Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane problemy historii przyrodoznawstwa od XVI do XXI wieku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 31-WK19L05
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wybrane problemy historii przyrodoznawstwa od XVI do XXI wieku
Jednostka: [Pracownia Pytań Granicznych]
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.graniczne.amu.edu.pl/moodle
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Pełny opis:

Wykłady trojga badaczy będą koncentrowały się wokół wybranych, budzących kontrowersje, płodnych intelektualnie, ważnych społecznie problemów historii przyrodoznawstwa od XVI do XXI wieku. Wczesnonowożytną perspektywę interpretacji tych zjawisk zaprezentuje dr Katarzyna Pękacka-Falkowska (14 h). Zakresem wykładów objęte zostaną takie problemy, jak historia naturalna a eksperymentalizm – dwie drogi uprawiania przyrodoznawstwa we wczesnej nowożytności; kolekcjonowanie i encyklopedyzm; gabinety osobliwości, zwierzyńce i ogrody we wczesnej nowożytności; cyrkulacja wiedzy o naturze we wczesnej nowożytności – dawny Facebook, czyli sieci uczone; instytucje badawcze wczesnej nowożytności; case study jako nowy gatunek epistemiczny; botanika i bioprospecting jako projekt globalny w XVII i XVIII stuleciu; anatomia opisowa i anatomia funkcjonalna – nowe sposoby patrzenia na ciało ludzkie i zwierzęce w XVII wieku. Obszar kontrowersji naukowych w XIX do XXI w. przedstawi prof. Jaromir Jeszke (10 h). Wykłady obejmą spojrzenie na historyczne i współczesne kontrowersje naukowe. Ich interpretacja zostanie podjęta ze społecznej perspektywy, gdy ustalenia naukowe i wywodząca się od nich praktyka społeczna wywoływały społeczne emocje np. szczepienia, niekiedy odrzucenie wyników badań. Drugą perspektywą, oświetlającą problematykę kontrowersji naukowych będzie ich płodność intelektualna, niekiedy wynikająca z ich ‘graniczności’, otwierająca nowe możliwości badawcze, także w sytuacji, gdy owe kontrowersje nie zostały rozstrzygnięte, np. w przypadku homeopatii. Problemy te zostaną zaprezentowane w kontekście różnych dyscyplin naukowych. Profesor Wiktor Werner przedstawi rewolucje i przełomy w nauce: wartości, idee, metody (6 h). Problematyka wykładów obejmie takie zagadnienia, jak relacje rozumu i wiary jako czynnik dynamizujący przemiany w nauce; udane i nieudane rewolucje w nauce na przełomie XIX i XX wieku. Darwinizm vs frenologia; kiedy interdyscyplinarność jest cnotą, a kiedy grzechem? Cybernetyka vs data science. Celem zajęć będzie zapoznanie studenta/doktoranta z warunkami i meandrami poznania naukowego na gruncie nowożytnego przyrodoznawstwa.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)