Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Procedury badań ewaluacyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 24-SODU-PBE
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Procedury badań ewaluacyjnych
Jednostka: Wydział Socjologii
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Przedmioty dla socjologii II stopnia w semestrze 3
Przedmioty na Wydziale Socjologii
Strona przedmiotu: http://www.socjologia.amu.edu.pl/isoc/downloads.php?cat_id=1&user_id=5
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

socjologia

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

1. Przekazanie wiedzy z zakresu celów, rodzajów, modeli i procedur badań ewaluacyjnych oraz ich związków z modelem socjologii stosowanej

2. Rozwinięcie zdolności wykorzystywania wiedzy socjologicznej w badaniach ewaluacyjnych

3. Rozwinięcie umiejętności świadomego wyboru schematu postępowania badawczego w ewaluacji i świadomości owego wyboru

wyrobienie umiejętności planowania, organizowania i prowadzenia badania ewaluacyjnego

4. Wyrobienie umiejętności pisania raportu końcowego z ewaluacji

rozwinięcie umiejętności pracy zespołowej


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Skrócony opis:

Głównym celem kursu jest przekazanie wiedzy z zakresu celów, rodzajów, modeli i procedur badań ewaluacyjnych oraz ich związków z modelem socjologii stosowanej oraz umożliwienie studentom zaaplikowania tej wiedzy w trakcie projektowania, realizowania i opracowywania własnego badania ewaluacyjnego.

Pełny opis:

Dzięki kursowi student poznaje wiedzę z zakresu terminologii, celów i rodzajów ewaluacji, specyfikę badań ewaluacyjnych, różne rodzaje modeli i procedur postępowania badawczego w ewaluacji oraz społeczną rolę ewaluatora w ramach różnych modeli badawczych. Dodatkowym celem kursu jest także wskazanie możliwości wykorzystania wiedzy socjologicznej w badaniach ewaluacyjnych.

W trakcie ćwiczeń towarzyszącym wykładom studenci biorą udział w procesie projektowania, organizowania i prowadzania badania ewaluacyjnego w zespole badawczym: uczą się jak sformułować cele i problematykę badania ewaluacyjnego, opracowywać wskaźniki ewaluacji, korzystać z dostępnych źródeł zastanych, planować własne techniki pozyskiwania danych oraz jak napisać raport z przeprowadzonej ewaluacji. Studenci rozwijają także swoje umiejętności świadomego wyboru schematu postępowania badawczego w ewaluacji i świadomości owego wyboru oraz swoją umiejętność pracy w zespole.

Szczegółowa tematyka zajęć:

1. Pojęcia z zakresu badań ewaluacyjnych, cele i rodzaje ewaluacji

2. Historia i instytucjonalizacja badań ewaluacyjnych

3. Specyfika badań ewaluacyjnych i społeczna rola ewaluatora

4. Modele i schematy badań ewaluacyjnych i ich zastosowanie w praktyce

5. Zastosowanie socjologicznych narzędzi badawczych w badaniach ewaluacyjnych

6. Rodzaje projektów i programów podlegających ewaluacji

7. Projektowanie ewaluacji, konstrukcja wskaźników

8. Rola danych zastanych w badaniach ewaluacyjnych

9. Przeprowadzanie badania ewaluacyjnego

10. Przygotowywanie raportu z badań ewaluacyjnych (adresaci, struktura, język)

Literatura:

Babbie E., 2004, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa, r.12.

Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, H. Červinková, B. D. Gołębniak (red.), Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław 2010.

Brzezińska A., 2004, Miejsce ewaluacji w procesie kształcenia, w: Brzezińska A., Eliasz A., (red.) Ewaluacja a jakość kształcenia w szkole wyższej. Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, Warszawa.

Boulmetis J., Dutwin P., 2005, The ABCs of Evaluation. Timeless Techniques for Program and Project Managers. 2nd Edition. John Wiley& Sons Inc., San Francisco.

Frieske K.W., Socjologia w działaniu. Nadzieje i rozczarowania, Wydawnictwa UW, Warszawa 1990.

Frankfort – Nachmias C., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo Zysk i S–ka, Poznań 2001.

Korporowicz L., 1997, Ewaluacja w edukacji, Oficyna Naukowa, Warszawa

Korporowicz L., 2001, Ewaluacja i społeczeństwo, w: Hałas E. (red.) Rozumienie zmian społecznych, TN KUL, Lublin

Kostera M., Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.

Lofland J., Snow D. A., Anderson L., Lofland L. H., Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2009.

Scriven M., 2007, Evaluation Research, w: Outhwaite W., Turner S.P. (eds.), The SAGE Handbook of Social Science Methodology, SAGE, London, ss. 523-546

Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Sitek W., Między rynkiem a civil society, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2007.

Spaulding D.T., 2008, Program Evaluation in Practice. Core Concepts and Examples for Discussion and Analysis, John Wiley& Sons Inc., San Francisco.

Stufflebeam D.L., Madaus G.F., Kellaghan T., 2002, Evaluation Models. Viewpoints on Educational and Human Services Evaluation. Second Edition, Hew York-Boston-Dordrecht-London-Moscow, Kluwer Academic Publishers,

Stufflebeam D.L., Shinkfield J., 2007, Evaluation Theory, Models, and Applications, Wiley & Sohns Inc., San Francisco.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

1. Posiada wiedzę z zakresu terminologii i rodzajów ewaluacji (K_W09);

2. Zna różne rodzaje modeli i procedur postępowania badawczego w ewaluacji (K_W09, K_U04);

3. Wykorzystuje wiedzę socjologiczną w badaniach ewaluacyjnych (K_U01, K_U03, K_U05);

Planuje badanie ewaluacyjne w zespole badawczym (K_K01, K_U08, K_U12, K_U16, K_U 18, K_K05, K_K08);

Korzysta ze źródeł zastanych (K_K01, K_K07);

Opracowuje wskaźniki ewaluacji dla badania ewaluacyjnego w zespole badawczym (K_(U18, K_U08, K_U12, K_K01, K_K05);

Przeprowadza badanie ewaluacyjne w zespole badawczym (K_U18, K_K01)

Zna zasady i opracowuje raport końcowy z badania ewaluacyjnego (K_U08, K_U19, K_K01)

Współpracuje w zespole (K_K01)

Metody i kryteria oceniania:

Wykład kończy się egzaminem ustnym składającym się z dwóch elementów: 1.obrony badania ewaluacyjnego realizowanego podczas ćwiczeń, 2. sprawdzenie wiedzy dotyczącej treści wykładów i proponowanej literatury.

Ocenianie podczas ćwiczeń: ocena udział w dyskusjach, ocena zaangażowanie w poszczególne etapy badania ewaluacyjnego, ocena złożonego raportu z postępowania badawczego.

Kryteria oceny:

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Raciniewska
Prowadzący grup: Alicja Raciniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Kokociński
Prowadzący grup: Krzysztof Bondyra, Maciej Kokociński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Kokociński
Prowadzący grup: Maciej Kokociński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Kokociński
Prowadzący grup: Maciej Kokociński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Kokociński
Prowadzący grup: Maciej Kokociński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)