Metodologia badań psychologicznych ze statystyką II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 23-PSZ5-MET |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań psychologicznych ze statystyką II |
Jednostka: | Wydział Psychologii i Kognitywistyki |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Psychologii i Kognitywistyki Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych Przedmioty na III semestrze psychologii niestacjonarnej Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki - tryb niestacjonarny |
Punkty ECTS i inne: |
10.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Psychologia |
Poziom przedmiotu: | jednolite magisterskie |
Cele kształcenia: | • dostarczenie wiedzy o istocie i znaczeniu wnioskowania statystycznego • wykształcenie umiejętności właściwego stawiania pytań, na które da odpowiedź wnioskowanie statystyczne • opanowanie schematu wnioskowania statystycznego • opanowanie podstawowych praw oraz siatki pojęć centralnych dla wiedzy o wnioskowaniu statystycznym • kształtowanie umiejętności wyboru właściwej techniki indukcyjnej, przeprowadzania wybranego testu oraz interpretacji uzyskanych wyników • dostarczenie podstawowej wiedzy w zakresie zaawansowanego planowania badań eksperymentalnych oraz korelacyjnych • dostarczenie podstawowej wiedzy w zakresie analizy statystycznej danych zebranych w zaawansowanych badaniach eksperymentalnych oraz korelacyjnych • nabycie umiejętności posługiwania się przy analizach statystycznych pakietem IBM SPSS • stworzenie okazji do refleksji nad konsekwencjami stosowania technik wnioskowania statystycznego przy formułowaniu wniosków z badań empirycznych |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Moduł wykorzystuje kurs e-learningowy zawierający zestaw materiałów dydaktycznych wykorzystywanych na zajęciach oraz wiele różnych ćwiczeń i zadań, które wspomagają pracę własną studentów. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Zaliczony przedmiot „Metodologia badań psychologicznych ze statystyką I”. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Wszystkie prezentacje do wykładów oraz materiały do zajęć umieszczone są w kursie e-learningowym. Literatura dostępna jest w Bibliotece Uniwersyteckiej. Wszyscy studenci mogą korzystać na domowych komputerach z pakietu statystycznego IBM SPSS (w ramach licencji zakupionej przez UAM). Jednocześnie wszyscy słuchacze mają bezpłatny dostęp do baz bibliograficznych PsycArticles i PsycInfo (za pomocą USOS, również na domowych komputerach). |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykłady, wykład konwersatoryjny, ćwiczenia, laboratoria w sali komputerowej, zadania i ćwiczenia umieszczone w kursie e-learningowym |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 60 h Praca własna studenta: Przygotowanie do zajęć 40 h Czytanie wskazanej literatury 30 h Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 40 h Przygotowanie do sprawdzianu umiejętności praktycznych (z platformą e-learningową i pakietem statystycznym) 40 h Wykonywania quizów i zadań w kursie e-learningowym 40 h SUMA GODZIN: 250 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 10 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: Wnioskowanie statystyczne. Próba i populacja. Statystyki i parametry. Prawa, na których opiera się wnioskowanie Kryteria wyboru testów statystycznych Schemat wnioskowania indukcyjnego. Etapy wnioskowania Rozkłady statystyk z próby: rozkład normalny, rozkład t-Studenta, rozkład F- Fishera-Snedecora, rozkład chi-kwadrat Parametryczne testy statystyczne (skala interwałowa i ilorazowa) Nieparametryczne testy statystyczne (skala porządkowa) Nieparametryczne testy statystyczne (skala nominalna) Analiza wariancji jako statystyczna podstawa eksperymentu jednoczynnikowego i dwuczynnikowego Odmiany ANOVA i specjalne zastosowania ANOVA Model regresji liniowej – zagadnienia zaawansowane |
Literatura: |
Brzeziński, J. (2008). Badania eksperymentalne w psychologii i w pedagogice (wyd. 2). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Brzeziński, J., Zakrzewska, M. (2010). Rozdział 4. Metodologia. Podstawy metodologiczne i statystyczne prowadzenia badań naukowych w psychologii. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia akademicka. Podręcznik (wyd. 2, t. 1, s. 175-302). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Brzeziński, J. M. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydanie nowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Frankfort-Nachmias, Ch., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk S-ka Wydawnictwo. King, B. M., Minium, E.W. (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Zakrzewska, M. (2007). Analiza wariancji i analiza regresji wielokrotnej – tożsamość modeli. Maszynopis udostępniony studentom w kursie e-learningowy. |
Efekty uczenia się: |
