Gender studies
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 24-SODL-GST |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Gender studies |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych Przedmioty na semestrze V socjologii I stopnia Przedmioty na Wydziale Socjologii |
Punkty ECTS i inne: |
5.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Socjologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1. Przekazanie wiedzy na temat społecznego konstruowania i nabywania płci. 2. Zapoznanie z różnymi stanowiskami teoretycznymi w ramach gender studies i feminizmu. 3. Rozwinięcie umiejętności interpretacji zjawisk i procesów społecznych z perspektywy płci. 4. Wskazanie na obszary nierówności płciowej w polskim społeczeństwie. 5. Rozwinięcie umiejętności krytycznego analizowania przekazów kulturowych z perspektywy płci. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Skrócony opis: |
W czasie zajęć studenci zapoznają się z najważniejszymi publikacjami tworzącymi dyskurs gender. Będą również poddawać analizie istotne zjawiska i obszary życia społecznego z perspektywy płci. Celem zajęć jest zatem zapoznanie studentów zarówno z najważniejszymi teoriami i pojęciami z zakresu gender studies, jak i pokazanie ich praktycznego wykorzystania w badaniach socjologicznych. |
Pełny opis: |
1. Gender studies - wprowadzenie. Women's studies, men's studies, queer theory. 2. Feminizm - historia ruchu społecznego i wielość nurtów. 3. Organizacje kobiece w Polsce. Społeczny odbiór feminizmu w Polsce. 4. Pojęcie płci. Płeć biologiczna - płeć społeczna. Esencjalizm vs. konstruktywizm społeczny. Płeć jako kategoria performatywna (J. Butler). 5. "Tworzenie płci" w interakcjach społecznych (interakcjonizm symboliczny, etnometodologia). 6. Ucieleśnianie płci. 7. Socjalizacja jako proces nabywania płci kulturowej (rodzina, szkoła, media). 8. Płeć a życie rodzinne. 9. Społeczne debaty o macierzyństwie, aborcji i in vitro. 10. Ekonomia płci - kobiety i mężczyźni na rynku pracy. 11. Polityka płci - aktorzy życia publicznego. 12. Język płci. 13. Wizerunki kobiecości i męskości w mass mediach. 14. Płeć w sporcie. 15. Przekraczanie płci, poza płeć. |
Literatura: |
de Beauvoir S.(2003). Druga płeć. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co. Bradley H. (2008). Płeć. Warszawa: wyd. Sic!. Duch-Krzysztoszek D. (2007). Kto rządzi w rodzinie. Warszawa: IFiS PAN. Fuszara M. (2006). Kobiety w polityce. Warszawa: TRIO. Fuszara M. (red.) (2008). Nowi mężczyźni? Zmieniające się modele męskości we współczesnej Polsce. Warszawa: TRIO. Graff A. (2008). Świat bez kobiet. Płeć w polskim życiu publicznym. Warszawa: W.A.B. Graff, A. (2008), Rykoszetem. Rzecz o płci, seksualności i narodzie. Warszawa: WAB. Hołówka T. (1984). Nikt nie rodzi się kobietą. Warszawa: Czytelnik. Melosik Z. (2002). Kryzys męskości w kulturze współczesnej. Poznań: Wydawnictwo Wolumin. Mizielińska J. (2004). (De)Konstrukcje kobiecości. Gdańsk: słowo/obraz terytoria. Renzetti C.M., Cuirran D.J. (2005). Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Warszawa: PWN. Siemieńska R. (red.). (2005). Płeć, wybory, władza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Tong R. (2002). Myśl feministyczna. Warszawa: PWN. Titkow A. (red.) (2003) Szklany sufit. Bariery i ograniczenia karier kobiet. Warszawa: ISP. Titkow A., Duch-Krzystoszek D., Budrowska B. (2004). Nieopłatna praca kobiet. Mity, realia, perspektywy. Warszawa: IFiS PAN. Titkow, A. (2007) Tożsamość polskich kobiet. Ciągłość zmiana, konteksty. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN. |
Efekty uczenia się: |
1. zna najważniejsze koncepcje dotyczące konstruowania płci 2. odtwarza i objaśnia proces socjalizacji płciowej 3. rozróżnia najważniejsze stanowiska teoretyczne w ramach gender studies i feminizmu. 4. rozpoznaje przejawy różnicowania płci w wybranych obszarach życia społecznego 5. wskazuje przejawy dyskryminacji płciowej w polskim społeczeństwie 6. krytycznie analizuje przekazy kulturowe z perspektywy płci. 7. korzysta z poznanych pojęć i koncepcji dla opisywania, z perspektywy płci, zjawisk i procesów społecznych 8. jest wrażliwy na przejawy nierówności płciowej w wybranych obszarach życia społecznego |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia kończą się pisemnym egzaminem. Składa się on z dwóch części: 1. pytania dotyczące wiedzy z wykładu, 2. pytania problemowe. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Honorata Jakubowska | |
Prowadzący grup: | Honorata Jakubowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Honorata Jakubowska | |
Prowadzący grup: | Honorata Jakubowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.