Symbolika sztuki pradziejowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 19-SSP-SL-f-Arch |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Symbolika sztuki pradziejowej |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Strona przedmiotu: | http://www.wa.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | archeologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Wykład z zakresu historii „sztuki” pradziejowej i wczesnośredniowiecznej ma na celu zapoznanie studentów z metodami dokumentacji, analizy i interpretacji sztuki pradziejowej i wczesnośredniowiecznej. Uczestnicy zajęć powinni zyskać świadomość, że sztuka i jej przejawy stanowi ważne źródło do poznania przeszłości, a więc jej interpretacja podlega takiej samej procedurze badawczej, jak inne kategorie źródeł. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | platforma Teams |
Pełny opis: |
Sposoby interpretacji sztuki w ramach poszczególnych orientacji, takich jak np. funkcjonalizm, strukturalizm, fenomenologia, hermeneutyka itp. (formalne, stylistyczne, kulturowe, społeczne). Inspiracje takich nauk jak historia sztuki, antropologia, socjologia w interpretacji sztuki pradziejowej. Rozumienie “sztuki” pradziejowej i wczesnodziejowej. Podstawy źródłowe archeologii europejskiej w dziedzinie „sztuki”, zwłaszcza w Europie Środkowej. Charakterystyka wybranych przykładów i pokazanie możliwości różnych interpretacji w odniesieniu do różnych kontekstów: a) „sztuki „paleolitycznej, b) „sztuki” z epoki brązu i wczesnej epoki żelaza, c) „sztuki „z okresu wpływów rzymskich (lub wczesnego średniowiecza). |
Literatura: |
1. D. Dutton, Instynkt sztuki. Piękno, zachwyt i ewolucja człowieka, Kraków 2019. 2. J. Gąssowski, Prahistoria sztuki, Warszawa 1993. 3. A. Gieysztor, Mitologia Słowian, Warszawa 1982. 4. A. Van Gennep, Obrzędy przejścia, Warszawa 2006. 5. R. Girard, Sacrum i przemoc, Warszawa 1983. 6. J. Kubczak, Kurhany arystokracji scytyjskiej, Poznań 1978. 7. Z. Krzak, Megality Europy, Warszawa 1994. 8. C.Renfrew, P. Bahn, Archeologia. Teorie, metody, praktyka, Warszawa 2002. 9. G. Rose, 2001. Visual Methodologies, An Introduction to the lnteroretations o f Visual Materials, Sage Publications. 10. Kultura symboliczna kręgu pól popielnicowych epoki brązu i wczesnej epoki żelaza w Europie Środkowej, Warszawa-Wrocław-Biskupin 2000. 11. Oglądy i obrazy świata społecznego, Poznań 1997. 12. Sztuka pradziejowa i wczesnośredniowieczna jako źródło historyczne, Biskupin-Wrocław 2008. |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu zajęć efektem kształcenia powinna być umiejętność samodzielnego rozpoznawania charakterystycznych cech stylistycznych „sztuki” pradziejowej, zarówno naskalnej, jak i mobilnej, w odniesieniu do podstawowych okresów jej rozwoju, zmian. Wymaga to zyskania umiejętności łączenia zarówno cech formalnych, strukturalnych, jak i estetycznych wytworów „sztuki” pradziejowej. Studenci powinni umieć połączyć ten aspekt twórczości prahistorycznej z innymi elementami gospodarczo-społeczno-kulturowymi w pradziejach i wczesnym średniowieczu, jako element obrazu owej przeszłości. W zależności od kontekstu występowania, powinni mieć świadomość określonych procesów i mechanizmów redukcji informacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Minta-Tworzowska | |
Prowadzący grup: | Danuta Minta-Tworzowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.