Animacje literatury - spec. kuratorstwo literatury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-AL-12PDM |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Animacje literatury - spec. kuratorstwo literatury |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla spec. kuratorstwo literatury (studia magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - pokazanie teoretycznych i praktycznych aspektów przedstawiania literatury w przestrzeni publicznej, - zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu organizacji, animacji i promocji literatury w Polsce i w Europie, - zapoznanie studentów z historią, teorią oraz podstawowymi pojęciami z zakresu animacji literatury, - pokazanie współczesnych wzorów aktywności kulturalnej w zakresie literatury w Polsce i Europie, - pokazanie predyspozycji, funkcji i zadań animatora, - przybliżenie praktyki działań animacyjnych w środowiskach lokalnych na przykładzie wybranych projektów, - przedstawienie procesu tworzenia projektu animacyjnego, - nabycie umiejętności samodzielnego tworzenia projektów animacji literatury i ich promocji, - zapoznanie z funkcjami i sposobami działania instytucji upowszechniania kultury (zarówno publicznych, jak i pozarządowych). |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Podstawowa wiedza z zakresu historii i teorii literatury. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały dostępne w bibliotece Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej oraz w formie elektronicznej na Wydziałowej Platformie Informatycznej; materiały dostarczone przez prowadzących. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Elementy wykładu, dyskusja, rekonstrukcja tez wybranych tekstów naukowych, prezentacja samodzielnie przygotowanych interpretacji (ustnie lub/i pisemnie), prezentacja multimedialna, praca w grupach, analiza i interpretacja tekstów oraz zjawisk animacyjnych, metoda projektu. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Skrócony opis: |
Nauka i praktyka przedstawiania literatury w przestrzeni publicznej: przygotowanie wystawy, festiwalu, imprezy literackiej towarzyszącej innemu wydarzeniu (np. spektaklowi teatralnemu); zorganizowanie spotkania z pisarzem; przygotowanie i poprowadzenie dyskusji publicznej (w konwencji „jeden na jeden”, panel kilkuosobowy); zorganizowanie wydarzenia literackiego (np. głośne czytanie masowe; promocja książki); edukacja pozaszkolna (literatura dla przedszkolaków, dzieci i młodzieży); przygotowanie i organizacja konkursów literackich i krytycznoliterackich (tu m.in.: ustalanie przedmiotu/zadania konkursowego, planowanie przebiegu, tworzenie regulaminu, organizacja obrad jury). |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - animacja i animator kultury – podstawowe definicje i pojęcia, funkcje, role, zadania, predyspozycje, rynek pracy, - literatura w animacji kulturowej - kulturotwórcze i społeczne funkcje literatury w Polsce i na świecie, - literatura w animacji kulturowej - organizacja rynku wydawniczego, - instytucje upowszechniania kultury i promocja wydarzenia animacyjnego w zakresie literatury, - animacja literacka dla dzieci i młodzieży, - praktyka animacyjna - wystawa, festiwal, spotkanie autorskie, dyskusja publiczna, konkurs literacki, - tworzenie własnego projektu animacji literackiej. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Animacja kultury: doświadczenie i przyszłość, red. G. Godlewski, Warszawa 2002. Animacja społeczno-kulturalna wobec przemian cywilizacyjnych: animacja – animator i jego kształcenie: czterdziestolecie Państwowego Studium Kształcenia Animatorów Kultury i Bibliotekarzy we Wrocławiu, red. K. Hyrcyk, Wrocław 2000. Dadel M., Jak stworzyć dobry projekt?, Warszawa 2007. Dla. Animacja kultury (Metody/Działania/Inspiracje), Warszawa 2005 (http://e.org.pl/publikacje/dla.pdf). Grad J., Kaczmarek U., Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce. Zmiany modelu, Poznań 1996. Instytucje upowszechniania kultury w XXI wieku. Przeżytek czy nowa jakość?, red. J. Sójka, M. Poprawski, P. Kieliszewski, Poznań 2009. „Kultura Współczesna” – Od animacji lektury do animacji kultury, 2015, nr 2. Rynek książki w Polsce, Instytut Książki,http://www.instytutksiazki.pl/upload/Files/polish_book_market_2015_PL_popr.pdf. Szwecja czyta. Polska czyta, red. Katarzyna Tubylewicz i Agata Diduszko-Zyglewska, Warszawa 2015. