

Godlewski, Warszawa 2006.

J. Kajfosz, O udrożnieniu domu i udomowieniu drogi, [w:] Droga w języku i kulturze, red. J. Adamowski, K. Smyk, Lublin 2011.

K. Kotkowska, O przemianach sakralizacji przestrzeni domowej, dostęp: http://etnolodzy.pl/artykuly/item/37-o-przemianach-sakralizacji-przestrzeni-domowej.

K. Łeńska-Bąk, O pokarmach, smakach i utraconych znaczeniach. Historia kultury sub specie culinaria, Opole 2010.

K. Smyk, Choinka w kulturze polskiej. Symbolika drzewka i ozdób, Kraków 2009.

P. Kowalski, Wędrować, podróżować, być turystą, Opole 2003.

L. Czarnkowska, Antropologia ekonomiczna: elementy teorii, Warszawa 1999, s.17–20, 34–44.

M. Halbawchs, Pamięć zbiorowa grup religijnych, [w:] idem, Społeczne ramy pamięci, przeł. M. Król, Warszawa 2008.

M. Kowalewski, M. Ostrowski, Mieszkanie – przestrzeń prywatna? Praktyki uniformizacji wnętrz. On-line: http://www.wa.pb.edu.pl/uploads/downloads/5-Mieszkanie-przestrzen-prywatna-Praktyki-uniformizacji-wnetrz.pdf.

Mieszkanie. Analiza socjologiczna, red. E. Kaltenberg-Kwiatkowska, Warszawa 1982.

P. Connerton, Jak społeczeństwa pamiętają, przeł. M. Napiórkowski, Warszawa 2012.

P. Szarota, Od skarpetek Tyrmanda do krawata Leppera: psychologia stroju dla średniozaawansowanych, Warszawa 2008.

P. Wyborski, In Vino Veritas/Communitas/Civilitas? O cywilizującej towarzyskości konsumpcji wina, „Kultura i Społeczeństwo” nr 4, 2012, s. 121–147.

R. Schechner, Rytuał, [w:] idem, Performatyka. Wstęp, przeł. T. Kubikowski, Warszawa 2006, s. 69–108.

R. Sulima, Antropologia codzienności, Kraków 2000.

R.E. Hryciuk, J. Mroczkowska, Co wy tam gotujecie. O antropologicznych badaniach nad jedzeniem, „Op. Cit.” 2012, nr 43, s. 3–7.

R.P. Wilk, L. Cliggett, Gospodarki i kultury. Podstawy antropologii ekonomicznej, przeł. J. Gilewicz, Kraków 2011.

S.W. Mintz, Ch.M. Du Bois, The Anthropology of Food and Eating, „Annual Review of Anthropology” 2002, nr 31, s. 99–119.

Słownik etnologiczny. Terminy ogólne, red. Z. Staszczak, Warszawa 1987 (hasła: obrzęd, obrzęd przejścia, obyczaj, rytuał, zwyczaj).

T.H. Eriksen, Małe miejsca. wielkie sprawy. Wprowadzenie do antropologii społecznej i kulturowej, przeł. J. Wołyńska, Warszawa 2009, s.185–189, 211–218;

W. Rybczyński, Dom. Krótka historia idei, Gdańsk, Warszawa 1996.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- potrafi na poziomie zaawansowanym definiować kulturę i opisywać fundamentalne tradycje kulturowe, ich uwarunkowania historyczne, geopolityczne, narodowe, ponadnarodowe, literackie,

- potrafi na poziomie zaawansowanym dokonać przeglądu i charakterystyki najważniejszych tradycji kulturowych, które budują wspólnoty o charakterze narodowym, kształtują ich mentalność, tożsamość i przynależność,

- uzyskuje zaawansowaną wiedzę na temat najważniejszych zjawisk i kierunków w kulturze (literaturze) Europy Środkowej i Południowej, reprezentatywnych autorów i tekstów kultury kształtujących poszczególne systemy wspólnot o charakterze narodowym,

- potrafi kategoryzować, kontekstualizować, zaklasyfikować tradycje i ich przejawy w procesie historyczno-kulturowym oraz powiązać je z analogicznymi zjawiskami w innych kulturach europejskich,

- rozumie specyfikę kultury, tradycji, dziedzictwa w kontekście ogólnych i konkretnych zjawisk cywilizacyjnych i wydarzeń historycznych oraz konstrukcji/projektów ideologicznych,

- zyskuje umiejętność porównywania zjawisk kulturowych, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania tych zjawisk w kontekście szerokich formacji historycznych, politycznych, geopolitycznych, konfesyjnych, kulturowych,

- posiada umiejętność prawidłowego posługiwania się terminologią z zakresu literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, religioznawstwa; zabierania głosu w dyskusji; gromadzenia i wykorzystywania informacji naukowej; rekapitulowania i podsumowywania dyskusji, wyciągania wniosków; pracy w grupie.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość z zakresu kultury krajów Europy Środkowej i Południowej, szerokiego repertuaru tradycji i kontekstów historycznych, geopolitycznych, narodowych, ponadnarodowych, literackich; znakomita umiejętność analizy tekstów, samodzielność myślenia i oceniania faktów, bardzo dobrze napisana praca semestralna i sprawna prezentacja multimedialna.

dobry plus (db plus, 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami zwłaszcza w zakresie poziomu pracy semestralnej.

dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsza umiejętność analizy i interpretacji, słabsza (bardziej odtwórcza) umiejętność formułowania sądów na temat kultury krajów Europy Środkowej i Południowej, praca semestralna napisana poprawnie.

dostateczny plus (dst plus; 3,5): zadowalająca znajomość głównych omawianych tradycji w Europie Środkowej i Południowej oraz ich kontekstów historycznych, geopolitycznych, narodowych, ponadnarodowych, literackich, zadowalająca umiejętność analizy i interpretacji omawianych tekstów kultury, zadowalająca umiejętność formułowania sądów na temat kultury, pomimo usterek akceptowalny poziom pracy semestralnej.

dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość treści omawianych podczas zajęć, niezadowalający poziom pracy semestralnej na poziomie merytorycznym i stylistycznym.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Rękas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Rękas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Stanislava Kostić, Joanna Rękas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Barbara Jarysz-Markaj, Eli Lucheska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)