Bohater masowy
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 23-PPG-25L01 |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Bohater masowy |
| Jednostka: | Pracownia Pytań Granicznych |
| Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych Wykład humanistyczny 1 |
| Punkty ECTS i inne: |
4.00 (zmienne w czasie)
|
| Język prowadzenia: | (brak danych) |
| Pełny opis: |
Wprowadzenie w kwestie dyskusyjne między tzw. „kulturą wysoką” a „kulturą niską” – pytania o konflikty wartości, interesów, zaangażowań, formuł, języków – co pozwala diagnozować aktualny stan kultury i komunikacji medialnej. W tym m. in.: wgląd w projektowanie egzystencji w kulturze wysokiej i „niskiej”, kody językowe kultury wysokiej i „niskiej” / kłamstwo / manipulacja w kulturze; satyra/kpina/gniew/odreagowanie/odkłamanie – emocje mas w sztuce; uruchomienie powszechne (trybalizm w sztuce), sprawczość kulturowa bohatera masowego. Analiza kilkunastu zjawisk z obszaru kultury masowej w perspektywie historycznej i współczesnej. Historycznie: bohater masowy w starożytności (postacie demoniczne i herosi), bohater rycerski i dworski, postaci świętych, bohater romantyczny, wczesny bohater wampiryczny. Współcześnie: bohater detektywistyczny, bohater dokonujący transgresji i perwersji, współczesna wampiriada, bohater z niepokojem egzystencjalnym i społecznym. Materiał: starożytne eposy, poezje trubadurów, żywoty świętych, powieść w odcinkach, seriale telewizyjne i radiowe, powieść w odcinkach, postaci memiczne, postaci z gier komputerowych. |
| Literatura: |
1. Broch H., Kilka uwag o kiczu i inne eseje, Warszawa 1998. 2. Bourdieu P., Reguły sztuki, Kraków 2007. 3. Burszta W.J., Sekuła E. A., Kiczosfery współczesności, Warszwa 2008. 4. Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, Warszawa 1996. 5. Irwin W., Jacoby H., Dr House i filozofia - wszyscy kłamią, Gliwice 2009. 6. Janion M., Wampir. Biografia symboliczna, Gdańsk 2008. 7. Janion M. Żmigrodzka M., Romantyzm i egzystencja. Fragmenty niedokończonego dzieła, Gdańsk 2004, s. 55-68. 8. Koczanowicz, L., Lęk i olśnienie. Eseje o kulturze niepokoju. Warszawa 2020, s. 13-31. 9. Lyden J.C., Film as Religion: Myths, Morals, and Rituals, New York 2003. 10. Ranciere J., Estetyka jako polityka, Warszawa 2007. 11. Petoia E., Wampiry i wilkołaki. Źródła, historia, legendy od antyku do współczesności, Kraków 2004, s. 36-48. 12. Wieczorkiewicz A. , Monstruarium, Gdańsk 2009. 13. Żiżek S, Lacrime rerum. Kieślowski, Hitchcock, Tarkowski, Lynch, Kraków 2007. |
| Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się dla zajęć w zakresie Wiedzy – Student/ka: - identyfikuje elementy kultury masowej / niskiej w odróżnieniu od kultury wysokiej. - rozumie, w jaki sposób bohaterowie kultury masowej kształtują wyobraźnie i zachowania medialne. Umiejętności – Student/ka: - potrafi analizować kulturowy i polityczny wpływ popularnych powieści, seriali, gier. - potrafi wykorzystywać językowo odniesienia do postaci kultury masowej. Kompetencji społecznych – Student/ka: - krytycznie porusza się w świecie kultury masowej. |
| Metody i kryteria oceniania: |
Małe prace międzyzajęciowe i esej końcowy. bardzo dobry (bdb; 5,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 5,0 dobry plus (+db; 4,5): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,5 dobry (db; 4,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,0 dostateczny plus (+dst; 3,5): dwie małe prace międzyzajęciowe (przyslane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,5 dostateczny (dst; 3,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,0 niedostateczny (ndst; 2,0): brak wymaganych prac, brak referatu lub eseju. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (zakończony)
| Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
| Koordynatorzy: | Beata Anna Polak, Tomasz Polak | |
| Prowadzący grup: | Beata Anna Polak | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
