Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Animacja kultur lokalnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-KUDL-AKL
Kod Erasmus / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Animacja kultur lokalnych
Jednostka: Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Przedmioty dla 1 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
Przedmioty w Instytucie Kulturoznawstwa
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Kulturoznawstwo ogólne - stacjonarne

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

(C1) Przekazanie wiedzy na temat animacji kultury jako formy pracy kulturalnej, trzech tradycji, na których oparta jest polska koncepcja animacji kultury, sztuki współczesnej jako zaplecza dla animacji kultury, etapów procesu animacyjnego (preanimacja i animacja właściwa), pracy metodą projektu jako głównego narzędzia animacji kultury, warunków organizacyjnych i finansowych pracy animacyjnej, kompetencji animatora kultury;


(C2) Rozwinięcie umiejętności wyjaśniania celów, warunków, zasad i metod pracy animacyjnej oraz odnoszenia do nich poszczególnych kompetencji animatora kultury;


(C3) Przygotowanie do samodzielnego gromadzenia informacji potrzebnych do przygotowania takich elementów projektu jak misja i wizja, harmonogram i kosztorys, opis zasobów, opis grupy docelowej;


(C4) Wyrobienie umiejętności redagowania projektu animacji kultury w postaci pisemnej (etap preanimacji) w odniesieniu do takich jego elementów jak wizja i misja, harmonogram, kosztorys, opis grupy docelowej i zasobów projektu;


(C5) Wyrobienie umiejętności pracy zespołowej nad projektem animacji kultury, w tym podziału obowiązków w zespole, planowania etapów pracy, sporządzania dokumentacji z pracy zespołu;


(C6) Rozwinięcie umiejętności publicznego prezentowania wyników pracy zespołowej;

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Zajęcia nie przewidują pracy z wykorzystaniem platformy e-learningowej, lecz przewidują możliwość konsultacji projektów i indywidualnej pracy studentów drogą elektroniczną (np. przez skrzynkę mailową roku, grupę mailingową, grupę projektową na portalach społecznościowych, foldery i dokumenty do edycji on-line - konkretna forma do uzgodnienia z prowadzącymi poszczególne grupy).

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

1) podstawowe informacje z zakresu wiedzy o społeczeństwie i edukacji obywatelskiej (np. struktura administracyjna państwa, kompetencje poszczególnych szczebli administracji publicznej ze szczególnym uwzględnieniem administracji samorządowej, rola sektora publicznego i pozarządowego)


2) podstawowa wiedza na temat działalności publicznego sektora kultury, w tym znajomość najważniejszych instytucji kultury i Poznaniu, Wielkopolsce i Polsce;


3) Ogólna orientacja w najważniejszych wydarzeniach kulturalnych i życiu kulturalnym w Polsce i na świecie;

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

1) Teczki z literaturą - kopie najważniejszych artykułów - udostępnione w Lektorium Instytutu Kulturoznawstwa UAM (z nazwiskiem prowadzącego poszczególne grupy)


2) literatura dostępna wyłącznie w postaci elektronicznej - dysk przenośny z plikami dostępny w Lektorium Instytutu Kulturoznawstwa UAM (głównie do zajęć dr. hab. Agaty Skórzyńskiej)

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

- konwersatorium


- warsztat metodą projektu


(Konkretne metody charakteryzowane są osobno przez prowadzących dla każdej z grup z osobna)

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

2

Skrócony opis:

Przedmiot Animacja Kultur Lokalnych stanowi zajęcia wprowadzające do cyklu zajęć poświęconych animacji kulturowej na studiach kulturoznawczych. Jego rozwinięciem są m.in. Metody pracy animacyjnej na II roku studiów I stopnia.

