Seminarium magisterskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 19-SEM-24archU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Strona przedmiotu: | http://archeo.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
30.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | ARCHEOLOGIA |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Głównymi celami seminarium magisterskiego na kierunku ARCHEOLOGIA w IP UAM są: 1) zapewnienie studentom pogłębionego doświadczenia w podejmowaniu własnej pracy naukowej i dostarczenie niezbędnych wskazówek prowadzących do sformułowania i zrealizowania realistycznego projektu badawczego, który kończy się napisaniem pracy magisterskiej w przewidywanym terminie; 2) pokazanie studentom sposobów dotarcia do stosownej literatury przedmiotu i umiejętności jej wykorzystania, nauczenie rozumienia wiodących problemów, które określają wybrane przez nich pola badawcze, jak również zachęcenie do podjęcia trudu samodzielnej pracy w wybranym obszarze wiedzy i wniesienia do niej swych pomysłów; 3) zapewnienie studentom możliwości uczestnictwa w cotygodniowych seminariach, w trakcie których mogą przedstawiać i dyskutować problemy podejmowane w swej pracy z innymi uczestnikami seminariów oraz promotorem. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Pełny opis: |
Seminarium magisterskie na kierunku ARCHEOLOGIA w IP UAM (3 semestry) jest jednym z najważniejszych kursów studiów drugiego stopnia, w ramach którego student prowadzi własną pracę badawczą na wybrany temat, wykonywaną pod okiem promotora. W trakcie seminarium student nabywa i rozwija umiejętności odpowiednie do swoich zainteresowań naukowych. Seminarium prowadzi do napisania pracy magisterskiej na wybrany przez studenta temat i jej obrony, odpowiadający problematyce specjalizacji, którą dotychczas studiował jako wiodącą. Podejścia wykorzystywane do napisania pracy magisterskiej są formułowane i uzgadniane z promotorem. Szczegółowe treści przedmiotu są następujące: - przegląd problematyki badawczej w celu wyboru tematu pracy magisterskiej, - formułowanie pytań badawczych i określanie metod badawczych na podstawie wybranych tematów prac magisterskich, - zasady sporządzania odsyłaczy i bibliografii na przykładzie realizowanych prac magisterskich, - zasady sporządzania katalogu zabytków na przykładzie realizowanych prac magisterskich, - zasady konstruowania pracy naukowej na przykładzie planów realizowanych prac magisterskich, - tworzenie i wygłaszanie prezentacji komputerowych na temat realizowanych prac magisterskich, - przygotowanie manuskryptu pracy magisterskiej, - dyskusja i korekta manuskryptu pracy magisterskiej. |
Literatura: |
Bibliografia stosowna do wybranego tematu pracy magisterskiej, a ponadto: J. Boć, Jak pisać pracę magisterską, Wrocław 1997. U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową: poradnik dla humanistów, Warszawa 2007. P. Olivier, Jak pisać prace uniwersyteckie: poradnik dla studentów, Kraków 1999. P. Pioterek, B. Zieleniecka, Technika pisania prac dyplomowych. Poznań 1997. Polszczyzna na co dzień, red. nauk. M. Bańko, konsultant: A. Markowski, Warszawa 2006. T. Szmigielska, Niezbędnik młodego naukowca: poradnik dla piszącego pracę dyplomową, Warszawa 2007. M. Turek, I. Jonek-Kowalska, Zasady tworzenia prac promocyjnych, Gliwice 2008. K. Wojcik, Piszę akademicką pracę promocyjną – licencjacką, magisterską, doktorską, Warszawa 2005. R. Zendrowski, Praca magisterska, licencjat. Krótki przewodnik po metodologii pisania pracy dyplomowej, Warszawa 2009. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk humanistycznych, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej; - ma uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla archeologii; - ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla archeologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru lub obszarów, z których został wyodrębniony studiowany kierunek, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych; - ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę szczegółową z zakresu archeologii; - zna i rozumie rozwinięte metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla archeologii; - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy; - posiada pogłębione umiejętności badawcze obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla archeologii; - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać swoje umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową; - potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów wytworów kultury właściwych dla archeologii, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia humanistyki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym; - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań; - posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim oraz języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla archeologii; - potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin magisterski i obrona pracy magisterskiej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Ignaczak, Maciej Kaczmarek, Arkadiusz Marciniak, Andrzej Michałowski, Danuta Minta-Tworzowska, Michał Pawleta, Włodzimierz Rączkowski, Artur Różański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Bugaj, Marcin Danielewski, Marcin Ignaczak, Maciej Kaczmarek, Arkadiusz Marciniak, Andrzej Michałowski, Danuta Minta-Tworzowska, Michał Pawleta, Włodzimierz Rączkowski, Artur Różański, Iwona Sobkowiak-Tabaka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Bugaj, Janusz Czebreszuk, Marcin Danielewski, Maciej Kaczmarek, Rafał Koliński, Przemysław Makarowicz, Andrzej Michałowski, Danuta Minta-Tworzowska, Michał Pawleta, Iwona Sobkowiak-Tabaka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Bugaj, Piotr Chachlikowski, Janusz Czebreszuk, Marcin Danielewski, Marcin Ignaczak, Maciej Kaczmarek, Rafał Koliński, Przemysław Makarowicz, Arkadiusz Marciniak, Andrzej Michałowski, Danuta Minta-Tworzowska, Jakub Niebieszczański, Michał Pawleta, Włodzimierz Rączkowski, Andrzej Rozwadowski, Artur Różański, Iwona Sobkowiak-Tabaka, Marzena Szmyt, Jacek Wierzbicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.