Psychologia stosowana: Psychologia edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 23-PSDM-PPE |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia stosowana: Psychologia edukacji |
Jednostka: | Wydział Psychologii i Kognitywistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych Przedmioty na psychologii na semestrze 7 Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki |
Punkty ECTS i inne: |
10.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | jednolite magisterskie |
Cele kształcenia: | • Opanowanie podstawowej wiedzy dotyczącej potrzeb edukacyjnych w poszczególnych okresach rozwoju człowieka, znaczenia procesu edukacji dla procesu rozwoju człowieka, rozwojowych podstaw procesu nauczania i uczenia się. • Uwrażliwienie na problem budowania gotowości do przyjęcia oferty edukacyjnej. • Rozwijanie wiedzy dotyczącej diagnozy zasobów jednostki w aspekcie jej gotowości do przyjęcia oferty edukacyjnej. • Rozwijanie umiejętności diagnozy jakości ofert edukacyjnych. Analizowanie wymiarów dopasowania oferty edukacyjnej do potrzeb adresata. • Rozwijanie wiedzy dotyczącej organizacji środowiska uczenia się i metod diagnozowania warunków realizacji ofert edukacyjnych • Opanowanie podstawowej wiedzy dotyczącej wyznaczników interakcji edukacyjnej w różnych koncepcjach. • Rozwijanie umiejętności optymalizowania pozytywnych efektów interakcji edukacyjnej w świetle poznanych koncepcji • Zapoznanie uczestników zajęć z metodyką eksperymentu psychologicznego • Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami konstrukcji metod badania psychologicznego oraz ich właściwościami psychometrycznymi i najważniejszymi zasadami stosowania metod • Poznanie specyfiki różnorodnych placówek edukacyjnych |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | IV rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | brak |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały do zajęć umieszczone są na stronie domowej Zakładu Psychologii Rozwoju |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Dyskusja Metoda analizy przypadków Metoda ćwiczeniowa Metoda warsztatowa Metoda projektu Demonstracje dźwiękowe i/lub video Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem - 90 + 30 ćwiczeń terenowych = 120 godzin Przygotowanie do zajęć 30 Czytanie wskazanej literatury 30 Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 30 Przygotowanie projektu 30 Przygotowanie pracy semestralnej 30 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 30h razem 300 h - 10 pkt |
Pełny opis: |
Treści kształcenia: Potrzeby edukacyjne w poszczególnych okresach rozwoju człowieka, specyfika nauczania i uczenia się w kolejnych fazach rozwoju od dzieciństwa do dorosłości gotowość do przyjęcia oferty edukacyjnej; wspieranie proces nauczania-uczenia się uczniów w oparciu o wiedzę w zakresie prawidłowości i metod efektywnego uczenia się. dopasowanie oferty edukacyjnej do potrzeb adresata, indywidualizacja procesu uczenia się; wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych; wspomaganie nauczycieli i rodziców lub opiekunów w rozwiązywaniu problemów wychowawczych oraz wspieraniu wszechstronnego rozwoju uczniów źródła potencjałów i trudności w procesie uczenia się i nauczania; genetyka a edukacja; chronobiologia; neuronauka a edukacja; podejście ekologiczne a edukacja; rozwój seksualny a edukacja interakcje edukacyjne z dorosłymi i rówieśnikami, uczenie się wspólne oraz tutoring rówieśniczy Koncepcja upośrednionego uczenia się MLE (mediating learning experience) Reuvena Feuersteina;Porozumienie się bez przemocy (NVC Nonviolent Communication) Marshalla Rosenberga Koncepcja rusztowania (scaffolding) J. S. Brunera i D. Wooda Psychospołeczny kontekst sytuacji edukacyjnych; sytuacja edukacyjna jako sytuacja psychologiczna Osobowościowe i społeczne uwarunkowania zachowania się w sytuacji edukacyjnej; teoria komunikacji a sytuacja edukacyjna Obszary i metody badania dla potrzeb edukacji - Metody badania inteligencji (m. in. Skala Inteligencji Stanford-Binet 5; Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci; Diagnoza Możliwości Intelektualnych; Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym IDS-P; Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci i Młodzieży IDS-2) Obszary i metody badania dla potrzeb edukacji - Metody badania rozwoju emocjonalnego i społecznego (m. in. Skala Rozwoju Emocjonalnego Dzieci w wieku 3;0 – 6;11; Krótka Skala Rozwoju Dziecka 1 – 12 r.ż.; Test Relacji Rodzinnych; Kwestionariusz Agresywności; Kwestionariusz Relacji z Rodzeństwem KRR; Kwestionariusz Kompetencji Interpersonalnych ICQ-R) Obszary i metody badania dla potrzeb edukacji - Standardowe metody badania lateralizacji oraz podstawowych funkcji psychicznych Zasady konstrukcji eksperymentu patopsychologicznego Zasady konstrukcji eksperymentu nauczającego Organizacja placówek edukacyjnych: ich struktura, cele i zadania Organizacja i formy pomoc psychologiczno-pedagogicznej w poznawanych placówkach oraz współpracy z rodzicami; organizacja wsparcia dzieci lub uczniów w przedszkolach, szkołach lub placówkach systemu oświaty, zasady projektowania, koordynacji, realizacji oraz ewaluacji działań pomocowych; rola psychoedukacji, zasady udzielania porad psychologicznych, wspomagania rodziców lub opiekunów w działaniach wychowawczych oraz wspierania rozwoju dzieci i młodzieży, zasady prowadzenia warsztatów dla uczniów, nauczycieli i rodziców lub opiekunów, działania na rzecz popularyzacji wiedzy psychologicznej |
