Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Animacje literatury - spec. kuratorstwo literatury

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-AL-12PDM
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Przedmioty humanistyczne (z wyłączeniem języków) nie określone dalej Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Animacje literatury - spec. kuratorstwo literatury
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe dla spec. kuratorstwo literatury (studia magisterskie)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia polska

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- pokazanie teoretycznych i praktycznych aspektów przedstawiania literatury w przestrzeni publicznej,

- zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu organizacji, animacji i promocji literatury w Polsce i w Europie,

- zapoznanie studentów z historią, teorią oraz podstawowymi pojęciami z zakresu animacji literatury,

- pokazanie współczesnych wzorów aktywności kulturalnej w zakresie literatury w Polsce i Europie,

- pokazanie predyspozycji, funkcji i zadań animatora,

- przybliżenie praktyki działań animacyjnych w środowiskach lokalnych na przykładzie wybranych projektów,

- przedstawienie procesu tworzenia projektu animacyjnego,

- nabycie umiejętności samodzielnego tworzenia projektów animacji literatury i ich promocji,

- zapoznanie z funkcjami i sposobami działania instytucji upowszechniania kultury (zarówno publicznych, jak i pozarządowych).

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Podstawowa wiedza z zakresu historii i teorii literatury.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Materiały dostępne w bibliotece Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej oraz w formie elektronicznej na Wydziałowej Platformie Informatycznej; materiały dostarczone przez prowadzących.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Elementy wykładu, dyskusja, rekonstrukcja tez wybranych tekstów naukowych, prezentacja samodzielnie przygotowanych interpretacji (ustnie lub/i pisemnie), prezentacja multimedialna, praca w grupach, analiza i interpretacja tekstów oraz zjawisk animacyjnych, metoda projektu.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3

Skrócony opis:

Nauka i praktyka przedstawiania literatury w przestrzeni publicznej: przygotowanie wystawy, festiwalu, imprezy literackiej towarzyszącej innemu wydarzeniu (np. spektaklowi teatralnemu); zorganizowanie spotkania z pisarzem; przygotowanie i poprowadzenie dyskusji publicznej (w konwencji „jeden na jeden”, panel kilkuosobowy); zorganizowanie wydarzenia literackiego (np. głośne czytanie masowe; promocja książki); edukacja pozaszkolna (literatura dla przedszkolaków, dzieci i młodzieży); przygotowanie i organizacja konkursów literackich i krytycznoliterackich (tu m.in.: ustalanie przedmiotu/zadania konkursowego, planowanie przebiegu, tworzenie regulaminu, organizacja obrad jury).

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- animacja i animator kultury – podstawowe definicje i pojęcia, funkcje, role, zadania, predyspozycje, rynek pracy,

- literatura w animacji kulturowej - kulturotwórcze i społeczne funkcje literatury w Polsce i na świecie,

- literatura w animacji kulturowej - organizacja rynku wydawniczego,

- instytucje upowszechniania kultury i promocja wydarzenia animacyjnego w zakresie literatury,

- animacja literacka dla dzieci i młodzieży,

- praktyka animacyjna - wystawa, festiwal, spotkanie autorskie, dyskusja publiczna, konkurs literacki,

- tworzenie własnego projektu animacji literackiej.

Literatura:

Zalecana literatura:

Animacja kultury: doświadczenie i przyszłość, red. G. Godlewski, Warszawa 2002.

Animacja społeczno-kulturalna wobec przemian cywilizacyjnych: animacja – animator i jego kształcenie: czterdziestolecie Państwowego Studium Kształcenia Animatorów Kultury i Bibliotekarzy we Wrocławiu, red. K. Hyrcyk, Wrocław 2000.

Dadel M., Jak stworzyć dobry projekt?, Warszawa 2007.

Dla. Animacja kultury (Metody/Działania/Inspiracje), Warszawa 2005 (http://e.org.pl/publikacje/dla.pdf).

Grad J., Kaczmarek U., Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce. Zmiany modelu, Poznań 1996.

Instytucje upowszechniania kultury w XXI wieku. Przeżytek czy nowa jakość?, red. J. Sójka, M. Poprawski, P. Kieliszewski, Poznań 2009.

„Kultura Współczesna” – Od animacji lektury do animacji kultury, 2015, nr 2.

Rynek książki w Polsce, Instytut Książki,http://www.instytutksiazki.pl/upload/Files/polish_book_market_2015_PL_popr.pdf.

