Przygotowanie projektu badawczego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 24-SODL-PPR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przygotowanie projektu badawczego |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych Przedmioty na semestrze V socjologii I stopnia Przedmioty na Wydziale Socjologii |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Socjologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Przekazanie wiedzy z zakresu realizacji badań socjologicznych. Rozwinięcie zdolności planowania i wykorzystywania procedur, metod oraz technik w badaniach empirycznych. Rozwinięcie umiejętności świadomego doboru procedur metod i technik do konkretnej sytuacji badawczej. Wyrobienie umiejętności zaplanowania procedur analizy statystycznej i typologicznej. Wyrobienie umiejętności planowania, organizowania i prowadzenia pracy nad skonstruowaniem raportu. Rozwinięcie umiejętności pracy zespołowej. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Potwierdzona wiedza i umiejętności z zakresu przedmiotów: metody badań ilościowych, metody badań jakościowych oraz statystyki |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Laboratorium |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Punkty ECTS: 2 |
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć obejmuje etapy realizacji badań ilościowych i jakościowych o celu zarówno poznawczym jak i praktycznym. Począwszy od tworzenia planu badania lub oferty poprzez wyjaśnienie reguł tworzenia problemów badawczych, hipotez, operacjonalizacji, tworzenia narzędzi badawczych, po fazę realizacji badań oraz raportowania uzyskanych wyników. Przedmiot w ma praktyczny charakter, zakłada zastosowanie zdobytej wiedzy teoretycznej do realizacji projektu badawczego. Umiejętności nabyte podczas tworzenia projektu badawczego są istotnym wkładem w tworzeniu kompetencji wykorzystanych do realizacji badań komercyjnych w ramach przyszłej lub obecnej pracy zawodowej studenta. |
Pełny opis: |
Treści realizowane w trakcie zajęć: 1. Postawienie problemu badawczego. Konceptualizacja. 2. Desk reaserch oraz lista problemów szczegółowych i hipotezy. 3. Wybór procedury badań. 4. Warunki doboru metod i technik badawczych. 5. Dobór próby w socjologicznych badaniach ilościowych i jakościowych. 6. Konstrukcja narzędzi badawczych. 7. Tworzenie instrukcji kodowej. 8. Badania pilotażowe. Fieldwork raport. |
Literatura: |
A.N. Oppenheim, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Poznań 2004 E. Babbie, Badania społeczne w praktyce. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003. G. Babiński, Metodologia a rzeczywistość społeczna. Dylematy badań etnicznych, Kraków 2004. G. Babiński, Wybrane zagadnienia z metodologii socjologicznych badań empirycznych, Kraków 1980. J. Lutyński, Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź 2000. K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa 2000 J. Lisek-Michalska, P. Daniłowicz, Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą, Łodź 2004. Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych. Zysk i Ska Wydawnictwo, Poznań 2001 R. Mayntz, K. Holm, P. Hubner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. PWN, Warszawa 1985 M. Malikowski, M. Niezgoda, Badania empiryczne w socjologii, T.II Tyczyn 1997, P.B. Sztabiński, F. Sztabiński, Z. Sawiński, Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych, IFIS PAN, Warszawa 2004 A. Sułek, Logika analizy socjologicznej, Wybór tekstów, Warszawa 1979, L. Gruszczyński, Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych", Katowice 2001 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student: posiada wiedzę o planowaniu i realizacji badań socjologicznych; zna podstawowe obszary zastosowań metod i techniki badań; definiuje przedmiot badania, problemy i stawia empirycznie weryfikowalne hipotezy; korzysta z danych zastanych przy budowie narzędzi i porównuje uzyskane wyniki z innymi badaniami na ten temat; potrafi przewidywać możliwości kodowania i interpretacji uzyskanego materiału empirycznego; zna podstawowe procedury skalowania narzędzi badawczych; potrafi zoperacjonalizować zmienne w obszarze podejścia ilościowego i jakościowego; współpracuje w zespole. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie udziału i poprawności wykonania poszczególnych etapów badawczych oraz sporządzenia raportu w części teoretycznej i z badań pilotażowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Marciszewska | |
Prowadzący grup: | Maciej Kokociński, Elżbieta Marciszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Marciszewska | |
