Filozofia edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 22-FLFA-FED |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia edukacji |
Jednostka: | Wydział Filozoficzny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych Przedmioty na Wydziale Filozoficznym Zajęcia do wyboru z puli zajęć Wydziału Filozoficznego |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | Filozofia i specjalności: Etyka, Komunikacja Społeczna, Życie Publiczne oraz Specjalność Nauczycielska - kształcenie przygotowujące do zawodu nauczyciela |
Cele kształcenia: | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami wiedzy z zakresu filozofii edukacji, z teorią i praktyką edukacyjną bazującą na zdobyczach nauk humanistycznych i społecznych. W wyniku opanowania treści programowych przedmiotu uczestnik zajęć powinien znać różne podejścia w myśleniu o edukacji, znać różnorodne rozwiązania w zakresie polityki oświatowej (system wychowania i kształcenia).W wyniku realizacji treści zajęć student ma rozwinąć umiejętność krytycznego myślenia o różnych aspektach edukacji (teoria i praktyka). Celem zajęć jest kształtowanie wśród studentów świadomości istnienia różnych perspektyw światopoglądowych i wpływu założeń filozoficznych na proces edukacji i jego organizację. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 punkty ECTS |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają wyposażyć studenta w wiedzę dotyczącą współczesnych nurtów filozoficznego myślenia o edukacji oraz wyposażyć w umiejętność krytycznego i refleksyjnego analizowania wybranych modeli edukacji, modeli szkoły i ich realizacji, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnych problemów kształcenia i wychowania w zglobalizowanym świecie. Ponadto zajęcia stanowią istotną pomoc w przygotowaniu pedagogicznym do wykonywania zawodu nauczyciela. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wiedzą o teoriach edukacyjnych i ich współczesnych formach realizacji ze szczególnym zaakcentowaniem filozoficznych podstaw wychowania i kształcenia. Uczestnicy zajęć mają także rozwinąć umiejętność krytycznej analizy współczesnych procesów edukacyjnych w perspektywie lokalnej i globalnej, z wykorzystaniem nowo nabytej wiedzy o kierunkach rozwoju edukacji w kraju i na świecie i ich kontekstach filozoficznych. |
Pełny opis: |
Edukacja – pedagogika – filozofia – etyka - system pojęć Charakterystyka filozofii wychowania jako subdyscypliny filozoficznej, znajdującej się na pograniczu filozofii społecznej, etyki, antropologii i pedagogiki 2 Współczesne modele edukacji w kontekście wybranych teorii filozoficznych 3 Filozofia społeczno - polityczna a społeczne funkcje edukacji 4 Edukacja humanistyczna w kulturze neoliberalnej. Dyskurs neoliberalny a edukacja artystyczna, filozoficzna i etyczna. 5 Wartości promowane w kulturze neoliberalnej. Ubóstwo etyczne neoliberalizmu. 6 Etyczne wyzwania dla wychowawcy i nauczyciela w kulturze konsumenckiej 7 Edukacja etyczna zorientowana na współpracę w kontekście neoliberalnych transformacji 8 Edukacja w społeczeństwie demokratycznym/kapitalistycznym/konsumpcyjnym 9 Człowiek i jego podmiotowość w wychowaniu z perspektywy filozofów. Analiza współczesnych koncepcji filozoficznych, znaczących dla teorii wychowania: personalizm, filozofia dialogu, egzystencjalizm, fenomenologia, filozofia dramatu 10 Filozoficzne konteksty wybranych koncepcji współczesnej pedagogiki. Zarys ważniejszych nurtów i kierunków pedagogiki: 1. Pedagogika kultury (S. Hessen) 2. Pedagogika Nowego wychowania (m.in. pedagogika M. Montessori, pedagogika C. Freineta) 3. Pedagogika R. Steinner’a 4. Pedagogika pragmatyzmu (J. Dewey) 5. Edukacja elastyczna – flexischooling (R. Meighan, J. Holt), homeschooling 6. Pedagogika antyautorytarna - Summerhill (A.S. Neill), (B. Spock) 7. Pedagogika postmodernizmu (F. Fukuyama, T. Szkudlarek) 8. Antypedagogika (H. Von Schoenebeck); pedagogika negatywna (A.Braunmuhl), (A. Miller) |
Literatura: |
