Wprowadzenie do psychologii i historii myśli psychologicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 23-PSDM-PHM |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do psychologii i historii myśli psychologicznej |
Jednostka: | Wydział Psychologii i Kognitywistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych Przedmioty na psychologii na semestrze 1 Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki |
Punkty ECTS i inne: |
11.00
LUB
12.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Psychologia |
Poziom przedmiotu: | jednolite magisterskie |
Cele kształcenia: | Dostarczenie wiedzy na temat tła filozoficzno-historycznego kształtowania się przedmiotu psychologii Dostarczenie wiedzy o strukturze procesu poznania w psychologi Dyskusja kwestii specyfiki i tożsamości psychologii jako nauk Uświadomienie różnorodności metod badawczych w ramach psychologii Zapoznanie z wielkimi pytaniami oraz problemami, z którymi mierzy się psychologia Zrozumienie założeń nurtów psychologicznych oraz podstawowych koncepcji psychologicznych człowieka Uświadomienie praw i obowiązków związanych z wykonywaniem zawodu psychologa |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | brak |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | wykład z prezentacją,wykład problemowy, dyskusja, metoda analizy przypadków, metoda warsztatowa, demonstracje wideo, metody aktywizujące, praca w grupach, |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 12 |
Skrócony opis: |
Wybrane problemy filozofii nauki a historia psychologii Tożsamość psychologii: psychologia jako nauka i jej przedmiot badania, siła i zagrożenia oraz źródła krytyki/słabości psychologii Zmiany w podejściu i interpretacji zjawisk psychicznych na przestrzeni dziejów Specyfika poznania psychologicznego Metody badawcze psychologii jako nauki empirycznej i jako nauki humanistyczne Wielkie pytania i podstawowe problemy psychologii Metafory człowieka w psychologii (koncepcje psychologiczne) Polska psychologia na tle psychologii europejskiej i światowe Formy działalności oraz standardy etyczne psychologa wg kodeksu etyczno-zawodowego |
Literatura: |
Łukaszewski, W. (2003). Wielkie pytania psychologii, rozdz. 3,4,5,8,9. Gdańsk: GWP. McBurney, D. H. (2002). Myśleć jak psycholog. Gdańsk: GWP. Pankalla, A. (2011). Mitopcentryczna psychologia kulturowa E. Boescha, rozdz. 1. WNUAM: Poznań. Rzepa, T. i Dobroczyński, B. (2009). Historia polskiej myśli psychologicznej. Wydawnictwo NaukowePWN: Warszawa. Stachowski, R. i Dobroczyński, B. (2008). Historia psychologii – od Wundta do czasów najnowszych(s. 73–136). W: Strelau, J. i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne: Gdańsk. Stachowski, R. (2004). Historia współczesnej myśli psychologicznej. Od Wundta do czasów współczesnych. Warszawa. Wydawnictwo Scholar.Tomaszewski, T. (1998). Główne idee współczesnej psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: -Podejmuje refleksję nad przedmiotem i metodami oraz procesem poznania (w) psychologii - Wskazuje korzenie i główne założenia podstawowych nurtów psychologicznych - Potrafi wskazać kontekst historyczno-kulturowy genezy i rozwoju koncepcji psychologicznych - Deszyfruje i analizuje podstawowe metafory człowieka w psychologii - Rozumie główne pytania i problemy współczesnej psychologii - Potrafi prowadzić dyskusję wokół statusu i tożsamości psychologii jako nauki - Zna dokonania polskiej psychologii na tle psychologii światowej i europejskiej - Jest świadomy praw i obowiązków związanych z wykonywaniem zawodu psychologa |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin testowy, minimum 51% pkt do zaliczenia Kolokwium- minimum 51% pkt do zaliczenia Kryteria oceny Eseju i Prezentacji – (szczegółowe w materiałach dla studentów) Minimum 80% obecności na zajęciach ćwiczeniowych bardzo dobry (bdb; 5,0): student osiągnął planowane efekty uczenia się obejmujące wszystkie istotne aspekty w stopniu zaawansowanym dobry plus (+db; 4,5): student osiągnął planowane efekty uczenia się obejmujące wszystkie istotne aspekty w stopniu bardzo wysokim, mogły pojawić się nieliczne błędy lub niepoprawności dobry (db; 4,0): student osiągnął planowane efekty uczenia się obejmujące istotne aspekty w stopniu dobrym, mogły pojawić się błędy lub niepoprawności dostateczny plus (+dst; 3,5): student osiągnął planowane efekty uczenia się bez niektórych ważnych aspektów, mogły pojawić się poważniejsze błędy lub niepoprawności dostateczny (dst; 3,0): student osiągnął planowane efekty uczenia się bez niektórych ważnych aspektów, mogły pojawić się liczne błędy lub niepoprawności niedostateczny (ndst; 2,0): student nie osiągnął planowanych efektów uczenia się |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN SEM
SEM
WT SEM
SEM
ŚR SEM
SEM
SEM
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Matejczuk, Ryszard Stachowski | |
Prowadzący grup: | Jerzy Gościniak, Konrad Kośnik, Joanna Matejczuk, Ryszard Stachowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Seminarium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT SEM
SEM
SEM
SEM
ŚR SEM
SEM
SEM
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Matejczuk, Ryszard Stachowski | |
Prowadzący grup: | Jerzy Gościniak, Konrad Kośnik, Joanna Matejczuk, Ryszard Stachowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Seminarium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
SEM
SEM
CZ PT SEM
SEM
SEM
SEM
SEM
|
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Stachowski | |
Prowadzący grup: | Lidia Cierpiałkowska, Jerzy Gościniak, Konrad Kośnik, Joanna Matejczuk, Ryszard Stachowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Seminarium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.