Psychologia stosowana: Psychologia społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 23-PSDM-PPS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia stosowana: Psychologia społeczna |
Jednostka: | Wydział Psychologii i Kognitywistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych Przedmioty na psychologii na semestrze 7 Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki |
Punkty ECTS i inne: |
10.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | Psychologia |
Poziom przedmiotu: | jednolite magisterskie |
Cele kształcenia: | - przedstawienie zjawisk i typów komunikowania masowego jako narzędzi wpływu społecznego - dostarczenie wiedzy na temat strategii i mechanizmów budowania wizerunku publicznego w różnych sferach życia społecznego ze szczególnym uwzględnieniem mediów społecznościowych - kształtowanie umiejętności rozpoznawania i rozumienia zachowań autoprezentacyjnych ludzi w sytuacjach indywidualnych i społecznych ze szczególnym uwzględnieniem mediów społecznościowych - wykształcenie umiejętności projektowania i przeprowadzania profesjonalnych działań psychologicznych w budowaniu wizerunku publicznego osób, marek i instytucji w mediach społecznościowych - zbudowanie umiejętności planowania interwencji zmierzających do redukcji negatywnych konsekwencji wizerunkowych w sytuacji „kryzysu wizerunkowego” - zwiększenie kompetencji społecznych usprawniających autoprezentacje jednostki w różnorodnych typach relacji interpersonalnych |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | IV rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | W roku 2020/2021 zajęcia są prowadzone zdalnie z uwagi na pandemię. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Brak. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | W sylabusach udostępnianych na pierwszych zajęciach i dostępnych w plikach zespołu na Teams. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Metoda ćwiczeniowa Metoda projektu Pokaz i obserwacja Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | ECTS – 10 Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: 120 h Przygotowanie do zajęć: 20 h Czytanie wskazanej literatury: 80 h Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp.: 5h Przygotowanie projektu: 15h Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia: 30 h … SUMA GODZIN: 270 h |
Skrócony opis: |
Treści zajęć dotyczą strategii tworzenia wizerunku, głównie w mediach społecznościowych, komunikowania masowego i autoprezentacji. |
Pełny opis: |
- Komunikowanie masowe jako narzędzie cywilizacji konsumpcji: produktów, marek, usług, idei. Zjawiska konwergencji, formatowania, efektu sufitowego. - Teorie i modele komunikowania masowego. Teorie porządku obrad, magicznego pocisku, ograniczonych efektów. - Medialne wizerunki społecznej rzeczywistości: polityka, reklama, media społecznościowe, idole i celebryci. Życie jako medialna narracja. - Analiza i kreowanie wizerunku osób, marek, instytucji, zawodów publicznych: celebryci, influencerzy, politycy, organizacje, psychologowie. - Techniki wpływu społecznego w instytucjonalnym budowaniu wizerunku publicznego: perswazja, marketing komercyjny, społeczny, polityczny, marketing w mediach społecznościowych. - Społeczno – kulturowe źródła, normy, wzorce, motywy zachowań autoprezentacyjnych - Media społecznościowe jako narzędzia budowania wizerunku; strategie autoprezentacyjne w mediach społecznościowych; dylematy autoprezentacyjne w mediach społecznościowych: autoprezentacja autentyczna, fałszywa i wybiórcza – aspekt etyczny - Marka osobista a marka instytucji; strategie kreowania marki osobistej i marki instytucji w mediach społecznościowych; funkcje osobowego wizerunku marki; kongruencja wizerunku marki i wizerunku konsumenta; psychospołeczne uwarunkowania osobowościowego wizerunku marki. - Strategie, modyfikatory, facylitatory - inhibitory wywierania wrażenia w zachowaniach autoprezentacyjnych - Brief kreatywny działań wizerunkowych w promocji produktu, marki, usługi, organizacji. Szczegółowa charakterystyka: konkurencji, segmentacji rynku docelowego, pozycjonowania itp. - Strategie autoprezentacji prowokującej i opartej na krytyce; manipulacyjny charakter prowokacji, krytyka jako narzędzie walki; przyczyny, narzędzia i aspekt etyczny dyskredytacji. - Charakterystyka i porównanie Ja wirtualnego z Ja rzeczywistym; rola osobowości w autoprezentacji Ja wirtualnego; teoria spostrzegania siebie a tworzenie Ja wirtualnego; kultura narcyzmu a życie na pokaz; narcyz w mediach społecznościowych. - Społeczne wizerunki płci. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Aboujaoude E. (2012). Wirtualna osobowość naszych czasów (s. 13-82). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Arcimowicz, K. (2003). Obraz mężczyzny w polskich mediach. Prawda-Fałsz-Stereotyp (rozdz. 3). Gdańsk: GWP. Attrill, A. (2015). Cyberpsychology (rozdz. 2 i 7). Oxford: University Press. Attrill, A., Fullwood, C. (2016). Applied cyberpsychology (rozdz. 1). Palgrave Macmillan. Białopiotrowicz, G. (2009). Kreowanie wizerunku w biznesie i polityce (rozdz. 1). Warszawa: Wydawnictwo Poltext. Cwalina, W., Falkowski, A. (2006). Marketing polityczny – perspektywa psychologiczna (rozdz. 4, 5 i 7). