Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do psychologii i historii myśli psychologicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 23-PSDM-PHM
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do psychologii i historii myśli psychologicznej
Jednostka: Wydział Psychologii i Kognitywistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Przedmioty na psychologii na semestrze 1
Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki
Punkty ECTS i inne: 11.00 LUB 12.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Psychologia

Poziom przedmiotu:

jednolite magisterskie

Cele kształcenia:

Dostarczenie wiedzy na temat tła filozoficzno-historycznego kształtowania się przedmiotu psychologii

Dostarczenie wiedzy o strukturze procesu poznania w psychologi

Dyskusja kwestii specyfiki i tożsamości psychologii jako nauk

Uświadomienie różnorodności metod badawczych w ramach psychologii

Zapoznanie z wielkimi pytaniami oraz problemami, z którymi mierzy się psychologia

Zrozumienie założeń nurtów psychologicznych oraz podstawowych koncepcji psychologicznych człowieka

Uświadomienie praw i obowiązków związanych z wykonywaniem zawodu psychologa

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

brak

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

wykład z prezentacją,wykład problemowy, dyskusja, metoda analizy przypadków, metoda warsztatowa, demonstracje wideo, metody aktywizujące, praca w grupach,

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

12

Skrócony opis:

Wybrane problemy filozofii nauki a historia psychologii

Tożsamość psychologii: psychologia jako nauka i jej przedmiot badania, siła i zagrożenia oraz źródła krytyki/słabości psychologii

Zmiany w podejściu i interpretacji zjawisk psychicznych na przestrzeni dziejów

Specyfika poznania psychologicznego

Metody badawcze psychologii jako nauki empirycznej i jako nauki humanistyczne

Wielkie pytania i podstawowe problemy psychologii

Metafory człowieka w psychologii (koncepcje psychologiczne)

Polska psychologia na tle psychologii europejskiej i światowe

Formy działalności oraz standardy etyczne psychologa wg kodeksu etyczno-zawodowego

Literatura:

Łukaszewski, W. (2003). Wielkie pytania psychologii, rozdz. 3,4,5,8,9. Gdańsk: GWP.

McBurney, D. H. (2002). Myśleć jak psycholog. Gdańsk: GWP.

Pankalla, A. (2011). Mitopcentryczna psychologia kulturowa E. Boescha, rozdz. 1. WNUAM: Poznań.

Rzepa, T. i Dobroczyński, B. (2009). Historia polskiej myśli psychologicznej. Wydawnictwo NaukowePWN: Warszawa.

Stachowski, R. i Dobroczyński, B. (2008). Historia psychologii – od Wundta do czasów najnowszych(s. 73–136). W: Strelau, J. i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne: Gdańsk.

Stachowski, R. (2004). Historia współczesnej myśli psychologicznej. Od Wundta do czasów współczesnych. Warszawa. Wydawnictwo Scholar.Tomaszewski, T. (1998). Główne idee współczesnej psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

-Podejmuje refleksję nad przedmiotem i metodami oraz procesem poznania (w) psychologii

- Wskazuje korzenie i główne założenia podstawowych nurtów psychologicznych

- Potrafi wskazać kontekst historyczno-kulturowy genezy i rozwoju koncepcji psychologicznych

- Deszyfruje i analizuje podstawowe metafory człowieka w psychologii

- Rozumie główne pytania i problemy współczesnej psychologii

- Potrafi prowadzić dyskusję wokół statusu i tożsamości psychologii jako nauki

- Zna dokonania polskiej psychologii na tle psychologii światowej i europejskiej

- Jest świadomy praw i obowiązków związanych z wykonywaniem zawodu psychologa

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin testowy, minimum 51% pkt do zaliczenia

Kolokwium- minimum 51% pkt do zaliczenia

Kryteria oceny Eseju i Prezentacji – (szczegółowe w materiałach dla studentów)

Minimum 80% obecności na zajęciach ćwiczeniowych

bardzo dobry (bdb; 5,0): student osiągnął planowane efekty uczenia się obejmujące wszystkie istotne aspekty w stopniu zaawansowanym

dobry plus (+db; 4,5): student osiągnął planowane efekty uczenia się obejmujące wszystkie istotne aspekty w stopniu bardzo wysokim, mogły pojawić się nieliczne błędy lub niepoprawności

dobry (db; 4,0): student osiągnął planowane efekty uczenia się obejmujące istotne aspekty w stopniu dobrym, mogły pojawić się błędy lub niepoprawności

dostateczny plus (+dst; 3,5): student osiągnął planowane efekty uczenia się bez niektórych ważnych aspektów, mogły pojawić się poważniejsze błędy lub niepoprawności

dostateczny (dst; 3,0): student osiągnął planowane efekty uczenia się bez niektórych ważnych aspektów, mogły pojawić się liczne błędy lub niepoprawności

niedostateczny (ndst; 2,0): student nie osiągnął planowanych efektów uczenia się

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Matejczuk, Ryszard Stachowski
Prowadzący grup: Jerzy Gościniak, Konrad Kośnik, Joanna Matejczuk, Ryszard Stachowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Seminarium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Matejczuk, Ryszard Stachowski
Prowadzący grup: Jerzy Gościniak, Konrad Kośnik, Joanna Matejczuk, Ryszard Stachowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Seminarium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Stachowski
Prowadzący grup: Lidia Cierpiałkowska, Jerzy Gościniak, Konrad Kośnik, Joanna Matejczuk, Ryszard Stachowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Seminarium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)