Prowadzący grup: | Maciej Kokociński, Elżbieta Marciszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Przekazanie wiedzy z zakresu realizacji badań socjologicznych. Rozwinięcie zdolności planowania i wykorzystywania procedur, metod oraz technik w badaniach empirycznych. Rozwinięcie umiejętności świadomego doboru procedur metod i technik do konkretnej sytuacji badawczej. Wyrobienie umiejętności zaplanowania procedur analizy statystycznej i typologicznej. Wyrobienie umiejętności planowania, organizowania i prowadzenia pracy nad skonstruowaniem raportu. Rozwinięcie umiejętności pracy zespołowej. |
|
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć obejmuje etapy realizacji badań ilościowych i jakościowych o celu zarówno poznawczym jak i praktycznym. Począwszy od tworzenia planu badania lub oferty poprzez wyjaśnienie reguł tworzenia problemów badawczych, hipotez, operacjonalizacji, tworzenia narzędzi badawczych, po fazę realizacji badań oraz raportowania uzyskanych wyników. Przedmiot w ma praktyczny charakter, zakłada zastosowanie zdobytej wiedzy teoretycznej do realizacji projektu badawczego. Umiejętności nabyte podczas tworzenia projektu badawczego są istotnym wkładem w tworzeniu kompetencji wykorzystanych do realizacji badań komercyjnych w ramach przyszłej lub obecnej pracy zawodowej studenta. |
|
Pełny opis: |
Treści realizowane w trakcie zajęć: 1. Postawienie problemu badawczego. Konceptualizacja. 2. Desk reaserch oraz lista problemów szczegółowych i hipotezy. 3. Wybór procedury badań. 4. Warunki doboru metod i technik badawczych. 5. Dobór próby w socjologicznych badaniach ilościowych i jakościowych. 6. Konstrukcja narzędzi badawczych. 7. Tworzenie instrukcji kodowej. 8. Badania pilotażowe. Fieldwork raport. |
|
Literatura: |
A.N. Oppenheim, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Poznań 2004 E. Babbie, Badania społeczne w praktyce. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003. G. Babiński, Metodologia a rzeczywistość społeczna. Dylematy badań etnicznych, Kraków 2004. G. Babiński, Wybrane zagadnienia z metodologii socjologicznych badań empirycznych, Kraków 1980. J. Lutyński, Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź 2000. K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa 2000 J. Lisek-Michalska, P. Daniłowicz, Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą, Łodź 2004. Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych. Zysk i Ska Wydawnictwo, Poznań 2001 R. Mayntz, K. Holm, P. Hubner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. PWN, Warszawa 1985 M. Malikowski, M. Niezgoda, Badania empiryczne w socjologii, T.II Tyczyn 1997, P.B. Sztabiński, F. Sztabiński, Z. Sawiński, Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych, IFIS PAN, Warszawa 2004 A. Sułek, Logika analizy socjologicznej, Wybór tekstów, Warszawa 1979, L. Gruszczyński, Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych", Katowice 2001 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR LAB
LAB
LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Marciszewska | |
Prowadzący grup: | Maciej Kokociński, Jacek Kubera, Elżbieta Marciszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Przekazanie wiedzy z zakresu realizacji badań socjologicznych. Rozwinięcie zdolności planowania i wykorzystywania procedur, metod oraz technik w badaniach empirycznych. Rozwinięcie umiejętności świadomego doboru procedur metod i technik do konkretnej sytuacji badawczej. Wyrobienie umiejętności zaplanowania procedur analizy statystycznej i typologicznej. Wyrobienie umiejętności planowania, organizowania i prowadzenia pracy nad skonstruowaniem raportu. Rozwinięcie umiejętności pracy zespołowej. |
|
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć obejmuje etapy realizacji badań ilościowych i jakościowych o celu zarówno poznawczym jak i praktycznym. Począwszy od tworzenia planu badania lub oferty poprzez wyjaśnienie reguł tworzenia problemów badawczych, hipotez, operacjonalizacji, tworzenia narzędzi badawczych, po fazę realizacji badań oraz raportowania uzyskanych wyników. Przedmiot w ma praktyczny charakter, zakłada zastosowanie zdobytej wiedzy teoretycznej do realizacji projektu badawczego. Umiejętności nabyte podczas tworzenia projektu badawczego są istotnym wkładem w tworzeniu kompetencji wykorzystanych do realizacji badań komercyjnych w ramach przyszłej lub obecnej pracy zawodowej studenta. |
|
Pełny opis: |