Z tego względu przedmiot obejmuje podstawowe zagadnienia związane z pracą animacyjną, ma charakter teoretyczno-praktyczny i propedeutyczny - nie służy realizacji projektów animacyjnych, lecz obejmuje warsztat i pracę laboratoryjną, która ma stanowić wprowadzenie do pracy projektowej w animacji kultury. Z tego względu przedmiot obejmuje dwa kluczowe bloki problemowe:

1) wprowadzenie do historii i koncepcji animacji kulturowej w Polsce (z odniesieniem do jej zagranicznych odpowiedników - animation culturelle oraz community arst) oraz do trzech głównych polskich tradycji animacji - pedagogicznej, antropologicznej i kulturoznawczej;

2) wprowadzenie do pracy metodą projektu animacyjnego;

Pełny opis:

Przedmiot obejmuje następujące obszary problemowe:

(T1) Animacja jako forma pracy kulturalnej, trzy perspektywy definiowania animacji kultury (kulturoznawcza, pedagogiczna, antropologiczna);

(T2) Etapy procesu animacji kultury (preanimacja: diagnoza i projekt pisemny, animacja właściwa: realizacja i zarządzanie projektem);

(T3) Kompetencje animatora kultury (diagnoza, projektowanie, organizacja, komunikacja) i obszary animacji kultury (społeczności lokalne – kultury lokalne, kultury grupowe, mniejszościowe, czas wolny, ekspresja twórcza, życie publiczne – postawy, problemy praktyczne);

(T4) Warunki pracy animacyjnej (polityka kulturalna i zasady finansowania w sektorze kultury, instytucjonalne i pozarządowe formy organizacji działań kulturalnych);

(T5) Sztuka współpracy, community arts i community practice jako źródła metodyki aktywizującej w animacji kultury;

(T6)

Elementy projektu z animacji: misja, wizja, opis grupy docelowej, harmonogram, kosztorys, zasoby projektu;

(T7) Kulturalna mapa Poznania: instytucje i organizacje wsparcia pracy animacyjnej;

UWAGA: Konkretne treści kształcenia są formułowane w odniesieniu do tych obszarów problemowych przez każdego z prowadzących dla poszczególnych grup zajęciowych oddzielnie.

Literatura:

Literatura jest ustalana przez każdego prowadzącego poszczególne grupy projektowe oddzielnie.

Efekty uczenia się:

(EK1) Rozumie specyfikę animacji kultury jako formy pracy kulturalnej, ze wskazaniem na trzy podstawowe sposoby jej definiowania (kulturoznawczy, pedagogiczny, antropologiczny);

(EK2) Rozumie cele i metody pracy animacyjnej oraz jej miejsce we współczesnym życiu kulturalnym;

(EK3) Rozumie specyfikę pracy na poszczególnych etapach procesu animacyjnego (preanimacja: diagnoza, pisemna wersja projektu, animacja właściwa: realizacja zadań i zarządzanie projektem);

(EK4) Prawidłowo interpretuje potrzebę realizacji procesu animacyjnego w odniesieniu do społeczności i grup, zagrożonych postawami pasywizmu, prezentyzmu lub podlegających wykluczeniu społecznemu;

(EK5) Formułuje i wyjaśnia temat projektu oraz opisuje i uzasadnia jego cele ;

(EK6) Korzysta ze źródeł literaturowych oraz innych dostępnych informatorów, zawierających informacje na temat sieci organizacji, instytucji kultury i możliwych programów wsparcia pracy animacyjnej;

(EK7) Pisze wybrane części projektu animacji kultury (w zależności od podziału obowiązków w zespole projektowym);

(EK8) Współpracuje z zespołem nad przygotowaniem projektu;

(EK9) Obiektywnie ocenia pracę swoją i swojego zespołu, zwłaszcza w odniesieniu do podziału i wywiązywania się z obowiązków;

(EK10) Wykazuje się umiejętnością dyskutowania o celach projektu i publicznego prezentowania wyników pracy zespołowej;

Metody i kryteria oceniania:

1) w zakresie wiedzy - znajomość literatury przedmiotu, znajomość i rozumienie pojęć kluczowych (kultura, uczestnictwo w kulturze, życie kulturalne, organizacja kultury, upowszechnianie, animacja kultury, społeczność lokalna), wiedza o historii i koncepcjach dotyczących animacji kultury w Polsce oraz jej odpowiedników na świecie - sprawdzian pisemny;

2) wiedza o elementach procesu animacyjnego oraz umiejętność pracy metodą projektową - autorskie zespołowe projekty z animacji społeczności lokalnych (wersja pisemna/elektroniczna i prezentacja publiczna);

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Skórzyńska
Prowadzący grup: Agata Skórzyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

30

Skrócony opis:

Przedmiot Animacja Kultur Lokalnych stanowi zajęcia wprowadzające do cyklu zajęć poświęconych animacji kulturowej na studiach kulturoznawczych. Jego rozwinięciem są m.in. Metody pracy animacyjnej na II roku studiów I stopnia.

