Udział obywateli w sprawowaniu władzy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 22-FLDU-UOB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Udział obywateli w sprawowaniu władzy |
Jednostka: | Wydział Filozoficzny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych Przedmioty na 3 semestrze filozofii ogólnej II stopnia Przedmioty na Wydziale Filozoficznym |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Uczenie problemowe (Problem-based learning) Pokaz i obserwacja Demonstracje dźwiękowe i/lub video Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 4 |
Pełny opis: |
A. Teorie demokracji i związane z nimi koncepcje udziału obywateli w sprawowaniu władzy – podstawowe pojęcia, zagadnienia i problemy B. Udział obywateli we władzy ustawodawczej - Case study: wysłuchanie publiczne C. Udział obywateli we władzy wykonawczej: nowe metody angażowania publicznego obywateli (sondaże deliberatywne, citizens juries itp.) D. Udział obywateli we władzy sądowniczej – Case study: ławnicy E. Udział obywateli w sprawowaniu władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej – wzajemna relacja władz a rola obywateli Dyskusje dotyczące zagadnień przedstawionych na wykładzie (A, B, C, D, E) w oparciu o zalecaną literaturę przedmiotu |
Literatura: |
1. Piotr W. Juchacz, Deliberatywna filozofia publiczna. Analiza instytucji wysłuchania publicznego w Sejmie Rzeczpospolitej Polskiej z perspektywy systemowego podejścia do demokracji deliberatywnej, Wydawnictwo Naukowe IF UAM, Poznań 2015. ISBN 978-83-7092-160-6. 2. David Held, Modele demokracji, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010. 3. Piotr W. Juchacz, Deliberacja – Demokracja – Partycypacja. Szkice z teorii demokracji ateńskiej i współczesnej, Wydawnictwo Naukowe IF UAM, Poznań 2006. 4. Paweł Śpiewak (red.), Przyszłość demokracji, Aletheia, Warszawa 2005 (wybrane artykuły: Lijphart, Etzioni-Halevy, Miller, Philips). 5. Monteskiusz, O duchu praw (różne wydania) [fragmenty] 6. Jürgen Habermas, Trzy normatywne modele demokracji, w: Tadeusz Buksiński (red.) – Filozofia w dobie przemian, Poznań 1994, ss. 201-212. 7. Andrzej M. Kaniowski, Wstęp. Rehabilitacja i transformacja filozofii praktycznej, w: Juergen Habermas, Teoria działania komunikacyjnego, Tom I, PWN, BKF, Warszawa 1999, ss. IX-LXXXVI. 8. Jürgen Habermas, O wewnętrznym powiązaniu między państwem prawa i demokracją, w: Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria, 1995, nr 4, ss. 63-72 9. John Rawls, O idei publicznego rozumu raz jeszcze, w: John Rawls, Prawo ludów, Aletheia, Warszawa 2001, ss. 187-255. 10. John Rawls, Liberalizm polityczny, PWN, Warszawa 1998 (fragmenty). 11. Piotr W. Juchacz, O potrzebie wykorzystania nowych modeli partycypacji publicznej w aktywizacji obywateli wspólnot samorządowych, w: T. Buksiński, K. Bondyra, J. Jakubowski (red.), Demokracja – Samorządność – Prawo, Wydawnictwo Naukowe IF UAM, Poznań 2007, ss. 147-162. 12. Piotr W. Juchacz, Trzy tezy o sędziach społecznych i ich udziale w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości w Polsce, Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna, Tom 5 (2016), Nr 1, ss. 155-168, DOI: 10.14746/fped.2016.5.1.8 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: Potrafi zaprezentować wzajemne zależności pomiędzy współczesnymi teoriami demokracji zarysowując mapę współczesnych teorii demokracji i zna podstawowe pojęcia dotyczące partycypacji obywatelskiej. Zna podstawowe instytucje partycypacji obywatelskiej we władzy ustawodawczej. Zna i umie czynnie skorzystać z instytucji wysłuchania publicznego. Zna przykłady nowych metod zaangażowania publicznego obywateli i potrafi wskazać najkorzystniejsze warunki ich zastosowania. Zna instytucje udziału obywateli we władzy sądowniczej. Potrafi określić zasady wyboru i udziału w sprawowaniu władzy sądowniczej przez ławników w sądach. Zna koncepcje trójpodziału władz, relacji pomiędzy władzami i współczesne dyskusje na ten temat. |
Metody i kryteria oceniania: |
- egzamin pisemny; - egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Juchacz | |
Prowadzący grup: | Piotr Juchacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Juchacz | |
Prowadzący grup: | Piotr Juchacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Juchacz | |
Prowadzący grup: | Piotr Juchacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT KON
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Juchacz | |
Prowadzący grup: | Piotr Juchacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.