Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Aksjologiczna analiza dzieła filmowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-KUDL-F-AAF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0220) Przedmioty humanistyczne (z wyłączeniem języków) nie określone dalej Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Aksjologiczna analiza dzieła filmowego
Jednostka: Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa
Grupy: Fakultety na kulturoznawstwie I stopnia
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Przedmioty dla 4 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
Przedmioty dla 6 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
Przedmioty w Instytucie Kulturoznawstwa
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

kulturoznawstwo

Cele kształcenia:

Celem zajęć jest opanowanie praktyki aksjologicznej analizy dzieła filmowego i zdobycie umiejętności interpretacji kultury w kontekście pytań o wartości.


Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Możliwość konsultacji drogą mailową. Zagadnienia poruszane na zajęciach w zakładce DYDAKTYKA: http://agnieszkadoda.pl/

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

-

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Literatura potrzebna do zajęć udostępniana jest w czytelniach, bibliotekach, na mojej stronie: agnieszkadoda.pl. Również filmy, częściowo udostępnione w internecie.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, problemowy, dyskusja, praca z tekstem i z materiałem filmowym, metoda analizy przypadków, uczenie problemowe, metoda laboratoryjna, metoda dociekania naukowego, metoda projektu, metody aktywizujące, praca w grupach.


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Student zapoznaje się z podstawowymi współczesnymi koncepcjami aksjologicznymi i teorią filmu czytając wybrane teksty, analizując teksty filmowe, omawiane na wykładzie, dyskutując wybrane problemy, zagadnienia, przygotowuje też projekt (główną podstawę oceny końcowej).

Skrócony opis:

Celem zajęć jest opanowanie praktyki aksjologicznej analizy dzieła filmowego. Analizując konkretne filmy (ważne, aby były to filmy uznane za dzieła filmowe) postaramy się przywrócić dyskusję na temat wartości.

Podejmowane tematy:

Kicz w filmie.

Fotografia - film. Estetyka i etyka.

Czas w filmie, film w czasie.

Teoria filmu w zarysie.

Aksjologia dzisiaj.

Analiza aksjologiczna wybranych filmów.

Pełny opis:

Celem zajęć jest opanowanie praktyki aksjologicznej analizy dzieła filmowego. Coraz bardziej widoczny jest brak interpretacji filmów w perspektywie aksjologicznej (aksjologia jest rozumiana jako dziedzina spinająca etykę z estetyką). Nie brakuje w humanistyce refleksji z zakresu etyki i estetyki, lecz nie łączy jej już Kantowskie pytanie o możliwość przedstawienia wartości. Między twórcami a odbiorcami przedstawień zawierana jest swoista umowa komunikacyjno-społeczna, będąca skutkiem tak zwanej demokratyzacji wszystkich dziedzin kultury i oderwania nowej estetyki od etyki. W kulturze współczesnej popadamy w szczególnego rodzaju mityzację, piękno uwikłane zostaje w kiczowatość i fascynację przekraczaniem kolejnych granic (Broch), egzaltowana mieszczańska wyobraźnia (Barthes, Bourdieu, Giddens) prowadzi do powszechnego zaniku poczucia fikcjonalności obecnego kiedyś w kulturowo doniosłych wielkich przedstawieniach, stanowiących lustro dla społeczności. Czy film może stanowić idiolekt dzieła sztuki, czyli według U. Eco - model doświadczania świata, do którego inni pragną się odnieść, wyznaczający całą strukturę sensów (dlatego nawet brak czy niejasność staje się w idiolekcie dzieła sztuki sensownym wyborem, ma swoje uzasadnienie i wytwarza komunikację między twórcą a odbiorcą). Analizując konkretne filmy (ważne, aby były to filmy uznane za dzieła filmowe) postaramy się przywrócić tę komunikację i dyskusję na temat wartości.

Literatura:

Barthes R., Światło obrazu. Uwagi o fotografii,

Broch H., Kilka uwag o kiczu i inne eseje,

Deleuze G., Kino. 1. Obraz-ruch 2. Obraz-czas,

Didi-Huberman G., Obrazy mimo wszystko,

Didi-Huberman G., Przed obrazem. Pytanie o cele historii sztuki,

Doda-Wyszyńska A., Pułapki przedstawienia. Filozofia przez pryzmat praktyk montażu pojęć,

Eco U., Nieobecna struktura,

Flusser V., Ku filozofii fotografii,

Gołębiewska M., Demontaż atrakcji. O estetyce audiowizualności,

Helman A., O dziele filmowym,

Helman A., Ostaszewski J., Historia myśli filmowej. Podręcznik.

Kant I, Krytyka władzy sądzenia,

Marquard O., Aesthetica i anaesthetica. Rozważania filozoficzne,

McGowan T., Realne spojrzenie. Teoria filmu po Lacanie,

Miczka T., O zmianie zachowań komunikacyjnych. Konsumenci w nowych sytuacjach audiowizualnych,

Saniewski W., Niewinność utracona w kinie,

Słownik pojęć filmowych (m.in. Helman A., Miczka T.)

Žižek S., Lacrimae rerum. Kieślowski, Hitchcock, Lynch.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie podstawowe koncepcje nt. filmu jako sztuki i aksjologii oraz podstawową terminologię z tego zakresu, zna i rozumie podstawowe, historyczne i współczesne koncepcje dotyczące filmu i analizy dzieła filmowego.

Student rozpoznaje znaczenie teorii filmu i analizy dzieła filmowego w systemie nauk humanistycznych i społecznych, potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla teorii filmu w sytuacjach profesjonalnych i poddawać aksjologicznej analizie filmowe dzieła sztuki i opisane przez nie zjawiska kulturowe.

Student przyjmuje postawy krytyczne wobec wiedzy, którą przyswaja.

Metody i kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0): student uczestniczy aktywnie w zajęciach, analizuje wybrany film/-y, przygotowuje bardzo dobrze (wyróżniającą się na tle pozostałych) sproblemtyzowaną prezentację projektu stanowiącego komentarz do ćwiczeń,

dobry plus (+db; 4,5): student uczestniczy aktywnie w zajęciach, analizuje wybrany film/-y, przygotowuje bardzo dobrze sproblemtyzowaną prezentację projektu stanowiącego komentarz do ćwiczeń,

dobry (db; 4,0): student znacząco uczestniczy w zajęciach, przygotowuje dobrze sproblemtyzowaną prezentację projektu stanowiącego komentarz do ćwiczeń,

dostateczny plus (+dst; 3,5): student uczestniczy w zajęciach, przygotowuje wystarczająco dobrze sproblemtyzowaną prezentację projektu stanowiącego komentarz do ćwiczeń,

dostateczny (dst; 3,0): niewystarczające uczestnictwo w zajęciach, prezentacja projektu zostaje odnotowana lecz nie stanowi znaczącego komentarza do ćwiczeń,

niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczające uczestnictwo w zajęciach, brak prezentacji projektu.

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Doda-Wyszyńska
Prowadzący grup: Agnieszka Doda-Wyszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Doda-Wyszyńska
Prowadzący grup: Agnieszka Doda-Wyszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)