Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań psychologicznych ze statystyką II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 23-PSZ5-MET
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań psychologicznych ze statystyką II
Jednostka: Wydział Psychologii i Kognitywistyki
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Psychologii i Kognitywistyki
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Przedmioty na III semestrze psychologii niestacjonarnej
Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki - tryb niestacjonarny
Punkty ECTS i inne: 10.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Psychologia

Poziom przedmiotu:

jednolite magisterskie

Cele kształcenia:

• dostarczenie wiedzy o istocie i znaczeniu wnioskowania statystycznego

• wykształcenie umiejętności właściwego stawiania pytań, na które da odpowiedź wnioskowanie statystyczne

• opanowanie schematu wnioskowania statystycznego

• opanowanie podstawowych praw oraz siatki pojęć centralnych dla wiedzy o wnioskowaniu statystycznym

• kształtowanie umiejętności wyboru właściwej techniki indukcyjnej, przeprowadzania wybranego testu oraz interpretacji uzyskanych wyników

• dostarczenie podstawowej wiedzy w zakresie zaawansowanego planowania badań eksperymentalnych oraz korelacyjnych

• dostarczenie podstawowej wiedzy w zakresie analizy statystycznej danych zebranych w zaawansowanych badaniach eksperymentalnych oraz korelacyjnych

• nabycie umiejętności posługiwania się przy analizach statystycznych pakietem IBM SPSS

• stworzenie okazji do refleksji nad konsekwencjami stosowania technik wnioskowania statystycznego przy formułowaniu wniosków z badań empirycznych


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Moduł wykorzystuje kurs e-learningowy zawierający zestaw materiałów dydaktycznych wykorzystywanych na zajęciach oraz wiele różnych ćwiczeń i zadań, które wspomagają pracę własną studentów.

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Zaliczony przedmiot „Metodologia badań psychologicznych ze statystyką I”.



Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Wszystkie prezentacje do wykładów oraz materiały do zajęć umieszczone są w kursie e-learningowym. Literatura dostępna jest w Bibliotece Uniwersyteckiej. Wszyscy studenci mogą korzystać na domowych komputerach z pakietu statystycznego IBM SPSS (w ramach licencji zakupionej przez UAM).

Jednocześnie wszyscy słuchacze mają bezpłatny dostęp do baz bibliograficznych PsycArticles i PsycInfo (za pomocą USOS, również na domowych komputerach).


Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykłady, wykład konwersatoryjny, ćwiczenia, laboratoria w sali komputerowej, zadania i ćwiczenia umieszczone w kursie e-learningowym

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 60 h


Praca własna studenta:


Przygotowanie do zajęć 40 h

Czytanie wskazanej literatury 30 h

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 40 h

Przygotowanie do sprawdzianu umiejętności praktycznych (z platformą

e-learningową i pakietem statystycznym) 40 h

Wykonywania quizów i zadań w kursie e-learningowym 40 h


SUMA GODZIN: 250


LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 10


Pełny opis:

Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:

Wnioskowanie statystyczne. Próba i populacja. Statystyki i parametry. Prawa, na których opiera się wnioskowanie

Kryteria wyboru testów statystycznych

Schemat wnioskowania indukcyjnego. Etapy wnioskowania

Rozkłady statystyk z próby: rozkład normalny, rozkład t-Studenta, rozkład F- Fishera-Snedecora, rozkład chi-kwadrat

Parametryczne testy statystyczne (skala interwałowa i ilorazowa)

Nieparametryczne testy statystyczne (skala porządkowa)

Nieparametryczne testy statystyczne (skala nominalna)

Analiza wariancji jako statystyczna podstawa eksperymentu jednoczynnikowego i dwuczynnikowego

Odmiany ANOVA i specjalne zastosowania ANOVA

Model regresji liniowej – zagadnienia zaawansowane

Literatura:

Brzeziński, J. (2008). Badania eksperymentalne w psychologii i w pedagogice (wyd. 2). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Brzeziński, J., Zakrzewska, M. (2010). Rozdział 4. Metodologia. Podstawy metodologiczne i statystyczne prowadzenia badań naukowych w psychologii. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia akademicka. Podręcznik (wyd. 2, t. 1, s. 175-302). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Brzeziński, J. M. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydanie nowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Frankfort-Nachmias, Ch., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych.

Poznań: Zysk S-ka Wydawnictwo.

King, B. M., Minium, E.W. (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa:

Wydawnictwo Naukowe PWN.

Zakrzewska, M. (2007). Analiza wariancji i analiza regresji wielokrotnej – tożsamość modeli. Maszynopis udostępniony studentom w kursie e-learningowy.

Efekty uczenia się:

PME_01 Rozumie, dlaczego i po co stosujemy wnioskowanie statystyczne przy analizie wyników badań empirycznych. Zna podstawowe zasady i prawa, na których opiera się wnioskowanie.

PME_02 Potrafi umiejętnie i właściwie stawiać pytania badawcze i formułować hipotezy,które da się zweryfikować za pomocą wnioskowania statystycznego.

PME_03 Zna schemat wnioskowania statystycznego. Potrafi odróżnić i omówić kolejne etapy wnioskowania statystycznego odwołując się do różnego rodzaju danych empirycznych.

PME_04 Potrafi dokonać właściwego wyboru testu statystycznego biorąc pod uwagę charakter danych empirycznych.

PME_05 Umie przeprowadzić testy statystyczne i poprawnie, ale krytycznie i refleksyjnie zinterpretować uzyskane wyniki.

