Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Lektury i narracje alternatywne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 31-WK20Z02
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Lektury i narracje alternatywne
Jednostka: [Pracownia Pytań Granicznych]
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.graniczne.amu.edu.pl/moodle
Punkty ECTS i inne: 4.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Pełny opis:

Ideą proponowanych zajęć jest prezentacja ważnych i przystępnych a mało znanych lub niedostatecznie znanych książek / publikacji / dzieł sztuki – z akcentem na przełamanie i poszerzenie dominujących w dzisiejszym kształceniu ogólnym kanonów lekturowych i kulturowych. Ze względu na specyfikę dziedziny narracji – „lektury” rozumiemy tu rozszerzająco (włączamy w to pojęcie także odbiór mediów innych niż książka, w szczególności filmu). Chodzi o pokazanie swoistego para-kanonu ważnych lektur i narracji – nieproponowanych zazwyczaj w ramach studiów kierunkowych poszczególnych dyscyplin.

Idea tych zajęć nawiązuje do propozycji sieci uniwersyteckiej Cultural Competenties Network EUniCult, którą nasz Uniwersytet współtworzył za pośrednictwem Pracowni Pytań Granicznych. W ramach konsultacji 15 uniwersytetów europejskich zaproponowano elementy programu kształcenia kulturowego dla studentów wszystkich kierunków i poziomów studiów.

Propozycje obejmą przykładowe alternatywne lektury / narracje z zakresu nauk przyrodniczych i ścisłych, nauk społecznych, nauk humanistycznych, a także przykłady narracji medialnych o wysokim potencjale diagnostyczno-społecznym. Celem tych propozycji nie jest dostarczenie uczestnikom zajęć nowego kanonu lektur, ale wprowadzenie i zachęta do otwierania własnych dotychczasowych kanonów i wyobrażeń o lekturach i narracjach wartych zainteresowania.

Każda propozycja zostanie poprzedzona wstępem kontekstowym, umożliwiającym zrozumienie jej miejsca i znaczenia w przestrzeni kultury.

Przykładowe lektury i narracje:

Nauki przyrodnicze i ścisłe

– Lorenz, K. (1972, 1975, 1996, 2003). Tak zwane zło. Warszawa: PIW.

– Penrose, R, (2006). Droga do rzeczywistości. Wyczerpujący przewodnik po prawach rządzących Wszechświatem. Warszawa: Prószyński i S-ka.

– Wilson, E. (2012). Konsiliencja. Jedność wiedzy. Warszawa: Zysk i S-ka.

Nauki społeczne

– Canetti, E. (1986). Masa i władza. Warszawa: Czytelnik.

– Schreber, D. P., (2006). Pamiętniki nerwowo chorego, Kraków: Libron.

– White, H. (2011). Tożsamość i kontrola. Kraków: Nomos.

– Lewin, K. (1951). Field theory in social science: selected theoretical papers. New York: Harpers.

– Luhman, N. (2007). Systemy społeczne. Kraków: Nomos.

– Sedláček, T. (2013). Ekonomia dobra i zła. Warszawa: Studio EMKA.

Nauki humanistyczne

– Barthes, R. (1970). Mit i znak. Eseje. Warszawa: PIW

– Janion, M. (2007, 2016). Niesamowita słowiańszczyzna. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

– Wunderlich, H. G. (2007). Tajemnica Krety. Dokąd Byk porwał Europę, czyli o korzeniach kultury. Kraków: Universitas.

Film

– Seriale Davida Simona The Wire i Treme.

– Serial Allana Balla Sześć stóp pod ziemią.

Literatura:

• Bal, M. (2012). Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

• Jung, M., Meyer, C. (wyd.). (2009) Bologna Revisited. General Education at Europe's Universities. Berlin: BWV-Berliner Wissenschafts-Verlag.

• Kozyr-Kowalski, S. (2008). Uniwersytet a rynek. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

• Iwasiów, I., Czerska, T. (2005). Kanon i obrzeża. Kraków: Universitas.

• Pines, D., DeVore, I., John Tooby, Turkevich, A., Wrangham, R., Schwartz, D., Singer J., Wolfram, S., Cowan, J. D. i Scott, A. (2019). Emerging Syntheses in Science: Proceedings of the Founding Workshops of the Santa Fe Institute. Santa Fe: SFI Press.

Efekty uczenia się:

Ogólne efekty uczenia się dla zajęć (OE)

Wiedza: student zna i rozumie

Zasady zróżnicowania i jedności nauk (ścisłych, przyrodniczych, społecznych i humanistycznych). Interferencje między naukami.

Podstawowe reguły i metody pracy interdyscyplinarnej i transdyscyplinarnej.

Zasady obrazowania zjawisk społecznych w naukach, literaturze, twórczości artystycznej i kulturze popularnej.

Umiejętności: student potrafi

Analizować różne typy wiedzy i ich wzajemne relacje.

Interpretować naukę w jej kulturowych uwarunkowaniach.

Interpretować związki i interferencje nauk przyrodniczych, społecznych i humanistycznych.

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

Akceptowania kompetencji naukowych, kulturowych i społecznych osób i społeczności spoza własnego kręgu badawczego, kulturowego i społecznego.

Przekraczania granic własnych uwarunkowań światopoglądowych i kulturowych.

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:

Krytycznie przygląda się dotychczasowym kanonom lektur.

Potrafi identyfikować konteksty kulturowe alternatywnych lektur i narracji.

Czyta i interpretuje lektury spoza własnego kanonu przedmiotowego.

Wybiera samodzielnie kolejne lektury i narracje poszerzające dotychczasowy horyzont własnego wykształcenia.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0): dwie małe prace międzyzajęciowe, referat z prezentacją lub esej ocenione na 5,0

dobry plus (+db; 4,5): dwie małe prace międzyzajęciowe, referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,5

dobry (db; 4,0): dwie małe prace międzyzajęciowe, referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,0

dostateczny plus (+dst; 3,5): dwie małe prace międzyzajęciowe, referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,5

dostateczny (dst; 3,0): dwie małe prace międzyzajęciowe, referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,0

niedostateczny (ndst; 2,0): brak wymaganych prac, brak referatu lub eseju.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Anna Polak, Tomasz Polak
Prowadzący grup: Beata Anna Polak, Tomasz Polak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Uwagi:

Uwaga: zajęcia będą prowadzone na platformie Microsoft Teams. Szczegóły zostaną podane osobom zapisanym na zajęcia.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)