Społeczna odpowiedzialność biznesu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 24-SODL-SOB |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Społeczna odpowiedzialność biznesu |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych Przedmioty na semestrze IV socjologii I stopnia Przedmioty na Wydziale Socjologii |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Kierunek studiów: | socjologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1. przekazanie wiedzy dotyczącej rozwoju idei społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) i zrównoważonego rozwoju oraz norm i standardów dotyczących CSR 2. zapoznanie z narzędziami używanymi w CSR 3. wyrobienie umiejętności interpretacji praktyk z zakresu CSR 4. wyrobienie umiejętności planowania i projektowania kampanii społecznych 5. wskazanie na wyzwania i dylematy związane z CSR 6. wykształcenie wrażliwości na problemy społeczne o zasięgu regionalnym i globalnym |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Skrócony opis: |
Zajęcia przestawiają różne narzędzia społecznej odpowiedzialności biznesu, ze szczególnym uwzględnieniem kampanii społecznych. Omówione zostają normy CSR, dobre praktyki, sposób raportowania oraz dylematy i wyzwania związane z CSR. |
Pełny opis: |
1. Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) – wprowadzenie (rozwój idei, definicje, obszary kluczowe) 2. Koncepcja zrównoważonego rozwoju. 3. Normy i standardy CSR 4. Narzędzia CSR (marketing społeczny, marketing zaangażowany społecznie, programy etyczne, eko-znakowanie, znakowanie społeczne, inwestycje odpowiedzialne społeczne i inne) 5. Marketing społeczny – rozwój, definicje, odróżnienie od pojęć pokrewnych, marketing społeczny vs. marketing komercyjny, obszary zastosowań 6. Kampanie społeczne jako narzędzie marketingu społecznego. Etapy przygotowania kampanii społecznej. 7. Reklama społeczna. Reklama społeczna vs. reklama komercyjna. Studia przypadków. 8. Dobre i złe praktyki z zakresu społecznej odpowiedzialności . Studia przypadków. 9. Rzeczywistość wirtualna a CSR. 10. Badanie, raportowanie i ocena CSR. 11. Współczesne wyzwania i dylematy CSR. 12. Postawy wobec CSR w Polsce. Perspektywy rozwoju. |
Literatura: |
• Adamczyk J. (2009). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. Teoria i praktyka. Warszawa: PWE. • Bonikowska M., Grewiński M. (red.). (2011). Usługi społeczne odpowiedzialnego biznesu. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna. • Jonker J., Rudnicka A., Reichel J. (2011). Nowe horyzonty. Przewodnik po społecznej odpowiedzialności i rozwoju zrównoważonym. Łódź: CSR Impact i ODE Źródła. • Laszlo, C., (2008). Firma zrównoważonego rozwoju, Warszawa: Wydawnictwo Studio Emka. • Maison D., Wasilewski P. (2002). Propaganda dobrych serc czyli rzecz o reklamie społecznej. Kraków: Agencja Wasilewski. • Paliwoda-Matiolańska A. (2009). Odpowiedzialność Społeczna w Procesie Zarządzania Przedsiębiorstwem Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck. • Żemigała M. (2007). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. Budowanie zdrowej, efektywnej organizacji. Warszawa: Wolters Kluwer. • raporty dotyczące CSR w Polsce |
Efekty uczenia się: |
Student: 1. definiuje koncepcje społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) i zrównoważonego rozwoju 2. odtwarza ideę rozwoju społecznej odpowiedzialności biznesu 3. wskazuje normy i standardy dotyczące CSR 4. zna narzędzia wykorzystywane w CSR oraz obszary ich zastosowań 5. ocenia i analizuje praktyki CSR 6. planuje i opracowuje realizację kampanii społecznych 7. rozpoznaje dylematy i wyzwania związane z CSR 8. jest wrażliwy na problemy społeczne o zasięgu regionalnym i globalnym |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny z wykładów oraz projekt kampanii społecznej z konwersatorium |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jeran, Marta Kluszczyńska, Marek Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Nowak | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jeran, Marek Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Nowak | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jeran, Marek Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Nowak | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jeran, Marek Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.