Społeczno-kulturowe aspekty zdrowia i choroby
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 24-PCDL-SAZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.5
|
Nazwa przedmiotu: | Społeczno-kulturowe aspekty zdrowia i choroby |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych Przedmioty dla 2 semestru pracy socjalnej Przedmioty na Wydziale Socjologii |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Praca socjalna |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele kształcenia: 1. określenie miejsca i roli dyscyplin naukowych zajmujących się zdrowiem i chorobą w profilu kształcenia pracowników socjalnych i badań na potrzeby pracy socjalnej 2. obudowa teoretyczno-empiryczna analizy naukowej służących kształtowaniu wyobraźni socjologicznej umożliwiającej pracownikom socjalnym inwentaryzowanie i rozumienie zjawisk i procesów społecznych generujących problemy zdrowotne wymagające interwencji systemu wsparcia społecznego (wiedzieć dla przewidywania) 3. dostarczenie wiedzy na temat związków przyczynowo-skutkowych między zjawiskami makroekonomicznymi i makrospołecznymi a problemami zdrowotnymi populacji oraz polityką zdrowotną (wyprzedzanie zdarzeń) 4. dostarczenie podstawowych informacji na temat zasobów i funkcjonowania infrastruktury systemu zdrowia 5. dostarczenie instrumentarium socjologii medycyny przydatnego w identyfikacji determinant warunków zdrowotnych i budowaniu profili socjomedycznych dla grup ryzyka socjalnego na potrzeby diagnozy społecznej: (narzędzia pomiaru i analizy, kontekst stratyfikacyjny i kulturowy zdrowia i choroby, niesprawności oraz zaspokajania potrzeb zdrowotnych) 6. zapoznanie studentów z rozmiarami, istotą i możliwościami rozwiązywania problemów i zaspokajania potrzeb zdrowotnych będących przyczyną problemów społecznych i/lub skutkiem organizacji/dezorganizacji życia zbiorowego 7. konfrontowanie/naruszenie/obalenie stereotypów i mitów społecznych narosłych wokół zagadnień związanych z kulturą zdrowotną i zaspokajaniem potrzeb zdrowotnych istotnych z punktu widzenia pracy socjalnej |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Skrócony opis: |
Treści i układ problemowy programu zajęć służyły mają: 1. realizacji funkcji ogólnopoznawczej - osadzenie problematyki zdrowia i choroby oraz systemu zdrowia w ogólnoteoretycznej ramie socjologicznej; określenie miejsca socjologii zdrowia i medycyny wśród innych subdyscyplin socjologicznych, zastosowanie pojęć i kategorii socjologicznych w opisie i wyjaśnianiu zjawisk oraz procesów związanych ze zdrowiem, chorobą i niepełnosprawnością oraz funkcjonowaniem systemu zdrowia; 2. dostarczeniu wiedzy specjalistycznej - prezentacja instrumentarium socjologii medycyny (pojęcia, narzędzia pomiaru i analizy, kontekst stratyfikacyjny i kulturowy zdrowia i choroby, niesprawności itp.) przydatnego w budowaniu profili socjomedycznych (jednostek, rodzin i społeczności) na potrzeby diagnozy społecznej. 3. dostarczeniu przesłanek dla indywidualnej refleksji nad własną kulturązdrowotną: postawami wobec zdrowia i choroby, zachowaniami zdrowotnymi. |