PME_06 Zna zasady planowania badań eksperymentalnych wywodzące się ze statystycznego modelu jednowymiarowej (jedno, dwu i trójczynnikowej) analizy wariancji (dla grup niezależnych i zależnych).

PME_07 Potrafi właściwie dobrać techniki statystyczne do danych z eksperymentu, przeprowadzić je i zinterpretować uzyskane wyniki.

PME_08 Zna reguły planowania zaawansowanych badań korelacyjnych (strategie budowy modelu wielokrotnej regresji liniowej oraz zasady wprowadzania do modelu zmiennych jakościowych).

PME_09 Potrafi właściwie dobrać techniki statystyczne do danych z badań korelacyjnych, przeprowadzić je i zinterpretować uzyskane wyniki.

PME_10 Potrafi umiejętnie wykorzystać możliwości pakietu statystycznego IBM SPSS przy analizie danych empirycznych. Umie wybrać z wydruku i poprawnie zinterpretować potrzebne do analizy elementy.

Metody i kryteria oceniania:

1. W obu semestrach zajęcia dydaktyczne realizowane są w pięciu formach:

- wykładach (30 godzin)

- konwersatoriach wykładowych (4 spotkania - 14 godzin)

- laboratoriach w sali komputerowej (3 spotkania – 10 godzin)

- ćwiczeniach w grupach (2 spotkania – 6 godzin)

- e-learningu wspomagającego pracę własną studentów.

2. Zajęcia wykładowe (wykład i konwersatoria) prowadzone są dla całego roku w terminach podanych w planie zajęć, ćwiczenia w grupach odbywają się również w terminach podanych w planie zajęć, na zajęcia laboratoryjne każdy student zapisuje się indywidualnie wybierając jeden z podanych terminów.

3. Obecność na ćwiczeniach w grupie oraz laboratoriach prowadzonych w sali komputerowej jest obowiązkowa. Usprawiedliwione nieobecności należy odrobić najpóźniej w ciągu 14 dni. W uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać wydłużony.

4. Usprawiedliwione nieobecności można odrabiać w terminach przeznaczonych do tego celu, lub z inną grupą (o ile będzie wolne stanowisko komputerowe). Nie ma możliwości odrobienia nieobecności po zakończeniu zajęć laboratoryjnych.

5. Studenci uczestniczący w laboratoriach winni być przygotowani do zajęć - należy powtórzyć materiał przekazany w trakcie konwersatoriów wykładowych oraz przynieść wydrukowane materiały niezbędne do realizacji ćwiczeń (informacje na ten temat publikowane są na platformie e-learningowej oraz przesyłane do studentów za pomocą poczty UAM). Osoby nieprzygotowane mogą nie zostać dopuszczone do zajęć.

6. Osoby uczestniczące w zajęciach laboratoryjnych powinny korzystać z szatni i nie przynosić na zajęcia okryć zewnętrznych oraz bagażu. Studenci nie powinni używać komputerów do celów nie związanych z zajęciami.

7. Na laboratoria należy przychodzić punktualnie, prowadzący może nie dopuścić do zajęć osoby spóźnionej. Studenci, którzy nie przyjdą punktualnie na zajęcia muszą się liczyć z tym, że ich stanowisko komputerowe zostanie zajęte przez osobę odrabiającą ćwiczenia.

8. W trakcie semestru studenci zdają:

- test zaliczeniowy na drugich zajęciach

- zaliczenie praktyczne (sprawdzian ze znajomości pakietu statystycznego) na trzecich zajęciach.

Każdy z tych sprawdzianów lub zaliczeń musi być zaliczony na co najmniej 60 %. Osoby, którym nie uda się zaliczyć sprawdzianu w pierwszym terminie mają prawo do jednej poprawki. Do każdego z testów może podejść osoba, która ma komplet obecności na laboratoriach. Niezaliczony test należy poprawić w ciągu dwóch tygodni. Ocena semestralna obliczana jest na podstawie średniej ze wszystkich podejść wg skali:

do 66 % - ocena 3.0

67 - 74 % - ocena 3.5

75 - 83 % - ocena 4.0

84 - 90 % - ocena 4.5

powyżej - ocena 5.0

9. Osoby, które nie uzyskały zaliczenia, lub nie zdały egzaminu zobowiązane są do powtórzenia wszystkich zajęć i zaliczenia wszystkich sprawdzianów w semestrze. Oceny z poprzednich lat nie będą przepisywane.

10. Egzamin z przedmiotu (po każdym semestrze) będzie zawierał treści przekazane w trakcie wykładów, konwersatoriów i laboratoriów. Egzamin odbywa się na sali komputerowej przy pomocy platformy e-learningowej. Do egzaminu mogą podejść jedynie osoby, które uzyskały zaliczenie z przedmiotu. Prowadzący mogą na wniosek studentów wyznaczyć wcześniejszy 1 termin egzaminu z obniżonymi progami punktów dla poszczególnych ocen.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Ptaszyński, Marzenna Zakrzewska
Prowadzący grup: Tomasz Ptaszyński, Marzenna Zakrzewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Ptaszyński, Marzenna Zakrzewska
Prowadzący grup: Tomasz Ptaszyński, Marzenna Zakrzewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Ptaszyński, Marzenna Zakrzewska
Prowadzący grup: Tomasz Ptaszyński, Marzenna Zakrzewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Ptaszyński, Marzenna Zakrzewska
Prowadzący grup: Tomasz Ptaszyński, Marzenna Zakrzewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)