Gutek, G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, przekł. Anna Kacmajor i Agata Sulak, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2003. Gutek, Gerald Lee., Filozofia dla pedagogów, przekł. Anna Kacmajor i Agata Sulak, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2007. Jaeger, W., W. , Paideia: formowanie człowieka greckiego, przeł. M. Plezia i H.Bednarek, Fundacja Aletheia, Warszawa 2001. Kotarbiński T., Pisma etyczne, Ossolineum, Wrocław 1987. Kwieciński Z., Śliwerski B., (red), Pedagogika t.1., cz. I ; cz.III: rozdz. 2,6,7,8,9,12,14,18,19, PWN, Warszawa 2003 Michałowska D.A., Neoliberalizm i jego (nie)etyczne implikacje edukacyjne, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2013, Książka w formacie pdf , Repozytorium Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (AMUR): https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/handle/10593/7989 Michałowska D.A., Wartości w świecie edukacji na początku XXI wieku, Wyd. Naukowe WNS UAM, Poznań 2013. Książka w formacie pdf , Repozytorium Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (AMUR): https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/7748/1/Michałowska.pdf Michałowska D.A., Zbiór materiałów dydaktycznych w serii: Filozofia edukacji: Repozytorium Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (AMUR): Edukacja w społeczeństwie demokratycznym http://hdl.handle.net/10593/6256 Edukacja elastyczna http://hdl.handle.net/10593/6263 Społeczne funkcje edukacji http://hdl.handle.net/10593/6262 Starnawski W., Prawda jako zasada wychowania, Wyd. Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2008. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Wyd. Impuls, Kraków 2004. Wójcik W., Rembierz M. (red.), Filozofia edukacji i etos rodziny, Wydawnictwo ATH, Bielsko-Biała 2007. Literatura uzupełniająca: Marrou H.-I., Historia wychowania w starożytności, PIW, Warszawa 1969. Walczak P., Wychowanie jako spotkanie. Józefa Tischnera filozofia człowieka jako źródło inspiracji pedagogicznych, Wyd. Impuls, Kraków 2007. Kant I., O pedagogice, Biblioteka Narodowa, Łódź 1999. Cz. Kupisiewicz Cz., (red.), Myśliciele o wychowaniu tom I i II, Warszawa 2000. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: 1. Posiada uporządkowane podstawowy wiedzy z zakresu filozofii edukacji, definiuje istotne pojęcia dla tego obszaru wiedzy 2. W kontekście wybranych teorii filozoficznych wymienia i opisuje problemy wychowawcze i edukacyjne we współczesnym społeczeństwie (w szkole i poza nią) oraz wskazuje sposoby ich rozwiązania lub tworzy nowe pomysły na ich rozwiązanie 3. Potrafi wskazać na rodzaj wpływu dokonań myśli filozoficznej na teorię i praktykę edukacyjną na przykład w zakresie formułowania programu nauczania/ modelu edukacji 4. Potrafi poprowadzić konstruktywną dyskusję w zakresie wybranych zagadnień z filozofii edukacji 5. Prawidłowo określa filozoficzne podstawy wybranej koncepcji edukacyjnej, analizuje i diagnozuje problemy edukacyjne w odniesieniu do teorii filozoficznych 6. Jest świadomy wpływu myśli filozoficznej na działalność edukacyjną oraz sposoby diagnozy i rozwiązywania problemów wychowawczych i dydaktycznych z jakimi spotyka się nauczyciel w szkole 7. Korzysta ze źródeł literaturowych oraz pomocy dydaktycznych, 8. Samodzielnie przygotowuje scenariusz krótkiego wystąpienia na wybrany temat w oparciu o literaturę z zakresu filozofii edukacji 9. Współpracuje z innymi, dba o jakość komunikacji w tracie dyskusji i wykonywanych zadań, dokonuje samooceny |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: 1. Ocena pracy pisemnej i krótkiej prezentacji wybranej kwestii problemowej na zajęciach. Student uzyskuje zaliczenie zajęć na podstawie aktywnego uczestnictwa w części interaktywnej wykładów oraz samodzielnie przygotowuje 3 pisemne opracowania tematów - wybranych zagadnień problemowych z wykładów, na podstawie przestudiowanej literatury oraz własnych przemyśleń, a następnie przedstawia jeden z nich na forum grupy, pozostałe tematy omawia indywidualnie z wykładowcą 2. Obecność i aktywność na zajęciach 3. Pozytywne zaliczenie prac pisemnych wybranych zagadnień problemowych z zakresu filozofii edukacji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Michałowska | |
Prowadzący grup: | Danuta Michałowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Michałowska | |
Prowadzący grup: | Danuta Michałowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Michałowska | |
Prowadzący grup: | Danuta Michałowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Michałowska | |
Prowadzący grup: | Danuta Michałowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.