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Godzic, W. (2007). Znani z tego, że są znani. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Gorbaniuk, O. (2011). Personifikacja marki. Perspektywa psychologiczna i marketingowa (rozdz. 7 i 8). Lublin: Wydawnictwo KUL Karwat, M. (2007). O złośliwej dyskredytacji. Manipulowanie wizerunkiem przeciwnika (rozdz. 2, 5). Warszawa: PWN. Leary, M. (2003). Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji (rozdz.6). Gdańsk: GWP. Leathers, D.G. (2007). Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowania (rozdz. 10). Warszawa: PWN. McQuail, D (2008). Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN. Michalska-Dominiak B., Grocholiński P. (2019). Poradnik design thinking – czyli jak wykorzystać myślenie projektowe w biznesie. Onepress. Ociepka, B. (2003) Public relations w teorii i praktyce (rozdz.1). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Olędzki, J., Tworzydło, D. (2006). Public relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju (rozdz.2). Warszawa: PWN. Pratkanis, A., Aronson, E. (2003). Wiek propagandy. Warszawa: PWN. Rudzewicz, A., Grzybowska-Brzezińska, M., Wojtkowska, A. (2015). Wizerunek kobiety w reklamie internetowej w zależności od płci adresatów przekazu. Handel Wewnętrzny, 1(354), 231-240. Samardakiewicz, E., Gorbaniuk, O. (2011). Zarządzanie antykryzysowe a wizerunek firmy. Organization and Management, 147(4). 79-91. Szybińska, K., Mroczkowska, D., Toeplitz, Z. (2004). Obraz psychologa w oczach nie psychologów. Przegląd Psychologiczny, 47, 2, 191-219. Winterhoff-Spurk, P. (2007). Psychologia mediów. Warszawa: WAM. Wojciszke, B. (2010). Sprawczość i wspólnotowość. Podstawowe wymiary spostrzegania społecznego (rozdz. 4). Gdańsk: GWP. Źródła internetowe: Badora B. (2013). Polacy o zarobkach różnych grup zawodowych. Komunikat z badań, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_127_13.PDF Badora B., Roguska B. (2004). Opinia społeczna na temat zawodów zaufania publicznego. Komunikat z badań, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2004/K_073_04.PDF Cybulska A. (2013). Prestiż zawodów. Komunikat z badań, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_164_13.PDF Feliksiak M. (2012). Wizerunek nauczycieli. Komunikat z badań, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2012/K_173_12.PDF |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka będzie: - Adekwatnie ujmować zjawiska i procesy komunikowania społecznego, z uwzględnieniem specyfiki współczesnych mediów, w szczególności mediów elektronicznych. - Trafnie posługiwać się pojęciami i teoriami psychologii mediów w analizie ich wpływu na zachowania społeczne jednostek i grup. - Analizować i projektować działania z zakresu komunikowania masowego, jako nośników medialnego wizerunku rzeczywistości społecznej - Diagnozować i interpretować strategie i techniki kreowania wizerunków publicznych osób, zawodów, instytucji - Rozpoznawać wykorzystywanie mechanizmów wpływu społecznego w manipulowaniu wizerunkiem w działaniach politycznych, komercyjnych, społecznych - Być świadomym etycznych problemów wykorzystywania i promowania wizerunku w sferze prywatnej i publicznej - Umiejętnie rozumieć i diagnozować zachowania autoprezentacyjne ludzi w różnych sytuacjach społeczno – kulturowych - Projektować i koordynować działania służące kształtowaniu umiejętności aktywnego wywierania wrażenia w sytuacjach społecznej ekspozycji - Być świadomym możliwości i ograniczeń własnych zachowań autoprezentacyjnych – werbalnych i niewerbalnych. - Podejmować psychologiczne działania doradcze w zakresie budowania strategii i technik wizerunkowych osób i instytucji |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny - wykład (test online via MOODLE) Kolokwium pisemne - konwersatorium (test online via MOODLE) Projekt i prezentacja multimedialna - ćwiczenia |
Praktyki zawodowe: |
Ćwiczenia terenowe (zajęcia zdalne via Teams). Terminy zajęć w semestrze zimowym: 8.01.2021 9:00-13:00 12.01.2021 15:00-19:00 19.01.2021 15:00-19:00 22.01.2021 9:00-13:00 5.02.2021 9:00-13:00 Tematyka: Tworzenie wizerunku wybranego podmiotu publicznego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
KON
KON
CW1
CW1
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Ćwiczenia, 30 godzin
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Drążkowski | |
Prowadzący grup: | Dariusz Drążkowski, Joanna Zinczuk-Zielazna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT KON
KON
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Drążkowski | |
Prowadzący grup: | Dariusz Drążkowski, Joanna Zinczuk-Zielazna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT KON
KON
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Ćwiczenia, 30 godzin
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Drążkowski | |
Prowadzący grup: | Dariusz Drążkowski, Joanna Zinczuk-Zielazna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
CW1
CW1
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Ćwiczenia, 30 godzin
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Drążkowski, Łukasz Kaczmarek | |
Prowadzący grup: | Dariusz Drążkowski, Joanna Zinczuk-Zielazna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.