Aksjologiczna analiza dzieła filmowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-KUDL-F-AAF |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0220) Przedmioty humanistyczne (z wyłączeniem języków) nie określone dalej
|
Nazwa przedmiotu: | Aksjologiczna analiza dzieła filmowego |
Jednostka: | Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa |
Grupy: |
Fakultety na kulturoznawstwie I stopnia Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych Przedmioty dla 4 semestru Kulturoznawstwa I stopnia Przedmioty dla 6 semestru Kulturoznawstwa I stopnia Przedmioty w Instytucie Kulturoznawstwa |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | kulturoznawstwo |
Cele kształcenia: | Celem zajęć jest opanowanie praktyki aksjologicznej analizy dzieła filmowego i zdobycie umiejętności interpretacji kultury w kontekście pytań o wartości. |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Możliwość konsultacji drogą mailową. Zagadnienia poruszane na zajęciach w zakładce DYDAKTYKA: http://agnieszkadoda.pl/ |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | - |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Literatura potrzebna do zajęć udostępniana jest w czytelniach, bibliotekach, na mojej stronie: agnieszkadoda.pl. Również filmy, częściowo udostępnione w internecie. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, problemowy, dyskusja, praca z tekstem i z materiałem filmowym, metoda analizy przypadków, uczenie problemowe, metoda laboratoryjna, metoda dociekania naukowego, metoda projektu, metody aktywizujące, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Student zapoznaje się z podstawowymi współczesnymi koncepcjami aksjologicznymi i teorią filmu czytając wybrane teksty, analizując teksty filmowe, omawiane na wykładzie, dyskutując wybrane problemy, zagadnienia, przygotowuje też projekt (główną podstawę oceny końcowej). |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest opanowanie praktyki aksjologicznej analizy dzieła filmowego. Analizując konkretne filmy (ważne, aby były to filmy uznane za dzieła filmowe) postaramy się przywrócić dyskusję na temat wartości. Podejmowane tematy: Kicz w filmie. Fotografia - film. Estetyka i etyka. Czas w filmie, film w czasie. Teoria filmu w zarysie. Aksjologia dzisiaj. Analiza aksjologiczna wybranych filmów. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest opanowanie praktyki aksjologicznej analizy dzieła filmowego. Coraz bardziej widoczny jest brak interpretacji filmów w perspektywie aksjologicznej (aksjologia jest rozumiana jako dziedzina spinająca etykę z estetyką). Nie brakuje w humanistyce refleksji z zakresu etyki i estetyki, lecz nie łączy jej już Kantowskie pytanie o możliwość przedstawienia wartości. Między twórcami a odbiorcami przedstawień zawierana jest swoista umowa komunikacyjno-społeczna, będąca skutkiem tak zwanej demokratyzacji wszystkich dziedzin kultury i oderwania nowej estetyki od etyki. W kulturze współczesnej popadamy w szczególnego rodzaju mityzację, piękno uwikłane zostaje w kiczowatość i fascynację przekraczaniem kolejnych granic (Broch), egzaltowana mieszczańska wyobraźnia (Barthes, Bourdieu, Giddens) prowadzi do powszechnego zaniku poczucia fikcjonalności obecnego kiedyś w kulturowo doniosłych wielkich przedstawieniach, stanowiących lustro dla społeczności. Czy film może stanowić idiolekt dzieła sztuki, czyli według U. Eco - model doświadczania świata, do którego inni pragną się odnieść, wyznaczający całą strukturę sensów (dlatego nawet brak czy niejasność staje się w idiolekcie dzieła sztuki sensownym wyborem, ma swoje uzasadnienie i wytwarza komunikację między twórcą a odbiorcą). Analizując konkretne filmy (ważne, aby były to filmy uznane za dzieła filmowe) postaramy się przywrócić tę komunikację i dyskusję na temat wartości. |
Literatura: |
Barthes R., Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Broch H., Kilka uwag o kiczu i inne eseje, Deleuze G., Kino. 1. Obraz-ruch 2. Obraz-czas, Didi-Huberman G., Obrazy mimo wszystko, Didi-Huberman G., Przed obrazem. Pytanie o cele historii sztuki, Doda-Wyszyńska A., Pułapki przedstawienia. Filozofia przez pryzmat praktyk montażu pojęć, Eco U., Nieobecna struktura, Flusser V., Ku filozofii fotografii, Gołębiewska M., Demontaż atrakcji. O estetyce audiowizualności, Helman A., O dziele filmowym, Helman A., Ostaszewski J., Historia myśli filmowej. Podręcznik. Kant I, Krytyka władzy sądzenia, Marquard O., Aesthetica i anaesthetica. Rozważania filozoficzne, McGowan T., Realne spojrzenie. Teoria filmu po Lacanie, Miczka T., O zmianie zachowań komunikacyjnych. Konsumenci w nowych sytuacjach audiowizualnych, Saniewski W., Niewinność utracona w kinie, Słownik pojęć filmowych (m.in. Helman A., Miczka T.) Žižek S., Lacrimae rerum. Kieślowski, Hitchcock, Lynch. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie podstawowe koncepcje nt. filmu jako sztuki i aksjologii oraz podstawową terminologię z tego zakresu, zna i rozumie podstawowe, historyczne i współczesne koncepcje dotyczące filmu i analizy dzieła filmowego. Student rozpoznaje znaczenie teorii filmu i analizy dzieła filmowego w systemie nauk humanistycznych i społecznych, potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla teorii filmu w sytuacjach profesjonalnych i poddawać aksjologicznej analizie filmowe dzieła sztuki i opisane przez nie zjawiska kulturowe. Student przyjmuje postawy krytyczne wobec wiedzy, którą przyswaja. |
Metody i kryteria oceniania: |
bardzo dobry (bdb; 5,0): student uczestniczy aktywnie w zajęciach, analizuje wybrany film/-y, przygotowuje bardzo dobrze (wyróżniającą się na tle pozostałych) sproblemtyzowaną prezentację projektu stanowiącego komentarz do ćwiczeń, dobry plus (+db; 4,5): student uczestniczy aktywnie w zajęciach, analizuje wybrany film/-y, przygotowuje bardzo dobrze sproblemtyzowaną prezentację projektu stanowiącego komentarz do ćwiczeń, dobry (db; 4,0): student znacząco uczestniczy w zajęciach, przygotowuje dobrze sproblemtyzowaną prezentację projektu stanowiącego komentarz do ćwiczeń, dostateczny plus (+dst; 3,5): student uczestniczy w zajęciach, przygotowuje wystarczająco dobrze sproblemtyzowaną prezentację projektu stanowiącego komentarz do ćwiczeń, dostateczny (dst; 3,0): niewystarczające uczestnictwo w zajęciach, prezentacja projektu zostaje odnotowana lecz nie stanowi znaczącego komentarza do ćwiczeń, niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczające uczestnictwo w zajęciach, brak prezentacji projektu. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Doda-Wyszyńska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Doda-Wyszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Doda-Wyszyńska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Doda-Wyszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.