Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Fikcjogramy. Tendencje przemian literatury współczesnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 31-KO16L06 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fikcjogramy. Tendencje przemian literatury współczesnej
Jednostka: Pracownia Pytań Granicznych
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.graniczne.amu.edu.pl/moodle
Punkty ECTS i inne: (brak)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Pełny opis:

Proponowane zajęcia komparatystyczne będą próbą rozpoznania i omówienia wybranych głównych tendencji formalno-tematycznych literatury powszechnej ostatnich dekad – od fiction fatigue do faction i fikcji hybrydowych – szczególną uwagę poświęcając takim zauważalnie dominującym trendom jak kontrafikcyjność, autofikcyjność, metafikcyjność oraz interferencyjność gatunkowa. Owe trendy potraktujemy jako coś więcej aniżeli tylko trendy – fikcje literackie to tyleż czułe rejestratory aktualnego stanu ducha czasu, co także jego emblematyczne odzwierciedlenia i prefiguracje. Próbując uchwycić wzory, w jakie układają się pojedyncze ślady przeobrażeń nowoczesnej literatury światowej – czyli przełożyć szereg partykularnych perspektyw na spojrzenie ogarniające większą całość oraz ukazujące wzajemne przenikanie i zazębianie impulsów auratycznych i twórczych – będziemy starali się wykreślić konturowy diagram literackich przemian współczesności.

Literatura:

Orientacyjne lektury:

Erich Auerbach, Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, przeł. Z. Żabicki, Warszawa 2006; Luc Boltanski, Énigmes et complots. Une enquête à propos d’enquêtes, Paris 2012; Jonathan Crary, Zawieszenia percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna, przeł. Ł. Zaremba, I. Kurz, Warszawa 2009; Robert Eaglestone, Contemporary Fiction. A Very Short Introduction, Oxford 2013; Terry Eagleton, Jak czytać literaturę, przeł. A. Kunicka, Warszawa 2014; Gérard Genette, Discours du récit, Paris 2007; Michaela Krützen, Klassik, Moderne, Nachmoderne. Eine Filmgeschichte, München 2015; Sigrid Löffler, Die neue Weltliteratur und ihre großen Erzähler, München 2013; Franco Moretti, Distant Reading, London, New York 2013; Tim Parks, Where I’m Reading From. The Changing World of Books, London 2014; Stan Persky, Reading the 21st Century. Books of the Decade, 2000-2009, Montreal et al. 2012; David Shields, Reality Hunger. A Manifesto, New York 2011; James Wood, How Fiction Works, New York 2008; Arkadiusz Żychliński, Wielkie nadzieje i dalsze rozważania, Poznań 2013; – , Laboratorium antropofikcji. Dociekania filologiczne, Warszawa, Poznań 2014.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.