Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Bohater masowy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 23-PPG-25L01
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Bohater masowy
Jednostka: Pracownia Pytań Granicznych
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Wykład humanistyczny 1
Punkty ECTS i inne: 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Pełny opis:

Wprowadzenie w kwestie dyskusyjne między tzw. „kulturą wysoką” a „kulturą niską” – pytania o konflikty wartości, interesów, zaangażowań, formuł, języków – co pozwala diagnozować aktualny stan kultury i komunikacji medialnej. W tym m. in.: wgląd w projektowanie egzystencji w kulturze wysokiej i „niskiej”, kody językowe kultury wysokiej i „niskiej” / kłamstwo / manipulacja w kulturze; satyra/kpina/gniew/odreagowanie/odkłamanie – emocje mas w sztuce; uruchomienie powszechne (trybalizm w sztuce), sprawczość kulturowa bohatera masowego.

Analiza kilkunastu zjawisk z obszaru kultury masowej w perspektywie historycznej i współczesnej. Historycznie: bohater masowy w starożytności (postacie demoniczne i herosi), bohater rycerski i dworski, postaci świętych, bohater romantyczny, wczesny bohater wampiryczny. Współcześnie: bohater detektywistyczny, bohater dokonujący transgresji i perwersji, współczesna wampiriada, bohater z niepokojem egzystencjalnym i społecznym.

Materiał: starożytne eposy, poezje trubadurów, żywoty świętych, powieść w odcinkach, seriale telewizyjne i radiowe, powieść w odcinkach, postaci memiczne, postaci z gier komputerowych.

Literatura:

1. Broch H., Kilka uwag o kiczu i inne eseje, Warszawa 1998.

2. Bourdieu P., Reguły sztuki, Kraków 2007.

3. Burszta W.J., Sekuła E. A., Kiczosfery współczesności, Warszwa 2008.

4. Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, Warszawa 1996.

5. Irwin W., Jacoby H., Dr House i filozofia - wszyscy kłamią, Gliwice 2009.

6. Janion M., Wampir. Biografia symboliczna, Gdańsk 2008.

7. Janion M. Żmigrodzka M., Romantyzm i egzystencja. Fragmenty niedokończonego dzieła, Gdańsk 2004, s. 55-68.

8. Koczanowicz, L., Lęk i olśnienie. Eseje o kulturze niepokoju. Warszawa 2020, s. 13-31.

9. Lyden J.C., Film as Religion: Myths, Morals, and Rituals, New York 2003.

10. Ranciere J., Estetyka jako polityka, Warszawa 2007.

11. Petoia E., Wampiry i wilkołaki. Źródła, historia, legendy od antyku do współczesności, Kraków 2004, s. 36-48.

12. Wieczorkiewicz A. , Monstruarium, Gdańsk 2009.

13. Żiżek S, Lacrime rerum. Kieślowski, Hitchcock, Tarkowski, Lynch, Kraków 2007.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się dla zajęć w zakresie

Wiedzy – Student/ka:

- identyfikuje elementy kultury masowej / niskiej w odróżnieniu od kultury wysokiej.

- rozumie, w jaki sposób bohaterowie kultury masowej kształtują wyobraźnie i zachowania medialne.

Umiejętności – Student/ka:

- potrafi analizować kulturowy i polityczny wpływ popularnych powieści, seriali, gier.

- potrafi wykorzystywać językowo odniesienia do postaci kultury masowej.

Kompetencji społecznych – Student/ka:

- krytycznie porusza się w świecie kultury masowej.

Metody i kryteria oceniania:

Małe prace międzyzajęciowe i esej końcowy.

bardzo dobry (bdb; 5,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 5,0

dobry plus (+db; 4,5): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,5

dobry (db; 4,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,0

dostateczny plus (+dst; 3,5): dwie małe prace międzyzajęciowe (przyslane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,5

dostateczny (dst; 3,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,0

niedostateczny (ndst; 2,0): brak wymaganych prac, brak referatu lub eseju.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 40 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Anna Polak, Tomasz Polak
Prowadzący grup: Beata Anna Polak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)