Z tego względu przedmiot obejmuje podstawowe zagadnienia związane z pracą animacyjną, ma charakter teoretyczno-praktyczny i propedeutyczny - nie służy realizacji projektów animacyjnych, lecz obejmuje warsztat i pracę laboratoryjną, która ma stanowić wprowadzenie do pracy projektowej w animacji kultury. Z tego względu przedmiot obejmuje dwa kluczowe bloki problemowe:

1) wprowadzenie do historii i koncepcji animacji kulturowej w Polsce (z odniesieniem do jej zagranicznych odpowiedników - animation culturelle oraz community arst) oraz do trzech głównych polskich tradycji animacji - pedagogicznej, antropologicznej i kulturoznawczej;

2) wprowadzenie do pracy metodą projektu animacyjnego;

Pełny opis:

Przedmiot obejmuje następujące obszary problemowe:

(T1) Animacja jako forma pracy kulturalnej, trzy perspektywy definiowania animacji kultury (kulturoznawcza, pedagogiczna, antropologiczna);

(T2) Etapy procesu animacji kultury (preanimacja: diagnoza i projekt pisemny, animacja właściwa: realizacja i zarządzanie projektem);

(T3) Kompetencje animatora kultury (diagnoza, projektowanie, organizacja, komunikacja) i obszary animacji kultury (społeczności lokalne – kultury lokalne, kultury grupowe, mniejszościowe, czas wolny, ekspresja twórcza, życie publiczne – postawy, problemy praktyczne);

(T4) Warunki pracy animacyjnej (polityka kulturalna i zasady finansowania w sektorze kultury, instytucjonalne i pozarządowe formy organizacji działań kulturalnych);

(T5) Sztuka współpracy, community arts i community practice jako źródła metodyki aktywizującej w animacji kultury;

(T6)

Elementy projektu z animacji: misja, wizja, opis grupy docelowej, harmonogram, kosztorys, zasoby projektu;

(T7) Kulturalna mapa Poznania: instytucje i organizacje wsparcia pracy animacyjnej;

UWAGA: Konkretne treści kształcenia są formułowane w odniesieniu do tych obszarów problemowych przez każdego z prowadzących dla poszczególnych grup zajęciowych oddzielnie.

Literatura:

Literatura w danym cyklu proponowana jest przez każdego prowadzącego osobno dla poszczególnych grup.

Uwagi:

Brak.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Nieszczerzewska
Prowadzący grup: Małgorzata Nieszczerzewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

30

Skrócony opis:

Przedmiot Animacja Kultur Lokalnych stanowi zajęcia wprowadzające do cyklu zajęć poświęconych animacji kulturowej na studiach kulturoznawczych. Jego rozwinięciem są m.in. Metody pracy animacyjnej na II roku studiów I stopnia.

Z tego względu przedmiot obejmuje podstawowe zagadnienia związane z pracą animacyjną, ma charakter teoretyczno-praktyczny i propedeutyczny - nie służy realizacji projektów animacyjnych, lecz obejmuje warsztat i pracę laboratoryjną, która ma stanowić wprowadzenie do pracy projektowej w animacji kultury. Z tego względu przedmiot obejmuje dwa kluczowe bloki problemowe:

1) wprowadzenie do historii i koncepcji animacji kulturowej w Polsce (z odniesieniem do jej zagranicznych odpowiedników - animation culturelle oraz community arst) oraz do trzech głównych polskich tradycji animacji - pedagogicznej, antropologicznej i kulturoznawczej;

2) wprowadzenie do pracy metodą projektu animacyjnego;

Pełny opis:

Przedmiot obejmuje następujące obszary problemowe:

(T1) Animacja jako forma pracy kulturalnej, trzy perspektywy definiowania animacji kultury (kulturoznawcza, pedagogiczna, antropologiczna);