Literatura: |
Blakemore, S. J., Frith, U. (2008). Jak uczy się mózg. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 19–37. Brzezińska, A. (2000). Dziecko w badaniach psychologicznych. W: J. Brzeziński, M. Toeplitz–Winiewska (red.), Etyczne dylematy psychologii (s. 221 – 254). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora. Brzezińska , A. (2000) Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Scholar. Brzezińska, A. (2003). Psychologia a edukacja: pomoc psychologiczna wobec transformacji systemu edukacji. Edukacja, 1 (81), 7-19. Brzezińska, A. (2003). Dzieci z układu ryzyka. W: A. Brzezińska, S. Jabłoński, M. Marchow (red.), Ukryte piętno. Zagrożenia rozwoju w okresie dzieciństwa. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora. Brzeziński, J., Kowalik, S. (2000). Charakterystyka wybranych metod diagnozy klinicznej. W: H. Sęk (red.), Społeczna psychologia kliniczna (s. 314-364). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, (s. 351-364). Engeström, Y, Sannino, A. (2012). Badania nad ekspansywnym uczeniem się: założenia, wnioski i przyszłe wyzwania. Forum Oświatowe, 1(46), 209-266. Feinberg, W., J. F. Soltis (2000). Szkoła i społeczeństwo. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Feuerstein, R., Klein, P. S., Tonnenbaum, A. J. (1994). Mediated Learning Experience (MLE). Theoretical, Psychosocial and Learning Implications. London: Freund Publishing House Ltd.. Filipiak, E. (2003). O implikacjach edukacyjnych koncepcji L. S. Wygotskiego. Edukacja, 1, (81),47-57. Filipiak, E. (1994), Funkcje języka. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. Studia Pedagogiczne, 27 (10), 35-47. Gordon, Th. (2004). Wychowanie bez porażek w szkole . Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax. Groth, J. Kowalczyk, R. Waszyńska, K. (2013). Kontrowersje wokół współczesnej edukacji seksualnej. Teoria i (nie)rzeczywistość. Studia Edukacyjne, 24, 165-179. Hornowska, E., Brzezińska, A. I., Appelt, K., Kaliszewska-Czeremska, K. (2014). Rola środowiska w rozwoju małego dziecka – metody badania. Warszawa: Wydawnictwo Scholar. Kaliszewska-Czeremska, K., Matejczuk, J. (2013). E-learning jako nowe środowisko edukacji: spotkanie ucznia i nauczyciela. Studia Edukacyjne, 27, 219-236. Kawecki, I. (2003). Wprowadzenie do wiedzy o szkole i nauczaniu. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Klus-Stańska, D., Nowicka, M. (2005). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa: WSiP. Mudyń, K. (2003). Komunikacja bez przemocy jako metoda przezwyciężania i zapobiegania konfliktom. w: D. Kubacka-Jasiecka, K. Mudyń (red.) Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna, Toruń: Wyd. Adam Marszałek. Nalaskowski, A. (2004). Przestrzenie i miejsca szkoły. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Pitler, H., Hubbell, E. R., Kuhn, M. (2015). Efektywne wykorzystanie nowych technologii na lekcjach. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Plomin, R., DeFries, J.C., McClearn, G. E., McGuffin, P. (2001). Specyficzne zdolności poznawcze. W: Genetyka zachowania (s. 206-225). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Retter, H. (2005). Komunikacja codzienna w pedagogice. Gdańsk: GWP. Sęk, H. (2001). Podstawy klinicznej diagnozy psychologicznej. W: H. Sęk, Wprowadzenie do psychologiiklinicznej (s. 127-160). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, (s. 159-160). Smykowski, B. (2000). Podejście rozwojowe do badania złożonych form zachowań. W: A. Brzezińska (red.), Z Wygotskim w tle (w serii: Nieobecne dyskursy, część VI) (s. 137-151). Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika. Smykowski, B. (2003). Porządek rozwoju funkcji psychicznych a dynamika form działalności dziecka. Edukacja, 1 (81), 19-32. Smykowski, B. (2012). Dynamika kulturowych form działalności w okresach dzieciństwa i dorastania. W: B. Smykowski, Psychologia okresów kryzysu w kulturowym rozwoju dzieci i młodzieży (s. 214-246). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Smykowski, B. (2012). Dynamika społecznej sytuacji rozwoju w okresach dzieciństwa i dorastania. W: B. Smykowski, Psychologia okresów kryzysu w kulturowym rozwoju dzieci i młodzieży (s. 182-213). