Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Symbolika sztuki pradziejowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 19-SSP-SL-f-Arch
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Symbolika sztuki pradziejowej
Jednostka: Wydział Archeologii
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Strona przedmiotu: http://www.wa.amu.edu.pl
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

archeologia

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Wykład z zakresu historii „sztuki” pradziejowej i wczesnośredniowiecznej ma na celu zapoznanie studentów

z metodami dokumentacji, analizy i interpretacji sztuki pradziejowej i wczesnośredniowiecznej.

Uczestnicy zajęć powinni zyskać świadomość, że sztuka i jej przejawy stanowi ważne źródło do poznania przeszłości, a więc jej interpretacja podlega takiej samej procedurze badawczej, jak inne kategorie źródeł.


Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

platforma Teams

Pełny opis:

Sposoby interpretacji sztuki w ramach poszczególnych orientacji, takich jak np. funkcjonalizm, strukturalizm, fenomenologia, hermeneutyka itp. (formalne, stylistyczne, kulturowe, społeczne).

Inspiracje takich nauk jak historia sztuki, antropologia, socjologia w interpretacji sztuki pradziejowej.

Rozumienie “sztuki” pradziejowej i wczesnodziejowej. Podstawy źródłowe archeologii europejskiej w dziedzinie „sztuki”, zwłaszcza w Europie Środkowej.

Charakterystyka wybranych przykładów i pokazanie możliwości różnych interpretacji w odniesieniu do różnych kontekstów:

a) „sztuki „paleolitycznej,

b) „sztuki” z epoki brązu i wczesnej epoki żelaza,

c) „sztuki „z okresu wpływów rzymskich (lub wczesnego średniowiecza).

Literatura:

1. D. Dutton, Instynkt sztuki. Piękno, zachwyt i ewolucja człowieka, Kraków 2019.

2. J. Gąssowski, Prahistoria sztuki, Warszawa 1993.

3. A. Gieysztor, Mitologia Słowian, Warszawa 1982.

4. A. Van Gennep, Obrzędy przejścia, Warszawa 2006.

5. R. Girard, Sacrum i przemoc, Warszawa 1983.

6. J. Kubczak, Kurhany arystokracji scytyjskiej, Poznań 1978.

7. Z. Krzak, Megality Europy, Warszawa 1994.

8. C.Renfrew, P. Bahn, Archeologia. Teorie, metody, praktyka, Warszawa 2002.

9. G. Rose, 2001. Visual Methodologies, An Introduction to the lnteroretations o f Visual Materials, Sage Publications.

10. Kultura symboliczna kręgu pól popielnicowych epoki brązu i wczesnej epoki żelaza w Europie Środkowej, Warszawa-Wrocław-Biskupin 2000.

11. Oglądy i obrazy świata społecznego, Poznań 1997.

12. Sztuka pradziejowa i wczesnośredniowieczna jako źródło historyczne, Biskupin-Wrocław 2008.

Efekty uczenia się:

Po zaliczeniu zajęć efektem kształcenia powinna być umiejętność samodzielnego rozpoznawania charakterystycznych cech stylistycznych „sztuki” pradziejowej, zarówno naskalnej, jak i mobilnej, w odniesieniu do podstawowych okresów jej rozwoju, zmian. Wymaga to zyskania umiejętności łączenia zarówno cech formalnych, strukturalnych, jak i estetycznych wytworów „sztuki” pradziejowej. Studenci powinni umieć połączyć ten aspekt twórczości prahistorycznej z innymi elementami gospodarczo-społeczno-kulturowymi w pradziejach i wczesnym średniowieczu, jako element obrazu owej przeszłości.

W zależności od kontekstu występowania, powinni mieć świadomość określonych procesów i mechanizmów redukcji informacji.

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Minta-Tworzowska
Prowadzący grup: Danuta Minta-Tworzowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)