Procedury badań ewaluacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 24-SODU-PBE |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Procedury badań ewaluacyjnych |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych Przedmioty dla socjologii II stopnia w semestrze 3 Przedmioty na Wydziale Socjologii |
Strona przedmiotu: | http://www.socjologia.amu.edu.pl/isoc/downloads.php?cat_id=1&user_id=5 |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | socjologia |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | 1. Przekazanie wiedzy z zakresu celów, rodzajów, modeli i procedur badań ewaluacyjnych oraz ich związków z modelem socjologii stosowanej 2. Rozwinięcie zdolności wykorzystywania wiedzy socjologicznej w badaniach ewaluacyjnych 3. Rozwinięcie umiejętności świadomego wyboru schematu postępowania badawczego w ewaluacji i świadomości owego wyboru wyrobienie umiejętności planowania, organizowania i prowadzenia badania ewaluacyjnego 4. Wyrobienie umiejętności pisania raportu końcowego z ewaluacji rozwinięcie umiejętności pracy zespołowej |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Skrócony opis: |
Głównym celem kursu jest przekazanie wiedzy z zakresu celów, rodzajów, modeli i procedur badań ewaluacyjnych oraz ich związków z modelem socjologii stosowanej oraz umożliwienie studentom zaaplikowania tej wiedzy w trakcie projektowania, realizowania i opracowywania własnego badania ewaluacyjnego. |
Pełny opis: |
Dzięki kursowi student poznaje wiedzę z zakresu terminologii, celów i rodzajów ewaluacji, specyfikę badań ewaluacyjnych, różne rodzaje modeli i procedur postępowania badawczego w ewaluacji oraz społeczną rolę ewaluatora w ramach różnych modeli badawczych. Dodatkowym celem kursu jest także wskazanie możliwości wykorzystania wiedzy socjologicznej w badaniach ewaluacyjnych. W trakcie ćwiczeń towarzyszącym wykładom studenci biorą udział w procesie projektowania, organizowania i prowadzania badania ewaluacyjnego w zespole badawczym: uczą się jak sformułować cele i problematykę badania ewaluacyjnego, opracowywać wskaźniki ewaluacji, korzystać z dostępnych źródeł zastanych, planować własne techniki pozyskiwania danych oraz jak napisać raport z przeprowadzonej ewaluacji. Studenci rozwijają także swoje umiejętności świadomego wyboru schematu postępowania badawczego w ewaluacji i świadomości owego wyboru oraz swoją umiejętność pracy w zespole. Szczegółowa tematyka zajęć: 1. Pojęcia z zakresu badań ewaluacyjnych, cele i rodzaje ewaluacji 2. Historia i instytucjonalizacja badań ewaluacyjnych 3. Specyfika badań ewaluacyjnych i społeczna rola ewaluatora 4. Modele i schematy badań ewaluacyjnych i ich zastosowanie w praktyce 5. Zastosowanie socjologicznych narzędzi badawczych w badaniach ewaluacyjnych 6. Rodzaje projektów i programów podlegających ewaluacji 7. Projektowanie ewaluacji, konstrukcja wskaźników 8. Rola danych zastanych w badaniach ewaluacyjnych 9. Przeprowadzanie badania ewaluacyjnego 10. Przygotowywanie raportu z badań ewaluacyjnych (adresaci, struktura, język) |
Literatura: |
Babbie E., 2004, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa, r.12. Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, H. Červinková, B. D. Gołębniak (red.), Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław 2010. Brzezińska A., 2004, Miejsce ewaluacji w procesie kształcenia, w: Brzezińska A., Eliasz A., (red.) Ewaluacja a jakość kształcenia w szkole wyższej. Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, Warszawa. Boulmetis J., Dutwin P., 2005, The ABCs of Evaluation. Timeless Techniques for Program and Project Managers. 2nd Edition. John Wiley& Sons Inc., San Francisco. Frieske K.W., Socjologia w działaniu. Nadzieje i rozczarowania, Wydawnictwa UW, Warszawa 1990. Frankfort – Nachmias C., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo Zysk i S–ka, Poznań 2001. Korporowicz L., 1997, Ewaluacja w edukacji, Oficyna Naukowa, Warszawa Korporowicz L., 2001, Ewaluacja i społeczeństwo, w: Hałas E. (red.) Rozumienie zmian społecznych, TN KUL, Lublin Kostera M., Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003. Lofland J., Snow D. A., Anderson L., Lofland L. H., Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2009. Scriven M., 2007, Evaluation Research, w: Outhwaite W., Turner S.P. (eds.), The SAGE Handbook of Social Science Methodology, SAGE, London, ss. 523-546 Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. Sitek W., Między rynkiem a civil society, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2007. Spaulding D.T., 2008, Program Evaluation in Practice. Core Concepts and Examples for Discussion and Analysis, John Wiley& Sons Inc., San Francisco. Stufflebeam D.L., Madaus G.F., Kellaghan T., 2002, Evaluation Models. Viewpoints on Educational and Human Services Evaluation. Second Edition, Hew York-Boston-Dordrecht-London-Moscow, Kluwer Academic Publishers, Stufflebeam D.L., Shinkfield J., 2007, Evaluation Theory, Models, and Applications, Wiley & Sohns Inc., San Francisco. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: 1. Posiada wiedzę z zakresu terminologii i rodzajów ewaluacji (K_W09); 2. Zna różne rodzaje modeli i procedur postępowania badawczego w ewaluacji (K_W09, K_U04); 3. Wykorzystuje wiedzę socjologiczną w badaniach ewaluacyjnych (K_U01, K_U03, K_U05); Planuje badanie ewaluacyjne w zespole badawczym (K_K01, K_U08, K_U12, K_U16, K_U 18, K_K05, K_K08); Korzysta ze źródeł zastanych (K_K01, K_K07); Opracowuje wskaźniki ewaluacji dla badania ewaluacyjnego w zespole badawczym (K_(U18, K_U08, K_U12, K_K01, K_K05); Przeprowadza badanie ewaluacyjne w zespole badawczym (K_U18, K_K01) Zna zasady i opracowuje raport końcowy z badania ewaluacyjnego (K_U08, K_U19, K_K01) Współpracuje w zespole (K_K01) |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład kończy się egzaminem ustnym składającym się z dwóch elementów: 1.obrony badania ewaluacyjnego realizowanego podczas ćwiczeń, 2. sprawdzenie wiedzy dotyczącej treści wykładów i proponowanej literatury. Ocenianie podczas ćwiczeń: ocena udział w dyskusjach, ocena zaangażowanie w poszczególne etapy badania ewaluacyjnego, ocena złożonego raportu z postępowania badawczego. Kryteria oceny: 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Raciniewska | |
Prowadzący grup: | Alicja Raciniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Kokociński | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Bondyra, Maciej Kokociński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Kokociński | |
Prowadzący grup: | Maciej Kokociński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Kokociński | |
Prowadzący grup: | Maciej Kokociński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Kokociński | |
Prowadzący grup: | Maciej Kokociński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.