Treści realizowane w trakcie zajęć: 1. Postawienie problemu badawczego. Konceptualizacja. 2. Desk reaserch oraz lista problemów szczegółowych i hipotezy. 3. Wybór procedury badań. 4. Warunki doboru metod i technik badawczych. 5. Dobór próby w socjologicznych badaniach ilościowych i jakościowych. 6. Konstrukcja narzędzi badawczych. 7. Tworzenie instrukcji kodowej. 8. Badania pilotażowe. Fieldwork raport. |
|
Literatura: |
A.N. Oppenheim, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Poznań 2004 E. Babbie, Badania społeczne w praktyce. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003. G. Babiński, Metodologia a rzeczywistość społeczna. Dylematy badań etnicznych, Kraków 2004. G. Babiński, Wybrane zagadnienia z metodologii socjologicznych badań empirycznych, Kraków 1980. J. Lutyński, Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź 2000. K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa 2000 J. Lisek-Michalska, P. Daniłowicz, Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą, Łodź 2004. Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych. Zysk i Ska Wydawnictwo, Poznań 2001 R. Mayntz, K. Holm, P. Hubner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. PWN, Warszawa 1985 M. Malikowski, M. Niezgoda, Badania empiryczne w socjologii, T.II Tyczyn 1997, P.B. Sztabiński, F. Sztabiński, Z. Sawiński, Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych, IFIS PAN, Warszawa 2004 A. Sułek, Logika analizy socjologicznej, Wybór tekstów, Warszawa 1979, L. Gruszczyński, Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych", Katowice 2001 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Kokociński, Małgorzata Kubacka | |
Prowadzący grup: | Maciej Kokociński, Małgorzata Kubacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Przekazanie wiedzy z zakresu realizacji badań socjologicznych. Rozwinięcie zdolności planowania i wykorzystywania procedur, metod oraz technik w badaniach empirycznych. Rozwinięcie umiejętności świadomego doboru procedur metod i technik do konkretnej sytuacji badawczej. Wyrobienie umiejętności zaplanowania procedur analizy statystycznej i typologicznej. Wyrobienie umiejętności planowania, organizowania i prowadzenia pracy nad skonstruowaniem raportu. Rozwinięcie umiejętności pracy zespołowej. |
|
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć obejmuje etapy realizacji badań ilościowych i jakościowych o celu zarówno poznawczym jak i praktycznym. Począwszy od tworzenia planu badania lub oferty poprzez wyjaśnienie reguł tworzenia problemów badawczych, hipotez, operacjonalizacji, tworzenia narzędzi badawczych, po fazę realizacji badań oraz raportowania uzyskanych wyników. Przedmiot w ma praktyczny charakter, zakłada zastosowanie zdobytej wiedzy teoretycznej do realizacji projektu badawczego. Umiejętności nabyte podczas tworzenia projektu badawczego są istotnym wkładem w tworzeniu kompetencji wykorzystanych do realizacji badań komercyjnych w ramach przyszłej lub obecnej pracy zawodowej studenta. |
|
Pełny opis: |
Treści realizowane w trakcie zajęć: 1. Postawienie problemu badawczego. Konceptualizacja. 2. Desk reaserch oraz lista problemów szczegółowych i hipotezy. 3. Wybór procedury badań. 4. Warunki doboru metod i technik badawczych. 5. Dobór próby w socjologicznych badaniach ilościowych i jakościowych. 6. Konstrukcja narzędzi badawczych. 7. Tworzenie instrukcji kodowej. 8. Badania pilotażowe. Fieldwork raport. |
|
Literatura: |
A.N. Oppenheim, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Poznań 2004 E. Babbie, Badania społeczne w praktyce. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003. G. Babiński, Metodologia a rzeczywistość społeczna. Dylematy badań etnicznych, Kraków 2004. G. Babiński, Wybrane zagadnienia z metodologii socjologicznych badań empirycznych, Kraków 1980. J. Lutyński, Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź 2000. K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa 2000 J. Lisek-Michalska, P. Daniłowicz, Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą, Łodź 2004. Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych. Zysk i Ska Wydawnictwo, Poznań 2001 R. Mayntz, K. Holm, P. Hubner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. PWN, Warszawa 1985 M. Malikowski, M. Niezgoda, Badania empiryczne w socjologii, T.II Tyczyn 1997, P.B. Sztabiński, F. Sztabiński, Z. Sawiński, Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych, IFIS PAN, Warszawa 2004 A. Sułek, Logika analizy socjologicznej, Wybór tekstów, Warszawa 1979, L. Gruszczyński, Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych", Katowice 2001 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.