Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia Internetu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 24-SODL-SOI
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Socjologia Internetu
Jednostka: Wydział Socjologii
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Przedmioty na semestrze IV socjologii I stopnia
Przedmioty na Wydziale Socjologii
Strona przedmiotu: http://socjologia.amu.edu.pl/
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Socjologia

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1. Przekazanie informacji na temat zasad funkcjonowania wybranych szczegółowych aspektów Internetu (portale społecznościowe, blogi, gry internetowe)

2. Wskazanie na sposoby wykorzystywania Internetu w wybranych obszarach życia społecznego (edukacja, gospodarka, polityka)

3. Określenie wpływu Internetu na przemiany wybranych zagadnień życia społecznego (demokracja, nierówności społeczne, prawo i etyka)

4. Nabycie umiejętności przeprowadzania analiz zjawisk internetowych pod kątem zainteresowań socjologii

5. Wykształcenie terminologii możliwej do stosowania w ramach socjologicznych analiz Internetu

6. Uwrażliwienie na etyczną i prawną odpowiedzialność użytkowników Internetu

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Skrócony opis:

Wykład prezentuje najważniejsze wymiary socjologicznych analiz Internetu i nowych mediów. Pierwsza część zajęć lokuje społeczną problematykę Internetu w ramach szerszego pola analiz socjologicznych i medioznawczych i wyposaża w podstawowe pojęcia, którymi można się posługiwać w tych analizach. W drugiej części studenci zapoznani zostaną z mikrospołecznymi aspektami Internetu (wpływem na procesy komunikacji, kształtowanie tożsamości, wytwarzanie więzi społecznych). Trzecia część zajęć ujmuję problematykę Internetu od strony makrospołecznej (nierówności cyfrowe, nowe media w gospodarce i polityce, etyczne i prawne aspekty Internetu).

Pełny opis:

1. Podstawowe możliwości i zasady komunikacji w Internecie. Przemiany języka pod wpływem Internetu. Blogi i mikroblogi jako forma komunikacji w Internecie.

2. Internet jako przestrzeń wymiany.

3. Społeczności Internetowe. Facebook jako przykład społeczności.

4. Tożsamość w Internecie. Gry komputerowe i internetowe jako forma kreowania tożsamości.

5. Cyfrowe wykluczenie – wymiany i sposoby jego likwidowania. Umiejętności i kompetencje cyfrowe. Edukacja w Internecie.

6. Internet a gospodarka, marketing internetowy.

7. Internet a państwo i polityka. Wpływ Internetu na przemiany demokratyczne na świecie.

8. Etyczne aspekty Internetu. Kształtowanie etyki internetowej na przykładzie Wikipedii.

9. Prawne aspekty Internetu, modyfikacje prawa autorskiego w Internecie.

Literatura:

Bakardjieva M., „Internet Society. The Internet in Everyday Life”, London, Thousand Oaks, New Dehli 2005.

Banks M.A., „On the Way to the Web. The Sercret History of the Internet and its Founders”, New York 2008.

Burges J., Green J., „Youtube. Wideo online i kultura uczestnictwa”, Waszawa 2011

Castells M., „Społeczeństwo sieci”, Warszawa 2008.

Castells M., Himanen P., „Społeczeństwo informacyjne i państwo dobrobytu”, Warszawa 2009.

Chadwick A., Howard P.N., „Routledge Handbook of Internet Politics”, London, New York 2009.

Consalvo M., Ess C., „The Handbook of Internet Studies”, Chichester 2011.

„Diagnoza Społeczna”, http://www.diagnoza.com

Filiciak M., „Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej”, Warszawa 2006.

Filiciak M. i in., „Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwi w kulturze”, http://wyborcza.pl/0,104532.html

Filiciak M., Hofmokl J., Tarkowski A., „Obiegi kultury. Społeczna cyrkulacja treści”, http://obiegikultury.centrumcyfrowe.pl

Frąckiewicz E., „Marketing internetowy”, Warszawa 2006.

Halavais A., „Search Engine Society.”, Cambridge, Malden 2009.

Hofmokl J., „Internet jako nowe dobro wspólne”, Warszawa 2009.

Keen A., „Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę”, Warszawa 2010.

Kulesza J., „Ius internet. Między prawem a etyką”, Warszawa 2010.

Lessig L., „Wolna kultura”, http://www.futrega.org/wk

Levinson P., „Nowe nowe media”, Kraków 2010.

Luterek M., „E-government. Systemy informacji publicznej”, Warszawa 2010.

Lipszyc J. (red.), „Cyfrowa przyszłość. Edukacja medialna i informacyjna w Polsce – raport otwarcia”, http://nowoczesnapolska.org.pl/2012/01/20/edukacja-medialna-i-informacyjna-raport-otwarcia

„Studia Socjologiczne”, nr 3/2007

Van Dijk J., „Społeczne aspekty nowych mediów”, Warszawa 2010.

Witte J.C., Mannon S.E., „The Internet and Social Inequalities”, New York, London 2010.

Efekty uczenia się:

1. Rozumie makrospołeczne uwarunkowania funkcjonowania Internetu w społeczeństwie ponowoczesnym

2. Zna i rozumie specyfikę zjawisk społecznych zachodzących w Internecie

3. Potrafi opisać zjawiska internetowe korzystając z charakterystycznych dla nich pojęć

4. Interpretuje zwrotny wpływ Internetu na życie społeczne i jego przemiany

5. Tworzy projekty społeczne realizowane za pośrednictwem Internetu

6. Potrafi korzystać ze źródeł internetowych w celu przeprowadzania analiz socjologicznych

7. Jest uwrażliwiony na etyczne i prawne aspekty użytkowania Internetu

Metody i kryteria oceniania:

Praca zaliczeniowa i jej obrona

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Łukasz Rogowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Rogowski
Prowadzący grup: Łukasz Rogowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Rogowski
Prowadzący grup: Łukasz Rogowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Rogowski
Prowadzący grup: Łukasz Rogowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)