Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przygotowanie projektu badawczego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 24-SODL-PPR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przygotowanie projektu badawczego
Jednostka: Wydział Socjologii
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Przedmioty na semestrze V socjologii I stopnia
Przedmioty na Wydziale Socjologii
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Socjologia

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Przekazanie wiedzy z zakresu realizacji badań socjologicznych.

Rozwinięcie zdolności planowania i wykorzystywania procedur, metod oraz technik w badaniach empirycznych.

Rozwinięcie umiejętności świadomego doboru procedur metod i technik do konkretnej sytuacji badawczej.

Wyrobienie umiejętności zaplanowania procedur analizy statystycznej i typologicznej.

Wyrobienie umiejętności planowania, organizowania i prowadzenia pracy nad skonstruowaniem raportu.

Rozwinięcie umiejętności pracy zespołowej.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Potwierdzona wiedza i umiejętności z zakresu przedmiotów: metody badań ilościowych, metody badań jakościowych oraz statystyki

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Laboratorium

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Punkty ECTS: 2

Skrócony opis:

Tematyka zajęć obejmuje etapy realizacji badań ilościowych i jakościowych o celu zarówno poznawczym jak i praktycznym. Począwszy od tworzenia planu badania lub oferty poprzez wyjaśnienie reguł tworzenia problemów badawczych, hipotez, operacjonalizacji, tworzenia narzędzi badawczych, po fazę realizacji badań oraz raportowania uzyskanych wyników. Przedmiot w ma praktyczny charakter, zakłada zastosowanie zdobytej wiedzy teoretycznej do realizacji projektu badawczego. Umiejętności nabyte podczas tworzenia projektu badawczego są istotnym wkładem w tworzeniu kompetencji wykorzystanych do realizacji badań komercyjnych w ramach przyszłej lub obecnej pracy zawodowej studenta.

Pełny opis:

Treści realizowane w trakcie zajęć:

1. Postawienie problemu badawczego. Konceptualizacja.

2. Desk reaserch oraz lista problemów szczegółowych i hipotezy.

3. Wybór procedury badań.

4. Warunki doboru metod i technik badawczych.

5. Dobór próby w socjologicznych badaniach ilościowych i jakościowych.

6. Konstrukcja narzędzi badawczych.

7. Tworzenie instrukcji kodowej.

8. Badania pilotażowe. Fieldwork raport.

Literatura:

A.N. Oppenheim, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Poznań 2004

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003.

G. Babiński, Metodologia a rzeczywistość społeczna. Dylematy badań etnicznych, Kraków 2004.

G. Babiński, Wybrane zagadnienia z metodologii socjologicznych badań empirycznych, Kraków 1980.

J. Lutyński, Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź 2000.

K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa 2000

J. Lisek-Michalska, P. Daniłowicz, Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą, Łodź 2004.

Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych. Zysk i Ska Wydawnictwo, Poznań 2001

R. Mayntz, K. Holm, P. Hubner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. PWN, Warszawa 1985

M. Malikowski, M. Niezgoda, Badania empiryczne w socjologii, T.II Tyczyn 1997,

P.B. Sztabiński, F. Sztabiński, Z. Sawiński, Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych, IFIS PAN, Warszawa 2004

A. Sułek, Logika analizy socjologicznej, Wybór tekstów, Warszawa 1979,

L. Gruszczyński, Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych", Katowice 2001

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć student:

posiada wiedzę o planowaniu i realizacji badań socjologicznych;

zna podstawowe obszary zastosowań metod i techniki badań;

definiuje przedmiot badania, problemy i stawia empirycznie weryfikowalne hipotezy;

korzysta z danych zastanych przy budowie narzędzi i porównuje uzyskane wyniki z innymi badaniami na ten temat;

potrafi przewidywać możliwości kodowania i interpretacji uzyskanego materiału empirycznego;

zna podstawowe procedury skalowania narzędzi badawczych;

potrafi zoperacjonalizować zmienne w obszarze podejścia ilościowego i jakościowego;

współpracuje w zespole.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie udziału i poprawności wykonania poszczególnych etapów badawczych oraz sporządzenia raportu w części teoretycznej i z badań pilotażowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Marciszewska
Prowadzący grup: Maciej Kokociński, Elżbieta Marciszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Marciszewska
Prowadzący grup: Maciej Kokociński, Elżbieta Marciszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

30

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

Przekazanie wiedzy z zakresu realizacji badań socjologicznych.