Szwecja czyta. Polska czyta, red. Katarzyna Tubylewicz i Agata Diduszko-Zyglewska, Warszawa 2015.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:

- wskazać podstawowe cele oraz zadania animacji literatury na tle szeroko rozumianej animacji kultury,

- przygotować wystawę, festiwal, imprezę literacką towarzyszącą innemu wydarzeniu (np. spektaklowi teatralnemu),

- zorganizować spotkanie z pisarzem i wydarzenie literackie (np. głośne czytanie masowe; promocja książki), przygotować i poprowadzić dyskusję publiczną (w konwencji: „jeden na jeden”, panel kilkuosobowy),

- przygotować i zorganizować konkurs literacki i krytycznoliteracki (tu m.in.: ustalanie przedmiotu/zadania konkursowego, planowanie przebiegu, tworzenie regulaminu, organizacja obrad jury),

- podejmować działania w zakresie edukacji pozaszkolnej (literatura dla przedszkolaków, dzieci i młodzieży szkolnej, seniorów),

- przygotować i przeprowadzić samodzielny i/ lub zespołowy projekt animacji z zakresu literatury.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): student posiada obszerną, pogłębioną i utrwaloną wiedzę na temat celów i zadań animacyjnych, w tym teoretycznych i praktycznych aspektów przedstawiania literatury w przestrzeni publicznej; biegle posługuje się podstawową terminologią; swobodnie stosuje nabytą wiedzę w praktyce animacyjnej, potrafi w pełni samodzielnie przygotować projekt animacyjny z zakresu; jest w pełni samodzielny w wypowiedziach wartościujących, związanych z przedstawionymi materiałami.

dobry plus (+db; 4,5): student posiada pogłębioną i utrwaloną wiedzę na temat celów i zadań animacyjnych, w tym teoretycznych i praktycznych aspektów przedstawiania literatury w przestrzeni publicznej; biegle posługuje się podstawową terminologią; dość swobodnie stosuje nabytą wiedzę w praktyce animacyjnej, potrafi samodzielnie przygotować projekt animacyjny z zakresu literatury (z nieznacznymi niedociągnięciami, zwłaszcza w praktycznym zastosowaniu warsztatu badawczego); nie jest jeszcze w pełni samodzielny w wypowiedziach wartościujących, związanych z przedstawionymi materiałami.

dobry (db; 4,0): student posiada znaczną wiedzę na temat celów i zadań animacyjnych, w tym teoretycznych i praktycznych aspektów przedstawiania literatury w przestrzeni publicznej; dobrze posługuje się podstawową terminologią; dość sprawnie stosuje nabytą wiedzę w praktyce animacyjnej, potrafi z pewną pomocą przygotować projekt animacyjny z zakresu literatury; podejmuje próby wartościowania oraz odwołuje się do literatury przedmiotu.

dostateczny plus (+dst; 3,5): student posiada zadowalającą wiedzę na temat celów i zadań animacyjnych, w tym teoretycznych i praktycznych aspektów przedstawiania literatury w przestrzeni publicznej; ze zrozumieniem posługuje się podstawową terminologią; podejmuje zazwyczaj udane próby zastosowania nabytej wiedzy w praktyce animacyjnej, choć nie zawsze uruchamia istotne konteksty; potrafi, choć ze znaczną pomocą, przygotować projekt animacyjny z zakresu literatury; podejmuje próby wartościowania; wiedza z przedmiotu nie jest jeszcze wystarczająco przyswojona ani pogłębiona.

dostateczny (dst; 3,0): student posiada podstawową wiedzę na temat celów i zadań animacyjnych, w tym teoretycznych i praktycznych aspektów przedstawiania literatury w przestrzeni publicznej; na ogół poprawnie posługuje się podstawową terminologią; podejmuje zwykle udane próby zastosowania nabytej wiedzy w praktyce animacyjnej, choć w umiarkowanym zakresie, uruchamia istotne konteksty; potrafi, choć z dużą pomocą, przygotować projekt animacyjny z zakresu literatury; rzadko podejmuje próby wartościowania; wiedza z przedmiotu nie jest jeszcze wystarczająco przyswojona.

niedostateczny (ndst; 2,0): student posiada bardzo ograniczoną wiedzę na temat celów i zadań animacyjnych, w tym teoretycznych i praktycznych aspektów przedstawiania literatury w przestrzeni publicznej; nie potrafi poprawnie posługiwać się podstawową terminologią; nie umie zastosować nabytej wiedzy w praktyce animacyjnej; nie potrafi przygotować projektu animacyjnego z zakresu literatury; podejmuje nieudane próby wartościowania; wiedza z przedmiotu nie jest przyswojona.

Kryteria oceniania:

- obecność i aktywność na zajęciach,

- wartość merytoryczna wypowiedzi prezentowanych na zajęciach,

- praca (lub prace) o charakterze za zakresu organizacji wydarzeń animacyjnych,

- przygotowanie i zaprezentowanie projektu zaliczeniowego,

- poziom wiedzy i umiejętności zaprezentowane na zaliczeniu.

Praktyki zawodowe:

- brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Monika Błaszczak-Stachowiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Piotr Dobrowolski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Piotr Dobrowolski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)