Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia stosowana: Psychologia społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 23-PSDM-PPS
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia stosowana: Psychologia społeczna
Jednostka: Wydział Psychologii i Kognitywistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Przedmioty na psychologii na semestrze 7
Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki
Punkty ECTS i inne: 10.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

Psychologia

Poziom przedmiotu:

jednolite magisterskie

Cele kształcenia:

- przedstawienie zjawisk i typów komunikowania masowego jako narzędzi wpływu

społecznego

- dostarczenie wiedzy na temat strategii i mechanizmów budowania wizerunku publicznego w różnych sferach życia społecznego ze szczególnym uwzględnieniem mediów społecznościowych

- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i rozumienia zachowań autoprezentacyjnych ludzi w sytuacjach indywidualnych i społecznych ze szczególnym uwzględnieniem mediów społecznościowych

- wykształcenie umiejętności projektowania i przeprowadzania profesjonalnych działań psychologicznych w budowaniu wizerunku publicznego osób, marek i instytucji w mediach społecznościowych

- zbudowanie umiejętności planowania interwencji zmierzających do redukcji negatywnych konsekwencji wizerunkowych w sytuacji „kryzysu wizerunkowego”

- zwiększenie kompetencji społecznych usprawniających autoprezentacje jednostki w różnorodnych typach relacji interpersonalnych


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

IV rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

W roku 2020/2021 zajęcia są prowadzone zdalnie z uwagi na pandemię.

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Brak.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

W sylabusach udostępnianych na pierwszych zajęciach i dostępnych w plikach zespołu na Teams.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Wykład problemowy

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Metoda ćwiczeniowa

Metoda projektu

Pokaz i obserwacja

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

ECTS – 10

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: 120 h

Przygotowanie do zajęć: 20 h

Czytanie wskazanej literatury: 80 h

Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp.: 5h

Przygotowanie projektu: 15h

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia: 30 h


SUMA GODZIN: 270 h


Skrócony opis:

Treści zajęć dotyczą strategii tworzenia wizerunku, głównie w mediach społecznościowych, komunikowania masowego i autoprezentacji.

Pełny opis:

- Komunikowanie masowe jako narzędzie cywilizacji konsumpcji: produktów, marek, usług, idei. Zjawiska konwergencji, formatowania, efektu sufitowego.

- Teorie i modele komunikowania masowego. Teorie porządku obrad, magicznego pocisku, ograniczonych efektów.

- Medialne wizerunki społecznej rzeczywistości: polityka, reklama, media społecznościowe, idole i celebryci. Życie jako medialna narracja.

- Analiza i kreowanie wizerunku osób, marek, instytucji, zawodów publicznych: celebryci, influencerzy, politycy, organizacje, psychologowie.

- Techniki wpływu społecznego w instytucjonalnym budowaniu wizerunku publicznego: perswazja, marketing komercyjny, społeczny, polityczny, marketing w mediach społecznościowych.

- Społeczno – kulturowe źródła, normy, wzorce, motywy zachowań autoprezentacyjnych

- Media społecznościowe jako narzędzia budowania wizerunku; strategie autoprezentacyjne w mediach społecznościowych; dylematy autoprezentacyjne w mediach społecznościowych: autoprezentacja autentyczna, fałszywa i wybiórcza – aspekt etyczny

- Marka osobista a marka instytucji; strategie kreowania marki osobistej i marki instytucji w mediach społecznościowych; funkcje osobowego wizerunku marki; kongruencja wizerunku marki i wizerunku konsumenta; psychospołeczne uwarunkowania osobowościowego wizerunku marki.

- Strategie, modyfikatory, facylitatory - inhibitory wywierania wrażenia w zachowaniach autoprezentacyjnych

- Brief kreatywny działań wizerunkowych w promocji produktu, marki, usługi, organizacji. Szczegółowa charakterystyka: konkurencji, segmentacji rynku docelowego, pozycjonowania itp.

- Strategie autoprezentacji prowokującej i opartej na krytyce; manipulacyjny charakter prowokacji, krytyka jako narzędzie walki; przyczyny, narzędzia i aspekt etyczny dyskredytacji.

- Charakterystyka i porównanie Ja wirtualnego z Ja rzeczywistym; rola osobowości w autoprezentacji Ja wirtualnego; teoria spostrzegania siebie a tworzenie Ja wirtualnego; kultura narcyzmu a życie na pokaz; narcyz w mediach społecznościowych.

- Społeczne wizerunki płci.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Aboujaoude E. (2012). Wirtualna osobowość naszych czasów (s. 13-82). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Arcimowicz, K. (2003). Obraz mężczyzny w polskich mediach. Prawda-Fałsz-Stereotyp (rozdz. 3). Gdańsk: GWP.

Attrill, A. (2015). Cyberpsychology (rozdz. 2 i 7). Oxford: University Press.

Attrill, A., Fullwood, C. (2016). Applied cyberpsychology (rozdz. 1). Palgrave Macmillan.

Białopiotrowicz, G. (2009). Kreowanie wizerunku w biznesie i polityce (rozdz. 1). Warszawa: Wydawnictwo Poltext.