Rozwinięcie zdolności planowania i wykorzystywania procedur, metod oraz technik w badaniach empirycznych.

Rozwinięcie umiejętności świadomego doboru procedur metod i technik do konkretnej sytuacji badawczej.

Wyrobienie umiejętności zaplanowania procedur analizy statystycznej i typologicznej.

Wyrobienie umiejętności planowania, organizowania i prowadzenia pracy nad skonstruowaniem raportu.

Rozwinięcie umiejętności pracy zespołowej.

Skrócony opis:

Tematyka zajęć obejmuje etapy realizacji badań ilościowych i jakościowych o celu zarówno poznawczym jak i praktycznym. Począwszy od tworzenia planu badania lub oferty poprzez wyjaśnienie reguł tworzenia problemów badawczych, hipotez, operacjonalizacji, tworzenia narzędzi badawczych, po fazę realizacji badań oraz raportowania uzyskanych wyników. Przedmiot w ma praktyczny charakter, zakłada zastosowanie zdobytej wiedzy teoretycznej do realizacji projektu badawczego. Umiejętności nabyte podczas tworzenia projektu badawczego są istotnym wkładem w tworzeniu kompetencji wykorzystanych do realizacji badań komercyjnych w ramach przyszłej lub obecnej pracy zawodowej studenta.

Pełny opis:

Treści realizowane w trakcie zajęć:

1. Postawienie problemu badawczego. Konceptualizacja.

2. Desk reaserch oraz lista problemów szczegółowych i hipotezy.

3. Wybór procedury badań.

4. Warunki doboru metod i technik badawczych.

5. Dobór próby w socjologicznych badaniach ilościowych i jakościowych.

6. Konstrukcja narzędzi badawczych.

7. Tworzenie instrukcji kodowej.

8. Badania pilotażowe. Fieldwork raport.

Literatura:

A.N. Oppenheim, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Poznań 2004

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003.

G. Babiński, Metodologia a rzeczywistość społeczna. Dylematy badań etnicznych, Kraków 2004.

G. Babiński, Wybrane zagadnienia z metodologii socjologicznych badań empirycznych, Kraków 1980.

J. Lutyński, Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź 2000.

K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa 2000

J. Lisek-Michalska, P. Daniłowicz, Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą, Łodź 2004.

Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych. Zysk i Ska Wydawnictwo, Poznań 2001

R. Mayntz, K. Holm, P. Hubner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. PWN, Warszawa 1985

M. Malikowski, M. Niezgoda, Badania empiryczne w socjologii, T.II Tyczyn 1997,

P.B. Sztabiński, F. Sztabiński, Z. Sawiński, Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych, IFIS PAN, Warszawa 2004

A. Sułek, Logika analizy socjologicznej, Wybór tekstów, Warszawa 1979,

L. Gruszczyński, Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych", Katowice 2001

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Marciszewska
Prowadzący grup: Maciej Kokociński, Jacek Kubera, Elżbieta Marciszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

30

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

Przekazanie wiedzy z zakresu realizacji badań socjologicznych.

Rozwinięcie zdolności planowania i wykorzystywania procedur, metod oraz technik w badaniach empirycznych.

Rozwinięcie umiejętności świadomego doboru procedur metod i technik do konkretnej sytuacji badawczej.

Wyrobienie umiejętności zaplanowania procedur analizy statystycznej i typologicznej.

Wyrobienie umiejętności planowania, organizowania i prowadzenia pracy nad skonstruowaniem raportu.

Rozwinięcie umiejętności pracy zespołowej.

Skrócony opis:

Tematyka zajęć obejmuje etapy realizacji badań ilościowych i jakościowych o celu zarówno poznawczym jak i praktycznym. Począwszy od tworzenia planu badania lub oferty poprzez wyjaśnienie reguł tworzenia problemów badawczych, hipotez, operacjonalizacji, tworzenia narzędzi badawczych, po fazę realizacji badań oraz raportowania uzyskanych wyników. Przedmiot w ma praktyczny charakter, zakłada zastosowanie zdobytej wiedzy teoretycznej do realizacji projektu badawczego. Umiejętności nabyte podczas tworzenia projektu badawczego są istotnym wkładem w tworzeniu kompetencji wykorzystanych do realizacji badań komercyjnych w ramach przyszłej lub obecnej pracy zawodowej studenta.