PME_01 Rozumie, dlaczego i po co stosujemy wnioskowanie statystyczne przy analizie wyników badań empirycznych. Zna podstawowe zasady i prawa, na których opiera się wnioskowanie. PME_02 Potrafi umiejętnie i właściwie stawiać pytania badawcze i formułować hipotezy,które da się zweryfikować za pomocą wnioskowania statystycznego. PME_03 Zna schemat wnioskowania statystycznego. Potrafi odróżnić i omówić kolejne etapy wnioskowania statystycznego odwołując się do różnego rodzaju danych empirycznych. PME_04 Potrafi dokonać właściwego wyboru testu statystycznego biorąc pod uwagę charakter danych empirycznych. PME_05 Umie przeprowadzić testy statystyczne i poprawnie, ale krytycznie i refleksyjnie zinterpretować uzyskane wyniki. PME_06 Zna zasady planowania badań eksperymentalnych wywodzące się ze statystycznego modelu jednowymiarowej (jedno, dwu i trójczynnikowej) analizy wariancji (dla grup niezależnych i zależnych). PME_07 Potrafi właściwie dobrać techniki statystyczne do danych z eksperymentu, przeprowadzić je i zinterpretować uzyskane wyniki. PME_08 Zna reguły planowania zaawansowanych badań korelacyjnych (strategie budowy modelu wielokrotnej regresji liniowej oraz zasady wprowadzania do modelu zmiennych jakościowych). PME_09 Potrafi właściwie dobrać techniki statystyczne do danych z badań korelacyjnych, przeprowadzić je i zinterpretować uzyskane wyniki. PME_10 Potrafi umiejętnie wykorzystać możliwości pakietu statystycznego IBM SPSS przy analizie danych empirycznych. Umie wybrać z wydruku i poprawnie zinterpretować potrzebne do analizy elementy. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. W obu semestrach zajęcia dydaktyczne realizowane są w pięciu formach: - wykładach (30 godzin) - konwersatoriach wykładowych (4 spotkania - 14 godzin) - laboratoriach w sali komputerowej (3 spotkania – 10 godzin) - ćwiczeniach w grupach (2 spotkania – 6 godzin) - e-learningu wspomagającego pracę własną studentów. 2. Zajęcia wykładowe (wykład i konwersatoria) prowadzone są dla całego roku w terminach podanych w planie zajęć, ćwiczenia w grupach odbywają się również w terminach podanych w planie zajęć, na zajęcia laboratoryjne każdy student zapisuje się indywidualnie wybierając jeden z podanych terminów. 3. Obecność na ćwiczeniach w grupie oraz laboratoriach prowadzonych w sali komputerowej jest obowiązkowa. Usprawiedliwione nieobecności należy odrobić najpóźniej w ciągu 14 dni. W uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać wydłużony. 4. Usprawiedliwione nieobecności można odrabiać w terminach przeznaczonych do tego celu, lub z inną grupą (o ile będzie wolne stanowisko komputerowe). Nie ma możliwości odrobienia nieobecności po zakończeniu zajęć laboratoryjnych. 5. Studenci uczestniczący w laboratoriach winni być przygotowani do zajęć - należy powtórzyć materiał przekazany w trakcie konwersatoriów wykładowych oraz przynieść wydrukowane materiały niezbędne do realizacji ćwiczeń (informacje na ten temat publikowane są na platformie e-learningowej oraz przesyłane do studentów za pomocą poczty UAM). Osoby nieprzygotowane mogą nie zostać dopuszczone do zajęć. 6. Osoby uczestniczące w zajęciach laboratoryjnych powinny korzystać z szatni i nie przynosić na zajęcia okryć zewnętrznych oraz bagażu. Studenci nie powinni używać komputerów do celów nie związanych z zajęciami. 7. Na laboratoria należy przychodzić punktualnie, prowadzący może nie dopuścić do zajęć osoby spóźnionej. Studenci, którzy nie przyjdą punktualnie na zajęcia muszą się liczyć z tym, że ich stanowisko komputerowe zostanie zajęte przez osobę odrabiającą ćwiczenia. 8. W trakcie semestru studenci zdają: - test zaliczeniowy na drugich zajęciach - zaliczenie praktyczne (sprawdzian ze znajomości pakietu statystycznego) na trzecich zajęciach. Każdy z tych sprawdzianów lub zaliczeń musi być zaliczony na co najmniej 60 %. Osoby, którym nie uda się zaliczyć sprawdzianu w pierwszym terminie mają prawo do jednej poprawki. Do każdego z testów może podejść osoba, która ma komplet obecności na laboratoriach. Niezaliczony test należy poprawić w ciągu dwóch tygodni. Ocena semestralna obliczana jest na podstawie średniej ze wszystkich podejść wg skali: do 66 % - ocena 3.0 67 - 74 % - ocena 3.5 75 - 83 % - ocena 4.0 84 - 90 % - ocena 4.5 powyżej - ocena 5.0 9. Osoby, które nie uzyskały zaliczenia, lub nie zdały egzaminu zobowiązane są do powtórzenia wszystkich zajęć i zaliczenia wszystkich sprawdzianów w semestrze. Oceny z poprzednich lat nie będą przepisywane. 10. Egzamin z przedmiotu (po każdym semestrze) będzie zawierał treści przekazane w trakcie wykładów, konwersatoriów i laboratoriów. Egzamin odbywa się na sali komputerowej przy pomocy platformy e-learningowej. Do egzaminu mogą podejść jedynie osoby, które uzyskały zaliczenie z przedmiotu. Prowadzący mogą na wniosek studentów wyznaczyć wcześniejszy 1 termin egzaminu z obniżonymi progami punktów dla poszczególnych ocen. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Ptaszyński, Marzenna Zakrzewska | |
Prowadzący grup: | Tomasz Ptaszyński, Marzenna Zakrzewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Ptaszyński, Marzenna Zakrzewska | |
Prowadzący grup: | Tomasz Ptaszyński, Marzenna Zakrzewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Ptaszyński, Marzenna Zakrzewska | |
Prowadzący grup: | Tomasz Ptaszyński, Marzenna Zakrzewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Ptaszyński, Marzenna Zakrzewska | |
Prowadzący grup: | Tomasz Ptaszyński, Marzenna Zakrzewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.