Cwalina, W., Falkowski, A. (2006). Marketing polityczny – perspektywa psychologiczna (rozdz. 4, 5 i 7). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Godzic, W. (2007). Znani z tego, że są znani. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Gorbaniuk, O. (2011). Personifikacja marki. Perspektywa psychologiczna i marketingowa (rozdz. 7 i 8). Lublin: Wydawnictwo KUL

Karwat, M. (2007). O złośliwej dyskredytacji. Manipulowanie wizerunkiem przeciwnika (rozdz. 2, 5). Warszawa: PWN.

Leary, M. (2003). Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji (rozdz.6). Gdańsk: GWP.

Leathers, D.G. (2007). Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowania (rozdz. 10). Warszawa: PWN.

McQuail, D (2008). Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN.

Michalska-Dominiak B., Grocholiński P. (2019). Poradnik design thinking – czyli jak wykorzystać myślenie projektowe w biznesie. Onepress.

Ociepka, B. (2003) Public relations w teorii i praktyce (rozdz.1). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Olędzki, J., Tworzydło, D. (2006). Public relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju (rozdz.2). Warszawa: PWN.

Pratkanis, A., Aronson, E. (2003). Wiek propagandy. Warszawa: PWN.

Rudzewicz, A., Grzybowska-Brzezińska, M., Wojtkowska, A. (2015). Wizerunek kobiety w reklamie internetowej w zależności od płci adresatów przekazu. Handel Wewnętrzny, 1(354), 231-240.

Samardakiewicz, E., Gorbaniuk, O. (2011). Zarządzanie antykryzysowe a wizerunek firmy. Organization and Management, 147(4). 79-91.

Szybińska, K., Mroczkowska, D., Toeplitz, Z. (2004). Obraz psychologa w oczach nie psychologów. Przegląd Psychologiczny, 47, 2, 191-219.

Winterhoff-Spurk, P. (2007). Psychologia mediów. Warszawa: WAM.

Wojciszke, B. (2010). Sprawczość i wspólnotowość. Podstawowe wymiary spostrzegania społecznego (rozdz. 4). Gdańsk: GWP.

Źródła internetowe:

Badora B. (2013). Polacy o zarobkach różnych grup zawodowych. Komunikat z badań, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_127_13.PDF

Badora B., Roguska B. (2004). Opinia społeczna na temat zawodów zaufania publicznego. Komunikat z badań, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2004/K_073_04.PDF

Cybulska A. (2013). Prestiż zawodów. Komunikat z badań, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_164_13.PDF

Feliksiak M. (2012). Wizerunek nauczycieli. Komunikat z badań, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2012/K_173_12.PDF

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka będzie:

- Adekwatnie ujmować zjawiska i procesy komunikowania społecznego, z uwzględnieniem specyfiki współczesnych mediów, w szczególności mediów elektronicznych.

- Trafnie posługiwać się pojęciami i teoriami psychologii mediów w analizie ich wpływu na zachowania społeczne jednostek i grup.

- Analizować i projektować działania z zakresu komunikowania masowego, jako nośników medialnego wizerunku rzeczywistości społecznej

- Diagnozować i interpretować strategie i techniki kreowania wizerunków publicznych osób, zawodów, instytucji

- Rozpoznawać wykorzystywanie mechanizmów wpływu społecznego w manipulowaniu wizerunkiem w działaniach politycznych, komercyjnych, społecznych

- Być świadomym etycznych problemów wykorzystywania i promowania wizerunku w sferze prywatnej i publicznej

- Umiejętnie rozumieć i diagnozować zachowania autoprezentacyjne ludzi w różnych sytuacjach społeczno – kulturowych

- Projektować i koordynować działania służące kształtowaniu umiejętności aktywnego wywierania wrażenia w sytuacjach społecznej ekspozycji

- Być świadomym możliwości i ograniczeń własnych zachowań autoprezentacyjnych – werbalnych i niewerbalnych.

- Podejmować psychologiczne działania doradcze w zakresie budowania strategii i technik wizerunkowych osób i instytucji

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny - wykład (test online via MOODLE)

Kolokwium pisemne - konwersatorium (test online via MOODLE)

Projekt i prezentacja multimedialna - ćwiczenia

Praktyki zawodowe:

Ćwiczenia terenowe (zajęcia zdalne via Teams). Terminy zajęć w semestrze zimowym:

8.01.2021 9:00-13:00

12.01.2021 15:00-19:00

19.01.2021 15:00-19:00

22.01.2021 9:00-13:00

5.02.2021 9:00-13:00

Tematyka: Tworzenie wizerunku wybranego podmiotu publicznego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Drążkowski
Prowadzący grup: Dariusz Drążkowski, Joanna Zinczuk-Zielazna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Drążkowski
Prowadzący grup: Dariusz Drążkowski, Joanna Zinczuk-Zielazna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Drążkowski
Prowadzący grup: Dariusz Drążkowski, Joanna Zinczuk-Zielazna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Drążkowski, Łukasz Kaczmarek
Prowadzący grup: Dariusz Drążkowski, Joanna Zinczuk-Zielazna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)