Pełny opis:

Treści realizowane w trakcie zajęć:

1. Postawienie problemu badawczego. Konceptualizacja.

2. Desk reaserch oraz lista problemów szczegółowych i hipotezy.

3. Wybór procedury badań.

4. Warunki doboru metod i technik badawczych.

5. Dobór próby w socjologicznych badaniach ilościowych i jakościowych.

6. Konstrukcja narzędzi badawczych.

7. Tworzenie instrukcji kodowej.

8. Badania pilotażowe. Fieldwork raport.

Literatura:

A.N. Oppenheim, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Poznań 2004

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003.

G. Babiński, Metodologia a rzeczywistość społeczna. Dylematy badań etnicznych, Kraków 2004.

G. Babiński, Wybrane zagadnienia z metodologii socjologicznych badań empirycznych, Kraków 1980.

J. Lutyński, Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź 2000.

K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa 2000

J. Lisek-Michalska, P. Daniłowicz, Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą, Łodź 2004.

Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych. Zysk i Ska Wydawnictwo, Poznań 2001

R. Mayntz, K. Holm, P. Hubner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. PWN, Warszawa 1985

M. Malikowski, M. Niezgoda, Badania empiryczne w socjologii, T.II Tyczyn 1997,

P.B. Sztabiński, F. Sztabiński, Z. Sawiński, Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych, IFIS PAN, Warszawa 2004

A. Sułek, Logika analizy socjologicznej, Wybór tekstów, Warszawa 1979,

L. Gruszczyński, Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych", Katowice 2001

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Kokociński, Małgorzata Kubacka
Prowadzący grup: Maciej Kokociński, Małgorzata Kubacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

30

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

Przekazanie wiedzy z zakresu realizacji badań socjologicznych.

Rozwinięcie zdolności planowania i wykorzystywania procedur, metod oraz technik w badaniach empirycznych.

Rozwinięcie umiejętności świadomego doboru procedur metod i technik do konkretnej sytuacji badawczej.

Wyrobienie umiejętności zaplanowania procedur analizy statystycznej i typologicznej.

Wyrobienie umiejętności planowania, organizowania i prowadzenia pracy nad skonstruowaniem raportu.

Rozwinięcie umiejętności pracy zespołowej.

Skrócony opis:

Tematyka zajęć obejmuje etapy realizacji badań ilościowych i jakościowych o celu zarówno poznawczym jak i praktycznym. Począwszy od tworzenia planu badania lub oferty poprzez wyjaśnienie reguł tworzenia problemów badawczych, hipotez, operacjonalizacji, tworzenia narzędzi badawczych, po fazę realizacji badań oraz raportowania uzyskanych wyników. Przedmiot w ma praktyczny charakter, zakłada zastosowanie zdobytej wiedzy teoretycznej do realizacji projektu badawczego. Umiejętności nabyte podczas tworzenia projektu badawczego są istotnym wkładem w tworzeniu kompetencji wykorzystanych do realizacji badań komercyjnych w ramach przyszłej lub obecnej pracy zawodowej studenta.

Pełny opis:

Treści realizowane w trakcie zajęć:

1. Postawienie problemu badawczego. Konceptualizacja.

2. Desk reaserch oraz lista problemów szczegółowych i hipotezy.

3. Wybór procedury badań.

4. Warunki doboru metod i technik badawczych.

5. Dobór próby w socjologicznych badaniach ilościowych i jakościowych.

6. Konstrukcja narzędzi badawczych.

7. Tworzenie instrukcji kodowej.

8. Badania pilotażowe. Fieldwork raport.

Literatura:

A.N. Oppenheim, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Poznań 2004

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003.

G. Babiński, Metodologia a rzeczywistość społeczna. Dylematy badań etnicznych, Kraków 2004.

G. Babiński, Wybrane zagadnienia z metodologii socjologicznych badań empirycznych, Kraków 1980.

J. Lutyński, Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź 2000.

K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa 2000

J. Lisek-Michalska, P. Daniłowicz, Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą, Łodź 2004.

Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych. Zysk i Ska Wydawnictwo, Poznań 2001

R. Mayntz, K. Holm, P. Hubner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. PWN, Warszawa 1985

M. Malikowski, M. Niezgoda, Badania empiryczne w socjologii, T.II Tyczyn 1997,

P.B. Sztabiński, F. Sztabiński, Z. Sawiński, Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych, IFIS PAN, Warszawa 2004

A. Sułek, Logika analizy socjologicznej, Wybór tekstów, Warszawa 1979,

L. Gruszczyński, Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych", Katowice 2001

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)