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Smykowski, B, (2015). Zmiana sposobu funkcjonowania dziecka a gotowość szkolna: analiza w kontekście koncepcji Lwa S. Wygotskiego. Teraźniejszość, Kultura, Edukacja, 3, 39-58. Smykowski, B. (2016). Efekty kryzysów rozwojowych okresu dzieciństwa i dorastania jako kapitał psychologiczny u progu dorosłości. W: A. I. Brzezińska, W. Syska (red.), Ścieżki wkraczania w dorosłość (s. 75-104). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM. Szczygieł, M., Cipora, K. (2014). Fałszywe przekonania na temat działania mózgu i zjawisk psychicznych, czyli neuromity i psychomity w edukacji. Edukacja, 2(127), 53-66. Sztejnberg, A. (2010). Podstawy komunikacji społecznej w edukacji. Wrocław: Wydawnictwo Astrum, s. 41-61; 89-99. Tomasello, M. (2002). Kulturowe źródła ludzkiego poznania. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. Wiliński, P. (2005). Wiek szkolny. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: A. Brzezińska (red.),Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 303 - 343). Gdańsk: GWP. Wood, D. (1995). Społeczne interakcje jako tutoring. W: A. Brzezińska, G. Lutomski, B. Smykowski (red.), Dziecko wśród rówieśników i dorosłych (s. 214 - 245). Poznań: Zysk i S-ka. Wygotski, L. S. (2005). Metody badania wyższych funkcji psychicznych. W: L. S. Wygotski, Narzędzie i znak w rozwoju dziecka (s. 84-89). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Zielona- Jenek, M., Chodecka, A. (2010). Jestem dziewczynką, jestem chłopcem. Jak wspomagać rozwój seksualny dziecka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka potrafi: scharakteryzować potrzeby edukacyjne w poszczególnych okresach rozwoju człowieka. diagnozować zasoby jednostki w aspekcie jej gotowości do przyjęcia oferty edukacyjnej przeprowadzić analizę wymiarów dopasowania oferty edukacyjnej do potrzeb adresata. scharakteryzować czynniki istotne dla przebiegu interakcji edukacyjnej w różnych koncepcjach podjąć refleksję nad wyznacznikami sytuacji edukacyjnej wspomagającymi rozwój ucznia i nauczyciela; problematyką rozwoju dziecka w kontekście edukacji oraz metodami zastosowania wiedzy psychologicznej w działaniach dydaktyczno-wychowawczych wskazać sposoby optymalizowania pozytywnych efektów interakcji edukacyjnej w świetle poznanych koncepcji scharakteryzować teoretyczne podstawy konstrukcji poznanych w trakcie zajęć metod badania psychologicznego oraz ich właściwości psychometryczne opracować i zinterpretować wyniki badania Skalą Inteligencji Wechslera dla Dzieci (WISC-R) scharakteryzować cele, strukturę oraz specyfikę funkcjonowania poznanych w ramach ćwiczeń terenowych instytucji edukacyjnych; rolę, zadania i funkcje psychologa w przedszkolu, szkole i placówce systemu oświaty oraz jego prawa i obowiązki |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny egzaminu: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): Projekt , praca semestralna, zadania domowe, zadania realizowane w ramach ćwiczeń terenowych – według szczegółowych kryteriów zamieszczonych w materiałach dla studentów Terminowość oddania prac zaliczeniowych Terminowe zrealizowanie zadań wyznaczonych w ramach ćwiczeń terenowych Minimum 80% obecności na zajęciach ćwiczeniowych i konwersatoryjnych. |
Praktyki zawodowe: |
30 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW1
KON
CW1
WYK
KON
CW1
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Ćwiczenia, 30 godzin
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Appelt | |
Prowadzący grup: | Karolina Appelt, Tomasz Hanć, Sławomir Jabłoński, Joanna Matejczuk, Julita Wojciechowska, Monika Zielona-Jenek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR KON
KON
CW
CW
KON
KON
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Appelt, Julita Wojciechowska | |
Prowadzący grup: | Karolina Appelt, Tomasz Hanć, Sławomir Jabłoński, Joanna Matejczuk, Błażej Smykowski, Julita Wojciechowska, Monika Zielona-Jenek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR KON
KON
CW
CW
WYK
WYK
KON
KON
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Ćwiczenia, 30 godzin
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Appelt, Julita Wojciechowska | |
Prowadzący grup: | Karolina Appelt, Tomasz Hanć, Sławomir Jabłoński, Joanna Matejczuk, Błażej Smykowski, Julita Wojciechowska, Monika Zielona-Jenek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CW1
WYK
KON
CW1
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Ćwiczenia, 30 godzin
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Appelt, Julita Wojciechowska | |
Prowadzący grup: | Karolina Appelt, Tomasz Hanć, Sławomir Jabłoński, Joanna Matejczuk, Błażej Smykowski, Julita Wojciechowska, Monika Zielona-Jenek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.