(T2) Etapy procesu animacji kultury (preanimacja: diagnoza i projekt pisemny, animacja właściwa: realizacja i zarządzanie projektem);

(T3) Kompetencje animatora kultury (diagnoza, projektowanie, organizacja, komunikacja) i obszary animacji kultury (społeczności lokalne – kultury lokalne, kultury grupowe, mniejszościowe, czas wolny, ekspresja twórcza, życie publiczne – postawy, problemy praktyczne);

(T4) Warunki pracy animacyjnej (polityka kulturalna i zasady finansowania w sektorze kultury, instytucjonalne i pozarządowe formy organizacji działań kulturalnych);

(T5) Sztuka współpracy, community arts i community practice jako źródła metodyki aktywizującej w animacji kultury;

(T6)

Elementy projektu z animacji: misja, wizja, opis grupy docelowej, harmonogram, kosztorys, zasoby projektu;

(T7) Kulturalna mapa Poznania: instytucje i organizacje wsparcia pracy animacyjnej;

UWAGA: Konkretne treści kształcenia są formułowane w odniesieniu do tych obszarów problemowych przez każdego z prowadzących dla poszczególnych grup zajęciowych oddzielnie.

Literatura:

Literatura w danym cyklu proponowana jest przez każdego prowadzącego osobno dla poszczególnych grup.

Uwagi:

Brak.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Nieszczerzewska
Prowadzący grup: Małgorzata Nieszczerzewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

30

Skrócony opis:

Przedmiot Animacja Kultur Lokalnych stanowi zajęcia wprowadzające do cyklu zajęć poświęconych animacji kulturowej na studiach kulturoznawczych. Jego rozwinięciem są m.in. Metody pracy animacyjnej na II roku studiów I stopnia.

Z tego względu przedmiot obejmuje podstawowe zagadnienia związane z pracą animacyjną, ma charakter teoretyczno-praktyczny i propedeutyczny - nie służy realizacji projektów animacyjnych, lecz obejmuje warsztat i pracę laboratoryjną, która ma stanowić wprowadzenie do pracy projektowej w animacji kultury. Z tego względu przedmiot obejmuje dwa kluczowe bloki problemowe:

1) wprowadzenie do historii i koncepcji animacji kulturowej w Polsce (z odniesieniem do jej zagranicznych odpowiedników - animation culturelle oraz community arst) oraz do trzech głównych polskich tradycji animacji - pedagogicznej, antropologicznej i kulturoznawczej;

2) wprowadzenie do pracy metodą projektu animacyjnego;

Pełny opis:

Przedmiot obejmuje następujące obszary problemowe:

(T1) Animacja jako forma pracy kulturalnej, trzy perspektywy definiowania animacji kultury (kulturoznawcza, pedagogiczna, antropologiczna);

(T2) Etapy procesu animacji kultury (preanimacja: diagnoza i projekt pisemny, animacja właściwa: realizacja i zarządzanie projektem);

(T3) Kompetencje animatora kultury (diagnoza, projektowanie, organizacja, komunikacja) i obszary animacji kultury (społeczności lokalne – kultury lokalne, kultury grupowe, mniejszościowe, czas wolny, ekspresja twórcza, życie publiczne – postawy, problemy praktyczne);

(T4) Warunki pracy animacyjnej (polityka kulturalna i zasady finansowania w sektorze kultury, instytucjonalne i pozarządowe formy organizacji działań kulturalnych);

(T5) Sztuka współpracy, community arts i community practice jako źródła metodyki aktywizującej w animacji kultury;

(T6)

Elementy projektu z animacji: misja, wizja, opis grupy docelowej, harmonogram, kosztorys, zasoby projektu;

(T7) Kulturalna mapa Poznania: instytucje i organizacje wsparcia pracy animacyjnej;

UWAGA: Konkretne treści kształcenia są formułowane w odniesieniu do tych obszarów problemowych przez każdego z prowadzących dla poszczególnych grup zajęciowych oddzielnie.

Literatura:

Literatura w danym cyklu proponowana jest przez każdego prowadzącego osobno dla poszczególnych grup.

Uwagi:

Brak.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)