Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Społeczna odpowiedzialność biznesu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 24-SODL-SOB
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Społeczna odpowiedzialność biznesu
Jednostka: Wydział Socjologii
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Przedmioty na semestrze IV socjologii I stopnia
Przedmioty na Wydziale Socjologii
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Kierunek studiów:

socjologia

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1. przekazanie wiedzy dotyczącej rozwoju idei społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) i zrównoważonego rozwoju oraz norm i standardów dotyczących CSR

2. zapoznanie z narzędziami używanymi w CSR

3. wyrobienie umiejętności interpretacji praktyk z zakresu CSR

4. wyrobienie umiejętności planowania i projektowania kampanii społecznych

5. wskazanie na wyzwania i dylematy związane z CSR

6. wykształcenie wrażliwości na problemy społeczne o zasięgu regionalnym i globalnym


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Skrócony opis:

Zajęcia przestawiają różne narzędzia społecznej odpowiedzialności biznesu, ze szczególnym uwzględnieniem kampanii społecznych. Omówione zostają normy CSR, dobre praktyki, sposób raportowania oraz dylematy i wyzwania związane z CSR.

Pełny opis:

1. Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) – wprowadzenie (rozwój idei, definicje, obszary kluczowe)

2. Koncepcja zrównoważonego rozwoju.

3. Normy i standardy CSR

4. Narzędzia CSR (marketing społeczny, marketing zaangażowany społecznie, programy etyczne, eko-znakowanie, znakowanie społeczne, inwestycje odpowiedzialne społeczne i inne)

5. Marketing społeczny – rozwój, definicje, odróżnienie od pojęć pokrewnych, marketing społeczny vs. marketing komercyjny, obszary zastosowań

6. Kampanie społeczne jako narzędzie marketingu społecznego. Etapy przygotowania kampanii społecznej.

7. Reklama społeczna. Reklama społeczna vs. reklama komercyjna. Studia przypadków.

8. Dobre i złe praktyki z zakresu społecznej odpowiedzialności . Studia przypadków.

9. Rzeczywistość wirtualna a CSR.

10. Badanie, raportowanie i ocena CSR.

11. Współczesne wyzwania i dylematy CSR.

12. Postawy wobec CSR w Polsce. Perspektywy rozwoju.

Literatura:

• Adamczyk J. (2009). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. Teoria i praktyka. Warszawa: PWE.

• Bonikowska M., Grewiński M. (red.). (2011). Usługi społeczne odpowiedzialnego biznesu. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.

• Jonker J., Rudnicka A., Reichel J. (2011). Nowe horyzonty. Przewodnik po społecznej odpowiedzialności i rozwoju zrównoważonym. Łódź: CSR Impact i ODE Źródła.

• Laszlo, C., (2008). Firma zrównoważonego rozwoju, Warszawa: Wydawnictwo Studio Emka.

• Maison D., Wasilewski P. (2002). Propaganda dobrych serc czyli rzecz o reklamie społecznej. Kraków: Agencja Wasilewski.

• Paliwoda-Matiolańska A. (2009). Odpowiedzialność Społeczna w Procesie Zarządzania Przedsiębiorstwem Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.

• Żemigała M. (2007). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. Budowanie zdrowej, efektywnej organizacji. Warszawa: Wolters Kluwer.

• raporty dotyczące CSR w Polsce

Efekty uczenia się:

Student:

1. definiuje koncepcje społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) i zrównoważonego rozwoju

2. odtwarza ideę rozwoju społecznej odpowiedzialności biznesu

3. wskazuje normy i standardy dotyczące CSR

4. zna narzędzia wykorzystywane w CSR oraz obszary ich zastosowań

5. ocenia i analizuje praktyki CSR

6. planuje i opracowuje realizację kampanii społecznych

7. rozpoznaje dylematy i wyzwania związane z CSR

8. jest wrażliwy na problemy społeczne o zasięgu regionalnym i globalnym

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny z wykładów oraz projekt kampanii społecznej z konwersatorium

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Agnieszka Jeran, Marta Kluszczyńska, Marek Nowak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Nowak
Prowadzący grup: Agnieszka Jeran, Marek Nowak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Nowak
Prowadzący grup: Agnieszka Jeran, Marek Nowak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Nowak
Prowadzący grup: Agnieszka Jeran, Marek Nowak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)