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Zdrowie a choroba: podstawowe sposoby rozumienia różnic w funkcjonowaniu psychofizycznym człowieka 2. Podstawowe systemy klasyfikacji medycznych (ICD, DSM, ATC i inne) 3. Epidemiologia: podstawowe pojęcia, współczynniki, wnioskowanie o przyczynach chorób, czynniki wpływające na stan zdrowia i prawdopodobieństwo występowania chorób, badania epidemiologiczne (przesiewowe i inne; badania pacjentów wskaźnikowych); procedury epidemiologiczne 4. Modele etiologii chorób 5. Medykalizacja i jej rodzaje. Demedykalizacja. Biopolityka. Komercjalizacja wiedzy medycznej; badania kliniczne; leki sieroce. 6. Struktura i organizacja systemu ochrony zdrowia na świecie i w Polsce. Sytuacja zawodowa lekarzy i innych przedstawicieli zawodów medycznych w Polsce |
Literatura: |
‒ Emile Durkheim, Samobójstwo, Warszawa 2011; PUBLIKACJA DOSTĘPNA W BIBLIOTECE UAM; ‒ Michel Foucault, Narodziny kliniki, Warszawa 1999; PUBLIKACJA DOSTĘPNA W BIBLIOTECE UAM; ‒ Michel Foucault, Choroba umysłowa a psychologia, Warszawa 2000; PUBLIKACJA DOSTĘPNA W BIBLIOTECE UAM; ‒ Emilia Kaczmarek, Gorzka pigułka. Etyka i biopolityka w branży farmaceutycznej, Warszawa 2019; PUBLIKACJA DOSTĘPNA W BIBLIOTECE UAM; ‒ Elisabeth Kuebler-Ross, Rozmowy o śmierci i umieraniu, Poznań 2007; PUBLIKACJA DOSTĘPNA W BIBLIOTECE UAM; ‒ Marta Makowska, Etyczne standardy marketingu farmaceutycznego, Warszawa 2010; PUBLIKACJA DOSTĘPNA W BIBLIOTECE UAM; ‒ Michał Nowakowski, Medykalizacja i demedykalizacja. Zdrowie i choroba w czasach kapitalizmu zdezorganizowanego, Lublin 2015; PUBLIKACJA DOSTĘPNA W BIBLIOTECE UAM; ‒ Magdalena Sokołowska, Socjologia Medycyny, Warszawa 1986; PUBLIKACJA DOSTĘPNA W BIBLIOTECE UAM. ‒ Trillat Etienne, Historia histerii, Wrocław 1993; PUBLIKACJA DOSTĘPNA W BIBLIOTECE UAM. |
Efekty uczenia się: |
Student/ka: 1. Zna podstawowe pojęcia socjologiczne stosowane w opisie i wyjaśnianiu zjawisk oraz procesów związanych ze zdrowiem, chorobą i niepełnosprawnością. 2. Definiuje i opisuje warunki zdrowotne oraz społeczny kontekst zachowań zdrowotnych. 3. Rozpoznaje związki między stanem zdrowia i sprawności oraz warunkami życia i położeniem społecznym jednostek i zbiorowości. 4. Wskazuje i opisuje podstawowe elementy składowe systemu opieki zdrowotnej oraz systemów klasyfikacji medycznych. 5. Stosuje kategorie analizy socjologicznej w procesie inwentaryzacji socjokulturowych determinant zdrowia i choroby wśród potencjalnych adresatów pracy socjalnej. 6. Potrafi korzystać z zasobów socjologii medycyny w opisie i wyjaśnianiu zagadnień istotnych z punktu widzenia celów i zadań pracy socjalnej. 7. Jest bardziej świadomy socjozdrowotnych determinant problemów społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium z wykładów (test jednokrotnego wyboru, 30 pytań): bardzo dobry (bdb; 5,0): 28-30 poprawnych odpowiedzi na teście dobry plus (+db; 4,5): 25-27 poprawnych odpowiedzi na teście dobry (db; 4,0): 22-24 poprawnych odpowiedzi na teście dostateczny plus (+dst; 3,5): 19-21 poprawnych odpowiedzi na teście dostateczny (dst; 3,0): 16-18 poprawnych odpowiedzi na teście niedostateczny (ndst; 2,0): 0-15 poprawnych odpowiedzi na teście |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Skoczylas | |
Prowadzący grup: | Łukasz Skoczylas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Bury | |
Prowadzący grup: | Przemysław Bury | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Bury | |
Prowadzący grup: | Łukasz Skoczylas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.