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - wskazać podstawowe cele oraz zadania animacji literatury na tle szeroko rozumianej animacji kultury, - przygotować wystawę, festiwal, imprezę literacką towarzyszącą innemu wydarzeniu (np. spektaklowi teatralnemu), - zorganizować spotkanie z pisarzem i wydarzenie literackie (np. głośne czytanie masowe; promocja książki), przygotować i poprowadzić dyskusję publiczną (w konwencji: „jeden na jeden”, panel kilkuosobowy), - przygotować i zorganizować konkurs literacki i krytycznoliteracki (tu m.in.: ustalanie przedmiotu/zadania konkursowego, planowanie przebiegu, tworzenie regulaminu, organizacja obrad jury), - podejmować działania w zakresie edukacji pozaszkolnej (literatura dla przedszkolaków, dzieci i młodzieży szkolnej, seniorów), - przygotować i przeprowadzić samodzielny i/ lub zespołowy projekt animacji z zakresu literatury. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): student posiada obszerną, pogłębioną i utrwaloną wiedzę na temat celów i zadań animacyjnych, w tym teoretycznych i praktycznych aspektów przedstawiania literatury w przestrzeni publicznej; biegle posługuje się podstawową terminologią; swobodnie stosuje nabytą wiedzę w praktyce animacyjnej, potrafi w pełni samodzielnie przygotować projekt animacyjny z zakresu; jest w pełni samodzielny w wypowiedziach wartościujących, związanych z przedstawionymi materiałami. dobry plus (+db; 4,5): student posiada pogłębioną i utrwaloną wiedzę na temat celów i zadań animacyjnych, w tym teoretycznych i praktycznych aspektów przedstawiania literatury w przestrzeni publicznej; biegle posługuje się podstawową terminologią; dość swobodnie stosuje nabytą wiedzę w praktyce animacyjnej, potrafi samodzielnie przygotować projekt animacyjny z zakresu literatury (z nieznacznymi niedociągnięciami, zwłaszcza w praktycznym zastosowaniu warsztatu badawczego); nie jest jeszcze w pełni samodzielny w wypowiedziach wartościujących, związanych z przedstawionymi materiałami. dobry (db; 4,0): student posiada znaczną wiedzę na temat celów i zadań animacyjnych, w tym teoretycznych i praktycznych aspektów przedstawiania literatury w przestrzeni publicznej; dobrze posługuje się podstawową terminologią; dość sprawnie stosuje nabytą wiedzę w praktyce animacyjnej, potrafi z pewną pomocą przygotować projekt animacyjny z zakresu literatury; podejmuje próby wartościowania oraz odwołuje się do literatury przedmiotu. dostateczny plus (+dst; 3,5): student posiada zadowalającą wiedzę na temat celów i zadań animacyjnych, w tym teoretycznych i praktycznych aspektów przedstawiania literatury w przestrzeni publicznej; ze zrozumieniem posługuje się podstawową terminologią; podejmuje zazwyczaj udane próby zastosowania nabytej wiedzy w praktyce animacyjnej, choć nie zawsze uruchamia istotne konteksty; potrafi, choć ze znaczną pomocą, przygotować projekt animacyjny z zakresu literatury; podejmuje próby wartościowania; wiedza z przedmiotu nie jest jeszcze wystarczająco przyswojona ani pogłębiona. dostateczny (dst; 3,0): student posiada podstawową wiedzę na temat celów i zadań animacyjnych, w tym teoretycznych i praktycznych aspektów przedstawiania literatury w przestrzeni publicznej; na ogół poprawnie posługuje się podstawową terminologią; podejmuje zwykle udane próby zastosowania nabytej wiedzy w praktyce animacyjnej, choć w umiarkowanym zakresie, uruchamia istotne konteksty; potrafi, choć z dużą pomocą, przygotować projekt animacyjny z zakresu literatury; rzadko podejmuje próby wartościowania; wiedza z przedmiotu nie jest jeszcze wystarczająco przyswojona. niedostateczny (ndst; 2,0): student posiada bardzo ograniczoną wiedzę na temat celów i zadań animacyjnych, w tym teoretycznych i praktycznych aspektów przedstawiania literatury w przestrzeni publicznej; nie potrafi poprawnie posługiwać się podstawową terminologią; nie umie zastosować nabytej wiedzy w praktyce animacyjnej; nie potrafi przygotować projektu animacyjnego z zakresu literatury; podejmuje nieudane próby wartościowania; wiedza z przedmiotu nie jest przyswojona. Kryteria oceniania: - obecność i aktywność na zajęciach, - wartość merytoryczna wypowiedzi prezentowanych na zajęciach, - praca (lub prace) o charakterze za zakresu organizacji wydarzeń animacyjnych, - przygotowanie i zaprezentowanie projektu zaliczeniowego, - poziom wiedzy i umiejętności zaprezentowane na zaliczeniu. |
Praktyki zawodowe: |
- brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WAR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Monika Błaszczak-Stachowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WAR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Piotr Dobrowolski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WAR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Piotr Dobrowolski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.