Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia fotografii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-KUDL-M-HFO
Kod Erasmus / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0319) Nauki społeczne i psychologiczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia fotografii
Jednostka: Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Przedmioty dla 4 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
Przedmioty dla 6 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
Przedmioty w Instytucie Kulturoznawstwa
Wykłady monograficzne na kulturoznawstwie I stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

1. Fotografia jako narracja o kulturze – przegląd stanowisk teoretycznych (M. Fried, M. Jay, S. Alpers)

2. Fotografia – obraz „naturalny” (G. Batchen)

3. Fotografia i sztuki piękne – od krytyki do autonomii fotografii (CH. Baudelaire)

4. „Nowe widzenie” awangardy artystycznej (Bauhaus, surrealizm i in.)

5. Między reprodukcją a aurą – fotografia w refleksji szkoły frankfurckiej (W. Benjamin)

6. Dokument i ideologia – dyskursy fotografii dokumentalnej (S. Sontag, J. Tagg)

7. Fotografia kobiet? Od „Kodak girls” do fotografii domowej (G. Pollock, G. Rose)

8. Piękne powłoki – między aktem i pornografią (L. Nead)

9. Fenomenologia fotografii (R. Barthes, J-L. Nancy)

10. Archiwum rodzinne (M. Hirsch, A. Kuhn)

11. Fotografia i trauma (R. Barthes, G. Didi-Huberman)

12. Polityczność i odpowiedzialność fotografii (A. Azoulay, J. Ranciére)

13. Fotografia i „inni” – etnografia (krytyka postkolonialna)

14. W epoce post-fotografii – manipulacje obrazem (V. Flusser, W. J. Mitchell)

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest ukazanie kulturowego znaczenia fotografii. Na zajęciach studenci poznają kolejne etapy rozwoju technologicznego medium oraz ich kulturowej recepcji. Proponowana perspektywa uwzględnia prehistorię fotografii i jej związek z wynalezionymi wcześniej "maszynami widzenia", takimi jak: camera obscura, woal Leonarda czy camera lucida. Fotografia jest prezentowana (zgodnie z interpretacją Batchena) nie tylko jako technologię, lecz jako określone "pragnienie" zatrzymania obrazu. Uwzględnia się również wpływ najnowszych przekształceń technologicznych na percepcję znaczeń kultury.

Podkreśla się zależność obrazu fotograficznego od zmian zachodzących w nowoczesnej kulturze wizualnej oraz ich społeczny kontekst. Fotografia funkcjonuje nie tylko jako "najstarsze z nowych mediów" lecz również jako swoisty kod nowoczesności służący do komunikowania istotnych znaczeń społecznych.

Na zajęciach proponuje się podejście interdyscyplinarne, łączące metody badawcze wypracowane przez takie dziedziny refleksji nad obrazem jak: studia wizualne, antropologię i socjologię wizualną.

Fotografia zostaje przedstawiona nie tylko jako materiał do badań źródłowych, lecz również jako metoda badawcza, której stosowanie może pomóc w rozpoznaniu znaczeń kulturowych i społecznych.

Prezentacji ujęć teoretycznych towarzysza projekcje najważniejszych przykładów praktyki fotograficznej: profesjonalnej i amatorskiej odnoszących się zarówno do funkcjonowania fotografii w ramach dyskursów artystycznych i społecznych.

Rozumienie fotografii obejmuje tu tzw. fotografię rozszerzoną, wchodzącą w nieustanne relacje z innymi dziedzinami obrazu: sztuk plastycznych, filmu, performansu a także praktyk kultury popularnej: reklamy i obrazu politycznego.

Studenci uczą się tak analizować jak i interpretować współczesną praktykę fotografii w oparciu o najważniejsze teksty historyczne (Baudelaire'a czy Benjamina) oraz czytać je pryzmat dzisiejszych analiz kultury (Sekuli, Tagga, Halla).

Efektem zajęć i jednocześnie ich zaliczeniem zajęć jest pisemna interpretacja jednej wybranej fotografii (6,5 tys. znaków ze spacjami) z uwzględnieniem co najmniej jednej z obowiązkowych lektur. Oceniane są: styl, oryginalność wyboru, uzasadnienie, dobór źródeł.

Literatura:

Barthes R., Światło obrazu, Warszawa 1996.

Batchen G., Burning with desire, Londyn 1997.

Bazin A., Ontologia obrazu fotograficznego, w: Film i rzeczywistość, Warszawa 1963.

Benjamin W., Mała historia fotografii, w: Anioł Historii, oprac. Hubert Orłowski., Poznań 1996.

Flusser V., Ku filozofii fotografii, Katowice 2004.

Müller-Pohle A., Analogizacja Digitalizacja Projekcja, "Format" 24-25.

Olechnicki K., Antropologia obrazu, Warszawa 2003.

Rouille A., Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, Kraków 2007.

Sekula A., Reading an archive, [in:] Photography/Politics: Two, eds. P.Holland, J.Spence, S.Watney, 1983.

Sikora S., Fotografia miedzy dokumentem a symbolem, Warszawa 2004.

Sobota A., Konceptualność fotografii, Bielsko-Biała 2004.

Sontag S., O fotografii, WAiF, Warszawa 1986.

Sontag S., Regarding the Pain of the Others, Londyn 2003.

Soulages F., Estetyka fotografii. Strata i zysk, Kraków 2007.

Stiegler B., Obrazy fotografii. Album metafor fotograficznych, Kraków 2009.

Tagg J., The Burden of Representation, Minneapolis 1988.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marianna Michałowska
Prowadzący grup: Marianna Michałowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marianna Michałowska
Prowadzący grup: Marianna Michałowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)